Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

PIKA-APUA!! Tyttäreni käytti matkapuhelinverkkoa ulkomailla

Vierailija
11.08.2014 |

Olimme siis lomalla, tosin kaikeksi onneksi EU-maassa (hinnat tietääkseni edullisemmat?)

Operaattorina DNA ja roaming-hinnat on viestien mukaan 0,25snt/mt. MIKÄ ON MT? Onko se ikäänkuin minuuttihinta? Osaisiko joku ihana, fiksu ihminen kertoa, kuinka iso lasku olisi suunnilleen tulossa, kun tyttö on keskustellut 15-30 minuutin ajan Whatsappissa (ei yhtäjaksoisesti) ja muutaman viestin selaimessa Facebookissa?

Pelottaa nyt todella paljon, kuinka iso lasku sieltä mahtaa pamahtaa, voiko olla mahdollisuus tuhansien euron laskuun? Meillä ei olisi yhtään ylimääräistä rahaa ja muutenkin rahat tiukilla, niin tuli shokeeraavana kun tyttö alkoi puhumaan tästä.

KIITOS JO ETUKÄTEEN!!!

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 17:20"]Mulla tuli vastaavasta käytöstä kesäkuussa Saksassa noin 800 euron lasku:/ Että onnea vaan. 

[/quote]

Mitä teit puhelimella, mikä liittymä? Itse olin myös Saksassa kesä-heinäkuussa, ja lasku oli vitosen.

Tuo datasiirron halventuminenhan tapahtui juuri heinäkuun alussa.

Vierailija
22/31 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mulle oikeasti mitään 800 euron laskua tullut, kunhan jekutin. 

Kannattaa tosiaan katsoa sieltä DNA:n OmaDNA-palvelusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahaa riittää matkustamiseen niin on riitettävä myös sen jälkeisiin mahdollisiin seurauksiin, kuten juuri kännykän ja datan käyttöön ;) Olisiko kannattanut ennen matkaa keskustella tytön kanssa siitä netin käytöstä. Ja miksi tyttäresi edes tarvitsee lomallaan kännykkää, kysympähän vain? Tuskin hänellä on mitään niin tärkeää, että olisi pakko olla se kännykkä kourassa ulkomaillakin.

Vierailija
24/31 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

DNA on ulkomailla kallis. Olin viikon ulkomailla ja puhelinlasku oli 600€, onneksi meni firman piikkiin. Enkä muuten oikeasti surffaillut yhtään huvikseni vaan pakolliset työhön liittyvät.

Soneralla päivälasku on maks. noin 8€ (100Mt) EU alueella ja 11€ (50Mt)sen ulkopuolella.

Jos sillä whatsapillla on vain tekstailtu, niin ei siinää montaa megaa ole dataa siirretty. Jos on lähetelty lomakuvia, niin sitten voi olla kalliita kuvia.

Ulkomailla kannattaa yrittää löytää ilmainen WiFi, jos haluaa käyttää nettiä ja pistää mobiilidata pois käytöstä.

Vierailija
25/31 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai teillä on täppi otettu pois siitä "salli dataverkkovierailu" asetuksesta? Muutenhan puhelin saattaa esim. jauhaa päivityksiä koko yön, ja laskua voi jysähtää vaikka hurumykket vaikkei sitä käyttäisikään.

Jos puhelimen ottaa reissuun, olisi aika järkevää ennen lähtöä selvittää sen käyttöön liittyvät asiat!! Itse ainakin selvitän aina sekä soitto- että vastaamismaksut kohdemaassa.

Jos lapsesi haluaa datailla, niin melkein joka hotellissa, kahvilassa ja ravintolassa on wifi, jota voi käyttää. Sehän ei maksa mitään.

Soneralla ainakin on datasiirrossa "tappi" minkä yli summa ei kerry, mutta kaikkihan riippuu siitä, millainen liittymä teillä on. Ehkäpä otat opiksesi ja olet ensi kerralla fiksumpi.

Eikä ole operaattorin asia tulla vastaan, jos käyttäjä on vain tyhmä.

Vierailija
26/31 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään hätää! :-) Itse olin Saksassa heinäkuussa. Surffailin netissä ehkä tunnin verran yhteensä ja soitin muutaman puhelun - lasku oli n. 25€. DNA minullakin. Lisäksi EU on rajoittanut sen verran paljon verkkovierailujen hintoja, että täytyisi melkeinpä olla 24/7 surffaamassa (videoita ym. katsomassa) saadakseen jonkun tonnin laskun. DNA:n itsepalvelu kannattaa myös tarkistaa, jos et saa mielenrauhaa asian tiimoilta. :-)

Vierailija
27/31 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksi: Täältä et saa vastausta laskun suuruuteen, vaan operaattoriltasi. Mikset soita/meilaa sinne?

Toiseksi: Opitko nyt kasvattamaan lapsesi ja itsesi paremmin?

Vierailija
28/31 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU:n hintakattojen myötä nykyään on ihan turha EU:n alueella stressata. Asun itse Briteissä ja välillä tulee Suomi-liittymääkin käytettyä, vaikka Faboa kuinka selailisi, ei siitä saa kuin parin euron laskun aikaiseksi.

Jos jäsenmaat hyväksyvät päätöksen (jonka EU-parlamentti on siis jo hyväksynyt), lähivuosina roaming-maksut poistuvat kokonaan! Sepäs vasta mahtavaa olisikin, ja parantaisi EU:n sisämarkkinoita huomattavasti, auttaen siis esim. kaikkien toisessa maassa asuvien tai matkailijoiden elämää :)

Vierailija
29/31 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 17:37"]

DNA on ulkomailla kallis. Olin viikon ulkomailla ja puhelinlasku oli 600€, onneksi meni firman piikkiin. Enkä muuten oikeasti surffaillut yhtään huvikseni vaan pakolliset työhön liittyvät.

Soneralla päivälasku on maks. noin 8€ (100Mt) EU alueella ja 11€ (50Mt)sen ulkopuolella.

Jos sillä whatsapillla on vain tekstailtu, niin ei siinää montaa megaa ole dataa siirretty. Jos on lähetelty lomakuvia, niin sitten voi olla kalliita kuvia.

Ulkomailla kannattaa yrittää löytää ilmainen WiFi, jos haluaa käyttää nettiä ja pistää mobiilidata pois käytöstä.

[/quote]

Nykyään hinnat ovat halventuneet (oliko peräti viime kuussa) ja yleensä DNA:lla on valmiiksi asetettuna 60€ saldoraja, joten ei mahdollista sen kanssa.

Vierailija
30/31 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina käyttänyt mobiilidataa ulkomailla (ruotsi, viro, italia, englanti) aina jos wifiä ei ole löytynyt, juuri muutaman minuutin jaksoissa, esim. instan, fb:n ja whatsappin pikaisesti lukenut läpi. Mulle ei ainakaan ikinä ole vanhemmilta tullut tämän jälkeen mitään sanottavaa, että olisi korkeat laskut. Kerran oli muistaakseni n.13e.

Vierailija
31/31 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asetuksista löytyy ainakin iphonella mobiiliverkko, jonka alta näkyy mobiilidatan käyttö. Sieltä näkyy kuinka monta megatavua on kuluvalla roaming-jaksolla ehtinyt kertyä.

Itse käytin Dna-liittymää muutamaan otteeseen heinäkuussa Euroopan reissulla ja mt-kertymä oli lopulta yhteensä suunnilleen 30mt, odottelen siis noin 7-8€ laskua tuosta surffailusta. Ei paha!

Ja kannattaa tosiaan hyödyntää hotellien, kahviloiden yms. Wi-fi-yhteydet! Itsekin käytin lähinnä niitä.