Eikö teille tule huono omatunto tehotuotetun lihan syönnistä?
En siis ole vegaani tai edes kasvissyöjä ja itsekin syön jauhelihaa ja broileria, mutta tulee jo kaupassa siitä huono omatunto kun ostan niitä. Lihan syöminen on mielestäni ok ja monet muutkin eläimet niin tekevät, mutta onhan tuo tehotuotanto vain yksinkertaisesti kuvottavaa ja eettisesti täysin väärin! En kuitenkaan ole varakas, niin eipä ole tullut luomulihoja osteltua... Mutta en tajua miten kukaan pystyy hyvällä omallatunnolla vetämään jotain broilerinfilettä.
Kommentit (50)
No ainakaan broilerin luomulihaa ei Suomessa ilmeisesti edes tuoteta, ärsyttää. Olisin kyllä valmis maksamaan sellaisesta enemmän ja ylipäätään lihasta joka on eettisemmin tuotettua. Mulla väheni sianlihan syönti reilusti kun muutama vuosi sitten paljastui näiden monien sikaloiden meininki. Eipä silti, että se kalkkuna tai kana juuri paremmissa oloissa kasvaisi.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 13:29"]
Jaahas, idiootti massapeukuttajavegaani on paikalla :D
Voisiko vika olla omissa asenteissasi? Kieltäydytkö näkemästä sitä vaihtoehtoa? Miten täällä voi muka massapeukuttaa?
[/quote]
Jos viestiketjun peukkujen määrä ei täsmää lukukertojen kanssa, kyse on matematiikasta, ei asenteesta ;) Siitä jää kiinni, jos muutamassa minuutissa peukkuja tulee kymmeniä.
Kyllä tulee, ja siksi syönkin kasvispainotteisesti. Kasvisruoka on edullistakin, joten tehotuotantolihoista säästämilläni euroilla ostan sitten välillä kunnollista lihaa tai syön ravintolassa.
Tulee. Siksi olenkin vähentänyt lihan syömistäni. Ihanaa kun monissa ravintoloissa saa nykyään hyviä kasvisruokiakin.
Tulee. Juuri äsken katsoin jääkaappiin ja totesin että fileeällöpihvit ovat erässä ja pakko valmistaa. Söin sitten yhden, mies söi yhden ja lapset eivät yhtään. 4 jäi pannulle...
En halua enää tuollaisia yäkmarinaadissa lilluvia hyirötkäleitä.
Ongelma on valmis. Minä en haluaisi teholihaa, mies ei syö kasviksia ja luomuihin ei ole varaa.
Mitä teen?
Tulee ja siksi en syökään muuta kuin luomua, sitäkin harvoin. Joku tehokasvatettu Ross 508 on täysin no-no.
Kyllä tulee ja siirryinkin muutama vuosi sitten pääosin kasvissyöjäksi. Kotimaista lihaa ostin aina, sillä täällä Suomessa eläinten asiat ovat kuitenkin paljon paremmin kuin monessa muussa maassa. Nykyisin liha on minulle vain erityisten tilanteiden ruokaa muutaman kerran vuodessa. Luomunauta tai -lammas sekä riista saavat kasvaa minulle mieleisissä olosuhteissa, joten niiden liha kelpaa tuon muutaman kerran vuodessa. Possua en kykene syömään.
Tuli, sen takia olenkin nykään vegaaniruokavaliolla.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 18:58"]
Tulee. Juuri äsken katsoin jääkaappiin ja totesin että fileeällöpihvit ovat erässä ja pakko valmistaa. Söin sitten yhden, mies söi yhden ja lapset eivät yhtään. 4 jäi pannulle...
Ongelma on valmis. Minä en haluaisi teholihaa, mies ei syö kasviksia ja luomuihin ei ole varaa.
Mitä teen?
[/quote]
Keskustele miehesi kanssa. Rehellisesti ja paasaamatta kerrot, mitä mieltä olet tehotuotetusta lihasta. Kasvissyöjiksi koko perheen ei tarvitse ruveta, ei sinunkaan, mutta mieskin saisi sitten esim. hiukan harvemmin laadukasta riistalihaa ennemmin kuin joka päivä tehotuotettuja "lihaan verrattavia ainesosia". Jos diili ei kelpaa, niin voisi varmaan itse omat safkansa valmistaa. Silläkin keinolla perheessänne edes vähenisi tuo tehotuotetun lihan käyttö. T. Nro 2
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 18:58"]Tulee. Juuri äsken katsoin jääkaappiin ja totesin että fileeällöpihvit ovat erässä ja pakko valmistaa. Söin sitten yhden, mies söi yhden ja lapset eivät yhtään. 4 jäi pannulle...
Mitä teen?
[/quote]
Kokeile quornia. Älä kerro miehelle ettei se ole lihaa nähnytkään, ja ruuan jälkeen voitte keskustella lihan vähentämisestä ruokavaliossa. Toimi ainakin meillä :)
Kyllä tuli ja siksipä lopetin moisen syömisen vuosia sitten.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 19:15"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 18:58"]Tulee. Juuri äsken katsoin jääkaappiin ja totesin että fileeällöpihvit ovat erässä ja pakko valmistaa. Söin sitten yhden, mies söi yhden ja lapset eivät yhtään. 4 jäi pannulle...
Mitä teen?
[/quote]
Kokeile quornia. Älä kerro miehelle ettei se ole lihaa nähnytkään, ja ruuan jälkeen voitte keskustella lihan vähentämisestä ruokavaliossa. Toimi ainakin meillä :)
[/quote]
Kiitti vinkistä. Täytyykin kokeilla vaikka tuo sienihome kuulostaakin vähän eksoottiselta :)
t: 5
Tulee, ja siksi yritän vähentää lihan syömistä. Aamulla syön luomumunia, lounasruokalassa kasvisruokaa tai kalaruokaa, ja kotona yritän suosia järvikalaa. Silti syömme lihaa ihan liikaa leikkeleinä ja jauhelihana. Kanaa ja kalkkunaa en voi syödä, sen jälkeen kun näin dokumentin HK:n eläinkuljetuksista, ja löysin sen jälkeen broilerinkoipierästä koiven, johon oli ruhjoutuneet pahat mustelmat. Kun sais vain saman ällötyksen siirrettyä muihinkin lihatuotteisiin, niin ei olisi homma eikä mikään jättää nekin kauppaan.
Mitä teen?
[/quote]
Lataa faktat tiskiin: Miehesi kannattaa opetella syömään kasviksia, koska hänen ruokavalionsa on muuten aika järkyttävän epäterveellinen eikä sillä ehkä elä kovinkaan vanhaksi...
Mitä teen?
[/quote]
Lataa faktat tiskiin: Miehesi kannattaa opetella syömään kasviksia, koska hänen ruokavalionsa on muuten aika järkyttävän epäterveellinen eikä sillä ehkä elä kovinkaan vanhaksi...
Lihantuotanto on siitä hauska juttu, että vaikka se on voimakkaasti yhteiskunnan (kuluttajien) tukemaa toimintaa, ei kuluttajalla ole mitään sanomista siihen, miten eläimiä kohdellaan. Vaikka varmasti suurin osa kuluttajista EI halua että eläin kärsii tarpeettomasti, eivät yritykset edes yritä lanseerata brändiä, jossa eläimen hyvinvointi olisi varmistettu. Luomu on monille liian kallista, mutta useimmat varmasti valitsisivat samanhintaisista tuotteista sen, jonka kohdalla eläimiä olisi kohdeltu todistetusti hyvin koko tuontantoketjun ajan.
Ok, nyt se alkoi. Lihalakko. Olen jo pitempään sitä suunnitellut ja yrittänyt ehdottaa edes joskus jotain kasvipitoista mutta näköjään pinaattiletut ja ärtsysoppa ovat ainoat joilla on mahkut päätyä koko perheen ruokapöytään. Itse olen yrittänyt aina jauhis-makarooni-mössöstäkin silkkiä ne pastaisimmat kohdat itselle ja grillipäivinä maissi uppoaa paremmin kuin makkara. Leikkeleistä en edes pidä (jotkut korkeintaan ok) ja valmislihapullat ovat kammotuksia.
Nyt saa riittää jokapäiväinen lihanmussutus koska en edes pidä siitä. Toki voin syödä lihaa pienen nokareen jos sitä jossain tarjotaan. En sentään ala vaatia mitään soijaerikoisuuksia mutta teen radikaalin vähennyksen kokonaiskulutukseen.
Ja kyllä... Huoli mieheni ruokavaliosta/terveydestä on ihan aiheellinen. Hän on 50+ ja ylipainoinen tervakeuhko.
Voisiko joku opastaa ihan kauhastapitäen että miten teen miehelle "suuren lihahuijauksen"? :)
t: 5
5/17; meillä on toiminut se, että tekee edelleen liharuokia, mut tekee ne ruokaisina salaatteina. Sellainen, että vaan jätetään liha pois, ei toimi koska miehesi kokisi olevansa koko ajan nälkäinen. Mutta, kun sen lihan vetää salaattina, elimistö tottuu pikkuhiljaa siihen että ruuassa on kasviksia, ja sitten niitä alkaa kaivatakin. Salaateista saa helposti sellaisia, että mies kokee maut tutuiksi, kun käyttää esimerkiksi kastikkeina hampurilaiskastiketta, dippejä jne. ja lisää salaatteihin muutenkin tuttuja makuja.
Meillä salaattiremontin jälkeen mies on alkanut syömään joka päivä salaattilounaan ja kaipaa kotiinkin salaattia. Siinä samalla lihankulutus on vähentynyt.
Jaahas, idiootti massapeukuttajavegaani on paikalla :D
Voisiko vika olla omissa asenteissasi? Kieltäydytkö näkemästä sitä vaihtoehtoa? Miten täällä voi muka massapeukuttaa?