Lestadiolainen nuori nainen vastaa kysymyksiin! :)
Olen 21- vuotias vl- nuori. Onko mielessäsi jotain kysymyksiä joita olet halunnut kysyä nuorelta vl:ltä.. Nyt saa kysyä!:)
Kommentit (327)
olet pelkkä trolli mutta oikeassa olet eli lestikset haisevat!
Miksei ap vastaa mihinkään kunnon kysymyksiin uskonnostaan tai uskostaan - esimerkiksi siihen, että hyväksytkö hiljaa mukisematta jokaisen sairauden ja oletko menemättä lääkäriin, koska et halua puuttua jumalasi suunnitelmiin?
Ehkä eniten minua askarruttanut asia kristinuskossa on se, miksi synnit jne. on kristinuskon jumala ylipäätään luonut? Onko taivaalla ja helvetillä sopimus keskenään ihmisten koettelemisesta? Jos kristinuskon jumala on hyvä ja laupias, miksi hän haluaa tuottaa pahaa tai ylipäätään sallii sen, jos jumala on saatanaa vahvempi? Kristinusko lienee uskonnoista kaikista erikoisin ja sen uskottavuus on heikolla pohjalla, harvoin näkee minkäänlaista punaista lankaa ko. uskonnossa.
On kyllä jotenkin liikuttavaa, että lähes kaikki protestanttiset liikkeet noudattavat Martti Lutherin Jeesuksen opetuksiin pohjautuvaa "yksin uskosta, yksin armosta" -tulkintaa pelastumisesta, mutta sitten on yksi tällainen 1700-1800-luvulla Suomen Pohjanmaalla syntynyt lahko, joka uskoo olevansa jokin valittu kansa ja että vain he tietävät, kuinka Raamattua luetaan ja kuinka kristityn tulee elää, mikäli haluaa pelastua :D
Sanoit, että oot valmistunut ja töissä. Jos/kun saat lapsia aiotko jatkaa työntekoa?
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 23:12"]Oliko englannin opiskelu koulussa sinulle mukavaa ja helppoa, vaiko vaikeaa ja vastenmielistä? Olen itse englannin opettaja, ja valitettavasti huonoimmin kielessä pärjäävät ovat miltei kaikki vl-perheiden lapsia. Sillä on ihan valtavasti vaikutusta kun eivät katso englanninkielisiä ohjelmia tai elokuvia kotona, eivätkä myöskään juurikaan kuuntele englanninkielistä musiikkia. Miten liikkeessä suhtudutaan asiaan, onko siitä keskusteltu?
[/quote]
En ole ap, mutta vastaan. On tunnettu ilmiö ja on asiasta joskus keskusteltu. Yleensä perheet kannustavat lapsia opiskeluun, myös kielien opiskeluun. Vl:t järjestävät myös englannin kielen leirejä. Isommilla paikkakunnilla pidetään silloin tällöin englanninkielisiä seuroja. (Tulkataan.)
Toinen asia on, että myös opettajan asenne vaikuttaa. En väitä, että koskee sinua, mutta oma kokemukseni on, että jostain syystä ainakin minulle sattui englannin opettajia, joista vaistosi ennakkoasenteen vl:a kohtaan. Ja tämähän on ihan tutkittu juttu, että opettajan olettamukset ja asenteet vaikuttavat oppimistuloksiin.
Aiotko joskus alkaa ajatella itse? Vastakohtana sille että nyt toistat muiden sinulle sanomia asioita ehdottomina totuuksina.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:53"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:35"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:16"]Käytättekö omaa järkeä valinnoissanne vai tekeekö joku muu päätökset? Esim. TV vrs netti
[/quote]
Yleinen harhaluulo on, et meillä olis jotkut säännöt tms. mutta näinhän ei ole.. On tiettyjä asioita, jotka koemme huonoiksi, esim TV, koska sieltä tulee niin paljon väkivaltaa, seksiä, päihteitä yms.. Netistä puolestaan on enemmän hyviä puolia, siks se hyväksytään.. Kuitenki tärkeintä on toimia oman sydämensä mukaan, kyllä vl tietää milloin tekee oikein ja milloin väärin!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:53"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:35"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:16"]Käytättekö omaa järkeä valinnoissanne vai tekeekö joku muu päätökset? Esim. TV vrs netti
[/quote]
Yleinen harhaluulo on, et meillä olis jotkut säännöt tms. mutta näinhän ei ole.. On tiettyjä asioita, jotka koemme huonoiksi, esim TV, koska sieltä tulee niin paljon väkivaltaa, seksiä, päihteitä yms.. Netistä puolestaan on enemmän hyviä puolia, siks se hyväksytään.. Kuitenki tärkeintä on toimia oman sydämensä mukaan, kyllä vl tietää milloin tekee oikein ja milloin väärin!
[/quote]
Ahh te ootte niin ihanan tyhmiä! :D
[/quote]
Kyllä minä ainakin vl:nä koen, että sääntöjä on olemassa, koska pakkohan tietyllä lailla on toimia, vaikka ei omatunto sanoiskaan niin. Jos tekee jotain omalla tavallaan niin heti tuomitaan. Mutta varmaan minä oonki nyt sitte epäuskonen ku ajattelen näin. Pahalta tuntuu. Adios!
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 22:58"][quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 07:32"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 02:46"]Kaksi asiaa joita haluisin kysyä: Jos todella uskoo Jumalaan ja Jeesukseen pelastajana, niin miksi on väärin sitten lakat kynnet vihreiksi ja kuunnella myös vaikka Jukka poikaa? Miksi kynsilakka ja musiikki on syntiä, jos usko on aito? Homoseksuaalisuuteen liittyen: sanotaan, että homoseksuaali ihminen on ok, mutta teot vääriä. Täytyykö homoseksuaalin tyytyä rakkaudettomaan elämään, onko enemmän oikein että homosekusaali eläisi valheellisessa heterosuhteessa? [/quote] Kynsien lakkaus ei ole väärin, sen vaan katsotaan olevan "turhaa". Olemme ulkoisesti sitä miksi meidät on luotu. Mitä tulee musiikkiin, riippuu siitä minkätyyppisestä musiikista on puhe. Itse hlö. koht. kuuntelen ainaki Jukka Poikaa ja Juha Tapiota, enkä koe sen olevan syntiä. Homoseksuaalisuus itsessään ei ole syntiä, kunhan ei vain tee siihen liittyviä tekoja. Homoseksuaalit ( jotka haluavat kaikesta huolimatta olla vl) elävät yksin. Tämä taas johtui siitä, että Jumala on tarkoittanut miehen ja naisen yhteen. Olet siinä oikeassa, että usko on tärkein asia, mutta tietyt asiat ( TV, leffat, musiikki) johdattelevat ihmistä kauemmas uskosta. Ja mitä taas tulee leffoihin, niitäkään ei ole kielletty, mutta niitä pitää katsoa varoan, tarkasti valiten. Ap
[/quote]Kyllä meillä ekaluokkalaiselle sanottiin koulussa, että jos käyttää kynsilakkaa joutuu helvettiin.Sanoin tytölle,että eiköhän sinne helvettiin mennä ihan muista syistä kun kynsilakan käytöstä. Muutenkin täällä pelotellaan lapsia koulussa helvetin tulella jos vaikka on korvakorut tms. Tai jos äidillä on korvakorut.Asutaan siis lesta seudulla.
[/quote]
Haluaisin tietää missäpäin asut. Täällä Pohjois-Pohjanmaalla ainakin leffoja yms katotaan vaan salaa porukoilta ja meikataan yms. Mikään nuista ei siis oo hyväksyttävää vaan syntiä (niin mulle on opetettu sekä kotona, että mm. raamattuluokassa).
T. Ex-vl
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 09:16"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:53"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:35"] [quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:16"]Käytättekö omaa järkeä valinnoissanne vai tekeekö joku muu päätökset? Esim. TV vrs netti [/quote] Yleinen harhaluulo on, et meillä olis jotkut säännöt tms. mutta näinhän ei ole.. On tiettyjä asioita, jotka koemme huonoiksi, esim TV, koska sieltä tulee niin paljon väkivaltaa, seksiä, päihteitä yms.. Netistä puolestaan on enemmän hyviä puolia, siks se hyväksytään.. Kuitenki tärkeintä on toimia oman sydämensä mukaan, kyllä vl tietää milloin tekee oikein ja milloin väärin! [/quote] [quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:53"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:35"] [quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:16"]Käytättekö omaa järkeä valinnoissanne vai tekeekö joku muu päätökset? Esim. TV vrs netti [/quote] Yleinen harhaluulo on, et meillä olis jotkut säännöt tms. mutta näinhän ei ole.. On tiettyjä asioita, jotka koemme huonoiksi, esim TV, koska sieltä tulee niin paljon väkivaltaa, seksiä, päihteitä yms.. Netistä puolestaan on enemmän hyviä puolia, siks se hyväksytään.. Kuitenki tärkeintä on toimia oman sydämensä mukaan, kyllä vl tietää milloin tekee oikein ja milloin väärin! [/quote] Ahh te ootte niin ihanan tyhmiä! :D [/quote] Kyllä minä ainakin vl:nä koen, että sääntöjä on olemassa, koska pakkohan tietyllä lailla on toimia, vaikka ei omatunto sanoiskaan niin. Jos tekee jotain omalla tavallaan niin heti tuomitaan. Mutta varmaan minä oonki nyt sitte epäuskonen ku ajattelen näin. Pahalta tuntuu. Adios!
[/quote]
Sääntöjähän siis on mutta vl:t eivät sano niitä säännöiksi koska ne ovat sellaisia joita ei edes haluta tehdä eli ne eivät tunnu säännöiltä.
Eikä se ole niin kuolemanvakavaa, voi elää ihan tavallista elämää välttäen sitä syntiä.
Itse olen kai sitten niitä liberaaleja vl:iä koska hyväksyn ehkäisyn, meikkaan ja ehostan tosin erittäin kevyesti ja luonnollisesti, katselen minua kiinnostavia tv-ohjelmia netistä, en tuomitse ihmisiä..
Uskon että taivaaseen pääsee vain Jumalan armon ansiosta, ei omien tekojen kautta. Mutta se mitä Raamatussa synniksi sanotaan on syntiä eikä sitä pidä harjoittaa. Siellä nyt ei vaan kielletä kulmakarvojen nyppimistä mutta on niin että ei ole hyvä ulkonäköään radikaalisti tuoda esille esim. tatuoinnit,lävistykset,räikeät hiusvärit,räikeä meikkaus jne. ei ne ole ikinä luonnollisia tai fiksun näköistä.
Yli-Iissä oli yhteen aikaan (oisko ollut 80-lukua) vaikea ostaa kondomeja kun lestadiolaisten kaupoista niitä ei myyty edes ei-lestadiolaisille turistteille. Kauheaa jos Suomen kaikki kauppiaat kääntyisivät lestadiolaisiksi eikä suomalaiset enää voisi ostaa kondomeja!! =)
Minä ja moni muu meidän isosta perjeestämme on lähenyt liikkeestä, ja vanhemmat rakastavat meitä niinkuin muitakin.
Tämä EI sulje pois sitä tosiasiaa, että joitakin saman ratkaisun tehneitä syrjitään eikä heitä hyväksytä omina itsenään. Ei pidä vähätellä toisten kokemuksia sillä varjolla, että suurimmalla osalla asiat on hyvin.
Miten ihmeessä vauva.fi:n Aihe Vapaa EI johdata kauemmas Jumalasta ja pyhästä? Tämä likakaivohan on täynnä seksiä, väkivallalla mässäilyä, rumaa kieltä ja negatiivisia ajatuksia. Minun mielestäni vl:ltä on vähintäänkin kaksnaismoralistista sekä älyllisesti valheellista viettää aikaansa täällä kieltäytymässä suonikkaista kulleista, tekisit vaikka nuttuja niille pikkusisaruksillesi tai rukoilisit sen sijaan!
Huhhuh mitä face balmeja vedin, kun luin epäuskoisten kommentteja.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 00:52"][quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 00:41"]Jos päättää lähteä lestadiolaisuudesta pois, onko silloin jättänyt uskonsa? Voiko siis ihminen pelastua, vaikkei kuuluisi lestadiolaisuuteen, mutta uskoo Jumalaan?
[/quote]
Me uskomme, että lestadiolaisten tapa uskoa on oikea.. Joten ei voi.
Ap
[/quote]
Kuinka usein luet itse raamattua? Mistä kohtaa sieltä löydät tuon vain lestadiolaiset pelastuvat jutun?
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 10:39"][quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 00:52"][quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 00:41"]Jos päättää lähteä lestadiolaisuudesta pois, onko silloin jättänyt uskonsa? Voiko siis ihminen pelastua, vaikkei kuuluisi lestadiolaisuuteen, mutta uskoo Jumalaan?
[/quote]
Ap
[/quote]
Kuinka usein luet itse raamattua? Mistä kohtaa sieltä löydät tuon vain lestadiolaiset pelastuvat jutun?
[/quote]
Hohhoijaa... Etkö oikeesti ymmärra
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:14"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 10:39"][quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 00:52"][quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 00:41"]Jos päättää lähteä lestadiolaisuudesta pois, onko silloin jättänyt uskonsa? Voiko siis ihminen pelastua, vaikkei kuuluisi lestadiolaisuuteen, mutta uskoo Jumalaan?
[/quote]
Ap
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No vastaa edes siihen kuinka usein luet itse raamattua.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:14"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 10:39"][quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 00:52"][quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 00:41"]Jos päättää lähteä lestadiolaisuudesta pois, onko silloin jättänyt uskonsa? Voiko siis ihminen pelastua, vaikkei kuuluisi lestadiolaisuuteen, mutta uskoo Jumalaan?
[/quote]
Ap
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mitä sinä haluat minun ymmärtävän?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 23:59"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 23:27"]Aiotko hankkia ammatin ja töitä?
[/quote]
Toki, itse asiassa olen jo valmistunut ja töissä koulutustani vastaavassa työssä!
Ap
[/quote]
Miksi asut vielä kotona jos siellä on muutenkin paljon porukkaa? Miksi et muuta pois? Osallistutko esim ruokalaskuihin? Entä muihin mihin rahaa menee? Maksatko vanhemmille vuokraa? Tunsin yhden vl-tytön lukiossa ja hän kävi ainakin nuoresta asti jo töissä jotta voi maksaa itselleen vaatteita ja lomamatkoja, eikä elänyt vanhempien siivellä kun lapsia oli kuitenkin se muistaakseni 7 tai 8.
Millä vl määrittelee uskovaisen? Kuka on uskovainen? Miksi ehkäisy ei ole sallittua, lapset ovat lahjoja, tiedän, mutta miksi niitä pitää vastaanottaa koko naimisissa olo aika jos vanhemmat eivät halua? Miksi yhteisössä sisällä arvostellaan toisten päätöksiä, miksi osa meikkaa seuroihinkin ja sitä ilmeisesti sitten pidetään hyväksyttävänä vai? Miksi sanotte, että ehköisy on sallittu terveydellisistä syistä, kerro perusteet miksi se on ko.syistä sallittua mutta muuten ei missään nimessä? Onko vl ihmisille usko vain kasa tapoja vai miten selität mitä usko merkitsee? Miksi jotkut vlt sanovat että vai he pääsevät taivaaseen? Miksi naimisiin mennään keskimääräisesti nuorempNa kuin ei lestadiolaiset keskimäärin?
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 22:49"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:18"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:03"]Monta sisarusta löytyy ? Ikähaitari [/quote] Sisaruksia on 11 ( ja minä)iät 32, 29,25,23,21,19,17,15,13,11,10,9 [/quote]Voi sun äiti raukkaa. Ei taida sillä hirveesti omaa elämää tai aikaa olla. Kokoajan raskaana ja vuodet vierii vauvoja hoitaessa. Miten lapsi voi saada tarpeeksi aikaa vanhemmiltaan kun on noin paljon sisaruksia?
[/quote]No kyllä ne lapset oikeasti on aika heitteillä. Kuka nyt oikeasti jaksaa katsoa yli kymmenen lapsen perään. Täällä on perheitä joissa on 15-16 lasta ja meno sen mukaista. Isommat sisarukset katsoo pienempien perään, mutta eihän se ole oikein, että lapsi hoitaa lasta.Ihan villiä meininkiä.
[/quote]
Mun mielestä se "villi meno" johtuu enemmän siitä, että on jämähdetty siihen entisajan tyyliin, että lapset saavat kasvaa ja leikkiä keskenään aika vapaasti sillä aikaa kun vanhemmat tekee omia töitään. Näinhän toimittiin ennen lähes joka perheessä.