Onko teillä ollut sellaista, että lapsi hyvin vastahakoisesti pukee käsineitä ja pipoja? Ei siis nyt, vaan koulun alkua mietin...
Meillä on sellainen, että menisi vaikka pakkaseen ilman käsineitä ja pipoa, ellei lähtiessä vahdi. Kotona ja päiväkodissa asiasta huolehditaan, mutta entä koulussa? Siellähän menevät itsekseen pukemaan ja ulos, eikö? Jostain syystä ei vaan halua laittaa niitä, eikä ole suurta eroa mitä mallia on. Ehkä hankalimmat on kurarukkaset, koska niissähän on se tuplapukeminen kun ensin laitetaan lapaset alle, mutta ihan perusneulesormikkaitaan ei haluaisi sellaisenaan laittaa. Mutta kyllä ne sitten kädessä pysyy, eli ei visko niitä pois, mutta pukeminen on pitänyt vahtia. Muilla tällaista?
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsi nyt menossa kouluun? Jos ei vielä niin kasvua ehtii kyllä tapahtua tuossakin asiassa.
Onko lapsi saanut mennä kylmällä ulos ilman hanskoja ja pipoa? Eikö hän itse huomaa, että on kylmä? Meillä ainakin lapsi on oppinut itsekin ymmärtämään, että pakkasella palelee, laitan pipon.
Joo nyt menossa. Ei asia ihan juuri nyt ajankohtainen, mutta tuli vaan mieleen, kun sadepäivänä siivoisin vaatekaappeja sisälten edellä mainittuja vaatteita! :)
Ei ole saanut mennä ilman, kyllä aina on pitänyt pukea nuo kylmällä.
Kyllä normikoululaisen täytyy huolehtia pukemisestaan itse, enemmän apua tarvitsevat ovatkin sitten erityisluokilla ja pienryhmissä.
Eikä koululaiset käytä kurarukkasia.
Kyllä lapsesi ehtii vielä oppia.
Ja toisaalta koululainen on jo niin iso, että kärsikööt sitten ilman hanskoja ja pipoa, jos ei tajua niitä laittaa.
Muistan, kun itsellä ei rukkaset pysyneet käsissä, äiti laittoi ne nipsuilla hihaan kiinni. Sellaista kasvatusta 90-luvulla. Ei sanoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä normikoululaisen täytyy huolehtia pukemisestaan itse, enemmän apua tarvitsevat ovatkin sitten erityisluokilla ja pienryhmissä.
Eikä koululaiset käytä kurarukkasia.
Kyllä lapsesi ehtii vielä oppia.
Ja toisaalta koululainen on jo niin iso, että kärsikööt sitten ilman hanskoja ja pipoa, jos ei tajua niitä laittaa.
Ei siis varsinaisesti tarvitse apua, itse kyllä pukee, mutta ei haluaisi pukea. Eli erityisluokka ei ole tarpeen tämän takia!
Ok, eli kurarukkaset voi siis unohtaa? Hyvä, ei tarvitse niitä hankkia.
Opettaja muistutteli ekaluokkalaisia asiasta, mutta sitten sai pärjätä itse. Olen tässä asiassa ollut aina sillä linjalla, että kyllä lapsi muistaa pukea hanskat, kun tarpeeksi monta kertaa on sormet jäässä. Niin se oli omastakin lapsuudessa.
Ei kannata liikaa huolehtia tällaisesta. Koulun aloituksessa tulee paljon muutoksia, mutta hanskojen pukeminen ei ole listan ykkösmurhe.
Kouluun vain helposti puettavia vaatteita, sellaiset, jotka kai se on helppo ja nopea pukea. Ei kurarukkasia enää kouluun.
Opettaja kyllä luokassa muistuttaa pukemisesta, mutta lasten täytyy suoriutua siitä itse.
Ja usein välituntivalvojat lähettävät oppilaita sisälle hakemaan niitä pipoja ja hanskoja,n jos joku ulkoilee kylmällä ilmalla ilman.
Minäkin inhosin syksyllä sitä, kun piti ruveta käyttämään hanskoja ja pipoa. En osaa selittää, mikä niissä oli kamalaa. Varmaan osasyy oli se, että vielä isompanakin koululaisena hanska- ja pipopakko tuli heti, kun oli vähänkin viileämpää, vaikka ei aikuiset vielä siinä vaiheessa käyttäneet.
Minkäikäinen mielestänne on riittävän kypsä päättämään pukemisistaan?
Onko lapsi nyt menossa kouluun? Jos ei vielä niin kasvua ehtii kyllä tapahtua tuossakin asiassa.
Onko lapsi saanut mennä kylmällä ulos ilman hanskoja ja pipoa? Eikö hän itse huomaa, että on kylmä? Meillä ainakin lapsi on oppinut itsekin ymmärtämään, että pakkasella palelee, laitan pipon.