Opiskelijan rajoitukset raskaana
Olen siis vielä opiskelemassa toiseen asteen opintoja ja tahtoisin tiedustella jos täällä on muilla kokemuksia mahdollosista rajoituksista? Ja mielellään että millä alalla olette olleet vai oletteko olleet lukiossa? Erityisesti mietityttää liikuntatuntien ryhmäpelien tms turvallisuus?
Kommentit (16)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 11:36"]Raskaus ei ole sairaus.
[/quote]
niinpä. Miks olis rajoituksia? Et tietenkään voi osallistua kaikkiin opiskelijoiden rientoihin, mitta siinäpä se.
Toisen asteen "opiskelija"? Eli siis suomeksi lapsi?
Onnea ja menestystä valitsemallesi tielle.
Esim. kaikkia labratöitä ei voi tehdä, näytteenottoa jne. Näin ainakin teknisellä ja luonnontieteellisellä alalla. Harjoittelussa ei voi käsitellä tiettyjä aineita tai esim. röntgen-laitteita.
Käänny koulun terveydenhoitajan puoleen. Raskausaikana voi tulla muitakin mietittäviä asioita, kuin se, mikä suoraan vahingoittasi vauvaa. Esimerkiksi pahoinvonti ja väsymys voi vaikuttaa siihen, miten suoritat opintojasi, ja on tosi tärkeää ettet jää niistä jälkeen. Kaikki ovat sinun puolellasi ja on kaikkien etu, että raskausaika sujuu hyvin ja saat samalla käytyä kouluakin. Sellaiseksi tilanne ei saa mennä, että jäät vaan aamulla kotiin koska sulla on huono olo, ja koulussa poissaolot ja tehtävät erääntyvät ja sitten oletkin ongelmissa KELAn kanssa jos nostat opintotukea. Ne kaikki saadaan selviettyä kun olet vaan ajoissa yhteydessä opettajiin. Opettajistakin varmaan suurin osa on ollut raskaana, he tietävät kuinka isoa elämänmuutosta käyt juuri läpi ja ymmärtävät sinua.
Voimia raskausaikaan, kaikki järjestyy kyllä, järjestyyhän ne asiat työelämässäkin. :)
Mitä rajoituksia? En hoitanut väkivaltaisia, potkivia dementiapotilaita, etten olisi saanut aikuisen miehen potkuja vatsaani. Muuten normaalit harjoittelut. sh
Meillä kielletyin kaikista raskain nostelu jossain vaiheessa, ei pahemmin muuta. Ja en saanut kiivetä katonrajaan, se nyt ei opiskeluun liittynyt, vaan jonkun olisi tarvinnut vaihtaa verhot ja opettaja totesi että minä en sitä voi tehdä. Sanoisin että monet rajoitukset on hyvin opettajakohtaisia.
Voithan neuvolasta kysyä mitä tulee välttää. Myös aineiden opettajien tulisi tietää, hehän ovat ammattilaisia.
Onpas taas ilkeitä "aikuisia" liikkeellä tällä palstalla ensimmäisistä vastauksista päätellen. Eikö niiden koulujen pitänyt alkaa jo? Miten on mahdollista että täällä keskenkasvuiset pyörii "neuvomassa" asiassa, josta itsellä ei selvästi oikein ole kokemusta?
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 11:38"]
Toisen asteen "opiskelija"? Eli siis suomeksi lapsi?
[/quote]
Heh, minäkin olen toisen asteen opiskelija ja ikää löytyy 30v. Eli tosi lapsi tosiaan :D
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 11:42"]
Onpas taas ilkeitä "aikuisia" liikkeellä tällä palstalla ensimmäisistä vastauksista päätellen. Eikö niiden koulujen pitänyt alkaa jo? Miten on mahdollista että täällä keskenkasvuiset pyörii "neuvomassa" asiassa, josta itsellä ei selvästi oikein ole kokemusta?
[/quote]
MIkä näistä vastauksista on sellainen, jossa asianosaisella ei ole kokemusta?
Riippuu mitä opiskelet, paha sanoa tietämättä. Mun ei saanut käyttää XRF-laitetta, mutta itseasiassa sainkin kaukolaukaisimella. Yliopisto kyseessä mutta sama se.
esimerkiksi pallopelit joissa voi iskuja saada mahaan mm.jalkapallo ovat tietysti kiellettyjä.
Olin raskaana koulussa, viimeiset 3kk (jäin äitiyslomalle laskettuna aikana). Mihinkään ei ollut estoja, liikuntatunneilla tosin opettaja kielsi minua osallistumasta joihinkin juttuihin (esim. koris, lihaskuntojuttujen jotkin liikkeet), mutta pääosin olin mukana ja liikunnastakin sain kuitenkin 3 (asteikolla 1-3).
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 11:37"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 11:36"]Raskaus ei ole sairaus.
[/quote]
niinpä. Miks olis rajoituksia? Et tietenkään voi osallistua kaikkiin opiskelijoiden rientoihin, mitta siinäpä se.
[/quote][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 11:38"]Toisen asteen "opiskelija"? Eli siis suomeksi lapsi?
[/quote]
Tiedän ettei raskaus ole sairaus, mutta ammattikoulussa etenkin saatetaan käsitellä vaarallisia aineita tai laitteita. En myöskään halua varmaan ottaa mitään riskejä liikuntatunneilla ja ainakin loppuraskaudessa kantamisesta voi tulla ongelma. Itselleni ainakin oli heti selvää että saattaa tulla ongelmia vaikka suht turvallisella alalla olenkin.
Ja kyllä, 19-vuotias toisen asteen opiskelija? Olen pahoillani jos jotain loukkaa se, etten heittäny sikiötä sairaalajätteisiin ja lähtenyt radalle takaisin bilettämään. Koska muutahan me "lapset" emme osaa vai?
Riippuu tosiaan alastasi. Itse olen yliopistossa ja tosiaan labrassa oli paljon kiellettyjä juttuja. Koululla ja neuvolassa osaavat neuvoa paremmin kuin täällä. Ja tukiasiat kannattaa selvitellä hyvissä ajoin. Mukavaa raskausaikaa sinulle!
Raskaus ei ole sairaus.