Outo juttu Finnairin boarding passissa?
Minulla economy-luokan kotimaanlentolippu Finnairilla. Boarding group on 1. Miten se on mahdollista, sillä lennän halvimman luokan tarjouslipulla. Olen kyllä AY Frequent Flyer, mutta en edes hopeatasolla. Uskaltaako portille mennä ensimmäisten joukossa? Lipussa ei lue "priority security". Eli priority turvikseen tuskin pääsee?
Edelliskerralla matkustin ulkomaanlennolla busineksessä, ja silloin olin myös group 1, mutta lisäksi priority security.
Kommentit (48)
Lennätkö yksin? Meillä 3 hengen perheellä oli boarding group 3, niin jotenkin ajattelin sen tarkoittavan samalla varauksella olevien lukumäärää... olinkohan väärässä?
ne ryhmät ovat uusi juttu, menevät penkkirivien mukaan ja ovat käytössä vasta lähtöportilla kun matkustajia kutsutaan sisään. Eli ei mitenkään nopeuta eikä saa mitään etuuksia.
Ehehheeeee! Amatööri!!! Se boarding group määräytyy paikan rivin mukaan!!!
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 01:30"]
ne ryhmät ovat uusi juttu, menevät penkkirivien mukaan ja ovat käytössä vasta lähtöportilla kun matkustajia kutsutaan sisään. Eli ei mitenkään nopeuta eikä saa mitään etuuksia.
[/quote]
Olen koneessa aivan edessä, kotimaan lennoilla ei ole business-luokkaa. Mikä järki on siis 1 groupissa? Siis boarding ensimmäisten joukossa tukkimaan muiden kulku edestälastattavassa pikkukoneessa? -ap
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 01:32"]
[/quote]
Sori, lennän aina bisneksessä. Olen siis amatoori Finnairin economyn suhteen. Todennäköisesti olen lentänyt eri yhtiöillä paljon enemmän kuin sinä. -ap
Ei sillä groupilla ole käsittääkseni mitään tekemistä priority securityn kanssa. Noista kanta-asiakkuusasioista en tiedä kuinka ne vaikuttavat. Group 1 tarkoittaa todennäköisesti tässä tapauksessa vain sitä, että paikkasi on koneen takaosassa. Ryhmillä jaksotetaan koneen lastaamista paikkojen mukaisesti alkaen koneen takaosasta. Lähtöporteillahan tulee niitä kuulutuksia, joissa pyydetään tietyjä matkustajia nousemaan koneeseen ensin ja se lastaus alkaa yleensä lapsien kanssa matkustavista, business-luokassa matkustavista ja sen jälkeen kuulutetaan ryhmää 1, jotka ovat takarivien matkustajat. Takarivit ensin istuttamalla kone täyttyy jouhevimmin. Jos ryhmiä ei olisi ja kaikki hyökkäisivät koneeseen satunnaisessa järjestyksessä, niin eturivin matkustajat pian jäisivät käytävälle nostelemaan matkatavaroitaan ja tukkimaan takapenkkiläisten tietä.
Paikkasi on koneessa siis etuosassa, eli group 1. Keskiosa on group 2 ja peräpäässä istuvat group 3.
Jospa ko. koneessa on helpompi tuoda portaat takaovelle ja oletkin ikäänkuin perällä eturivin paikkoinesi. Joka tapauksessa ei kuulosta miltään priority-jutulta, joten tule ajoissa vaan kentälle. Vai onko sulla mukana vauva tai joku apuväline = pääset koneeseen eka.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 01:39"]
Paikkasi on koneessa siis etuosassa, eli group 1. Keskiosa on group 2 ja peräpäässä istuvat group 3.
[/quote]
Itse lensin viikko sitten Finnarilla ja ryhmät olivat juuri päinvastoin eli takaosassa oli ryhmä 1 ja etuosassa, jossa itsekin istuin, oli ryhmä 3.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 01:38"]
Ei sillä groupilla ole käsittääkseni mitään tekemistä priority securityn kanssa. Noista kanta-asiakkuusasioista en tiedä kuinka ne vaikuttavat. Group 1 tarkoittaa todennäköisesti tässä tapauksessa vain sitä, että paikkasi on koneen takaosassa. Ryhmillä jaksotetaan koneen lastaamista paikkojen mukaisesti alkaen koneen takaosasta. Lähtöporteillahan tulee niitä kuulutuksia, joissa pyydetään tietyjä matkustajia nousemaan koneeseen ensin ja se lastaus alkaa yleensä lapsien kanssa matkustavista, business-luokassa matkustavista ja sen jälkeen kuulutetaan ryhmää 1, jotka ovat takarivien matkustajat. Takarivit ensin istuttamalla kone täyttyy jouhevimmin. Jos ryhmiä ei olisi ja kaikki hyökkäisivät koneeseen satunnaisessa järjestyksessä, niin eturivin matkustajat pian jäisivät käytävälle nostelemaan matkatavaroitaan ja tukkimaan takapenkkiläisten tietä.
[/quote]
Paikkani on rivillä 1 koneen etuosassa. Konetyyppi on Embraer ja täytetään edestäkäsin porttinumeron perusteella. -ap
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 01:37"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 01:32"]
[/quote]
Sori, lennän aina bisneksessä. Olen siis amatoori Finnairin economyn suhteen. Todennäköisesti olen lentänyt eri yhtiöillä paljon enemmän kuin sinä. -ap
[/quote]
Ai että lennät aina mutta et edes ole silveri. Buhahajaaaaaaaa
Kiinni jäit! Luuseri!
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 01:43"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 01:37"][quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 01:32"]
[/quote]
[/quote]
Ai että lennät aina mutta et edes ole silveri. Buhahajaaaaaaaa
Kiinni jäit! Luuseri!
[/quote]
Katsos, on olemassa erilaisia alliansseja. Finnair kuuluu Oneworldiin. SAS ja Lufthansa taas StarAllianceen. Jotkut meistä lentävät SAS:lla ja Lufthansalla ja vähemmän Finnairilla. Finnair on toki varmasti hyvä, jos lentää Aasiaan. -ap
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 01:34"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 01:30"]
[/quote]
Olen koneessa aivan edessä, kotimaan lennoilla ei ole business-luokkaa. Mikä järki on siis 1 groupissa? Siis boarding ensimmäisten joukossa tukkimaan muiden kulku edestälastattavassa pikkukoneessa? -ap
[/quote]
ei siellä portilla välttämättä kuuluteta ryhmää yksi ensimmäiseksi, luultavimmin ryhmä yksi kuulutetaan viimeiseksi jos paikkasi on koneen edessä ja boordaus tapahtuu etuovesta. Tuo ryhmä siis korvaa nämä "matkustajia, joiden paikat ovat riveillä xx-xy pyydetään nousemaan koneeseen ensiksi". Boordaus ei siis välttämättää tapahdu numerojärjestyksessä.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 01:24"]
Minulla economy-luokan kotimaanlentolippu Finnairilla. Boarding group on 1. Miten se on mahdollista, sillä lennän halvimman luokan tarjouslipulla. Olen kyllä AY Frequent Flyer, mutta en edes hopeatasolla. Uskaltaako portille mennä ensimmäisten joukossa? Lipussa ei lue "priority security". Eli priority turvikseen tuskin pääsee?
Edelliskerralla matkustin ulkomaanlennolla busineksessä, ja silloin olin myös group 1, mutta lisäksi priority security.
[/quote] No et kylla mitaan aatelistittelia saa :). Halpisyhtio Southwestilla on ollut tuo kaytanto ainakin sata vuotta. Ei niillakaan ole ykkos- eika businesluokkaa, kaikki samaa rahvasta VIPit ja vaarit.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 01:51"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 01:24"]
[/quote] No et kylla mitaan aatelistittelia saa :). Halpisyhtio Southwestilla on ollut tuo kaytanto ainakin sata vuotta. Ei niillakaan ole ykkos- eika businesluokkaa, kaikki samaa rahvasta VIPit ja vaarit.
[/quote]
Finnair ei ole halpisyhtiö. Osalla matkustajista saattaa olla pro-lippu, joka oikeuttaa priority boardingiin. On aika erikoista, jos status ei määrä boarding-ryhmää. Ja tosiaan lentäessäni bisneksessä kapearunkoisessa Airbus-koneessa group oli myös 1, ja silloin pääsin koneeseen ensimmäisenä. Boarding samalla tavoin etuovesta. Mielestäni todella hämäävää. Group 1 pitäisi varata vain premium-matkustajille, kuten muissakin laatuyhtiöissä. Aiheuttaa varmasti sekaannusta ja turhaa mielipahaa, jos jotkut käännytetään portilla odottamaan vuoroaan.
Minä olen platina ja nousen aina viimeisten joukossa koneeseen. Köyhät kiirehtii.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 01:58"]
Minä olen platina ja nousen aina viimeisten joukossa koneeseen. Köyhät kiirehtii.
[/quote]
Jos oikeasti lentäisit paljon, tietäisit, että ylälokerot saattavat tulla täyteen lennoilla. Siksi on parempi mennä ensimmäisten joukossa koneeseen, jotta saa tavaransa istuinpaikkansa lähelle ja nimenomaan pois jalkotilasta.
viimeksi ainakin "group 2" nousi ekana koneeseen. Tällähän ei ole mitään tekemistä matkustusluokan kanssa, mahdollinen bisnes tms. ilmoitetaan sekä lipussa että boardauksessa erikseen.
Tällä olisi suuri merkitys, sillä priority security auttaisi paljon. Kentälle pääsen aivan viime tipassa. -ap