Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työsuhteen purkaminen koeajalla??

Vierailija
07.08.2014 |

Onko täällä jollain tietoa, millä perusteella työntekijä voi irtisanoutua koeajalla? Joka paikassa lukee perusteita, millä työnantaja saa/ei saa purkaa työsopimuksen koeajalla. Mutta mitkä ovat siis riittävät syyt, millä työntekijä voi purkaa työsopimuksen koeajalla? Vai voiko työntekijä vain lähteä ilman syytä koeajan turvin?

Netistä löysin tiedon, että koeajalla ei voi purkaa työsopimusta epäasiallisilla perusteilla. Mitähän nämä siis ovat työntekijän puolelta?

Riittääkö siis syyksi, jos ilmoittaa, että kokee työn (työvuorojen vuoksi) stressaavaksi ja ei sen vuoksi halua jatkaa enää työtä? Työpaikalla vuorot muuttui alunperin sovitusta ja niitä oli vaikea sovittaa omaan tilanteeseen. Jos työnantaja "hyväksyy" tämän syyn ja sovitaan ettei työhön tarvitse enää siis tulla, voiko tästä myöhemmin tulla jotain sanomista vääristä perusteista purkaa työsuhde? Eli siis ilmoitin työnantajalle, että puran työsuhteen edellä mainittuun syyhyn vedoten ja hän vastasi ymmärtävänsä kyllä.

Nyt minulle sitten tarjottiin yllättäen toista työtä, joka sopisi tilanteeseeni paremmin. Mietin, että jos edellinen työnantaja saa tästä tietää, voiko hän vetää johtopäätökset, että sen vuoksi irtisanoin työsuhteen koeajalla? Ja voiko tästä tulla siis ongelmia jälkikäteen? Vai olisiko se ihan sallittuakin irtisanoa itsensä koeajalla toisen työn vuoksi?

Kiitos avustanne!

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kerroin rehellisesti, että tämä työ on liian hankalaa ja olen saamassa uuden työn ensi viikolla. Oli ok. Siksi koeajat on, ettei käy kämäsesti molemmille.

Vierailija
22/38 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai koeajalla voi vaihtaa toisiin hommiin. Kuka hullu muutenkaan lähtisi tyhjän päälle? Uusi työ hankitaan, vasta sen jälkeen mennään pomon juttusille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö arvon aloittajalle jo KOEAIKA kerro mitään ???

Vajakki !

Vierailija
24/38 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu miten uusavuttomia nykyään ollaan

Vierailija
25/38 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajakki täällä taas! Mutta siis vähän on ristiriitaisia vastauksia?! Itsekin tosiaan kuvittelin aluksi, että koeajalla voi tuosta vaan lähteä mistä tahansa syystä. Mutta onko se tosiaan näin?? Koska osa kuitenkin on sitä mieltä, että esim. toisen työpaikan takia ei voi vain lähteä.

Eli mikä sitten on riittävä peruste työntekijällä purkaa työsopimus koeajalla?

Vierailija
26/38 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa koeajan purkaminen kannattaa ilmoittaa työnantajalle? Olen saanut uusia duuneja, mutta ne alkavat vasta myöhemmin, joten voin hyvin jatkaa nykyisessä vielä jonkin aikaa. Voiko sanoa, että teen koeajan loppuun ja lopetan sitten, niin ehtivät löytää uuden työntekijän? En halua sitäkään, että työpaikka joutuu kuseen.

Vierailija
27/38 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolin ja toisin koeaikapurku tehdään ja on syytäkin tehdä ilman perusteluja. Koeaikapurkua ei tule sekoittaa irtisanomiseen tai irtisanoutumiseen. Riittää että kerrot koeaikapurun ja keräät kamppeesi. Ole kuitenkin kohteliaan asiallinen.

Vierailija
28/38 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa koeajan purkaminen kannattaa ilmoittaa työnantajalle? Olen saanut uusia duuneja, mutta ne alkavat vasta myöhemmin, joten voin hyvin jatkaa nykyisessä vielä jonkin aikaa. Voiko sanoa, että teen koeajan loppuun ja lopetan sitten, niin ehtivät löytää uuden työntekijän? En halua sitäkään, että työpaikka joutuu kuseen.

Älä ajattele liikaa työnantajaa. Jos ilmoitat niin mikä estää työnantajaa purkamasta samantien.

Vierailija
29/38 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ajattele liikaa työnantajaa. Jos ilmoitat niin mikä estää työnantajaa purkamasta samantien.

Olisiko niin vittumainen? 

Vierailija
30/38 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisen työn takia ei saisi purkaa työsuhdetta. Joten älä siitä ainakaan mainitse mitään. Voithan kertoa syyksi vaikka, että et tunne sopivasi työhön ja se tuntuu sinusta liian vaikealta.

Kyllä mä ainakin sanoin, etten tule enään maanantaina töihin kun sain unelmieni työpaikan. Pomo onnitteli ja sanoi, että voin aina tulla takaisin jos tahdon.

Tämä mistä lähdin sitä kestin viikon,kun oli pakko.

Vierailija
31/38 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selittelyjä ei tarvita, mutta syy täytyy kertoa.

Ja syyksi riittää koeaika.

Vierailija
32/38 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustelut on käsittääkseni TE-keskusta varten, jos jää työttömäksi ja haluaa välttää karenssin. Muuten ei niin väliä.  Eri asia.

Vierailija
33/38 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Irtisanomisaika on 2 vko, jos olet ollut vasta vähän aikaa töissä, joten älä turhaa päätä työsuhdetta koeajalla, jos voit irtisanoutua normaalin ajan puitteissa. Riippuen tes:ta, tällä voi olla merkitystä myös lomarahan kanssa.

Vierailija
34/38 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolin ja toisin koeaikapurku tehdään ja on syytäkin tehdä ilman perusteluja. Koeaikapurkua ei tule sekoittaa irtisanomiseen tai irtisanoutumiseen. Riittää että kerrot koeaikapurun ja keräät kamppeesi. Ole kuitenkin kohteliaan asiallinen.

Ahdistaa vähän kun minua pidetään hyvänä työntekijänä ja ovat kivoja minua kohtaan, mutta saan paljon paremman paikan, joka sopii minulle paremmin. Koska ovat mukavia, haluaisin antaa heille pelivaraa etsiä uusi työntekijä, koska itselläni ei ole vielä kiire. Mutta jos tosiaan katkaisevatkin heidän puoleltaan samantien kun kuulevat, että aion purkaa koeajalla kuukauden päästä. 

Vierailija
35/38 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koeajalla lopetetaan samantien, harvoin tehdään edes päivää loppuun. Voit jättää ilmoituksen koeajan viimeiseen päivään. Tätä työnantajatkin ketttumaisuuksissaan tekevät saadakseen kaiken hyödyn irti.

Vierailija
36/38 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koeajalla lopetetaan samantien, harvoin tehdään edes päivää loppuun. Voit jättää ilmoituksen koeajan viimeiseen päivään. Tätä työnantajatkin ketttumaisuuksissaan tekevät saadakseen kaiken hyödyn irti.

No perkele. Kai se on sitten elettävä "valheessa", vaikka ei sovi mun luonteelle. 

Vierailija
37/38 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko niin vittumainen? 

Kukapa sitä toisen puolesta tietää.

Vierailija
38/38 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No perkele. Kai se on sitten elettävä "valheessa", vaikka ei sovi mun luonteelle. 

En eläisi valheessa vaan keskutelisin työnantajan kanssa. Osa ymmärtää ja osa ei, ihmisiä ovat siinä kuin työntekijätkin.

Yleensä niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

T: Yksi työnantaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi