Lestadiolainen nuori nainen vastaa kysymyksiin! :)
Olen 21- vuotias vl- nuori. Onko mielessäsi jotain kysymyksiä joita olet halunnut kysyä nuorelta vl:ltä.. Nyt saa kysyä!:)
Kommentit (327)
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 02:46"]Kaksi asiaa joita haluisin kysyä:
Jos todella uskoo Jumalaan ja Jeesukseen pelastajana, niin miksi on väärin sitten lakat kynnet vihreiksi ja kuunnella myös vaikka Jukka poikaa? Miksi kynsilakka ja musiikki on syntiä, jos usko on aito?
Homoseksuaalisuuteen liittyen: sanotaan, että homoseksuaali ihminen on ok, mutta teot vääriä. Täytyykö homoseksuaalin tyytyä rakkaudettomaan elämään, onko enemmän oikein että homosekusaali eläisi valheellisessa heterosuhteessa?
[/quote]
Kynsien lakkaus ei ole väärin, sen vaan katsotaan olevan "turhaa". Olemme ulkoisesti sitä miksi meidät on luotu. Mitä tulee musiikkiin, riippuu siitä minkätyyppisestä musiikista on puhe. Itse hlö. koht. kuuntelen ainaki Jukka Poikaa ja Juha Tapiota, enkä koe sen olevan syntiä.
Homoseksuaalisuus itsessään ei ole syntiä, kunhan ei vain tee siihen liittyviä tekoja. Homoseksuaalit ( jotka haluavat kaikesta huolimatta olla vl) elävät yksin. Tämä taas johtui siitä, että Jumala on tarkoittanut miehen ja naisen yhteen.
Olet siinä oikeassa, että usko on tärkein asia, mutta tietyt asiat ( TV, leffat, musiikki) johdattelevat ihmistä kauemmas uskosta. Ja mitä taas tulee leffoihin, niitäkään ei ole kielletty, mutta niitä pitää katsoa varoan, tarkasti valiten.
Ap
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 03:16"]Onko kivaa olla orja?
[/quote]
En koe olevani orja. Olen itsenäinen ihmnen, minua kuunnellaan seurakunnassa ja minä elän tässä uskossa ja yhteisössä, koska itse niin haluan. :)
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 03:16"]Onko kivaa olla orja?
[/quote]
Niin, ja mitä tällä kysymyksellä ajoit takaa?
Ap
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 05:33"]En usko aloittajan olevan vl, kunhan joku vain pelleilymielessä aloitti ketjun
[/quote]
Itseasiassa olen vl, mutta kuten olen useassa viestissä jo maininnut, kerron vain omia mielipiteitä ja kokemuksia vl-liikkeestä. :)
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 06:33"]Mitä harrastat? Kuunteletko maallista musiikkia? Katsotko elokuvia? Jos et, niin tunnetko uteliaisuutta näitä asioita kohtaan? Oletko joskus kuunnellut "maallista" musiikkia tai katsonut leffoja? Tuliko huono omatunto?
Jos esim. kuulet rytmikästä musiikkia, tanssahteletko? Miten tanssiminen, niin luonnollinen, ympäri maailmaa esiintyvä elämänilon osoitus, voi olla syntiä?
Onko sinulla vain lestadiolaisystäviä, vai onko myös ei-uskovaisia ystäviä? (Ole rehellinen! Hyvänpäivän tuttuja, työkavereita (jos ette tapaa työajan ulkopuolella) yms. ei lasketa)
Hyvä tuo pari kommenttia sitten ollut kysymys vihreästä kynsilakasta yms. Itse olen ns. vapaan suunnan perheessä kasvanut (kristitty, ei ev.lut., ei hellari, ei mormoni eikä jehova [kahta viimeistä ei muuten lasketa kristittyihin]), ja katsottiin telkkaria, leffoja, kuunneltiin monenlaista musiikkia, saa meikata, lakata kynsiä ja värjätä hiuksia (tai olla meikkaamatta, lakkaamatta ja värjäämättä tietenkin) ja on todella vaikea ymmärtää, miksi lestadiolaiset linkittävät pelastuksen/hyvänä uskovaisena olemisen ja em. asiat toisiinsa... Kuten netissäkin, näissäkin on paljon hyvää! ;) Ei niissä vaan koko ajan tapeta ja petetä :D
[/quote]
Musiikista kuuntelen Jukka Poikaa ja Juha Tapiota pääosin. Elokuvia olen katsonut, enkä niidenkään koe olevan syntiä. Esimerkkinä Kielletty hedelmä on hyvä elokuva, vaikka siinä onkin paljon kohtauksia joita en ymmärrä/eivät ole nykypäivää.
Tanssia on monenlaista, ja lapset tanssivat suunnilleen aina kun kuulevat musiikkia. Osan tanssin tarkoituksista on vietellä katsojaa, ja näin ollen se ei ole sopivaa. Ei-vl ystäviä minulla on, sellaisia jotka olen tuntenut aina esikoulusta asti.
Raamatussa sanotaan, että jos sinä suullasi tunnustat Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut. Ei kuuluminen johonkin herätysliikkeeseen pelasta. Suosittelen vilpittömästi, että luet ja tutkit Raamattua. Esim. Room 10 luku. Emmekä me pienet ihmiset ikinä voida lausua kadotustuomiota muille, sillä se on vain ja ainoastaan Jumalan tehtävä. Kulje rukoillen avoimin mielin. Siunausta päivääsi :)
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 08:10"]Raamatussa sanotaan, että jos sinä suullasi tunnustat Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut. Ei kuuluminen johonkin herätysliikkeeseen pelasta. Suosittelen vilpittömästi, että luet ja tutkit Raamattua. Esim. Room 10 luku. Emmekä me pienet ihmiset ikinä voida lausua kadotustuomiota muille, sillä se on vain ja ainoastaan Jumalan tehtävä. Kulje rukoillen avoimin mielin. Siunausta päivääsi :)
[/quote]
En ole ketään tuominnut kadotukseen, olen sanonut, että näin me uskomme. :)
Viestissä 159 kuitenkin kirjoitit, ettei voi pelastua ellei kuulu vl, joten eikö se sitten tarkoita, että joutuu kadotukseen.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 00:27"]
Yleisesti näistä sivusta täytettävistä pesukoneista, kondomien ja kaljan ostoista suviseurapaikkakunnilla ym. urbaaniksi legendoiksi kutsuttaja.
Mm. 1970 - 1980 luvulla nämä eivät välttämättä kaikki olleet mitään urbaaneja legendoja; nuori-vl ei välttämättä ymmärrä millaista aika oli silloin... se oli toisenlaista ja ankarampaa menoa.
Jotenkin tuntuu hassulta, että miten he kaikki jotka haluavat käyttää ehkäisyä suviseuravierailunsa aikana, hoksaisivat juuri siinä seurapaikkakunnan kaupan kohdalla että voi rutto, kondomit jäivät matkasta, ja pysähtyvät tekemään hankintansa vasta määränpäästä...Jos kondomiehkäisyä käytetään, niin eiköhän niitä aikalailla ole toilettipussukassa tai lompakossa tai missä niitä ikinä säilytetäänkään, yleensä olemassa tai huolehditaan että niitä siellä on...ja ne on ostettu jo reissuun lähtiessä. Toki sieltä kotipaikkakunnalta niitä ei välttämättä haluta hankkia, koska uskon että asiaa kaikesta huolimatta heidän keskuudessaan vähän piilotellaan (ainakin meiltä "epäuskoisilta" jotka kyttäämme näitä asioita ja utelemme ja tinkaamme...) Tietysti yhtä läpinäkyvää olisi tyhjentää suviseurapaikkakunnan kaupat ehkäisyvälineistä...Joten tämän pohdinnan jälkeen uskon, että melko lailla tai ainakin osittain on urbaanilegendaa tämä väite :D
t. 1960-luvulla vl-perheeseen syntynyt
[/quote]
Aika vähän ihmisiä pääsee taivaaseen jos vaan vl pääsee. Etkä voi muutenkaan yleistää, että kaikki vl ajattelisivat noin.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 23:20"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:41"]Voisitko seurustella miehen kanssa, joka ei ole uskovainen?
[/quote]
Totta kai voisin, mutta se tulisi aiheuttamaan molemmin puolin aika paljon vaikeita tilanteita, koska tod näkösesti on erilaiset näkemykset ja odotukset esim. seksin suhteen jne. Tiedän kuitenkin lähipiirissä muutamia perheitä, joissa toinen vanhempi ei ole vl, ja silti suhde toimii!
Ap
[/quote]
Miten uskonnollisuus ja tiettyyn marginaaliryhmän kuuluminen vaikuttaa avioparin seksielämään?
Jos kerta jokainen lapsi on lahja jumalalta nii mitäs jumala sitten tarkoittaa keskenmenolla? Että sori olitkin ollut tuhma et saa lahjaa?
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 00:23"]
Miksi seuroissa saarnaaja pauhaa että "jeesuksen nimessä ja veressä, kaikki synnit anteeksi!"? Eli saatte kuitenkin tehdä syntiä, jos vaan muistatte pyytää anteeksi? Ja kyllä, olen käynyt seuroissa kerran pakosta, ja se oli jotain aivan kauheaa.
[/quote]
odotan vielä vastausta..
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 08:33"]Viestissä 159 kuitenkin kirjoitit, ettei voi pelastua ellei kuulu vl, joten eikö se sitten tarkoita, että joutuu kadotukseen.
[/quote
Näin minulle on opetettu ja näin uskon, mutta se ei tarkoita että tuomitsen muut ihmiset kadotukseen tms. :)
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 08:56"]Aika vähän ihmisiä pääsee taivaaseen jos vaan vl pääsee. Etkä voi muutenkaan yleistää, että kaikki vl ajattelisivat noin.
[/quote]
En tietenkään yleistä! Mutta tässä ketjussa puhun niin kuin itse uskon.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 09:06"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 23:20"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:41"]Voisitko seurustella miehen kanssa, joka ei ole uskovainen?
[/quote]
Totta kai voisin, mutta se tulisi aiheuttamaan molemmin puolin aika paljon vaikeita tilanteita, koska tod näkösesti on erilaiset näkemykset ja odotukset esim. seksin suhteen jne. Tiedän kuitenkin lähipiirissä muutamia perheitä, joissa toinen vanhempi ei ole vl, ja silti suhde toimii!
Ap
[/quote]
Miten uskonnollisuus ja tiettyyn marginaaliryhmän kuuluminen vaikuttaa avioparin seksielämään?
[/quote]
No esim sillä tavalla, että kaikki lestaadiolaiset ei halua käyttää ehkäisyä tai harrastaa esiaviolllista seksiä. :)
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 09:57"]Jos kerta jokainen lapsi on lahja jumalalta nii mitäs jumala sitten tarkoittaa keskenmenolla? Että sori olitkin ollut tuhma et saa lahjaa?
[/quote]
No, sen voi ottaa millä tavalla haluaa. Jos äidin ja isän jaksaminen on koetuksella tms. niin Jumala ei anna enempää kuin mitä ihminen jaksaa kantaa. Ja kaikella on tarkoitus, myös keskenmenoilla.
Ap
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 10:09"][quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 00:23"]
Miksi seuroissa saarnaaja pauhaa että "jeesuksen nimessä ja veressä, kaikki synnit anteeksi!"? Eli saatte kuitenkin tehdä syntiä, jos vaan muistatte pyytää anteeksi? Ja kyllä, olen käynyt seuroissa kerran pakosta, ja se oli jotain aivan kauheaa.
[/quote]
odotan vielä vastausta..
[/quote]
Minä vuonna olet seuroissa mahtanut käydä, ja miksi pakosta? Eikä synnin tekeminen ole koskaa oikein, vaikka sen saisikin anteeksi. Jokainen voi pyytää itselleen syntejä anteeksi seuroissa. ( Syynä voi olla vaikka toiselle pahasti sanominen, ja siitä haluaa saada vapautuksen, vaikka olisi asian jo sopinut)
Mitä harrastat? Kuunteletko maallista musiikkia? Katsotko elokuvia? Jos et, niin tunnetko uteliaisuutta näitä asioita kohtaan? Oletko joskus kuunnellut "maallista" musiikkia tai katsonut leffoja? Tuliko huono omatunto?
Jos esim. kuulet rytmikästä musiikkia, tanssahteletko? Miten tanssiminen, niin luonnollinen, ympäri maailmaa esiintyvä elämänilon osoitus, voi olla syntiä?
Onko sinulla vain lestadiolaisystäviä, vai onko myös ei-uskovaisia ystäviä? (Ole rehellinen! Hyvänpäivän tuttuja, työkavereita (jos ette tapaa työajan ulkopuolella) yms. ei lasketa)
Hyvä tuo pari kommenttia sitten ollut kysymys vihreästä kynsilakasta yms. Itse olen ns. vapaan suunnan perheessä kasvanut (kristitty, ei ev.lut., ei hellari, ei mormoni eikä jehova [kahta viimeistä ei muuten lasketa kristittyihin]), ja katsottiin telkkaria, leffoja, kuunneltiin monenlaista musiikkia, saa meikata, lakata kynsiä ja värjätä hiuksia (tai olla meikkaamatta, lakkaamatta ja värjäämättä tietenkin) ja on todella vaikea ymmärtää, miksi lestadiolaiset linkittävät pelastuksen/hyvänä uskovaisena olemisen ja em. asiat toisiinsa... Kuten netissäkin, näissäkin on paljon hyvää! ;) Ei niissä vaan koko ajan tapeta ja petetä :D