Miksi miespuolinen vanha tuttu alkoi yhtäkkiä ottaa yhteyttä?
Olen ollut tyypin kanssa samassa taideharrastusporukassa vuosia sitten: ollaan nähty livenä viimeksi 2008 kyseisen harrastusporukan illanistujaisissa, ja sen jälkeen olimme muutaman kerran yhteyksissä facebookissa kuulumisia kysellen. Viimeisen viiden vuoden aikana emme ole viestitelleet mitään. Olemme edelleen facebookkikaverit ja olemme onnitelleet toisiamme syntymäpäivinä (kuten facebookissa on tapana) ja joskus peukutettu toisen uutta profiilikuvaa tms., mutta en todellakaan ole tykkäillyt kuin ehkä yhdestä kuvasta per vuosi, eikä hänkään ole sarjapeukuttanut mun kuvia. Mitään sutinaa meidän välillä ei koskaan ole ollut.
Noin kuukausi sitten tyyppi laittoi yllättäen facessa viestiä ja kyseli kuulumisia. Vastasin tietysti, ja kyselin hänen kuulumisiaan. Toivotimme mukavaa kesän jatkoa. Ei mennyt kuin viikko, niin hän kirjoitteli taas - aivan tikusta asiaa, ja vanhoja harrastusporukan inside-vitsejä viljellen. Tuli tunne, että hänellä olisi mulle jotain "oikeaakin" asiaa, mutta että yrittää jotenkin small talkilla availla yhteyksiä. Vastasin tällä kertaa vähän lyhyemmällä viestillä, mutta koska hän sattui olemaan online ja vastasi saman tien, juttelimme hetken "livenä" kirjoitellen (tyyliin kymmenen viestiä häneltä, kymmenen viestiä minulta - ei siis mitään tuntikausien jaaritteluja). Muutama päivä sitten hän otti taas yhteyttä ja jankkasi taas näitä iänikuisia, jo vanhoiksi käyneitä, inside-vitsejä, ja yritti viritellä jonkinlaista entiseen taideharrastukseen liittyvää yhteistyökuviota. Vastasin lyhyesti, että olen kiireinen töissäni, enkä oikein edes ymmärrä, miten voisimme projektin toteuttaa, kun olen eri paikkakunnalla monen sadan kilometrin päässä (minkä hän hyvin tietää). Hän olikin taas yhtä aikaa online, ja alkoi heti vängätä, että kyllä voi etänäkin tehdä ja suostuisin nyt kuitenkin. Vastasin, ettei minulla ole aikaa järjestellä mitään ylimääräisiä projekteja, eikä oikeastaan kiinnostustakaan, kun on muutakin elämää ja muita harrastuksia. Hän jätti jankkaamisen, mutta yritti selkeästi pitää minua keskustelussa edelleen näitä inside-juttuja hokemalla ja kyselemällä asioita töistäni ja asuinpaikastani. Vastailin lyhyesti ja pidin aina pidemmän tauon välissä ennen seuraavan vastauksen kirjoittamista. Sitten ilmoitin, että nyt pitää mennä, mukavaa viikonloppua. Tämän jälkeen ei tullut häneltä mitään, paitsi tänään: taas inside-läppä. En ole vastannut mitään, enkä aiokaan.
Kertokaas nyt, mitä tämä juippi minusta oikein haluaa? Meillä ei ole mitään yhteistä, eikä mitään syytä olla tekemisissä yhtään sen enempää kuin tähänkään asti, niin miksi hän nyt yhtäkkiä on kiinnostunut keskustelemaan kanssani näin usein, kun mitään oikeaa asiaakaan ei tunnu olevan.
Siis moni on ehdottanut, että tämä entinen tuttuni haluaa petipuuhiin kanssani! En tarkoittanut, että te, hyvät kanssapalstailijat!
Ap