Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä viemiseksi mökille kun vastaus oli ”ei tarvitse tuoda mitään”?

Vierailija
29.07.2021 |

Päiväseltään ollaan menossa kutsuttuna tuttavan mökille. Kysyin mitä tuodaan. Vastaus oli ”ei mitään”.
Saarimökki kyseessä jos sillä nyt vaikutusta asiaan.
Toki omat juomat viedään mutta mitä muuta?

Kommentit (147)

Vierailija
61/147 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle riittäisi päivän Hesari ja esim. tuoretta hyvää leipää. Toki kahvi/tee ja keksipaketti ovat yleensä toimiva konsepti.

Vierailija
62/147 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja liukastetta. Ehkä anaalitappi.

Käyttäisitkö sitä veljeesi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/147 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua, ei mitään käsipyyhkeitä. Haluan itse valita mieluisat ja mitä tekee kahdella, jotka eri paria kuin muut. Ennemmin vaikka itse leivottu mustikkapiirakka.

Olitpas sinä typerä. Onko sinulla siis joka kerta samanlaiset pyyhkeet joka paikassa. Jos meidän mökkiin pitäisi hankkia pyyhkeet, niin niitä pitäisi olla 15 kpl, koska meillä on 3 vessaa ja 2 suihku/saunatilaa, joten erikoinen kommentti, että ovat eri paria. Minulla ei ole 15 just toisiinsa sointuvaa pyyhettä. 

Vierailija
64/147 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä viinipullo jos juovat viiniä. Myös kaunis kukka-asetelma käy hyvin. Kahvia ja tuoreita leivonnaisia?

Kuka päättää, mikä on hyvää viiniä?

Kuka tietää, mikä on hyvää viiniä.

Minä

Vierailija
65/147 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vieraisille voi mennä tyhjin käsin. "Ei mitään" tarkoittaa, että esim. omia grillattavia ei tarvitse viedä, mökillä ei ole mikään lopussa tai että "kaupungista" kaivattaisiin jotain mitä paikallisesti ei ole saatavilla. 

Helpointa on viedä jotain, mitä ehditään yhteisesti nauttia päivän aikana, mutta mikä ei kilpaile isäntäparin tarjottavien kanssa. Eli kaupasta ostetut karkit, leivonnaiset ja muut herkut on hyvä idea, itseleivottu ei välttämättä ole paras valinta. 

Kulutettava tavara: kynttilät, servietit, tulitikut jne. on myös hyviä mökkituliaisia. 

Koska menette vain päiväksi, ei kukaan oleta ylenpalttisen runsaita tuliaisia. Mutta jotain en vietävä, muuten olette epäkohteliaita. 

No en tykkäisi yhtään jos painottaisin ettei mökille tarvitse tuoda mitään ja SILTI vieraat raahaisivat jotain mukanaan sinne.

Ai oikeasti pahastuisit, jos ihmiset noudattavat kulttuurissamme yleisiä käytöstapoja?

Minut ainakin on kasvatettu niin, että kylään ei vaan voi mennä kahta kättä heiluttaen. Ei edes kahville kaverille, saati sitten koko päiväksi saareen.

Mitä kohteliasta on siinä että toimii vasten vieraaksi pyytäneiden ohjeita? No joo, tuossa tapauksessa on ok viedä jotain keksejä tai muita jos niiden tietää menevän varmasti kulutettavaksi. Mutta ei mitään laudeliinoja tai kynttilöitä, ne menee kaappeihin pölyyntymään tai lentää suoraan roskiin vieraiden lähdettyä. En tykkää haalia nurkkiin turhaa tavaraa ihan vain koska niin kuuluu tehdä, kokisin epäkohteliaana jotkut väkisin lahjoitetut sysirumat pyyhkeet tai kynttilänjalan jos olisin erikseen sanonut että en halua mitään. Sekin on noloa kun menet kylään, ojennat kahvipaketin ja emäntä sanoo "ei tänne olisi tarvinnut mitään tuoda. Jaa, ei me juoda kyllä yleensä tätä merkkiä..."

Vierailija
66/147 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiniä, kuohuvaa, suklaata sekä omat erikosruoat mitä syöt ja tiedät ettei niitä kumminkaan siellä ole.

Vierailija
67/147 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos kerran ei tarvitse tuoda mitään, niin ette vie sinne mitään.

Lahjan voi viedä isäntäväelle vähintäänkin eikä mitään ihan halpaa krääsää eikä lasten kekkeri syötävää. Lahja ei ole sellainen joka sitten itse syödään tai juodaan pois. 

Meille tuotiin kerran ihan kamalan kuiva pullapussi jotain ale myynti pullaa eikä me syödä pullaa ollenkaan jotenka se lensi komposti pönttöön. Viina heille kelpasi mutta omia ei ollut yhtään mukana muuta kuin muutama halpa siideri purkki jotka eivät kelvanneet heille kun saivat parempaa. Veivät ne muutamat siideri tölkit mukanaan kun lähtivät. 

Kerran tuli kutsumaton vieras mukanaan munkki pussin kanssa ja latasi ne kahvi pöytään. Kun emme syö munkkeja niin lähtiessä keräsi ne loput siitä takaisin pussiin ja vei mennessään. 

Tämmöisten ei tarvitse sitten tulla toista kertaa. Syököön pullansa ja munkkinsa ihan omassa rauhassaan. 

Vierailija
68/147 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kori "hyödyllistä" kuten hyttyssuihketta ja aurinkorasvaa ja niin edelleen, tai hauska pieni aurinkokennolyhty.

Vierailija
69/147 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie joku ns. "conversation piece", eli asia tai esine, mistä riittää ihmeteltävää ja keskusteltavaa koko vierailun ajan.

Vierailija
70/147 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kori "hyödyllistä" kuten hyttyssuihketta ja aurinkorasvaa ja niin edelleen, tai hauska pieni aurinkokennolyhty.

Hauska pieni puutarhatonttu! Tai posliininen keiju kuistille.

Vierailija
71/147 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi tuoda mitään, paitsi jos haluaa syödä tai juoda jotain.

Vierailija
72/147 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en keksisi mitään vietävää mistä isäntäväki varmasti pitäisi niin veisimme Prisman lahjakortin kiitoksena että päästään kyläilemään. Antaa hyvän kuvan ja että me arvostetaan isäntäväen kutsua. 

Vierailija
73/147 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua, ei mitään käsipyyhkeitä. Haluan itse valita mieluisat ja mitä tekee kahdella, jotka eri paria kuin muut. Ennemmin vaikka itse leivottu mustikkapiirakka.

Olitpas sinä typerä. Onko sinulla siis joka kerta samanlaiset pyyhkeet joka paikassa. Jos meidän mökkiin pitäisi hankkia pyyhkeet, niin niitä pitäisi olla 15 kpl, koska meillä on 3 vessaa ja 2 suihku/saunatilaa, joten erikoinen kommentti, että ovat eri paria. Minulla ei ole 15 just toisiinsa sointuvaa pyyhettä. 

Samalla linjalla. Harvalla lienee toisiinsa sointuvat pyyhkeet. Itse olen saanut tuliaisena pyyhkeitä ja en olisi itse ostanut mitään Marimekon kymppejä maksavia keittiöpyyhkeitä. Yleensä tuliainen on arvokkaampaa ja laadukkaampaa. Oletan, että useimmalle kelpaisi.

Vierailija
74/147 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ei tarvitse mutta sää tuoda ja kohteliasta jotain tuoda.

Vierailija
75/147 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasviksia, ne eivät mene ikinä pieleen. Kunnon persiljakimppu ja sekaan kaunista...jotain muuta. Vaikka ruusu emännälle jonka miehesi ojentaa.

Vierailija
76/147 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vie joku ns. "conversation piece", eli asia tai esine, mistä riittää ihmeteltävää ja keskusteltavaa koko vierailun ajan.

Esim. nuubialainen orja.

Vierailija
77/147 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vieraisille voi mennä tyhjin käsin. "Ei mitään" tarkoittaa, että esim. omia grillattavia ei tarvitse viedä, mökillä ei ole mikään lopussa tai että "kaupungista" kaivattaisiin jotain mitä paikallisesti ei ole saatavilla. 

Helpointa on viedä jotain, mitä ehditään yhteisesti nauttia päivän aikana, mutta mikä ei kilpaile isäntäparin tarjottavien kanssa. Eli kaupasta ostetut karkit, leivonnaiset ja muut herkut on hyvä idea, itseleivottu ei välttämättä ole paras valinta. 

Kulutettava tavara: kynttilät, servietit, tulitikut jne. on myös hyviä mökkituliaisia. 

Koska menette vain päiväksi, ei kukaan oleta ylenpalttisen runsaita tuliaisia. Mutta jotain en vietävä, muuten olette epäkohteliaita. 

No en tykkäisi yhtään jos painottaisin ettei mökille tarvitse tuoda mitään ja SILTI vieraat raahaisivat jotain mukanaan sinne.

Ai oikeasti pahastuisit, jos ihmiset noudattavat kulttuurissamme yleisiä käytöstapoja?

Minut ainakin on kasvatettu niin, että kylään ei vaan voi mennä kahta kättä heiluttaen. Ei edes kahville kaverille, saati sitten koko päiväksi saareen.

Mitä kohteliasta on siinä että toimii vasten vieraaksi pyytäneiden ohjeita? No joo, tuossa tapauksessa on ok viedä jotain keksejä tai muita jos niiden tietää menevän varmasti kulutettavaksi. Mutta ei mitään laudeliinoja tai kynttilöitä, ne menee kaappeihin pölyyntymään tai lentää suoraan roskiin vieraiden lähdettyä. En tykkää haalia nurkkiin turhaa tavaraa ihan vain koska niin kuuluu tehdä, kokisin epäkohteliaana jotkut väkisin lahjoitetut sysirumat pyyhkeet tai kynttilänjalan jos olisin erikseen sanonut että en halua mitään. Sekin on noloa kun menet kylään, ojennat kahvipaketin ja emäntä sanoo "ei tänne olisi tarvinnut mitään tuoda. Jaa, ei me juoda kyllä yleensä tätä merkkiä..."

Teen ystävänä sanon, että surkean urautunutta, jos kahvinjuojien pitää aina saada sitä yhtä ja samaa merkkiä. Vaihtelu virkistää. Enkä itse, kun lahjoja saan, koskaan moiti niitä, vaikka joskus lahja onkin sellainen, joka ei hirveästi sytytä. Sainhan tässä joitain viikkoja sitten tuliaisiksi jonkin pienen paahtimon erikoiskahvia, vaikka juonkin enemmän teetä. Ei se minua loukannut, vaan olen tarjonnut sitä vierailleni ja itsekin vähän maistanut.

Vierailija
78/147 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkukorituotteita, kuten kahvia, teetä, hunajaa, keksejä, mehuja, viinejä ja pikkusuolaista ja vaikka piirakka tai kakku. Hyviä säilykkeitä, öljyä ja keksejä. Alkoholi on aina loistava tuliainen! Pullo skumppaa tai joku hyvä viini, joka voidaan yhdessä tissutella.

Vierailija
79/147 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. nuubialainen orja.

Muinainen nuubia linee jo lakkautettu? Siinäpä siis ihmeteltävää olisikin. Kerran eräs

vieras toi tänne bussipysäkiltä löytämänsä miehen. Ihan mukava ilta se lopulta kuitenkin oli.

Vierailija
80/147 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilahduttavimpia tuliaisia ovat olleet laatikollinen mansikoita, kappa uusia perunoita ja nippu porkkanoita, roseeviinipullo ja ylipäätään ainekset maistuvaan ateriaan, jonka voi vielä kokata yhdessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi