Hippiketju:kertokaa miten teillä eletään ekologisesti/hipahtavasti
Innoite siis eilisestä ketjusta,jossa ap oli luonnollinen nainen ja mies laittautujahttp://www.vauva.fi/keskustelu/4247323/ketju/mieheni_valitsee_hyvan_ulkonaon_kuin_mukavan_olon_mina_taas_toisinpain/sivu/2. Oma mieheni on viime vuosina muuttunut pesunkestäväksi hipiksi:
on mm.korvannut kookosöljyllä suihkuvaahdon,sampoon,hammastahnan,aurinkorasvan ja deororantin. Syömme enimmäkseen kasvisruokaa.Suosimme kierrätystä,eli mahdolllisimman paljon hankitaan vaatteita ja muuta tarpeellista käytettynä.Hiukset värjätään hennalla. Onko muilla samanlaista?
Kommentit (34)
Pesupähkinälle on kotimainen versio. http://jovelassa.blogspot.fi/2014/08/suloista-suopaa.html
Av:lla ja muilla paskasivustoilla huvin vuoksi surffailu suorasähkö- tai akkukäyttöisellä laitteella, jonka lataustarve riippuu käytön määrästä, ei toki ole lainkaan turhaa vaan sopii erinomaisesti ekologiseen hippeilyyn...
Sillä sähkö tulee pistorasiasta!!!
Kuukuppi, pieni asunto keskustassa, pyöräily, kestävät, harvat hankinnat, lihaa vain juhlatilanteissa.
Kukaan ei välttele lentomatkustamista?
En osallistunut keskusteluun, koska olen niin hippi, etten jaksa kirjoittaa kaikkea missä ekoilen ja hippeilen. Nyt kommentoin, että olen yli 40v. enkä ole koskaan lentänyt ja tuskin tulee tulevaisuudessakaan tarvetta moiseen.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 16:12"]-kierrätys
-meikittömyys
-en värjää, enkä käytä muotoilutuotteita
-palasaippua ja palashampoo käytössä; vähemmän pakkausmateriaalia, ekologiset valimistusaineet, riittoisampaa kuin nestemäiset.
-kestositeet käytössä (lapsilla oli kestovaipat)
-mietin aina kahteen kertaan tarvitsenko jotain, vai onko kyse vain perusteettomasta halusta
-työmatkoihin tarvitsen autoa, vaihdoin sellaiseen, jossa pieni kulutus
-lähiruokaa ja itse kasvatettua
-pyykinpesu harkiten; täysiä koneellisia, joskus riittää vain tuuletus.
-ei turhia sähköisiä hilavitkuttimia yms vempaimia
-hyödynnetään uunin lämmityksessä alku ja jälkilämpö sekä tehdään kerralla useampi uuniruoka, ettei tarvitse joka päivä uunia lämmittää.
Tässäpä näitä. Varmaan muutakin, mutta ei nyt tulee muuta mieleen.
[/quote]
Ostan bio sitä luomu tätä wannabe hipit sais ottaa mallia tästä. Järkeviä perusratkasuja, eikä mitään markkinoinnin luomia harhoja ekologisuudesta. Iso peukku ylös.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 00:28"]
Kukaan ei välttele lentomatkustamista?
[/quote]
En voi oikein sanoa vältteleväni, kun ei edes ole varaa lentomatkustamiseen.
Meillä ekologinen elämä tarkoittaa huolellista jätteiden lajittelua ja uusien hankintojen välttämistä. Ostan aina vaatteet kirpputorilta tai sitten kotimaisilta uusiovaatteiden tekijöiltä. Viimeksi olen lentokoneella mennyt 8 v sitten ja emme omista autoa. Asumme kaupungin laitamilla ja kuljemme pyörällä tai julkisilla.
Teen kaikki ruuat itse ja suosin lähiruokaa.
Matkustin Kiinaan junalla lentokoneen sijaan, työmatkapyöräily, tuulisähkö, luomua mahdollisuuksien mukaan, moottoriveneen sijaan purjevene, kaikki jätteet lajitellaan huolella, takka mahd. pienipäästöinen kiertoilmaversio jne.
Olen vähentänyt ostamista radikaalisti. Ennen mitään hankintaa mietin, tarvitsenko sitä vai löytyisikö kotoa substituutti. Tämä on mielestäni kaiken kulmakivi. Vaikka ostaisi luomuekohippihamppuvaatteita, jos ne ostaa vain siksi että haluaa, koko idea kusee.
Luomua, kotimaista, lähellä tuotettua ruokaa mahdollisuuksien mukaan. Vähemmän lihaa.
Turhan matkustelun välttäminen. Kaikkea maailmassa ei ole tarpeen nähdä.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 17:24"] Talo lämpiää pääsääntöisesti puulla (en tosin tiedä onko tämä hippiä tai ekologisuutta, lähinnä piheyttä).
[/quote]No ei todellakaan ole ekologista! Puunpoltto aiheuttaa haitallisia pienhiukkasia eikä se metsänhakkuukaan mitään hippihommaa ole.
[/quote]
Pelle.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 17:24"] Talo lämpiää pääsääntöisesti puulla (en tosin tiedä onko tämä hippiä tai ekologisuutta, lähinnä piheyttä).
[/quote]No ei todellakaan ole ekologista! Puunpoltto aiheuttaa haitallisia pienhiukkasia eikä se metsänhakkuukaan mitään hippihommaa ole.
[/quote]
Tutkipa asiaa. Aiheuttaa meinaan palaessaa sen saman verran mitä se samaa puu lahotessaan metsään aiheuttaisi.
Ja jos vertaa energiamuotona muiden tuottamiseen, se on vielä pientä.
- asutaan maalla a-energialuokan talossa (lämpiää maalämmöllä, sähkölasku samaa luokkaa kuin kerrostalokaksiossa oli), kuljetaan vähän mihinkään ja sekin pienikulutuksisella pikkuautolla, ei matkustella ulkomailla
- kasvatetaan itse suurin osa ruuista, suurin osa lopusta ruuasta on luomua ja lähiruokaa, syödään kasvispainotteisesti
- ei kuluteta juurikaan uutta, huonekalut ja vaatteet käytettyjä, ei meikata eikä värjätä tukkaa
- käytetään mahdollisimman vähän kemikaaleja esim. siivouskemikaaleja, kosmetiikkaa (kuten tulikin jo sanottua) jne.
- ei ostella elektroniikkaa tai muuta kamaa
-kierrätetään kaikki jäte, mikä täällä on mahdollista