Miksi opintojen rahoittaminen työnteolla on huono juttu?
En vain ymmärrä, miten se, että on työelämässä ja työsuhteessa jo ennen valmistumista, hidastaa työelämään siirtymistä? Eikö opiskeluaikainen, usein jopa vakituinen, työsuhde ole oikea työsuhde, vaikka se kerryttää eläkettä ja lomia? Opinnothan eivät enää nykypäivänä voi venyä, olit töissä tai et, koska opinto-oiketeen on tehty viime vuosina isoja muutoksia. Sellainen vuosikausien vetelehtiminen, jolla päättäjät pelottelevat, kuului näiden päättäjien omiin opiskeluaikoihin vuosikymmeniä sitten, eikä ole ollut mahdollista käytännössä enää pitkään aikaan. Monilla opiskelijoilla on jo aiempi tutkinto, jolla ei ole työllistynyt, eikä enää mitään halua ottaa lisää lainaa entisten päälle yhä huononevassa taloustilanteessa. Kun lukujärjestyksetkin ovat surkeasti suunniteltuja (viikossa on säästösyistä paljon ns. "itsenäistä opiskelua" ja massaluennoilta voi aivan hyvin jäädä pois mitään menettämättä) niin aikaa työssäkäyntiin itse asiassa löytyy, jos vain saa töitä ja haluaa töissä käydä. Ei se ole keneltäkään pois, että ne jotka haluavat työskennellä, tekevät niin.
Kommentit (21)
Painoin töitä koko opiskelujen ajan ja valmistuin erittäin hyvin papereilla niin nopeasti kuin se oli mahdollista. Ei siinä ollut mitään ei-toivottavaa. : )
Hommahan menee kokonaisuudessaan siten, että opinnot työn ohella on positiivinen juttu, koska on hienoa että työtätekevät kehittävät itseään. Toisaalta työnteko opiskelun ohella on huono juttu koska... no se nyt vaan on. Älkää kyselkö vaan lukekaa.
Mulla ainakin kävi niin, että en lopulta jaksanut töiden ohella opiskella, joten opinnot viivästyivät monta vuotta. Kaikissa paikoissa kun ei voi tehdä vain 1-2 vuoroa viikossa,eikä työpaikan vaihtaminenkaan ole ihan ilmoitusasia.
Opiskeluaikana on tarkoitus panostaa täysillä opiskeluun. Opiskeleminen on opiskelijan työtä. Sen takia Suomessa on luotu sellaisia järjestelmiä (ilmainen koulutus, halvat asunnot, opiskelija-alennukset, opintoraha jne.), että opiskelija tekisi sitä mitä on tarkoitus eikä vain vähän vasemmalla kädellä tekisi tenttejä ja olisi pääasiassa töissä. Opiskeluaikana kuuluu opiskella teoriaa, harjoitusjaksoilla ja koulun päätyttyä työpaikalla opitaan käytäntö.
Ei se olekaan, ei ollenkaan. Se on huono juttu ainoastaan Suomen päättäjien mielestä, joiden mielestä opiskelijan kuuluu opiskella opintotuella, jättää työnteko opiskeluaikana sikseen ja valmistua nopeasti työelämää varten.
Mutta työnteko voi antaa erittäin paljon arvokasta työkokemusta ja muutakin arvokasta tulevaa työelämää varten. Ei se silloin välttämättä haittaa vaikka opinnot jonkun verran viivästyisivät ja vaikka arvosanatkin vähän kärsisivät. Yleensä työnteosta saatu kokemus yms. ovat sen arvoista ja vielä paljon arvokkaampaakin.
Yksi kansantaloustieteen tutkija argumentoi opiskeluaikaista työntekoa vastaan huonommilla kokonaistuloilla. Valmistu nopeasti -> korkeakoulutetun parempipalkkaisia töitä.
Työskentele opintojen ohella -> paljon pienipalkkaisia työsuhteita
Kokonaisuutta katsellen tienaat siis vähemmän jos työskentelet opintojen ohella. Asia esitettiin opiskelijoiden orientaatiossa niin en voi linkittää lähdettä. Asia ei kuitenkaan ole ihan noin suoraviivainen kaikilla aloilla.
Ne opiskeluaikaiset työsuhteet on aika harvoin vakituisia, kokoaikaisia ja omalta alalta. Siksi niistä on aika vähän hyltyä koulutuksenmukaiseen työllistymiseen valmistumisen jölkeen. Sen sijaan ne voivat kyllä auttaa pääsemään kaupan kassalle maisterinakin. Eläkettä ei muuten kerry alle 23-vuotiaana, vaikka eläkemaksua maksamaan joudutkin. Lomatkaan ei siirry mukana sieltä kassalta sinne maisterinduuniin.
jos sulla sen sijaan on oikeasti oman alan työpaikka, siitä on sulle hyltyä. Se on vaan niin harvinainen tapaus, että sen varaan ei voi politiikkaa ja lainsäädäntöä rakentaa.
Itse olin opintojen ohella töissä McDonaldsissa viikonloppuisin. Olin kaikki perjantai-illat töissä ja joko la tai su, välillä sekä että. Ja kaikki lomat.
Ei tarvinut ottaa lainaa ja voin käsi sydämellä sanoa töissä käyminen ei yhtään hidastanut opintoja. Päinvastoin tajusin en halua lopun ikääni haista rasvalta, joten se motivoi enemmän opiskelemaan.
Mikä todennäköisyys on, jos 2 opiskelijaa valmistuu samoin arvosanoin, kumpi otetaan töihin, se joka on tehnyt edes vaan hampurilaispaikassa töitä vai se joka on ottanut lainaa ja työkokemusta 0.
Itse halusin työn, jossa "ei tarvitse ajatella". Jotkut kun hakevat ja saavat työpaikan, joka kahlitsee liikaa. Tämä ratkaisu sopi minulle ja olen tehdystä valinnasta hyvin tyytyväinen.
Menin suorittamaan pakollista työharjoittelua erääseen yritykseen ja samalla matkalla olen edelleen.
Minä tein opintojen ohella töitä niin että elätin itseni ja lapseni, opintotukikuukausia kun ei ollut enää aiempien opintojen takia. Olin sairauslomalla murtuneen jalan vuoksi 3kk kesken opintojen. Ja silti valmistuin hiukan ennen muuta ryhmää. Ja työt varmasti edistivät jatkossa työllistymistä. Sh-opinnot kyseessä.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 12:41"]
Mikä todennäköisyys on, jos 2 opiskelijaa valmistuu samoin arvosanoin, kumpi otetaan töihin, se joka on tehnyt edes vaan hampurilaispaikassa töitä vai se joka on ottanut lainaa ja työkokemusta 0.
[/quote]
Kumma juttu, mutta kun valmistumisen jälkeen hain töitä ja kävin noin kymmenessä haastattelussa ennen kuin vakipaikka heltisi, minulta ei kysytty koskaan missään, olenko tehnyt päivääkään töitä. He olivat kiinnostuneita papereistani, suuntautumispainotuksistani, minusta henkilönä tulevan tiimin jäsenenä ja siitä, mitä kysyttävää minulla mahdollisesti olisi.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 12:30"]
Opiskeluaikana on tarkoitus panostaa täysillä opiskeluun. Opiskeleminen on opiskelijan työtä. Sen takia Suomessa on luotu sellaisia järjestelmiä (ilmainen koulutus, halvat asunnot, opiskelija-alennukset, opintoraha jne.), että opiskelija tekisi sitä mitä on tarkoitus eikä vain vähän vasemmalla kädellä tekisi tenttejä ja olisi pääasiassa töissä. Opiskeluaikana kuuluu opiskella teoriaa, harjoitusjaksoilla ja koulun päätyttyä työpaikalla opitaan käytäntö.
[/quote]
Siinähän ne kaikki kliseet tulikin. Yksi ongelma on siinä, että suomessa "päättäjä" kuvittelee voivansa survoa jokaisen ihmisen yhdenlaiseen standardoituun lokeroon. Tässä tapausessa se lokero on muotoiltu jollekin ideaaliopiskelijalle, mutta tosiasiassa sekä opiskelijoita että opintokokonaisuuksia on erilaisia. Lisäksi vielä erilaiset työmahdollisuudet.
Osa pystyy helposti työskentelemään ja saamaan palkkaa opiskelun aikana, osa taas ei. Valitettavasti virkamiehelle ei moinen epävarmuus käy ja opiskelijat yritetään tavalla ja toisella pakottaa kaikki nyt vaan kiltisti siihen lokeroonsa.
No joidenkin opiskelutilanteeseen se sopii ja toisille ei. Se riippuu niin monesta seikasta, mitä opiskelee, minkälainen oppija on, minkälainen muu elämäntilanne jne. jne.
Huonoja puolia on juurikin se että se vie keskittymistä opiskelulta. Vaikka työelämä joustaakin opiskelijoiden osalla, niin tiedän että omassakin työpaikassa opiskelujen ohessa työtä tekevät kokevat painostusta tulla töihin kiireisinä aikoina, vaikka tietävätkin että olisi tärkeää opiskella. Vaikea se on kieltäytyä töistä, kun tietää että jatkoa ajatellen sen työpaikan pitäminen on kullanarvoista ja usein jopa pakollista jos haluaa syödä jotain.
Olen itse tehnyt töitä ja opiskellut työn ohessa (eli toisinpäin, pääpaino työssä) ja kyllä se työpäivä vaan vie niin paljon voimavaroja ihmisestä, että on hankala opiskella sen jälkeen. Sitten kun vapaapäivänä saa rauhassa tehdä koulujuttuja, niin laatu on huomattavasti parempi.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 12:39"]
Ne opiskeluaikaiset työsuhteet on aika harvoin vakituisia, kokoaikaisia ja omalta alalta. Siksi niistä on aika vähän hyltyä koulutuksenmukaiseen työllistymiseen valmistumisen jölkeen. Sen sijaan ne voivat kyllä auttaa pääsemään kaupan kassalle maisterinakin. Eläkettä ei muuten kerry alle 23-vuotiaana, vaikka eläkemaksua maksamaan joudutkin. Lomatkaan ei siirry mukana sieltä kassalta sinne maisterinduuniin.
jos sulla sen sijaan on oikeasti oman alan työpaikka, siitä on sulle hyltyä. Se on vaan niin harvinainen tapaus, että sen varaan ei voi politiikkaa ja lainsäädäntöä rakentaa.
[/quote]Eikös nykyään eläke ala kertya jo 18-vuotiaana? Toi 23v oli jokunen vuosi takaperin se raja.
Olen seurannut asiaa hieman nuorempien eli lukiolaisten näkökulmasta. Kaupat ottavat mielellään kassoille illaksi halpaa työvoimaa. Ei siinä sinänsä mitään, mutta kun sitten työpäivä ja koulupäivä menevät limittäin, niin työ voittaa. Eli tulee poissaoloja, toisinaan niin paljon, että kurssin suorittaminen ei ole mahdollista. Samoin kokeisiin valmistautuminen kärsii. Useimmiten töihin hinkuvat vielä ne, joiden pitäisi keskittyä opintoihinsa, jotta saisi kohtuulliset paperit normaaliajassa. Kun asiasta mainitsee, saa vain tuhahduksia, että sinä se et ymmärrä mistään mitään. Fiksut, tulevaisuuttaan järkevästi suunnittelevat tekevät töitä lomilla, mutta lukukausien aikana käyvät koulua - ja menestyvät.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 12:41"]Itse olin opintojen ohella töissä McDonaldsissa viikonloppuisin. Olin kaikki perjantai-illat töissä ja joko la tai su, välillä sekä että. Ja kaikki lomat.
Ei tarvinut ottaa lainaa ja voin käsi sydämellä sanoa töissä käyminen ei yhtään hidastanut opintoja. Päinvastoin tajusin en halua lopun ikääni haista rasvalta, joten se motivoi enemmän opiskelemaan.
Itse halusin työn, jossa "ei tarvitse ajatella". Jotkut kun hakevat ja saavat työpaikan, joka kahlitsee liikaa. Tämä ratkaisu sopi minulle ja olen tehdystä valinnasta hyvin tyytyväinen.
Menin suorittamaan pakollista työharjoittelua erääseen yritykseen ja samalla matkalla olen edelleen.
[/quote]
Fiksuimmat opiskelijat tekevät lomilla oman alan töitä ja harjoitteluja. Kyllä he menevät sitten työnhaussa niiden edelle jotka ovat olleet vaan jossain mäkissä tai kaupassa duunissa.
Ainakin meidän opiskelevat ja työtä tekevät nuoret etenevät opinnoissaan ihan ihanne vauhtia, kaiken lisäksi ehtivät nauttia jopa palkallisesta kesälomasta, lisäksi kertyy eläkettä. Opiskeluvauhti voisi olla nopeampi jos kituuttaisi opintotuilla, mutta näin mahdollistuu normaali elämä. Ahkera tosin pitää olla.
Monella alalla työkokemusta arvostetaan työnhaussa sen verran paljon, että työnteko kannattaa, jos haluaa valmistumisen jälkeen töitä. Itse ainakin käyn mieluummin alan töissä opintojen ohella silläkin uhalla, ett opinnot venyy parilla vuodella. Opintotukikuukausien määrä on kuitenkin vakio, niin en ymmärrä miksi on niin kauheaa, jos opinnot venyvät. Varsinkin, kun nyt pystyn kohta häämöttävän valmistumisen jälkeen jatkamaan samassa työpaikassa ja pystyn työskentelemään heti valmistuttuani täydellä panoksella enkä ole muiden opastettavissa. Lisäksi opiskeluaika on elämässä sen verran ainutlaatuista aikaa, että ihan mielelläni otan tästä kaiken irti ja todellakin käytän sen viimeisenkin opintotukikuukauden. Opiskelijoita on erilaisia, opintoaloja on erilaisia ja elämäntilanteita on erilaisia ja jokainen opiskelija tekee nää valinnat oman tilanteensa mukaan. Joillekin on tärkeää valmistua mahdollisimman nopeasti, toiset haluavat venyttää opintoja ja nauttia opiskeluajasta täysillä. Fakta on kuitenkin se, että töitä on pakko tehdä, jos haluaa elää muualla kuin köyhyysloukussa pelkällä opintotuella. Itse teen mieluummin töitä opintojen ohessa jo ihan sen takia, ettei tarvitse syödä sitä pelkkää tonnikalaa tai makaronia.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 12:59"]
Olen seurannut asiaa hieman nuorempien eli lukiolaisten näkökulmasta. Kaupat ottavat mielellään kassoille illaksi halpaa työvoimaa. Ei siinä sinänsä mitään, mutta kun sitten työpäivä ja koulupäivä menevät limittäin, niin työ voittaa. Eli tulee poissaoloja, toisinaan niin paljon, että kurssin suorittaminen ei ole mahdollista. Samoin kokeisiin valmistautuminen kärsii. Useimmiten töihin hinkuvat vielä ne, joiden pitäisi keskittyä opintoihinsa, jotta saisi kohtuulliset paperit normaaliajassa. Kun asiasta mainitsee, saa vain tuhahduksia, että sinä se et ymmärrä mistään mitään. Fiksut, tulevaisuuttaan järkevästi suunnittelevat tekevät töitä lomilla, mutta lukukausien aikana käyvät koulua - ja menestyvät.
[/quote]
Todetaan nyt omalta opiskeluajalta tilanne. Eli oli pakko käydä illalla välillä töissä, koska piti saada vuokrat maksettua yms. En asunut opiskelijakämpässä vaan hieman kalliimmassa. Lisäksi vanhemmillani ei ollut varaa avustaa millään lailla opiskeluani. Muutaman kerran joku koitti vihjaista, että se opiskelu menisi varmaan paremmin jos ei olisi töissä samalla. Ei se huonosti mennyt, tai edes hitaasti, mutta olisi mennyt varmaan nopeammin tai paremmin ilman työntekoa. En kuitenkaan halunnut näille vihjailijoille ruveta selittämään rahapulaani, joten tein mitä tein koska homma tuli tehtyä noinkin.
Aika harvassa on sellaiset joiden opintomenestykseen ei työnteko vaikuta, jos opiskelee tosissaan, se on rankkaa, ja koulupäivän jälkeen on todella väsynyt, ja vielä läksytkin pitäisi tehdä. Ja kyllä töissäkäyminenkin väsyttää, vapaa-aikaa ei jää ollenkaan että saisi akkuja ladata.
Ja se täysipäiväinen opiskelija vie joltain työttömältä työpaikan, sekään ei ole oikein.
Kuka on väittänyt että opinnot työn ohella/työ opinotojen ohella on huono juttu? Ei kai se mikään yleinen mielipide ole?