Kokemuksia/vinkkejä suunniteltuun sektioon ?
Hei te kaikki jotka olette kokeneet suunnitellun sektion !
Millaista se on ? Miten siihen valmistaudutaan ? Katetroidaan ? Onko sama kätilö koko ajan " tukena" ? Mies saa olla mukana ? Missä on miehen paikka leikkaussalissa ? Saako mies pestä vauvan, entä katkaista napanuoran ? Saako äiti nähdä vauvan ennen pois vientiä ?
Kuinka pian sängystä saa nousta ? Miten imetys onnistuu sinä aikana kun pitää olla makuulla ? Tuleeko maitoa ?
Saako myös sektiovanhemmat sen " kuuluisan" omenamehushampanjan jolla voi sitten skoolata ?
Kertokaa kaikki mitä tulee mieleen. Kiitos jos joku viitsii vaivautua !
Pitääkö esim. varpaiden kynsilakat olla poistettu ? Entä korut pois ?
Kiitos kovasti jo etukäteen.
Tässä vastauksia minun kokemukseni mukaan. Sektio tehtiin kättärillä parisen vuotta sitten perätilan vuoksi.
Itse sain tietää sektioajan edellisenä päivänä, joten en kerennyt liikaa jännittämään. Sairaalaan menimme kello seitsemäksi ja kätilö tuli kohtalaisen pian kertomaan päivän kulusta. Ensi otettiin vauvalta sydänkäyrää ja sitten vaan odoteltiin. Odottamista kestikin sitten melkein 4h..
Leikkaussaliin menin yksin kätilön kanssa ja mies jäi odottamaan osastolle. Ennen operaatiota kaikki korut piti poistaa ja alapään karvoja hiukan ajeltiin pois haavan tieltä.
Anestesialääkäri laittoi epiduraalin, jonka jälkeen katetrointi yms. tehtiin. Sitten mies haettiin paikalle ja varsinainen operaatio aloitettiin. Mies istui koko ajan pääni vasemmalla puolella.
Vauva syntyi aika pian ja hänet nostettiin tuohon rintani päälle. Mies ei katkaissut napanuoraa, sen tekee kai aina leikkaava lääkäri. Vauva oli luonani ehkä 10min ja sitten hän lähti miehen kanssa osastolle pesuun ja puettavaksi.
Heräämössä olin ehkä tunnin verran ja sitten pääsin osastolle. Vauva annettiin heti rinnalleni ja siinä vietettiin koko ilta toisiimme tutustuen. Yöksi vauva vietiin kansliaan, koska en päässyt sängystä liikkeelle. Seuraavana päivänä sain nousta ja vauva olikin sitten koko ajan kanssani. Maito nousi minulla kolmantena päivänä sektiosta ja imetys lähti liikkeelle ihan kivasti.
Toipuminen sujui oikein hyvin ja kotiin pääsimme kolmantena päivänä sektiosta.
Onne matkaan! :)