Millaisia ajatuksia herättää 40v esikoisen äiti?
Kommentit (26)
Että taustalla on joku erityinen syy (esim. myöhäinen sopivan puolison löytäminen,
lapsensaantivaikeudet, uran luonti tms.), kun noin myöhään ekan lapsen saa.
En kehtaisi kysyä kuitenkaan.
Onko se esikoinen 40 v, vai äiti? Ja jos äiti on 40 v, minkä ikäinen se esikoinen on?
Ei mitään ihmeempiä ajatuksia. Asun Helsingissä ja olen työpaikalla jossa lähes kaikki ovat korkeasti koulutettuja, ja paljon täällä on niitä jotka on vasta nelikymppisenä ensimmäisen lapsen tekoon ryhtyneet. Ei mitenkään erikoista nykyisin.
Aika tavista täällä pääkaupunkiseudulla nykyään. Ei ihmetytä pätkääkään. Landella varmaan eri asia.
Olisin onnellinen hänen puolestaan, että vielä ehti saada pikkuisen, sen kalleimman ja arvokkaimman asian maailmassa! Olipa syy myöhäiseen äitiyteen sitten mikä hyvänsä. :)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 15:37"]
Onko se esikoinen 40 v, vai äiti? Ja jos äiti on 40 v, minkä ikäinen se esikoinen on?
[/quote]
Eiköhän se silloin olisi 40-vuotiaan? 40-v
En ole Helsingin kantakaupungin puistoissa ihan noin vanhoihin ensisynnyttäjiin törmännyt. Helsingissäkin se ensimmäisen lapsen saamisen keski-ikä on 30v, sehän on muuta maata korkeampi, mutta ei todellakaan lähelläkään 35v. tai 40v. Varmasti heitä on.
Mieheni on 40 v esikoinen ja anoppini on ihan mukava, ei herätä mitään ajatuksia sen kummemmin.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 15:42"]
En ole Helsingin kantakaupungin puistoissa ihan noin vanhoihin ensisynnyttäjiin törmännyt. Helsingissäkin se ensimmäisen lapsen saamisen keski-ikä on 30v, sehän on muuta maata korkeampi, mutta ei todellakaan lähelläkään 35v. tai 40v. Varmasti heitä on.
[/quote]
Helsingin ns. arvoalueilla ovat äidit poikkeuksetta nelikymppisiä tai vähän alle un lapsia rapeavat tekemään.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 15:45"]
[/quote]
Helsingin ns. arvoalueilla ovat äidit poikkeuksetta nelikymppisiä tai vähän alle un lapsia rapeavat tekemään.
[/quote]
Mitä siitä? Ei tee asiaa sen hienommaksi tai paremmaksi. Vanha ensisynnyttäjä on vanha. Katselin juuri Stockan jonossa äitiä, joka hankki noin yksivuotiaalle Rukan kurahousuja tms. Hyvin iäkkäään näköinen, olisiko juuri nelikymppinen ollut tai senkin yli. Mietin, että siinä menee av-mamma, joka mainostaa olevansa kolmekymppisen näköinen ja fyysisesti nuorempi kuin parikymppiset mammat.
Ei mitään, miksi pitäis herättää ajatuksia. Eihän se mulle kuulu minkä ikäisenä kukin haluaa lapsen teon aloittaa.
Muutenkin ihmisten pitäisi elää sitä omaa elämää, eikä miettiä mitä joku ajattelee siitä ainoasta elämästäsi.
Ja mä en muutenkaan jaksa kauhistella tai ajatella miten kukin elää, mun on tärkeintä elää omaa elämääni
[/quote]
[/quote]
Eivätkä ole. Myös he ovat mukana tuossa 30v. keski-iässä, joka on pääkaupunkiseudun ensisynnyttäjien keski-ikä. Tai jos he ovat poikkeuksetta nelikymppisiä, muu Helsinki on sitten paljon nuorempaa kuin 30v. saadessaan esikoisensa. Katsos, jos jossain alueella ensiynnyttäjät ovat 10 vuotta vanhempia kuin ensisynnyttäjien keski-ikä, se tarkoittaa että muilla alueilla heidän on oltava paljon nuorempia kuin se. Kyllä nelikymppiset ensisynnyttäjät ovat hyvin pieni vähemmistä, päälle kolmekymppisiä on noilla arvoalueillakin.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 15:47"]
[/quote]
[/quote]
Mitä siitä? Ei tee asiaa sen hienommaksi tai paremmaksi. Vanha ensisynnyttäjä on vanha. Katselin juuri Stockan jonossa äitiä, joka hankki noin yksivuotiaalle Rukan kurahousuja tms. Hyvin iäkkäään näköinen, olisiko juuri nelikymppinen ollut tai senkin yli. Mietin, että siinä menee av-mamma, joka mainostaa olevansa kolmekymppisen näköinen ja fyysisesti nuorempi kuin parikymppiset mammat.
[/quote]
Kuka tässä on väittänyt että olisivat jotenkin hienompia tai parempia? Se on vaan fakta nykyään, että pääkaupunkiseudulla koulutetut ihmiset tekevät todella myöhään lapsia. Se on heidän asiansa, turha sitä on kauhistella. Ihan samoin kuin nuoria äitejäkään.
itse olen sekä että. Olen ollut tosi nuori äiti ja nykyään olen kuopuksen kanssa vanha äiti. Puolensa kummassakin. Minusta äitiydestä pitää saada nauttia ilman että joku hörhö akka on arvostelemassa äidin ikää. Se kun ei kuulu kenellekään jos lapsensa kunniallisesti hoitaa.
Kiva olla sitten melkein 60v kun ensimmäinen lapsi on täysi-ikäinen. Ja kun saa lapsenlapsia on jo varmaan siinä 65-70v (tai sitten 100v jos mahdollinen tytär seuraa äitinsä jalanjälkiä)......
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 16:23"]
Kiva olla sitten melkein 60v kun ensimmäinen lapsi on täysi-ikäinen. Ja kun saa lapsenlapsia on jo varmaan siinä 65-70v (tai sitten 100v jos mahdollinen tytär seuraa äitinsä jalanjälkiä)......
[/quote]
Siis 80v, tuli ajatuskatko :D
Herää kysymys että nytkö vasta hankitaan lapsia. Onkohan taustalla ehkäisyn pettäminen tms..
Eikös kaikki ole joskus 40v esikoisten äitejä/
Olen ehkä vähän kateellinen, tulee mieleen että upea nainen joka on ehtinyt luoda uraa ja tehdä mielenkiintoisia asioita ja vielä saa perheenkin. Se säälittää vähän että vauvan kanssa on raskasta heräillä ja taaperon kanssa touhuilla kun on 40 v. Parikymppiseltä se yöheräily ja muu lapsiperhearki on helpompaa. Sain itse esikoisen 30 v ja onneksi ei yhtään aiemmin. Jos olisi voinut olla varma että lapset saa sitten ihan varmasti myöhemmällä iällä niin olisin ehkä odottanut vielä vuosia ennen kuin olisin sitonut itseni perheenäidin elämään.
Herättää säälinsekaista ihmetystä, joskus hämmenyksen puuskia.