Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö muita se, että kotiäidit ym. ovat KESÄLOMALLA?

Vierailija
10.08.2014 |

Olen esim. blogeissa törmännyt ilmiöön, jossa kotiäidit, jotka eivät esim. opiskele mitään, ovat KESÄLOMALLA.

Millä kesälomalla? Eikö sitä nyt olla äitiyslomalla tai sitten ihan vaan elellä sitä ikuista lomaa, mikä alkoi kun peruskoulu päättyi silloin 2004?

Määrittelettekö te kotiäidit kesälomaksi sen kun miehenne on lomalla? Vai kun koululaiset ovat lomalla? Vai onko heinäkuu kesälomaa niillekin, jotka lomailevat käytännössä koko vuoden?

Huomenna työhön palaavana en halua lukea yhtäkään "kesäloma alkaa olla lopuillaan" kommenttia äitiyslomalaisilta.

Enkä bloggaajilta!

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha! Millainen ihminen on kateellinen toisen saikusta. Silloin sairastetaan. Olen ekaa vuotta kotiäitinä, eikä ole yhtään vapaapäivää vielä ollut, mutta onhan se helpompaa kun on mies lomalla. Olisin kyllä halunnut sairaslomaa kun sairastin. Sen sijaan odotin vauvan kanssa koko päivän, että mies tulee kotiin. Sitten päivystykseen. Kyllä siitä saa olla kateellinen jos haluaa. :D

Vierailija
42/69 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kotiäitinä kun kaksi ekaa lasta olivat pieniä. Esikoinen oli vajaa 6 v mennessään päiväkotiin, toinen vajaa kolme vuotta. Kyllä siinä hommaa oli kun oltiin päivät kolmistaan ja mies teki pitkää työpäivää. Ei mitään lomaa tosiaan. Paljon enemmän tulee sotkua kun lapset on kotona vs. päiväkodissa. Paljon enemmän pitää tehdä ruokaa. Myös päivien samankaltaisuus rasittaa. Kun menin töihin ja koko sakki oli 10 tuntia päiväkodissa tai töissä niin loppuosa vuorokaudesta menikin nukkumisen lisäksi aamutoimiin, iltatoimiin ja syömisiin. Lapset oli väsyneempiä ja katseltiin tv:tä illalla tms. Nyt olen kotona kolmannen kanssa ja isommat on koulussa. Kesäloma tuntui välillä työleiriltä kun lapset jälleen ehti sotkea, täytyy tehdä kaksi lämmintä ruokaa jne. Mun loma taitaa alkaa kun koulut alkaa ja olen,vain yhden kanssa kotona. Isommat koulussa, kavereilla ja harrastuksissa. Mutta ymmärrän miksi esim. Kahden alle kouluikäisen kanssa miehen loma on äidinkin loma!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 22:57"]Anteeksi mistä te kotiäidit lomailette? Teettehän "työksenne" samaa kesät talvet?

Sen vielä jotenkuten käsitän, että "kesäloma" määritellään kouluikäisten lasten lomilla, mutta jopa alle kouluikäisten lasten kotiäidit kehtaa hehkuttaa kesälomiaan.

ap

[/quote]

Minä olen kotiäiti ja minä lomailen kotitöistä. Eli lasken lomaksi sen ajan, jonka olemme pois kotoa. Lähinnä erilaiset reissut, joita on onneksi ollut aika paljon tänä kesänä. Sekin tietysti on osittain lomaa, kun lapset ovat lomilla eli ei tarvitse koko ajan vahtia läksyjä, kirjoja ja aikatauluja.

Vierailija
44/69 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 23:30"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 23:28"]

Pahus, minähän en taida siis koskaan olla lomalla! Olen luullut olevani lomalla, mutta olenkin tehnyt kokopäiväisen kotiäidin työtä, ei ole nääs miestä auttamassa.

[/quote]

Nimenomaan! Kotiäidin "työ" on se, jonka muut hoitavat palkkatyön ohessa. Ja koti on siisti ja lapsilla menee hyvin vaikka äiti käykin töissä, kiitos kysymästä

[/quote]

Hoitaa miten hoitaa. Jatkuvaa marinaa täälläkin.

Vierailija
45/69 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 01:27"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 22:57"]Anteeksi mistä te kotiäidit lomailette? Teettehän "työksenne" samaa kesät talvet?

Sen vielä jotenkuten käsitän, että "kesäloma" määritellään kouluikäisten lasten lomilla, mutta jopa alle kouluikäisten lasten kotiäidit kehtaa hehkuttaa kesälomiaan.

ap

[/quote]

Minä olen kotiäiti ja minä lomailen kotitöistä. Eli lasken lomaksi sen ajan, jonka olemme pois kotoa. Lähinnä erilaiset reissut, joita on onneksi ollut aika paljon tänä kesänä. Sekin tietysti on osittain lomaa, kun lapset ovat lomilla eli ei tarvitse koko ajan vahtia läksyjä, kirjoja ja aikatauluja.

[/quote]

Eli kun poistun lokakuussa viikonlopuksi naapurikaupunkiin reissuun, enkä sillä aikaa tee myös työssäkäyville ihmisille (huom!) kuuluvia tavallisia kotitöitä, voin päivittää facebookiin et "vihdoin kesäloma, nyyh enää kaksi päivää kesälomaa".

Sama teille kaikille jotka mainostatte olevanne KESÄLOMALLA kotitöistä; luuletteko etteivät työssäkävät tee kotitöitä koskaan? Jopa palkkatyöstä ansaitulla kesälomallaan?

Hehkuttaisitte niitä äitiyslomia ja vanhempainvapaita ne 3-6 vuotta siellä somessa, antakaa miehenne hehkuttaa sitten sitä neljän viikon kesälomaansa.

ap

Vierailija
46/69 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, en mä tiedä ärsyttääkö se että sanoo olevansa lomalla, se vaan on hyvin erilaista elämää kuin omani. Jos joku tällainen, jolla facebookissa lukee "täyspäiväinen äiti <3" työpaikassa "koti" (varsinkin kun nämä ihmiset ovat lähes poikkeuksetta niitä, joilla on peruskoulun jälkeen KORKEINTAAN joku amistutkinto eikä päivääkään työkokemusta) niin se aiheuttaa itsessäni lähinnä huojennusta siitä, että en ole samassa tilanteessa, ja että itse voin lomalla tehdä jotain ihan muuta kuin sitä, mitä teen ne loput 320 päivää (miinus viikonloput) vuodessa.

Vierailija
47/69 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nomeillä loma on silloin kun miehellä on loma. Kyllä se on lomaa kun ei tarvi yksin huolehtia lapsesta ja päästään reissaamaan.

Vierailija
48/69 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en ole hoitovapaalla (nuorinkin yli 3-v), en nosta tukia lapsilisää lukuunottamatta vaan ihan omalla kustannuksella olen kotona. Ja kun mies on kesälomalla, sanon että on loma. Kun lapsi koulusta talvilomalla, sanon että loma. Kun joku näistä lomista loppuu, sanon että loma loppuu. Onko ärsyttävää? Harmittaako sinua se, että minä en ole palannut töihin? Kyllä minä tiedän, että arkeni on sitä työssäkäyvän äidin "lomaa" ja elämä olisi paljon stressaavampaa ja kiireisempää jos mikäkin kävisin palkkatyössä. Silti mullakin on loma. Anteeksi jos se on vääränlainen enkä mieletäsi tarvitse sitä. Lohduttaako sinua, ettei se ole tuettu loma?

Vierailija
49/69 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mielestäsi työssäkäyvät ihmiset hoitavat samat hommat kuin kotiäiditkin, mutta töiden ohella. Hoidatko itse siis lapsiasi työpäiväsi aikana, vai maksatko kenties jollekin siitä..? Olen jotenkin ymmärtänyt, että äitiyslomalla ollaan koska silloin hoidetaan lasta. Olenko ymmärtänyt väärin? Ja jos käydään töissä, niin silloinhan lapsi laitetaan hoitoon, jolloin joku hoitaa häntä TYÖKSEEN. Miksi maksaa hoitajalle, kun hän tekee vain samoja asioita, jotka muut tekevät työnsä ohella? :D Ap, logiikkasi kusee.

Vierailija
50/69 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

[/quote]nyyh nyyh nyyh

Vierailija
51/69 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 23:11"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 23:01"]Mistä te niinku pidätte lomaa? Vaikka en aloittaja ole, niin mua ärsyttää kyllä tuo sairaslomailukin.

[/quote]

Miksi saikku ärsyttää? Olen yksinhuoltaja enkä ole päivääkään (tuntiakaan) ollut erossa 2,5-vuotiaastani. Saikun ajan hän olisi päiväkodissa arkena muutaman päivän viikossa. Mitä se sitten on, jos ei lomaa? T. Se sairastunut

Näen tuon saikun lähinnä laiskuutena. Koomisinta on, mikäli olet saikulla siitä kotiäitiydestäsi, eli ts. omasta lapsestasi. Mihinkä nämä maksamani veroeurot menevätkään.

[/quote]

Yhyyy yhyy yhyy

Vierailija
52/69 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 07:24"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 01:27"]

ap

[/quote]

[/quote]

Eli kun poistun lokakuussa viikonlopuksi naapurikaupunkiin reissuun, enkä sillä aikaa tee myös työssäkäyville ihmisille (huom!) kuuluvia tavallisia kotitöitä, voin päivittää facebookiin et "vihdoin kesäloma, nyyh enää kaksi päivää kesälomaa".

Sama teille kaikille jotka mainostatte olevanne KESÄLOMALLA kotitöistä; luuletteko etteivät työssäkävät tee kotitöitä koskaan? Jopa palkkatyöstä ansaitulla kesälomallaan?

Hehkuttaisitte niitä äitiyslomia ja vanhempainvapaita ne 3-6 vuotta siellä somessa, antakaa miehenne hehkuttaa sitten sitä neljän viikon kesälomaansa.

ap

[/quote]

Jos se sinua jotenkin helpottaa. Ehkä se voisi ollakin kaltaisillesi nyrpeille ihmisille tervetullutta "hulluttelua", että ohhoh, käytinpäs hassusti ilmaisua.

Vierailija
53/69 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

[/quote]On sulla ap ongelmia. Murehdi mielummin sitä kun myös kotiäitien lapset aloittavat koulun ja liikenteessä vaarallista. Ps. Lomani loppui nyt kun koulut alkoi.

Vierailija
54/69 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jäin vakituisesta työstä äitiyslomalle. Sen aikana kertyy normaalit kesälomat. Pidin ne pois nyt kesällä ja sitten jäin hoitovapaalle. Eli siinä välissä olin ihan virallisesti palkallisella kesälomalla.

Seuraavaan lomaan onkin sit aikaa, koska hoitovapaan aikana mitään lomapäiviä ei luonnollisesti kerry.

Vierailija
55/69 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kotiäiti, mutta olen tosi yllättynyt siitä että jotakuta ärsyttää termi kesäloma. Pitäisikö kotiäitien sanoa että "on ollut ihana lasten ja miehen kesäloma, minun ihan tavallinen kotonaolo"? Kuinka vaikeaksi sitä voi elämänsä tehdä jos alkaa tällaisistakin tehdä ongelmaa.

Vierailija
56/69 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä...ja ärsyttää kun nuori ystäväni joka on eläkkeellä kertoo välillä fb:ssa olevansa lomalla...

Vierailija
57/69 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olet ymmärtänyt väärin, äitiysloma ja vanhempainvapaa eivät ole lomaa sen varsinaisessa merkityksessä!

Työpäiväni kestää 8-20, nyt 8-23 koska vauva ei ole vielä täydellisessä rytmissä. Päivän ainoa breikki on 30-120min jos emme ole esikoisen päikkäriaikaan liikkeellä (jolloin nukkuu rattaissa) ja sanomattakin selvää että vauva ei mistään breikistä tiedä. Illalla/yöllä kun lapset ovat nukkumassa, tehdään kotityöt joita ei päivällä ole ehtinyt ja yöunet nukutaan pätkissä koska vauva.

Sairaslomaa ei ole jos et ole pää kainalossa (tälläkin hetkellä olen tappoflunssassa, pyörryttää, oksettaa, You name it. Ei auta - lapset täytyy hoitaa). Turha kuvitella hiljaisia kahvitauko ja tai ruokista, syöt siinä sivussa jos ehdit. Mies käy töissä ja harrastaa, mikä sopii mulle mutta tarkoittaa sitä että lastenhoitoapu arkena on aika minimaalista (toki joustaa jos tarvis mutta töistä ei voi olla pois). Kun mies on lomalla, työtaakkani pienenee ehkä 25%. Se on mun kesälomani.

Olen ollut vanhempainvapailla nyt 1,5 vuotta, teimme lapset samaan syssyyn ettei tarvi olla pois töistä liian pitkään. Voi olla että yritämme saada kolmannenkin jolloin poissaoloa olisi vajaa kolme vuotta kaikkinensa. Lomaa tämä ei ole mutta en silti vaihtaisi pois. Sitten kun pääsen takaisin töihin, sit mulla on lomaa 8h päivässä.

Vierailija
58/69 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en mainosta kesälomia, en muuten mainostanut töissä ollessanikaan. Kuitenkin koen että sen aikaa mitä mies ja lapset on lomilla meillä on kesäloma, myös mulla. 

Mulle se on lomaa arjesta. Lasten koulusta (mikä tarkoittaa mulle muutakin kuin aamulla herätystä) ja harrastuksista, erityislapsen kuntouttavasta päivähoidosta ja terapioista + lääkäreistä, kuopuksen kanssa kerhoiluista ja harrastuksista taaperon kanssa ja yksin. 

Tämä on aikaa kun meitä on kaksi aikuista hoitamassa kodinhommia ja velvollisuudet huomattavasti vähäisemmät kuin arjessa. Tehdään reissuja, kyläillään, otetaan vastaan vieraita. Nautitaan lämmöstä, uimisesta ja pitkään nukutuista aamuista. 

Outoa että jotain ärsyttää se että myös kotiäidit voi nauttia lomista perheidensä kanssa. Mun mielestä on ahdistavampaa kuunnella sitä valitusta kuinka arki on näitä samoja rutiineita ja töitä vuodesta toiseen eikä koskaan saa lomaa mistään. Kuinka miehen ja lasten lomat vieläpä lisäävät kotiäidin työtaakkaa entisestään. 

Vierailija
59/69 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

56 lisää että mulle on lomaa myös se kun pääsen kaverin tai miehen kanssa ilman lapsia vaikka risteilylle tai johonkin parin päivän kaupunkilomalle. Tai kun lähdetään koko perhe etelänreissulle. 

Vierailija
60/69 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 23:28"]

Pahus, minähän en taida siis koskaan olla lomalla! Olen luullut olevani lomalla, mutta olenkin tehnyt kokopäiväisen kotiäidin työtä, ei ole nääs miestä auttamassa.

[/quote]

Tämä on kyllä hämmentävää! Koska kotiäiti ei saa sanoa, että kotiäitiys käy työstä tai että se on kotiäidin työtä hoitaa lapsia ja kotia. Mutta kun ei saa sanoa että lomallakaan! 

Me siis vain olemme, piikkinä Oikeanlaisten Ihmisten eli työssäkäyvien lihassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän