Olen koko kesän ajan kasvattanut lapsiani omatoimisuuteen!
Ovat saaneet tehdä laajalti kotitöitä. Palveluspyyntöihin olen vastannut, että tehkää itse. Kyllästyin avuttomiin ja ruoan suhteen nirsoihin lapsukaisiini. Olen viettänyt rennon kesän! Lapset ovat laittaneet opstuksessani välillä lämmintä ruokaakin. Lapset laittoivat kaikki välipalansa itse. Silloin kun nälkä pääsi yllättämään, tarjosin heille kovimpaan näkään heidän inhokkikasviksiaan. Perustelin tämän sillä, että ne vievät kovimman nälän, ennenkuin varsinainen ruoka on valmista. Olen saanut kuulla olevani tyhmä, laiska ja ilkeä, mutta eipä haittaa! Lapset ovat niin isoja, että on hyvä, kun eivät joudu olemaan yksin kotona, olen paikalla, mutta ei minun heitä tarvitse palvella!
Kommentit (27)
Ap:llä on aivan oikea asenne. Etenkin toi on ihan oikein, että inhokkikasviksia, jos ruokaa ennen on muka nälkä :) Mun äiti teki aikoinaan samaa samoin perusteluin. Meillä mun on vaikea olla jämäkkä, kun mies on kotona ja heltyy palvelemaan. No, käyttäkööt aikaansa lasten perässä juoksemiseen sitten, ei ole minulta pois. Lapset on vasta 6-ja 4-vuotiaat, joten toki paljon vielä pitääkin tehdä heille ja teemmekin, mutta aivan älytöntä sellainenkin, että ei anneta lasten oppia itse tekemään tarpeeksi vanhana asioita, joihin tämä itsekin kykenee. Sopivassa määrin tietenkin.
Joo, kyllä lapset pitää kasvattaa koko ajan siihen että oma osuus kotitöistä pitää tehdä, toki ikään sopiva työ ja määrä. Ei se ole vain kesäloman asia, vaan kokonaisvaltainen kasvatus ympärivuoden. Ennenvanhaan tuon ikäiset laitettiin jo vieraalle töihin tienaamaan perheelleen elantoa, tai ainakin oma elantonsa. Ulkomailla on vieläkin lapsia jotka ovat tehtaissa töissä pitkää päivää. Kyllä sitä nykyajan länsimaisen sivistysvaltion lapsikin pystyy tekemään jotain kotitöitä, pyykkejä ja tiskejäkään ei pestä käsin, vettä ei tarvi kantaa kaivolta, eikä likasankoa tyhjätä tunkiolle. En usko että ap:n lapset suurestikaan rasittuivat pienistä kotitöistä, ja siitä että ottivat itse välipalat kaapista.
Aivan oikein! Passaajat tekevät karhunpalveluksen lapsilleen, voi vaikka eilisen Hesarista lukea jutun miehestä, joka on niin avuton ettei osaa pestä vaatteitaan jos sossu ei maksa pesukonetta.
On se kumma,että meidän lapsia ei ole patistettu, he ovat silti oma-aloitteisia, molemmat jo omillaan toimeentulevia. Olen antanut heidän kesät levätä ja koota voimia. Minä teen mielelläni kotityöt,en edes halua miehen apua. Molemmilla on vielä hyvä ammatti,ei ole tarvinnut raataa hanttihommissa. On täällä köyhää ja velttoa väkeä. No, kun on itsekin raatanut kuten useimmat,ei osaa muutenkaan opastaa. Olen ylpeä, että lastemme nuoruus ei ole mennyt hanttihommissa ja kotona on saanut mitä haluaa.
ap,onko sinulla sydäntä
No mistä kummasta ne nykyajan uusavuttomat velttoilijat tulevat jos ei kotona tarvi mitään kotitöitä opettaa? Lapsetko oppivat ihan kaiken opettamatta? Vai onko koulussa opetettu tarpeeksi hyvin?
Jaa, meillä on lasteni kanssa avoimet ja hyvät välit,ovat perineet minulta siisteyden ja järjestelmällisyyden,ilman sen kummempaa opetusta.