Ärsyttääkö muita se, että kotiäidit ym. ovat KESÄLOMALLA?
Olen esim. blogeissa törmännyt ilmiöön, jossa kotiäidit, jotka eivät esim. opiskele mitään, ovat KESÄLOMALLA.
Millä kesälomalla? Eikö sitä nyt olla äitiyslomalla tai sitten ihan vaan elellä sitä ikuista lomaa, mikä alkoi kun peruskoulu päättyi silloin 2004?
Määrittelettekö te kotiäidit kesälomaksi sen kun miehenne on lomalla? Vai kun koululaiset ovat lomalla? Vai onko heinäkuu kesälomaa niillekin, jotka lomailevat käytännössä koko vuoden?
Huomenna työhön palaavana en halua lukea yhtäkään "kesäloma alkaa olla lopuillaan" kommenttia äitiyslomalaisilta.
Enkä bloggaajilta!
Kommentit (69)
Ei aivan sama asia, mutta olen töissä ja koulussa. Silloin kun olen vain jommassa kummassa olen mielestäni lomalla eli esimerkiksi nyt olen lomalla koulusta. Sillä onhan tämä kevyempää, kun on vain toinen. Joten voin periaatteessa ymmärtää, että kotiäiti on lomalla esim: jos perhe lähtee etelän lomalla tai isä on kotona.
Ei ärsytä.
Olet juridisesti oikeassa, kyse ei ole kesälomasta.
Loma yksillä, kesä kaikilla.
Onko nyt hyvä?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 07:24"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 01:27"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 22:57"]Anteeksi mistä te kotiäidit lomailette? Teettehän "työksenne" samaa kesät talvet?
Sen vielä jotenkuten käsitän, että "kesäloma" määritellään kouluikäisten lasten lomilla, mutta jopa alle kouluikäisten lasten kotiäidit kehtaa hehkuttaa kesälomiaan.
ap
[/quote]
Minä olen kotiäiti ja minä lomailen kotitöistä. Eli lasken lomaksi sen ajan, jonka olemme pois kotoa. Lähinnä erilaiset reissut, joita on onneksi ollut aika paljon tänä kesänä. Sekin tietysti on osittain lomaa, kun lapset ovat lomilla eli ei tarvitse koko ajan vahtia läksyjä, kirjoja ja aikatauluja.
[/quote]
Eli kun poistun lokakuussa viikonlopuksi naapurikaupunkiin reissuun, enkä sillä aikaa tee myös työssäkäyville ihmisille (huom!) kuuluvia tavallisia kotitöitä, voin päivittää facebookiin et "vihdoin kesäloma, nyyh enää kaksi päivää kesälomaa".
Sama teille kaikille jotka mainostatte olevanne KESÄLOMALLA kotitöistä; luuletteko etteivät työssäkävät tee kotitöitä koskaan? Jopa palkkatyöstä ansaitulla kesälomallaan?
Hehkuttaisitte niitä äitiyslomia ja vanhempainvapaita ne 3-6 vuotta siellä somessa, antakaa miehenne hehkuttaa sitten sitä neljän viikon kesälomaansa.
ap
[/quote]
Olen ollut 6 vuotta kotona vakityöstäni hoitamassa lapsiani ja kyllä sen huomaa kun meillä on taloudessa lomaa! Oli se loma minun (kun olen työssä omalla lomalla) tai lapset jää lomille tai mies on lomalla (siinäkin sitten ero jos minä olen ollut töissä ja mies jää pitämään lomaansa).
Kun meillä taloudessa saadaan nauttia jonkun lomasta niin kyllä sen huomaa päivien rytmissä -vaikka olen kotona niin sen näkee kun lapset on kotona tai jos ollaan vaikka koko perhe jossain!
Jos MINÄ pääsen täältä kotoa johonkin reissaamaan niin sori, mutta siinä jää usein tekemättä reissun ajaksi pyykki ja muu kotisiivous. Sanotaan vaikkapa jos mennään autolla minireissuun ja mukana on vaatetta niin ettei tarvitse niitä siellä pestä vaan lakanat on joko hotellin vastuulla tai pestään matkailuautoa purkaessa. Taukopaikalla on mies saattanut pestä pyykit. Se ON minulle ollut käsittämätöntä L-O-M-A-A ! Terkuin kolmen lapsen äitee
Yhdeksän alle 14 vuotiaan äitinä voisin sanoa, että lasten kesälomat ovat aika työntäyteisiä itselleni, siitä on loma kaukana. " Helpommin" pääsen kuitenkin silloin, kun puolet kersoista ovat koulussa ;-)
Miten paljon pitää olla hiekkaa pillussa, että ärsyyntyy jos kotiäiti on omasta mielestään lomalla silloin kun mies on lomalla? Ymmärrän logiikan täysin. Onhan se äidillekin lomaa, kun mies on kotona puolittamassa sen kotiäidin työtaakan lasten- ja kodinhoidosta. Miten joku ei tätä käsitä?
Oon kolmen kotiäiti ja mun kesäloma on se kun miehellä on kesäloma. Myös kerhot ja harrastukset ovat silloin tauolla. Mun kesäloma tarkottaa irtiottoa arjesta. Yhtä hyvin se voi tapahtua myös kotona, mutta silloin myös matkustellaan, käydään kaveriperheiden ja sukulaisten luona kauempanakin, huvipuistoissa, ei ole aikatauluja, voin nukkua aamulla usein pitkään tai vaikka keskellä päivää, voidaan mennä vaikka viikoksi mökille ja ennen kaikkea vietetään aamusta iltaan rauhallista aikaa KOKO perheellä. Se on täysin erilaista kuin mun arki kun mies on töissä ja elämä muutenkin rutiineihin rytmitettyä.
Uskomatonta, että tämäkin asia aiheuttaa noin negatiivisia tunteita joissain! Mä kyllä hehkutan kesälomaani sekä työelämässä ollessani että tällä hetkellä äitiyslomalla, sori vaan mielensäpahoittajat!
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 11:33"]
Miten paljon pitää olla hiekkaa pillussa, että ärsyyntyy jos kotiäiti on omasta mielestään lomalla silloin kun mies on lomalla? Ymmärrän logiikan täysin. Onhan se äidillekin lomaa, kun mies on kotona puolittamassa sen kotiäidin työtaakan lasten- ja kodinhoidosta. Miten joku ei tätä käsitä?
[/quote]
Mietin ihan samaa. Mikä siinä omassa elämässä on niin pielessä kun suututtaa toisten käyttämät termitkin noin paljon? Että ihan melkein itku tulee kun itse on töissä ja kotiäiti sanoo olevansa lomalla. Voi byhyy.
Mua ei kyllä ärsytä yhtään kenenkään lomat, päin vastoin! Hauskaa lomaa vaan kaikille, nautitaan kesästä!
"Minun työni tällä hetkellä on hoitaa kotona omia lapsia" Sä mitään töitä tee, sä olet vaan kotiäiti!!!!!
"Oli ihanaa olla kesälomalla koko perheen voimin, mökkeiltiin, käytiin Tukholmassa ja vain oltiin" Sä millään lomalla ole ollut, sä olet kotiäiti eikä teillä mitään kesälomaa ole.