Onko teidän teini-ikäiset rokotettu?
Jos on, niin ottivatko rokotuksen ihan vapaaehtoisesti vai pitikö maanitella? Vai vastustitteko ajatustakin?
Mulla 17v poika, joka paljon hengailee kavereiden kanssa ja viikonloppuisin on asiakaspalvelutyössä. Ei ole vielä ollut puhetta asiasta, mutta nyt olisi meidän paikkakunnalla tilaisuus rokotukseen hänen ikäisilleen.
Kommentit (24)
Ei ole ja saavat vapaasti itse päättää ottavatko rokotusta tai ei. Olen sanonut että sen perusteella mitä siitä olen lukenut, riskit on hyvin pienet eli ei niitä kannata pelätä. En usko että kumpikaan ottaa rokotusta kuitenkaan, ovat vähän sillä linjalla että kauhea numero tyhmästä räkätaudista, että eikö se riitä että ne riskiryhmät ottaa rokotuksen.
Älkää hyvät ihmiset suositelko teineille tätä ns rokotetta!
16 v on ottanut jo.
Nuorillahan on riesana longcovid vaikkei itse tauti pahana olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
16 v on ottanut jo.
Eli mitä tämä käytännössä tarkoittaa?
16v poika ottanut rokotteen 2vkoa sitten. Keskusteltiin asiallisesti ja käytiin puolesta/vastaan keskustelua. Itse ei usko rokotetta tarvitsevan, vaikka liikkuu paljon ja harrastaa kontaktilajia. Valitsi kuitenkin rokotteen, koska kotona on riskiryhmäläinen (toki rokotettu) ja mummot ja ukit vanhoja (hekin rokotettuja). Lisäksi ollaan paljon tekemisissä pienten lasten kanssa, jotka eivät vielä voi saada rokotetta.
Toinen lapsista vielä liian nuori rokotuksiin.
On käynyt. Sanoin, että miettii haluaako ottaa rokotuksen vai ei ja hetken päästä tuli sanomaan, että ottaa. Ei olla foliohattuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16 v on ottanut jo.
Meillä 18- ja 19- vuotiaat ottivat ihan omasta halustaan. Tytön kaverit kaikki ottaneet, poika puolestaan on kaveripiirissä ainoa, joka tähän mennessä on ottanut
18 v otti, piti itsestäänselvänä.
Meidän 19 v tyttö ei ottanut, vaan ”halusi vielä miettiä”. Nyt ollut kaksi viikkoa koronassa ja on todella kipeä. Siis joka paikkaan sattuu päästä varpaisiin. Ja kaduttaa…. Oli ajatellut, että eihän se paha tauti ole, kun kaverillakaan ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16 v on ottanut jo.
Selkokielellä:
Tauti on vaarallisempi kuin rokote.
"Tauti on lievempi nuorilla" tarkoittaa sitä, että nuoret eivät joudu tehohoitoon yhtä helposti kuin iäkkäät.
Nuoret saattavat silti joutua tehohoitoon tai kuolla.
Nuoret sairastuvat helpommin pitkäkestoiseen koronaan.
Pitkäkestoinen korona tarkoittaa sitä, että tauti kestää viikkoja / kuukausia.
Pitkäkestoinen korona sattuu enemmän kuin rokote.
Rokotteesta voi tulla sivuvaikutuksia.
Rokotteesta johtuva vakava haitta on harvinaisempaa kuin koronakuolema.
Kukaan ei tiedä etukäteen, millainen koronatartunta on. Se voi olla pikku nuha, tai siihen voi kuolla nuorikin.
Ihmisiä rokotetaan, etteivät he sairastuisi vakavasti tai kuolisi.
18- ja 19-vuotiaat pojat ja ovat ottaneet.
Ei ole kukaan meidän perheestä ottanut, itse en aio eikä myöskään puoliso. Teinit päättäköön asiasta itse, iät 17 ja 19. Sukulaisissakin hyvin vähän rokotuksen ottaneita, lähinnä suvun vanhimmat ottaneet.
16v ottaa ennen koulujen alkua. Toinen lapsi on vasta 14v joten ei saa rokotetta.
18v poika saanut jo molemmat piikit. Vapaaehtoisesti meni. Kuuluu riskiryhmään.
Niin, ja siis koronarokotuksesta on kyse 🤣