Ahdistaako muita opettajia töihinpaluu?
Itsellä alkoi aivan älytön ahdistus. Ei vielä mitään tietoa opetanko etänä, mitä oppimateriaaleja toisella asteella käytetään (muuttui maksuttomaksi ja työnantaja ei ole ottanut asiaan vielä mitään kantaa) ja minkälaisia haasteita korona aiheuttaa.
Tuntuu etten ole palautunut kesäloman aikana ollenkaan. Työhönmeno ahdistaa ja synkät ajatukset ovat mielen päällä. Mitä tehdä? Onko järkeä hakea sairaslomaaa kesälomalla?
Lopen uupunut opettaja
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien lomat loppuu aikanaan. Miksi opettajien loman loppumisen pitäisi ahdistaa enemmän kuin muilla?
Siksi kun pitkien lomien loppuminen on pahempaa kuin lyhyiden
Vierailija kirjoitti:
Eikös opettajat lähteneet talvilomalla Leville hiihtämään … rankkaa on…
24/7 vastuu nuorisolaumasta jossain hiihtokeskuksessa ei todellakaan ole lomaa.
Opettajat ovat kovilla. Koulussa opettajille tulee monesti sellaisia ongelmia ratkottavaksi että pitää olla melkoinen fakiiri että selviää. On erilaisia oppijoita, vaikeita oppilaita, hankalia, vanhempia, nuorilla päihdeongelmia, sosiaalitapauksia joista pitäisi tehdä lasu- ilmoitus ja setviä sitä sitten pitkään, kiusaamistapauksia, lintsaajia jne jne jne. Iltaisin myöhäänkin vielä luetaan Wilma-viestejä ja jos on joku hankala juttu siitä menee helposti yöunet. Kaiken keskellä pitäisi niitä omia aineita pystyä suunnittelemaan ja opettamaan.
Opettajalla pitää olla rautaiset hermot, huumoria sopivasti, hyvät sosiaaliset taidot, runsaasti rakkautta omaa alaansa ja lapsia kohtaan. Sitten jaksaa. Mutta voimat ovat välillä todella loppu. Onneksi hyvä työyhteisö antaa tukea ongelmissa ja lasten ja heidän perheidensä ihanat palautteet antavat voimaa jatkaa. ❤
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ex-ope, ihanaa!
Vuosi vuodelta kävi rankemmaksi, ei meitä opettajia ole esim. koulutettu mielenterveyshoitajiksi, poliiseiksi jne.
Muistan, kun kesän jälkeen olin rentoutunut ja virkistynyt. Pari viikkoa, ja kaikki alkoi olla taas sitä samaa vellovaa ahdistusta.
Lyhyet lomat menivät kokeita korjatessa.
Nykyään mausteensa tuo vielä monikulttuurisuus.
Onneksi vaihdoin alaa!
Itse palasin vuoden muiden töiden jälkeen opettaksi. Parikolme vuotta ollut nyt takaisin opettajana ja kyllä helpolla pääsee, moneen muuhun työhön verrattuna.
Ne lomat - eihän muualla ole noin kahtatoista viikkoa palkallista lomaa vuodessa. Jos joku käyttää lomansa kokeiden korjaukseen, se on omaa hölmöyttä. Eikä ahdista palata takaisin töihin.
Voi että, oletkin aika ihmeellinen yksilö opettajaksi. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös opettajat lähteneet talvilomalla Leville hiihtämään … rankkaa on…
24/7 vastuu nuorisolaumasta jossain hiihtokeskuksessa ei todellakaan ole lomaa.
Opettajat ovat kovilla. Koulussa opettajille tulee monesti sellaisia ongelmia ratkottavaksi että pitää olla melkoinen fakiiri että selviää. On erilaisia oppijoita, vaikeita oppilaita, hankalia, vanhempia, nuorilla päihdeongelmia, sosiaalitapauksia joista pitäisi tehdä lasu- ilmoitus ja setviä sitä sitten pitkään, kiusaamistapauksia, lintsaajia jne jne jne. Iltaisin myöhäänkin vielä luetaan Wilma-viestejä ja jos on joku hankala juttu siitä menee helposti yöunet. Kaiken keskellä pitäisi niitä omia aineita pystyä suunnittelemaan ja opettamaan.
Opettajalla pitää olla rautaiset hermot, huumoria sopivasti, hyvät sosiaaliset taidot, runsaasti rakkautta omaa alaansa ja lapsia kohtaan. Sitten jaksaa. Mutta voimat ovat välillä todella loppu. Onneksi hyvä työyhteisö antaa tukea ongelmissa ja lasten ja heidän perheidensä ihanat palautteet antavat voimaa jatkaa. ❤
Korona -aika toi omat haasteensa ja voin vakuuttaa että ei ollut helppoa. Suru lasten ja nuorten tilanteesta myös painoi raskaasti kun tiesi että joissain perheissä mt- ongelmat pahenivat, päihdeongelmat myös ja joutui vain arvailemaan miten nuori kaiken keskellä selviää.
Mutta tässä nyt ollaan ja ihmetellään koronan neljättä aaltoa ja sitä mitä syksy tuo tullessaan.
Minulla oli muutama vuosi sitten yläkoulun luokanvalvojaluokka, jossa 50 %:lla oppilaista oli diagnoosi mielenterveysongelmasta. Ja 75 % kävi koulukuraattorilla ja/tai koulupsykologilla tai mielenterveyshoitajalla.
Aika monta palaveria istuin sossujen ja psykologien kanssa ja niistä ei saa erillistä korvausta. Silloin ahdisti työmäärä ja nuorten ongelmat ja vaikeus ja hitaus saada apua.
Kyse ihan maaseutukunnan koulusta.
Nyt ei ahdista muu kuin se, että kuinkahan pian olen karanteenissa ja milloin alkaa etäopetus... Koululaisilla ei ole mitään suojaa koronaa vastaan ja delta leviää ilmassa ja tarttuu helposti. Onneksi se on pieni tauti yleensä, mutta aina käy huono tuuri jollain.
Ei. Saan tavata mun ihana kolleegaa.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu, ihan pirun seksikäs kieltenope, mies.
Ihan kiva fiilis palata töihin. Tykkään elokuusta, syksyn alusta, uudesta lukukaudesta. Mulle se merkkaa uuden vuoden alkua (ei tammikuu).
Vierailija kirjoitti:
Miksi ahdistaisi?
Ei ahdista.
Samat sanat!
Vierailija kirjoitti:
Muuten ei ahdista, mutta kesä on ollut aika märkä. Tissutteluksi on mennyt.
On aika kiertää korkki kiinni. Huomenna.
Eilen loivempi päivä.
Tänään täysin raitis.
Huomenna sama tavoite.
Kyllä tästä työkuntoon pääsee, vaikka kuuma kesä onkin vaatinut juomaa.
Ahdistaa. Siirryn 5,5 yläkouluvuoden jälkeen opettamaan englantia alakouluun, lisäksi yläkoulussa opetan kasiluokkia, joista toinen on valvontaluokkani. Tunteja on joka jaksossa 28, joista siis 22 alakoulussa, joka on minulle täysin uutta maaperää. Enkä edes pidä pienistä lapsista (paitsi omastani), teinien kanssa on sujunut hyvin.
Ahdistaa siis täysin uudet oppilaat, tuntimäärä, korona ja vähän kaikki. Minulla on viime vuosina ollut paljon unettomuutta, joka pahenee välillä semmoiseksi, että en pysty käymään töissä. Niin sekin sitten ahdistaa.
N33 kirjoitti:
Ahdistaa. Siirryn 5,5 yläkouluvuoden jälkeen opettamaan englantia alakouluun, lisäksi yläkoulussa opetan kasiluokkia, joista toinen on valvontaluokkani. Tunteja on joka jaksossa 28, joista siis 22 alakoulussa, joka on minulle täysin uutta maaperää. Enkä edes pidä pienistä lapsista (paitsi omastani), teinien kanssa on sujunut hyvin.
Ahdistaa siis täysin uudet oppilaat, tuntimäärä, korona ja vähän kaikki. Minulla on viime vuosina ollut paljon unettomuutta, joka pahenee välillä semmoiseksi, että en pysty käymään töissä. Niin sekin sitten ahdistaa.
Hyvin kaikki menee, ota päivä kerrallaan ❤️
Vierailija kirjoitti:
No kohta on taas syys-talvi-joulu-hiihto yms. lomaa kuukausitolkulla. Siihen saakka opetusvelvollisuus max 20 h/vko ja palkka min. 4000/kk. Helppo ja siisti sisätyö vailla huolen häivää. Koita kestää pieni raukka, on sinulla vaikeaa.
Eka tähtäin töissäselvitymisessä onkin se syysloma!
Vierailija kirjoitti:
Aika iso vaihtuvuus meidän isossa koulussa. Kymmenkunta opetrajaa vaihtuu. Mistä sitten kertoo?
Eikös tätä keskustelua käydä riittämiin FB:n opepalstalla?
Mitään ruumiskasoja ei ole koulujen pihoille kasattu, kuten sillä palstalla on revitelty. Opettajat eivät ole tartuntalistojen kärkipäässä. Taitaa olla niin, että töihin meno ahdistaa ihan muista syistä kuin koronan takia.
Ymmärrän ihan hyvin, en ikimaailmassa kuuna päivänä menisi opettamaan teini-ikäisiä. Mieluummin menisin junan alle.
Mutta älkää käyttäkö opettajat koronaa tekosyynä sille, ettei niiden teinihirviöiden kanssa tarvitsisi olla tekemisissä. Suomalaisessa koulujärjestelmässä on joku isompi vika (en tiedä, mikä), miksi opettajat inhoavat oppilaitaan varsinkin siinä hankalassa 13-17 iässä. Ymmärrän, että opettajan perustehtävä on vain opettaa, ei kasvattaa mutta kun se ei oikeasti todellisuudessa niin mene.
Teini viettää yhden kolmasosan vuorokaudestaan koulussa ja on ihan väistämätöntä, että opettajat joutuvat myös tekemisiin käytöshäiriöiden, sikailun ja auktoriteettiin kohdistuvan uhman kanssa.
Mikä on se ratkaisu tähän asiaan? En tiedä mutta ainakaan se ei ole, että opettajat käyttävät koronaa keppihevosena, ettei tarvitsisi olla oppilaiden kanssa lähikontaktissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minkä takia, meillä ei ole lähes tuhannen oppilaan koulussa ollut edes yhden yhtä tartuntaketjua, vaikka koronapositiivisia on välillä todettu. En tiedä miten jaksan taas syksyn täyttä hulluutta ja työoloja hlvetin esikartanossa.
Tätä ei onneksi tarvitse pelätä nyt. Tartuntaketjuja tulee varmasti ja paljon. Delta on aikaisempiin variantteihin verrattuna ihan toista.
Minulla on opettajaystäviä. Heistä kaksi sairasti koronan joulukuussa. Toinen ei ole toipunut vieläkään, sai aika pahan pitkän koronan. Suurin osa työikäisistä saa meidän kaupungissa toisen rokotteen elokuun lopussa/ syyskuun alussa. Huolettaa ystävieni puolesta, etenkin yläkoulun ja toisen asteen opettajien puolesta.
Töihin paluu ei varsinaisesti ahdista, mutta toki näin mukavaa kesälomaa olisi voinut jatkaa vielä vaikka miten pitkään. Mulla jatkuu homma viidettä vuotta saman (melko helpon ja hyväkäytöksisen) luokan kanssa ja melko pian syysloman jälkeen jään äitiyslomalle. Mut koronatoimet ja rajoitukset ja etenkin maskin käyttö ahdistaa, kun muutenkin raskaus on aiheuttanut mulla paljon huimausta ja tuntuu et maskin käyttö vaan lisää sitä. Työkavereiden ja oppilaiden näkemistä odotan kyllä ihan innolla, ärsyttävää vaan kaikki koronan tuomat muutokset (joita toki on ihan joka alalla). Tsemppiä kaikille muillekin opettajille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aika kiertää korkki kiinni. Huomenna.Eilen loivempi päivä.
Tänään täysin raitis.
Huomenna sama tavoite.
Joo, sama vika. Aika kostea kesä oli…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aika kiertää korkki kiinni. Huomenna.Eilen loivempi päivä.
Tänään täysin raitis.
Huomenna sama tavoite.
Yllättävän monella opettajalla, jotka tunnen, maistuu tärpätti turhankin hyvin.
Ymmärrän hyvin, vaikka en ole opettaja.
Turhan monet lapset ovat yhtä yksinkertaisia ja huonosti kasvatettuja kuin vanhempansa ja osa lapsista on täysin häiriintyneitä.
Arvostan opettajia, koska heidän työnsä on vaativaa ja rankkaa.