Tartuntoja tänään yli 600 ja koulut alkavat jo 3 viikon päästä keskiviikkona
Eikä koululaisia ole rokotettu juuri lainkaan. Alle 12-vuotiaita ei ole rokotettu lainkaan ja 12-15-vuotiaistakin vain riskiryhmäläiset ja heidätkin lähes kaikki vasta kerran. Vasta 16-vuotiaissa ja vanhemmissa on selvästi enemmän rokotettuja, tosin heistäkin valtaosa vasta kertaalleen rokotettuja.
Ei tarvitse kouluun osua kuin yksi rokottamaton deltaa kantava lapsi, niin se tartuttaa kaikki muutkin lapset, rokottamattomia kun ovat kaikki.
Koululaisten vanhemmat, mikä fiilis? Opettajat, mikä fiilis?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailmalla delta alkanut surmaamaan nuoria ja lapsia. Jalkapallofanit toivat delta variantin Suomeen. Jokainen teholle tai hautaan joutuvan nuoren tai lapsen sairastuminen on hallituksen ja äälliö fanien syy!!!
https://www.is.fi/uutiset/art-2000008151380.html
”Yleisimmät variantin aiheuttaman tartunnan oireet muistuttavat tavallista nuhakuumetta tai allergista heinänuhaa. Tartunnan saaneet kärsivät muun muassa vuotavasta nenästä, aivastelusta, päänsärystä ja kurkkukivusta.
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin tartuntataudeista vastaava ylilääkäri Esa Rintala kertoi IS:lle maanantaina, että deltavariantin on havaittu aiheuttavan aiempia variantteja vähemmän haju- ja makuaistin häiriöitä.
– Sellainen näkemys meillä on, että tämä olisi hiukan lievempi, flunssan kaltainen tauti, Rintala sanoi.”
Mitä te siis panikoitte? Ei virukset muutu tappavammiksi. Ne tarvii ihmistä. Jos ihminen kuolee, kuolee viruskin.
Norjalaisista nuorista sai yli puolet longcovidin.
Siis koronan lievästi sairastaneista nuorista.
Mitä se longcovid oli ja kuinka kauan kesti?
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisen parin kirjoituspäivän jälkeen kaikki kirjoittajat ovat karanteenissa... Ei tartte valvoa kirjoituksia
: )
Joo. Kopioitko viestin parin aiemman kirjoituskerran panikoinnista?
Vierailija kirjoitti:
On täysin kornia että kaikki vetelee nykyään menemään ilman maskia, onpa metrosta, kaupasta tai ostoskeskuksesta kyse.
Ei todellakaan ole kornia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain onnekseni aikaistettua 2. rokotetta hieman, joten molemmat rokotteet on alla kunhan töihin palaan. Niistä huolimatta tulen käyttämään ffp2-maskia, sillä oppilaani ovat 12-15-vuotiaita ja suurin osa rokottamattomia. Ffp2-maskin läpi on varsin raskasta opettaa.
Omia lapsia on, joista vanhin saa toivon mukaan ensimmäisen rokotteensa pian. Toiset kaksi eivät, kun ovat liian nuoria. Hyvin todennäköisesti he tulevat altistumaan/sairastumaan jossain kohtaa, mikä tarkoittaa sitä, että ainakin nuorimman ollessa karanteenissa, olen myös minä kotona lastani hoitamassa. Tulee olemaan hyvin raskasta suunnitella oppitunnit sijaiselle, joka ei kuitenkaan vedä niitä ohjeiden mukaan. Tästä myös oppilaat tulevat kärsimään.
Kauhulla tulevaa lukuvuotta odotellessa.
Ope, pk-seutu
Ette kukaan viime vuonna sairastuneet?
Varmaan olit yhtä kauhuissasi?
Minä olen myös opettaja ja inhoan ajatusta maskin käytöstä. Se on nyt pakko töissä (muualla en käytä) ja se on ainoa, joka minua kauhistuttaa.
Lisäksi kauhistuttaa, jos lasteni korkeakouluopinnot on etänä.
Viime lukuvuonna 2/3 lapsesta joutui altistumisen vuoksi karanteeniin. Onneksi eivät sairastuneet. Tänä vuonna jos/kun altistuvat samalla tavalla delta-variantille, on sairastuminen todennäköisempää.
Ope, pk-seutu
Mitä nyt tartuntalukuja katselee, niin rokote ei ainakaan ole virusta estänyt leviämästä.
Se johtuuko sairaalahoidon pienempi kuormitus rokotteista vai vain siitä, että virus on nyt heikempi, on sitten toinen juttu.
Nyt on rokotettu ne, jotka todennäköisimmin joutuivat sairaalaan. Virus itsessään ei ole heikentynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis nyt voineet nää lukiolaiset rokottaa kesän aikana ees kerran mutta ei kun halllitus lomailee eikä saa päätöksiä aikaan.
Mitä päätöksiä. Meillähän on selvät rajat ja päätöksenteko lain mukaan organisoitu.
Täällä rokotetaan kaikkia 16-v täyttäneitä täyttä häkää. Ihan koko maassa.
Jolloin iso osa lukion ekaluokkalaisista ei saa vielä edes ekaa rokotetta. Mun lapsi on 2004 loppuvuodesta syntynyt ja meni vuoden myöhässä kouluun, eikä hänkään ehdi saada kuin ekan rokotteen.
Vierailija kirjoitti:
Olis nyt voineet nää lukiolaiset rokottaa kesän aikana ees kerran mutta ei kun halllitus lomailee eikä saa päätöksiä aikaan.
Niinpä!
Nyt tuli sentään päätös että myös mökkipaikkakunnalla voi käydä rokotuksessa.
Täällä Espoossa alkaa amis jo maanantaina (2.8.). Saa nähdä kuinka moni lähtee lusimaan karanteenia heti ensimmäisenä koulupäivänään.
Mitä päätöksiä. Meillähän on selvät rajat ja päätöksenteko lain mukaan organisoitu.
Täällä rokotetaan kaikkia 16-v täyttäneitä täyttä häkää. Ihan koko maassa.