Mitä tapahtuu kun hakee juomiseen apua? kokemuksia?
Mulla tilanne koko ajan paheneva. Nyt tilanne se et menee alkoa 5 päivänä viikossa ja niistä kolmena yli 10 annosta. Työt hoituu ja ruuanlaitot ja kodin siivoukset mutta kun en pysty olemaan yli 2 päivää ilman alkoa niin ei voi olla asiat kunnossa. Ihan fyysisesti oli viinanhimo perjantaina ja kun menin töistä baariin niin samantien tuli mukava olo kun ison siiderin join.
Mikä paras paikka mennä juttelemaan ja mitä ne asiat on mitä tapahtuu/tehdään että pääsee kohti raittiimpaa elämää?
Kommentit (7)
Hyvä, että itse tiedostat tilanteen!:) sen enempää apua en osaa antaa..
t. 17v alkoholisti-isän tytär
AA-Auttava puhelin ois varmaan paras aloitus.
Tahdotko raitistua vai muuttua kohtuukäyttäjäksi? Jälkimmäiseen toimii lääkkeet, joita voi kysyä vaikka terveyskeskuksesta. Täysraitistuneet ystäväni ovat saaneet avun perinteisesti AA:sta.
Hienoa että olet havahtunut tilanteeseesi, etkäyritä kieltää sitä!
Apuahan on saatavilla, mutta tärkeintä on tiedostaa, että muutos lähtee sinusta. Sinä itse teet valinnat.
Itse kuljin pitkän tien kuntoutus- ja a-klinikkahoitojen parissa, mutta valitettavasti en niistä löytänyt mitään apua. Kannattaa kuitenkin ehdottomasti kokeilla, vertaistukea on ainakin saatavilla, ja se jos mikä on tärkeää. Ei myöskään kannata pelästyä, että usein päihdeklinikat on suunnattu rantojen miehille tai nuorille sekakäyttäjille, joiden tilanne voi olla täysin kaoottinen. Sinutkin otetaan huomioon, ja joukkoon on helppo sopeutua, jos niin haluaa.
Voimia, ja muista; olet itse paras voimavarasi tässä asiassa, kukaan ei kaada lasin lasillista kurkustasi, ellet ihan itse sitä tee :)
Lopulta se on niinkin helppoa, että teet päätöksen ja pysyt siinä. En todellakaan halua vittuilla tai ladella itsestäänselvyyksiä, enkä etenkään vähätellä asiaa. Voimia ja mukavaa syksyä!
Tiedän hyvin että homma on omissa käsissä. Olen vaan huomannut että kun "päätän" olla 5 vrk juomatta, olenkin vaan yhden päivän. Eli tarvitsen tukea. Kerran soitin AA-han hakeakseni tukea läheiselle, siellä puhuttiin juoppohulluudesta, vitamiinipiikeistä, tuntui että sinne ei ole asiaa ennenkuin on lopullisen pohjalla. Haluaisin saada tilanteeseen tukea jo paljon aiemmin. Ap
Kokeilepa huviksesi seuraavan kerran kun viinanihmo iskee, mennä baariin ja tilaa limppari. Joko asiaa sen enempää pohtimatta tai sitten miettien, että mikäs tässä limutuopissa toimii/ei toimi. Ehkä saat jotain hienoja ajatuksia ja ahaa-elämyksen, tai sitten et, mutta ei se ota ellei annakaan!
Tuo on todella kiukuttavaa ja totta! Mutta kyllä apua saa jo ennen katkaisuhoitojen vitamiinipiikkejä, deliriumeja ja pehmeitä seiniä. Itseasiassa A-klinikoilla tuntuu käyvän monenmoista sakkia, ja ne, joihin olen asiakkaana niissä useimmiten törmännyt, ovat juurikin niitä siisteimpiä tapauksia, joista ei kadulla uskoisi, että on tarvetta A-klinikkaan.
A-klinikkahan on aivan eri asia kuin vertaistukeen perustuvat AA-kerhot. Niiden kohdalla joutunet etsimään itsellesi sopivaa ryhmää, esim. joissain kaupungeissa on erikseen nais-ryhmiä.
Suosittelen aluksi varaamaan A-klinikalta oman ajan hoitajalle. Tai todennäköisesti se tarkoittaa, että sinun on mentävä aamupäivystykseen, jossa sitten saat omahoitajan, jonka kanssa voitte kartoittaa tilanteen ja sopia tapaamisia sillä lailla, kuin sinusta tuntuu. Päivystyksessä jonottaminen ei ehkä ole mikään hehkein hetki, mutta tilat on varmasti siistejä eikä häiriöitä ole.
Tsemppiä!