diagnosoikaa: vapina yöllä
Koko vartalo tuntuu vapisevan ehkä kerran kuussa niin että herään siihen. Ei ole kylmä aina, joskus on kuumakin. Perusterve olen. Mistä tämä ainoastaan öisin ilmenevä tutina voisi johtua?
Kommentit (28)
Tulis mieleen joku lihasten rentoutuminen, mutta se taitaa kyllä oireilla enemmänkin nykäyksinä kuin vapinana..
Mulla tulee tollasia 3:n mainitsemia nykäyksiä (hypnic jerk) aina välillä, inhottavia, tuntuu melkein kuin olisi tippumassa sängystä tai jotain :) Mutta et varmaan sellaista tarkoittanut "vapinalla"?
Vapina on enemmän sellaista koko kehon tärinää, ei lihasnykäyksiä. Epäilen sen johtuvan stressistä, puren myös hampaita todella kovin yhteen yön aikana. 2
Mulla on tota samaa ja syynä on luultavasti jännitysniska.
Mulla tulee kans, mutta ainoastaan lyhyiden, esim. tunnin päiväunien jälkeen. Netistä en oo löytänyt mitään mistä vois johtua. Ei tule koskaan öisin.
Mulla on tuota jos yritän päiväunia nukkua. Joskus olen miettinyt mistä se mahtaa johtua. Asennonvaihto ei auta. Tai saattaa hetkeksi tauota, mutta jatkuu asennosta huolimatta. Ihan kuin makaisi jollainen tärinäpedillä.
Olisi kyllä kiva kuulla, mistä moinen voisi johtua.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 15:58"]Mulla on tota samaa ja syynä on luultavasti jännitysniska.
[/quote]
Siis miten jännitysniska tuon aiheuttaa?
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 16:09"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 15:58"]Mulla on tota samaa ja syynä on luultavasti jännitysniska. [/quote] Siis miten jännitysniska tuon aiheuttaa?
[/quote]
Jännitysniska voi aiheuttaa melkein mitä oireita vain. Niskan kautta menee niin paljon koko kroppaan vaikuttavia hermoja.
Jännä että tästä on avaus täällä, kun itse mietin juuri samaa. Eilisillalla tuli sellainen vapinakohtaus juuri ennen nukahtamista. Ei mitenkään epämiellyttävä tunne sinänsä, mutta outo. Näitä on ollut aina silloin tällöin, harvakseen. Minulla on tällä hetkellä paljon stressiä ja niskahartiaseutu ihan jumissa. Siihenkö se liittyykin?
Mullakin tulee tollasta vapinaa nukahtaessa pahimmillaan se on salitreenin jälkeen, joten syynä luultavasti lihasten palautuminen. Voisiko se teilläkin liittyä siihen? :)
Kilpirauhasen vajaatoiminta onko selvitetty?
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasen vajaatoiminta onko selvitetty?
Liikatoiminta vapisuttaa, ei vajaatoiminta.
Vieläkö aikoinaan tänne kirjoitajilla on tuota tärinää? Itselläni tulee tärinä aina päiväunia nukkuessa. Onko kukaan päässyt tuosta eroon ja miten pääsitte? Tosi inhottava tunne eikä lääkärit osaa sanoa mistä se johtuu.
tänä aamuna heräsin jonkinlaiseen jännitystutinaan. koko kroppa tärisi ja posket punoitti.Luulin että häivyn jonnekin pois. Nousin ylös, tasaantui pikku hiljaa. vieläkin on vetelä olo. Mistä mahtaa nohtua???
.
Täällä sama, enkä ymmärrä mistä voisi johtua. Viime yönä viimeksi heräsin klo2 tähän ja meni ainakin puoli tuntia ennen kuin tutina lakkasi. Lämmin kuitenkin oli. Ja magnesiumiakin otan joka ilta. Yleensä tulee tunti tai kax nukahtamisesta. 😔
Onko kenelläkään tutkittu tätä tarkemmin?
Löysin loistavan artikkelin tähän liittyen. Pitäis aina googlata vaan enkuks kun tuloksia löytyy niin paljon enemmän! Aiheuttajana on ahdistus, stressi tai stressijakson hiipuminen.
https://www.anxietycentre.com/anxiety-symptoms/body-tremors.shtml
Kiinnostaa minuakin. Herään tosi usein tuohon vapinaan n. puolen tunnin kuluttua nukahtamisesta. Häijy tunne.