Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Amispohjalla yliopistoon. Mitä ongelmia tulee?

Vierailija
09.08.2014 |

Eli olen siis päässyt amispohjalla yliopistoon. Minulla ei ole ensimmäistäkään lukiokurssia. Mitä haasteita ja ongelmia voi tulla?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo-o, riippuu hiukan alasta, mutta usein tenttikirjat saattavat olla englanniksi.

Vierailija
42/51 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 12:40"]Kielitaito. Englantia tarvitaan ja heikommalle se on lukiopohjaltakin haaste.

[/quote]

Muttei lukiokaan takaa hyvää kielitaitoa. Mun kaveri on amis, ja puhuu sujuvimmin englantia ja saksaa, kuin kukaan muu tuntemani (suomalainen) ihminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanti ja ruotsi ovat parille kaverilleni olleet ongelmallisia. Meidän alallamme vastaavan lukion oppiaineen perustiedot oletetaan olevan hanskassa. Akateemisen kirjoitustyylin mukaisesti on harjoiteltu kirjoittamaan lukiossa, amiksessa ilmeisesti ei, mutta sen oppii varsin nopeasti.

Vierailija
44/51 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 12:40"]Kielitaito. Englantia tarvitaan ja heikommalle se on lukiopohjaltakin haaste.

[/quote]

Englantia voi oppia monessa muussakin paikassa kuin lukiossa. Itsekin aloitan amispohjalta yliopiston, mutta olen muutaman vuoden asunut Englannissa ja muutenkin käyttänyt englantia työkielenä.

Vierailija
45/51 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeminen ja kirjoittaminen. Olen saanut sen käsityksen, ettei amiksessa tarvitse ihan hirveästi lukea? Yliopistossa on ihan normaalia (aineesta riippuen tietty), että tenttiin luetaan 500-1000 sivua suomeksi tai englanniksi (joskus myös ruotsiksi). Esseitä ja oppimispäiväkirjoja pitää myös tehdä, eli kirjoittamisen pitäisi olla suhteellisen sujuvaa.

Tämä siis humanistisella ja yhteiskuntatieteellisellä alalla. Ehkä esim. luonnontieteissä voi olla vähän erilaista.

Vierailija
46/51 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielet ja opiskelutaidot on yleensä ne, mitkä ovat puutteelliset. Mutta koska olemme yksilöitä, niin voivathan nämä olla amiksellakin hyvin hanskassa.

Vierailija
47/51 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 12:37"]No, tulee varmasti vastaan tilanteita, joissa muilla on tuoreessa muistissa lukiossa opittu mutta sinulla ei. Ei siinä sen kummempaa ongelmaa ole, nykyisin tietoa on saatavilla kirjaimellisesti käden käänteessä. Oppimiskyvyssäsi ja soveltuvuudessasi ei liene mitään valittamista, kun kerran olet läpäissyt pääsykokeet, vai mitä?

Älä pidä oma-aloitteisesti meteliä taustoistasi vaan sulaudu joukkoon. Ihmisiä on niin moneen lähtöön. Joidenkin mielestä amistaustalta yliopistoon pääsy on hieno saavutus, jotkut taas suhtautuvat aivan toisin, ja parin vuoden kuluttua taustastasi ei enää kukaan ole kiinnostunut.

[/quote]

Ei monilla lukiopohjaisillakaan ne lukio-opit ole tuoreessa muistissa. On tärkeää muistaa, että yliopisto-opiskelijoita on monen ikäisiä.

Vierailija
48/51 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan ajattele olevasi yhtään huonompi kuin lukion käyneet. Amispohjalta on usein myös vaikeampi päästä yliopistoon kuin lukiopohjalta, joten siinäkin mielessä voit olla saavutuksestasi ylpeä.

Vierailija
49/51 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin yo-tutkinnon amiksessa ja pidin kolme välivuotta. Kyllähän siinä ajassa kielitaito ruostui ja kirjoittaminen ei ihan alkuun sujunut. Vieläkään en ole ihan satavarma osaanko kirjoittaa tarpeeksi akateemisesti vaikka ihan hyviä numeroita olen kyllä saanut.

t. yhteiskuntatieteilijä

Vierailija
50/51 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan itse yliopistossa teknillisellä puolella. Meillä lähes kaikki oppikirjat ja suuri osa muusta oppimateriaalista on englanniksi. Sitä pitää siis pystyä lukemaan sujuvasti. Toki amiksestakin valmistunut voi osata englantia hyvin, mutta näin keskimäärin lukiosta tulleilla on selvästi parempi monimutkaisemman tekstin lukutaito. (Sillä taas, kuinka sujuvasti puhuu englantia, ei ole opiskeluissa juurikaan merkitystä. Töissä sujuva puhe on toki usein tärkeää.)

Meillä matematiikan ja fysiikan kurssit tuntuvat vaikeilta monista niistäkin, joilla on näistä aineista E tai L ylioppilaskirjoituksista. Voin kuvitella, että amiksesta tulleella on helposti näiden kanssa vielä suurempia ongelmia. Tämä on kuitenkin hyvin alakohtainen juttu, ja jollain toisella alalla kaikki lähtevät ilman esitietoja, jolloin erot näkyvät enemmän opiskelurutiineissa.

Vierailija
51/51 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkonäkö. Ns kouvolatukkia ei pahemmin yliopistolla näy, joten parempi värjätä ja kasvattaa hillitympi leikkaus.

Käytöstavat. Tupakointi ja hillitön kiroilu ei ole enää cool, ja joudut ehkä usein tuskailemaan oman sanavarastosi kanssa. Opettele useimmat sivistyssanat.

Lukeminen. Lukunopeutta kannattaa harjoitella.

Esseet. Tee harjoitusesseita ennen ekaa tenttiä, jotta rakenne tulee tutuksi.