Miten muistaa pysyttäytyä muutetussa puheäänessä?
Oma ääneni on aina ollut hyvin nariseva ja siksi liian paljon puhuminen rasittaa kurkkua ja tekeen kurkun kipeäksi ja äänikin voi lähteä. Olen nauhoittamalla ääntäni keksinyt tapoja, jolla tuo narisevuus poistuu äänestäni. Tämä ääni tosin kuulostaa jotenkin feikiltä, mutta toisaalta se ei ärsytä kurkkuani (ainakaan tietääkseni). Ongelmani kuitenkin on, että unohdan sen. Saatan yhtäkkiä puhuakin sillä "omalla" äänelläni, jos vastaan puhelimeen tai vaikkapa alan innostuneempaa selittämään jotain asiaa. Ihmiset tietty ihmettelevät, miten ääneni yhtäkkiä vaihtelee, mikä on minullekin noloa.
Monet ihmiset, esimerkiksi opettajat, ovat joutuneet muuttamaan ääntänsä, jotta se ei kuluisi niin herkästi. Miten te muistatte puhua sillä uudella tavalla aina ja joka tilanteessa?
Kommentit (4)
Minä olen käynyt puheterapiassa suunnilleen saman ongelman takia. Maksoi 60-90 euroa per kerta. Kyllä jo ekalla kerralla tuli tosi hyviä vinkkejä, taisin käydä neljä kertaa ja aion mennä muutaman kuukauden tauon jälkeen vielä uudestaan. Ei siihen uuden äänen käyttämiseen ole mitään taikakeinoja, pitää vain harjoitella paljon itsekseen ja muistuttaa itseään asiasta aina kun käyttää ääntään. Sellaistahan se on kaikkien uusien tapojen kanssa.
Paljonko yksityinen puheterapia maksaa ja riittääkö ihan yksi käyntikerta, jotta puheterapeutti ehtii opettaa ne tavat, jolla tuollaisen narinan saa pois?
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 13:29"]
Minä olen käynyt puheterapiassa suunnilleen saman ongelman takia. Maksoi 60-90 euroa per kerta. Kyllä jo ekalla kerralla tuli tosi hyviä vinkkejä, taisin käydä neljä kertaa ja aion mennä muutaman kuukauden tauon jälkeen vielä uudestaan. Ei siihen uuden äänen käyttämiseen ole mitään taikakeinoja, pitää vain harjoitella paljon itsekseen ja muistuttaa itseään asiasta aina kun käyttää ääntään. Sellaistahan se on kaikkien uusien tapojen kanssa.
[/quote]
Kävitkö yksityisellä vai pääsitkö kunnalliselle? Jouduitko jonottamaan pitkään? Sanoitko tuo narisevan äänen nimenomaan syyksi, miksi haluat varata ajan?
nosto