4 kk vauva herättää tunnin välein
4 kk vaiva (onpa kätevää, ennakoiva tekstikin on sitä mieltä, että nyt tää vauva on vaiva) herättää mut tunnin välein lutkuttamaan tissiä. Tuttia ei huoli, mitä voisin tehdä? Suuren suuri nälkä sill ei voi olla, kun on pulska. Alkaa olla aika raskasta nuokkua koko päivä hereillä tämän takia, kun muutakin elämää olisi kiva elää.
Kommentit (40)
Pääsette suurinpiirtein 1 vuotiaaksi niin helpottaa. Syökö päivällä tarpeeksi? Onko rytmi vahingossa kääntynyt niin että hänellä on yöllä päivä? Tiheän imun kausi? Voit koittaa syöttää päivällä useammin kuin vauva pyytää, jos kääntyneestä unirytmistä kyse. Muistathan itse juoda tarpeeksi ja syödä monipuolisesti sekä hiilihydraattipitoisesti että maitoa riittää? Varsinkin nyt helteillä tärkeää. Tsemppiä! :)
Ei sillä ole ikinä yö, valvoo myös päivällä. Ei saa vielä muuta ruokaa, kun näyttää hyvin elävön maidollakin. En pysty odottamaan vuotta, kuolen jollen saa nukkua.
Onko sun mahdollista nukkua päivällä univelkaa vähän pois. Aina kun vauva nukkuu niin nukkuisit itse. Ja yöllä tissi suuhun heti kun alkaa etsiin ruokaa, ei sitten vasta kun olette kunnolla heränneet jo huutoon. Itse imetän öisin aikalailla horroksessa, en edes aina muista monestiko vauva on syöny. Ensimmäisten kuukausien jälkeen luotin siihen että vauva pyytää itse ruokaa öisin eikä mun tarvinnu erikseen herätyksiä laittaa soimaan.
Et sä kuole. Se vaan tuntuu siltä. Mulla kaks lasta teki tuota sen ekan vuoden. Molemmat vasta kaksivuotiaana alkaneet nukkua yhdellä heräämisellä (tissiä siis saivat molemmat noin vuoden ikään). En silti usko et imetyksen lopetus olis tilannetta muuttanut. Sit vasn ei olis ollu mitään hyvää rauhoituskeinoa :/
Se on todnäk vaan ohimenevä vaihe. Toimenpiteillä voit vaan pahentaa asiaa!
No en oikein tiedä missä välissä päivällä nukkuisin, kun vauva nukkuu vaunuissa max 45 min ja rinnalle sänkyyn ei nukahda ollenkaan. Eikä siis yölläkään herätä huudolla, vaan herään jo ensimmäiseen tuhinaan. Ja jos en työnnä koko ajan tissiä suuhun, herää ihan kokonaan. Mikään silittely uneen ei auta, enkä jaksaisikaan tunnin välein ketään silitellä.
Me alotetaan aina kiinteät 4 kk iässä. Vähitellen tulee viisi ateriaa päivässä, yöllä 1-2 syöttöä. Meillä kyllä myös tutti käytössä, ollaan annettu kaikille jo synnärillä.
Voisko sillä kuitenkin olla nälkä, kun nukkuu noin katkonaisesti?
Hei. vaikka lapsi on pulska ei se tarkoita sitä että saisi tarpeeksi energiaa maidosta kun noin usein imee. koita nyt vaan alottaa ne kiinteä ruoat ja jos niitä menee sitten hyvin jo puoli vuotiaana voit jättää yö tissittelyt kokonaan pois kun lapsi ei sitä sen jälkeen tarvitse. Mutta jos aloitat kiinteät ruoat vasta puoli vuotiaana saat imettää yöllä pidempään, niin kauan että sitä ruokaa rupeaa menemään enenmmänkin kuin pari lusikallista kerralla.. Jos lapsella on nälkä sille annetaan ruokaa eikös vaan ? ja jos maito pitää nälän vaan yhden tunnin niin se ei riitä.
Niin no voihan sillä nälkä olla, eihän se osaa puhua ja kertoa mikä on. Toisaalta ei syö kovin ahnaasti, lutkuttaa vaan. Mut aika puhki olen tähän tilanteeseen. Toivottavasti menee kohta ohi. Väsyneenäkum ei jaksa tehdä mitään tai lähteä mihinkään tai nähdä ketään ja se alkaa masentaa. Vauvakin menee pilalle, kun en jaksa hymyillä.
Annoin korvikemaitoa ja hyvin nukkui yöt. Miksi sitten ei tissiä? Aluksi kovasti yritin mutta kun sitä maitoa ei vaan tullut, pumppasinkin ja se pienni määrä oli kovan työn takana. Hyvinpä tuo kehittyi ja pituuttakin 17 veellä n 184
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 07:54"]Annoin korvikemaitoa ja hyvin nukkui yöt. Miksi sitten ei tissiä? Aluksi kovasti yritin mutta kun sitä maitoa ei vaan tullut, pumppasinkin ja se pienni määrä oli kovan työn takana. Hyvinpä tuo kehittyi ja pituuttakin 17 veellä n 184
[/quote]
Minäkin oon välillä iltaisin antanut korviketta, kun on näyttänyt että oma rintamaito ei riittänyt pienelle. Hyvin nukkui yöllä ja heräsi sitten vaan 2 kertaa syömään kun aiemmin saattoi herätä 4-5 kertaa. Poika on terve vaikka korviketta onkin saanut. Eikö ole parempi että vauva on kylläinen, ja saa hyvin nukuttua?
Oliskohan tämä kuumuus syynä? Meidän parikuukautinen on syönyt janoonsa nämä helteet.
Helpotat oloanne, kun alat antaa kiinteitä soseita, tai illalla annat vielä tissin lisäksi vähän pullomaitoa! Ei se tarkoita imetyksen lopettamista, jos vähän saa jo muutakin imetyksen ohessa, kunhan et kokonaan siirry muuhun ruokaan. Vesipullo on helteillä myös tärkeä.
Itselläni vauvat oli pulskia mun oman syömiseni (+ imetyksen) takia, kun olin myös ahkera leipomaan ja tulihan sitä pullaakin syötyä. En kuitenkaan mikään kovin ylipainoinen ollut, enkä silloin pitänyt omaa laihduttamista tärkeänä, vaan meidän kaikkien hyvinvointia ja onnellisuutta (isommat lapset tykkäsivät myös leipoa). No, en ymmärtänyt, että vauva ei niitä vehnäsiä juurikaan olisi tarvinnut... Mutta vauvojen liika pulskuus kyllä katosi, kun alkoivat liikkua ja juosta! Imetin kaikki lapseni toiselle vuodelle.
Annoin imetyksen ohessa ihan alussa pullosta lisuketta, kun oma maito ei riittänyt, myöhemminkin annoin lisämaitoa, jos näytti olevan tarvis, ja sillä sain tasapainotettua myös unirytmiä, vaikka meilläkin valvottiin joskus yökaudet lasta kantaen. Tokkurainen olo taitaa olla monelle äidille tuttua, ja silloin, jos milloin, kysytään kärsivällisyyttä ja rakkautta.
Mitä tapahtuu, jos et anna rintaa tunnin välein? Rauhoittuuko muuhun? Kantoliinaan? Jumppanatolle? Vaunuihin? Kanniskeluun? Oletko varma, ettei ole vai tylsyyskitinää? 4kk ikäinen on jo enemmän hereillä ja vaatii vähän virikkeitä. Nyt syö niin tiheästi, ettei voikaan syödä isompia määriä kerrallaan! Saatko mitenkään syöttöväliä pidennettyä? Vastasyntyneen on tärkeä päästä aina rinnalle, kun haluaa, mutta kasvaessa voi jo vähän pidentää niitä välejä.
Ja helle saattaa hyvinkin vaikuttaa myös. Onko tämä uusi ongelma? On teillä kuuma sisällä/ vauvalla liikaa vaatetta päällä jne? Vauvalla voi olla tukala olo ja rinta luo hetkellisesti hyvän olon. Ja muista juoda itse nyt erittäin runsaasti!
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 08:12"]Helpotat oloanne, kun alat antaa kiinteitä soseita, tai illalla annat vielä tissin lisäksi vähän pullomaitoa! Ei se tarkoita imetyksen lopettamista, jos vähän saa jo muutakin imetyksen ohessa, kunhan et kokonaan siirry muuhun ruokaan. Vesipullo on helteillä myös tärkeä.
Itselläni vauvat oli pulskia mun oman syömiseni (+ imetyksen) takia, kun olin myös ahkera leipomaan ja tulihan sitä pullaakin syötyä. En kuitenkaan mikään kovin ylipainoinen ollut, enkä silloin pitänyt omaa laihduttamista tärkeänä, vaan meidän kaikkien hyvinvointia ja onnellisuutta (isommat lapset tykkäsivät myös leipoa). No, en ymmärtänyt, että vauva ei niitä vehnäsiä juurikaan olisi tarvinnut... Mutta vauvojen liika pulskuus kyllä katosi, kun alkoivat liikkua ja juosta! Imetin kaikki lapseni toiselle vuodelle.
Annoin imetyksen ohessa ihan alussa pullosta lisuketta, kun oma maito ei riittänyt, myöhemminkin annoin lisämaitoa, jos näytti olevan tarvis, ja sillä sain tasapainotettua myös unirytmiä, vaikka meilläkin valvottiin joskus yökaudet lasta kantaen. Tokkurainen olo taitaa olla monelle äidille tuttua, ja silloin, jos milloin, kysytään kärsivällisyyttä ja rakkautta.
[/quote]
Imetetyt vauvat ovat alkuun pulleampia, kuin monet pulloruokitut! Ei se johdu sun syömistä pullista! Ne kertyy ihan omalle vyötärölle;) Monipuolinen ja riittävä ruokavalio on tärkeä imettävälle äidille, mutta et saa rintamaidolla vauvaa ylipainoiseksi. Ne kyllä kaikki siitä hoikistuvat!
Meillä sama ongelma aikoinaan. Aluksi nukkui yöt 1-2 syötöllä, neljän kuukauden iässä alkoi heräillä öisin tosi usein. Söi itsensä ähkyyn ja heräsi aamuisin jo ennen kuutta, kun ei enää jaksanut imeä enempää. Paino oli +10-käyrällä. Soittelin neuvolaankin, kun olin ihan poikki. Yöt tunnin-parin välein heräilyä, aamuisin herätys ennen kuutta ja päivisin vauva nukkui ainoastaan kantorepussa ja jatkuvassa liikkessä. Neuvolassa sanoivat, että ei tarvitse niin usein ruokaa öisin, ja että havahtuessaan unesta ei osaa nukahtaa itse muuten kuin imemällä rintaa (ei koskaan huolinut tuttia). Tuon ikäiselle sai jo alkaa lempeästi opettaa itse nukahtamista, ja se auttoi tilanteeseen. Kiinteiden avulla saimme myös käännettyä ruokarytmiä päiväpainotteisemmaksi, runsaan yösyönnin takia ruoka ei maistunut aamupäivisin, joten ne olivat yhtä huutoa. Teillä ei siitä taida olla kyse, joten en hoppuilisi kiinteiden kanssa. Niitä tuputetaan vähän liikaa joka ongelman ratkaisuksi. Eipä se alun pari porkkanalusikallista päivässä ihan hirveästi lämmitä, kyllä maito on ravitsevampaa ja täyttävämpää. Suosittelen, että harjoittelette itsekseen nukahtamista, se auttaisi myös päiväunien kanssa. Meillä selkeää vuorokausirytmiä ja noita unitaitoja opeteltiin Baby whispererin avulla, voin suositella sitä kyllä. Myös Pantleyn metodi toimii toisilla. Baby whispererin teesi (jos öissä on ongelmaa, se sen korjaamiseksi pitää muuttaa myös päiviä) toimi ainakin meillä.
Voisko mun maito ollakin "laimentunut"? Tähän asti olen mättänyt ruokaa ja herkkujakin mielin määrin, mutta n. viikko sitten aloin katsoa mitä suuhuni panen eli jätin suklaat ym. vähemmälle. Eli olisiko maidon koostumus voinut muuttua ja on nyt vähemmän nälkää pitävää? Millä te muut olette aloittaneet kiinteät? En haluaisi aloittaa perunalla, kun en itse siitä pidä eikä meillä useinkaan ole keitettyjä perunoita siis tarjolla. Annan kyllä jossain vaiheessa, en vaan haluaisi aloittaa sillä.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 08:41"]Voisko mun maito ollakin "laimentunut"? Tähän asti olen mättänyt ruokaa ja herkkujakin mielin määrin, mutta n. viikko sitten aloin katsoa mitä suuhuni panen eli jätin suklaat ym. vähemmälle. Eli olisiko maidon koostumus voinut muuttua ja on nyt vähemmän nälkää pitävää? Millä te muut olette aloittaneet kiinteät? En haluaisi aloittaa perunalla, kun en itse siitä pidä eikä meillä useinkaan ole keitettyjä perunoita siis tarjolla. Annan kyllä jossain vaiheessa, en vaan haluaisi aloittaa sillä.
[/quote]
Muistaakseni maidon koostumukseen ei kauheasti voi itse vaikuttaa. Tuon ikäinen ei vielä kiinteitä tarvitse, ja en usko että heräämisongelma sillä ratkeaa. Syöttövälin pitäisi olla pidempi, se rauhoittaa heti öitä. Tottuu syömään vatsansa täydemmäksi, ei napostelemaan siellä täällä. Ja itsekin sanoit, että yösyönti on lähinnä lutkutusta, ei nälkäistä imemistä.
ensin ajattelin, että tarvitsisi varmaan jotain muuta ruokaa lisäksi, jos on alkanu yöllä heräilemään syömään. Mutta jos on koko ajan tollasta ja heräilee päivisinkin noin useasti (eikä sellaista pidempää unijaksoa), niin sanompahan vaan että refluksi. Tsekkaa nämä ja jos tuntuu tutulta, niin lääkärille apuja hakemaan. http://www.refluksilapset.fi/lastenger.html
tiheän imun kausi