onko jollain nakukissaa sfinksiä? olisi kiva lukea kokemuksia :)
Tiedän että ne ovat melko kalliita, niitä pitää pestä säännöllisesti sillä iho erittää talia, pitää ottaa yksilö jolla on viikset, ne tarvitsevat enemmän ruokaa, ne ovat sisäkissoja...
Olisi kiva kuulla lisää niistä :)
Kommentit (52)
Mitähän karvaton kissa tykkää asua karvaisen kissan kanssa? Tuleeko niille riitaa? Tuleeko karvattomalle paha mieli kun se näkee että on erilainen?
Meillä on. Tarvii pestä kerran viikossa, kynnet leikata kun muuten raapii herkkää ihoaan. Silmät ryppyiset josta johtuen (eläinlääkärin mukaan) silmät rähmivät ja vaativat päivittäin putsausta. On tosi huomionhakuinen eli tarvitsee leikittäjää ja hemmottelua paljon. Juttelee ja maukuu kovastikin. Syö paljon ja juo sitäkin enemmän. On myös kovin nirso menemään "likaiseen" hiekkalaatikkoon ja tuo tämän hyvin äänekkäästi esille. On kuin pieni ihminen kun vaatii niin paljon vaivannäköä. Mutta ikimaailmassa en kadu ottamista enkä halua ihanuudestani, pienestä vauvastani luopua ♥ joskus kun on hoidossakin niin iskee kova ikävä.
Meidän yksilö ei myöskään tule toimeen kenenkään muiden kissojen kanssa mutta tämä on yksilöllistä ja riippuvaa vähän siitäkin mihin on tottunut kun meillä on aina ollut ainoana kissana.
Mielestäni jotkut sfinksit näyttävät naamasta vihaiselta, jotkut taas "normaalilta". Johtuuko tämä lajista? Eikö ole ainakin sfinks ja don sfinks. Kumpi on se "vihainen"?
Täysin asian vierestä, mutta millä nimillä sfinksejä kutsutaan englanniksi? Naureskelen täällä omille hairless pussy -jutuilleni vähän liikaakin nimittäin :D
Svinksi on englanniksi sphynx ja niitä on erilaisia mm
"Don sphynx" "canadian hairless" jne
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 11:49"]Miksi viiksekäs? Öh?
[/quote]
Viiksikarvat on tunnustelua varten, pitää suosia kattia jolla on tunto karvat
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 11:49"]Miksi viiksekäs? Öh?
[/quote]
Viiksikarvat on tunnustelua varten, pitää suosia kattia jolla on tunto karvat
Ei kai ne sfinksit niin paljon a;llergiaa aiheuta kun.ne pestään kerran viikossa. Kuten villa koira mikä aiheuttaa vähemmän koska sekin pestään
But everyone loves a bald pussy tough ;)
Pesemisen tiheys riippuu vähän siitä miten nopeasti kissa rasvoittuu, yleensä n.1-3vkon välein. Itse jynssään narttuni kerran viikossa ja kynnet tarkistan joka toisen pesukerran yhteydessä. Sfinkisi on erittäin energinen ja toimelias rotu joka rakastaa olla mukana perheen joka päiväisissä askareissa ja siellä missä tapahtuu.
Yhteen väliin oli paljon keskustelua karvattoman kissan rasvauksesta mutta tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Sfinksiä EI rasvata.
Sfinksi ei itse asiassa useimpien uskomusten vastaisesti ole täysin kalju vaan sen iho on hennon untivan peittämää.
Iho tuntuu lämpimältä ja itselleni tulee siitä mieleen kuin koskettaisi persikkaa :)
Tälle rodulle on kaikki värit ja kuviot sallittuja.
Tulee yleensä hyvin toimeen muiden eläinten kanssa jos vain toinen osapuoli on suvaisevainen.
Omani esimerkiksi tuli minulle, koiralliseen talouteen, nuorena aikuisena ja ensimmäisen viikon ajan kissa sähisi ja murisi koirille, mutta sen jälkeen alkoi jo sietämään niitä.
Asiaa toki varmaan on edesauttanut se että koirani ovat periaatteessa koko ikänsä asuneet kissojen kanssa (joskin oli puolen vuoden kissaton kausi ennen tämän karvattoman tuloa kun edellinen kissa ei herännyt enää nukutuksesta steriloinnin jälkeen).
Myös äitini valtavan kokoiseen leikattuun kolliin suhtautui aluksi varauksella, mutta äärimmäisen uteliaasti ja ennen kollin kolmepäivää kestänyttä hoitojakson päättymistä nukkuivat toinen kevythäkin päällä ja toinen sisällä ja leikkiä temmelsivät keskenään.
Sfinksi on myös äärimmäisen ihmisrakas ja seurallinen jotenka ihmiselle jolla ei ole tarjota kissalle paljoa aikaa, sfinksi on väärä valinta....mitähän vielä...no eipä nyt tule romaanin jatkoksi oikein mitään mieleen...
Hinta näillä on yleensä n.1200-2000€ riippuen siitä minkä tadousen kissan haluaa. Pääsääntöisesti rodussa lähes kaikki taitaa kumminkin olla vähintään näyttelylinjaisia sillä värivirheellisiä pentuja ei ole....
Minut buuataan ulos täältä mutta sanonpahan kuitenkin, että mun mielestä on jotenkin moraalitonta jalostaa eläimiä, jotka eivät selviäisi ilman ihmisen hoivaa. Paleltuisivat, iho palaisi, tulehduksia... Varsinkin se, että jollain ei ole viiksikarvoja, jotka ovat kissalle tosi tärkeät. :(
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 09:41"]Ainakin saa eläinlääkärien pyhän vihan niskaansa, kun vie karvattoman kissan lekuriin. Mulle on useampi eläinlääkäri sanonut, kun olen karvattomista kysellyt, että älä missään nimessä hanki sellaista, se on julmaa eläinrääkkäystä. Kissan ei kuulu olla karvaton. Kissa kärsii karvattomuudesta, varsinkin jos sillä ei ole edes tuntokarvoja.
[/quote]
Itseasiassa sfinkseillä kyllä on viikset ja kulmakarvat aivan niinkuin muillakin kissoilla. Tällä rodulla ne vaan ovat kiharat ja katkeilevat helposti. Myöskään rotu ei ole täysin karvaton vaikka siltä ehkä kuvissa näyttääkin. Kissan ihoa nimittäin peittää untuvainen nukka. Sfinksihän ei ole muutenkaan mitenkään erityisen sairas rotu joten miksi eläinlääkärit vetäisi siitä mitään flippoja? Kyseessähän on muutenkin luonnollisen mutaation aiheuttaman geenivirheen seurauksenä syntynyt rotu. Esimerkiksi persialainen on terveydellisesti rotuna heikommalla.
Pitäisikö samasta syystä sitten myös karvattomat koirat julistaa pannaan?
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 21:53"]Oon miettinyt, että jos tavallisen kotikissan ajelisi kaljuksi, (mitä en siis luojan tähden sentään ole tekemässä :D) näyttäisikö se samalta kuin sfinksi?
[/quote]
Itämainen kenties voisi muistuttaa Peter baldia tai ehkä jopa hivenen Don sfinksiä :)
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 03:31"]Minut buuataan ulos täältä mutta sanonpahan kuitenkin, että mun mielestä on jotenkin moraalitonta jalostaa eläimiä, jotka eivät selviäisi ilman ihmisen hoivaa. Paleltuisivat, iho palaisi, tulehduksia... Varsinkin se, että jollain ei ole viiksikarvoja, jotka ovat kissalle tosi tärkeät. :(
[/quote]
Anteeksi nyt vain, mutta nyt on pakko sanoa ( eikä tarkoitus missään tapauksessa ole buuata sinua pous täältä) : MIKÄÄN koira/kissa tuskin selviäisibsuomen luonnossa kovin pitkään ilman ihmisen hoivaa...mietitään nyt esim suurin osa kääpiö-/ ja lyhytkarvaisista koiraroduista ja useampi kissarotu myös olis niin sukupuutossa tolla menolla...toisaalta itse pidän vähintäänkin arvelluttavina Munchkin tai Scottish fold rotuisia kissoja...näissä tosin tulee vastaan se että niissä on jokin rakenteellinen/ terveydelle haitallinen ominaisuus jonka takia myöskään fife ei rotuja hyväksy rekisteriinsä...en nyt sen enempää halua niistä kuitenkaan saarnata koska en niin hirveän tarkkaan tunne kumpaakaan rotua...
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 03:31"]Minut buuataan ulos täältä mutta sanonpahan kuitenkin, että mun mielestä on jotenkin moraalitonta jalostaa eläimiä, jotka eivät selviäisi ilman ihmisen hoivaa. Paleltuisivat, iho palaisi, tulehduksia... Varsinkin se, että jollain ei ole viiksikarvoja, jotka ovat kissalle tosi tärkeät. :(
[/quote]
Ainaki mun tytsylläni on kyl viikset :) ja koska sfinksit ovat nimenomaan sisäkissoja, auringos palamisest tuskin kantsii kovasti huolestua :) mikä niil sit tulehtuis? Niithän viikottain pestään ja siistitään just siks et iho, korvat, öögat ja muu pysyis hyvänä ja kisu terveen. Ei kai sulkaan yleensä kämppä oo niin kylmä et paleltuisit ilman ulkovaatteita o.O? Eli eiks tos ny vähän niink ollu argumenttii joka kohtaan vai miten :D
Sfinxi on siisteyttä arvostava kissarotu! Nuolee itseään kyllä, ja pitää siistinä, ihon rasva ei toki irtoa yhtä hyvin kuin esimerkiksi vauvashampoolla ja pehmeällä pesukukalla :) Myös vessakäyntien jälkeen ilmoitetaan aina äänekkäästi, siivoushuoltoa vaatien. Don sfinxin syvien ryppyjen takia, etenkin leuan alla sekä korvien takana, harmaata likaa kertyy. Ihoon voi tulla tulehduksia, siksi on tärkeetä huolehtia sen puhtaudesta ja lyhyistä kynsistä. Itse olen käyttänyt vauvan hajuttomia puhdistusliinoja ryppyjen putsaukseen. Kynnet saa leikata kerran viikossa ja välillä rapsuttella "mähmää" kynsien juuresta, puhdistusliinoja käyttäen. Kissan pesu kyllä vaihtelee paljon, joskus kerran viikkoon ja välillä harvemmin (pari kertaa kuukaudessa). Olen kuullut että jotkut pesevät vain kerran vuoteen.. Koska oma 11kk poika ei viihdy kylvyssä nimeksikään, olen onnekas että perheeseen kuuluu myös kaksi innokkaasti lipoilevaa narttukoiraa :D :D
Ei ole sellaista mutta ne on hurjan söpöjä :))))