Miksi jotkut ihmiset kertoo samat asiat moneen kertaan?
Ikään kuin uutena asiana. Mikä tällaisen itsensä toistamisen taustalla on?
Kommentit (33)
Unohtaneet varmaan että kertoneet jo, kun kertoneet niin monille. Lisäksi kun elämä niin tapahtumaköyhää niin se yksikin juttu on niin ihmeellinen että pitää kertoa kaikille kun ei muutakaan ole.
Kaikki nuo luetellut syyt. Lisäksi halu palata kertomisen kautta uudelleen ja uudelleen johonkin tapahtumaan, käsitellä sitä psyykkisesti kertomalla. Syy voi kai olla että on joku niin mieluinen tapahtuma että haluaa pitää sen puheissa tai sitten niin järkyttävä että on tavallaan pakko.
Ajattelee itse sitä juttua silloin, kun se tuli mieleen siitä, mitä on juuri tekemässä/sanomassa.
Hymyile mukana ja anna olla.
Mulle saa kertoa jos jauhan samoja asioita, en tee sitä tarkoituksella. Mun elämä vaan on aika tylsää ja juttukaverit vähissä.
Jotkut kertoo vitsitkin ja kommellukset kahdesti peräkkäin että tyhmimmätkin ymmärtää.
Kai siinä herutellaan hyvää mieltä ja hauskuutta.
Jotkut ihmiset tekee tätä brassailumielessä. Kerrotaan itselle mieluisia menneisyyden juttuja aina uudestaan ja uudestaan. Esim. "Tapailin nuorena sitä kalsarimallikirurgileukalentäjää" tai "käytin kaksikymppisenä koon 34 vaatteita". Eli koska nykyhetki on sitä että miehenä on 55-vuotias kaljamahainen juoppo ja elopainoa itsellä päälle 90 kiloa, niin se lohduttaa muistella aikoja,jolloin näytti vielä missiltä ja deittaili tasokasta häiskää.
Narsismi. Suolletaan omaa tarinaa kaikille edes muistamatta kenelle. Minäminäminäminä.
Huomautan aina tuollaisesta.
Minä muistan jo kertoneeni, mutta jos en saa vastakaikua, toistan itseäni. Paha tapa, mutta toisaalta, voisitko kuuntelijana reagoida jotenkin jo ekalla kertaa?
Vierailija kirjoitti:
Minä muistan jo kertoneeni, mutta jos en saa vastakaikua, toistan itseäni. Paha tapa, mutta toisaalta, voisitko kuuntelijana reagoida jotenkin jo ekalla kertaa?
Miksi ihmeessä? Usko kerralla ettei kiinnosta!😳
Mulle tapahtui tuota samaa joskus. Huomasin useammankin juttukaverin toistavan samoja tarinoita. Katsahdin peiliin ja totesin että en osaa kuunnella. Tai kuuntelin kyllä mutta nämä ihmiset kaipasivat erilaista kuuntelijaa. Sen sijaan että he olisivat halunneet kuunnella jotain minulle tapahtunutta vastaavaa juttua (näin reagoin ennen), he halusivatkin että minä kysyn heiltä lisää siitä heidän jutustaan.
Enää ei ihmiset toista minulle samoja tarinoita.
Kännissä kun ovat nii kertovat asiat ainakin kolmesti että ei jää keltään kuulematta.
Vierailija kirjoitti:
Ei muista mitä on kellekin puhunut.
Joka puhuu paljon ,mutta ei yhtään asiaa,jauhaa samaa virttä koko ajan.
Oman muistinsa tueksi
Jotta kuulija voi sanoa: tuon kerroit aikaisemmin.
Esimiehen näkökulma työpaikalta.
Aivan älyttömän tuttu tilanne. Kerron jonkin työhön liittyvän, ehkä hyvinkin tärkeän asian ja välillä tajuan, että olen kertonut tämän varmaankin jo kolmesti samalle henkilölle. Itselle tulee tunne, että minua luullaan välillä muistisairaaksi.
Näin käy siksi, että en välillä kertakaikkiaan vaan muista, kenelle asia on jo kerrottu. Ja niitä asioita on tolkuttomat määrät.
Kysytte varmaan, miksi asiaa ei kirjoiteta intraan. Ennen näin tehtiinkin (ja tehdään osittain edelleen). Palautekyselyissä kuitenkin henkilökunta on valittanut, ettei saa tarpeeksi tietoa ja että joka asia pitäisi kaivaa intrasta. Joten olen ottanut palautteesta vaarin ja kerron jokaiselle henkilökohtaisesti tärkeät asiat. Sittenpähän kuulevan ne monen monta kertaa.
Pitäisi varmaan tehdä lista, johon ruksin, kenelle mikäkin asia on jo kerrottu.
Eräässä sukujuhlassa tätini kertoi yhtä ja samaa tarinaa vuorotellen kaikille. Itsekkin kuuntelin sen varmaan kolmeen kertaan "uutena". Alkoholilla oli osuutta asiaan.
Huono muisti? Se, ette elämässä tapahdu kovin paljoa ja ei siis ole paljoa kerrottavaa? Se, että elämässä tapahtuu liikaakin ja on tärkeämpääkin muistettavaa kuin se mitä on itse kullekin kertonut?