Musiikkikysymys vain yli viisikymppisille
Täällä näkyy olevan meneillään nostalgia-aamu ja "sopiiko senjasen ikäiselle sejase vaate ja bändi" -kyseleminen. Aloitan oman keskustelun musiikista. Vain yli viisikymppisille. Me yli viisikymppiset olimme lapsia ja nuoria, kun punk syntyi, tukkabändit olivat voimissaan ja vanha kunnon rock täytti stadionit. Suomirockin ja -popin suuret olivat tosi suuria.
Nuoret pitävät meitä yli viisikymppisiä mummoina ja pappoina. Ja mummot ja papathan kuuntelevat iskelmää ja tangoa. Vai?
Minä en tunne yhtään ihmistä, jonka musiikkimaku olisi muuttunut niin radikaalisti, että esimerkiksi rokkarista (anteeksi vanhahtava ilmaisuni...) olisi tullut iskelmäradion ystävä. Edelliset kuuntelevat yhä rokkenrollia ja jälkimmäiset kävivät aikoinaan lavatansseissa ja tavallaan ovat edelleen sillä tiellä; varsinainen humppasukupolvi alkaa olla seitsemänkympin tuolla puolen. Nuorina oltiin enemmän eri leireissä kuin nykynuoret ovat, ja se näkyi ja osin näkyy edelleenkin pukeutumisessa.
Kysymys: tunnetko radikaaleja muuttujia? Oletko itse kadottanut punkkarisydämesi tai siirtynyt heviletin ohenemisen myötä humppaväen piireihin? Onko sellaisia ihmisiä edes olemassa?
Kommentit (72)
Tykkäsin jo kakarana Olavi Virrasta, Tapio Rautavaarasta, Mauno Kuusistosta. Eka ns.nuorisomusiikki joka kolahti oli Yön Likaiset legendat. Tansseissa käynnin myötä tykkäsin kuunnella myös tanssimusiikkia. Helmut Lottin myötä ihastuin klassisten laulajien ikivihreisiin. Aika pitkälti kaikki mitä nuorena kuuntelin kelpaa vieläkin, suomirock/pop kasarilta ehkä parhaiten. Hiphop, rap, reggae ei ole koskaan purrut. Blues ja jazz menee livenä.
Nuoruudessa kuunneltu poppi ei enää kolahda, eikä nykyinenkään juuri ole tuonut elämyksiä. Se tuntuu jotenkin niin laskelmoidulta.
Mutta vanhat rock-klassikot puree edelleen.
Musiikkimaku on laajentunut moderniin taidemusiikkiin ja toisaalta esim. Emo-rappiin. Eikä ole enää mitään väliä mitä muut musiikkimaustani ajattelevat.
Äitikään ei palvelutalon humpasta välittäisi, mutta sehän siellä soi.
Ap palaa asiaan nyt, kun ollaan paikalla iltakokoonpanolla.
Me viisikymppiset olemme parin vuosikymmenen kuluttua tekemässä lähtöä palvelutaloon. Millä musiikilla meidän rollaattorijumppatuokioitamme tahdistetaan, kun pitää löytyä jotakin kaikkia innostavaa? Tai käyneehän liikunnasta sekin, kun Juha-pappa ja Anne-mummo kelaavat karkuun Ari, Sari, Kari ja Jari kintereillään. :)
Ap
En todellakaan ole alkanut kuunnella iskelmää tai humppaa. Suomipoppikin on kamalaa. Sanoin jo nuorena, että siirryn mieluimmin suoraan virsiin. Vielä ei ole Siionin virret alkaneet houkuttaa, joten hevillä ja muulla mukavalla mennään yhä.
N, 50+
Musiikkimaku ei yleensä kauheasti muutu. Nykyiset nuoret kuuntelevat kaikenlaista lökäpöksy-musiikkia todennäköisesti 60 vuotiainakin.
40-50 luvulla syntyneille menee heidän nuoruutensa musiikki, joka on useinmiten sitä iskelmää jne.
60-70 luvuilla syntyneet pitävät usein suomipopista, - rockista ja toisaalta menee usein myös Maidenit, Ac/dc, yms.
Vierailija kirjoitti:
Musiikkimaku ei yleensä kauheasti muutu. Nykyiset nuoret kuuntelevat kaikenlaista lökäpöksy-musiikkia todennäköisesti 60 vuotiainakin.
Voi jeesuksen pyssy tuota ajatustakin!!! Nykyiset nuoret kuuntelemassa räppiä tekohampaat suussa rollaattoriin nojaten. Huh huh! Ja hampaattomilla mummuilla kumitissit heiluvat ryppyisen tatuoidun ihon alla. HUH HUH!
Oon kuunnellut aina, pennusta lähtien mitä vaan musiikkia. Lähinnä kuuntelen biiseissä melodiaa, biisin rakennetta ja sanoja, laulajan ääntä, soittimia ja rytmiä. Mulle on ihan sama onko soimassa vaikka Kiri Te Kanawaa, Black Sabbathia vai Kake Randelin. Jos joku juttu iskee mun tajuntaan, niin musiikkilajilla ei ole mitään väliä. Musta on hienoa kuunnella musiikkia monipuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Oon kuunnellut aina, pennusta lähtien mitä vaan musiikkia. Lähinnä kuuntelen biiseissä melodiaa, biisin rakennetta ja sanoja, laulajan ääntä, soittimia ja rytmiä. Mulle on ihan sama onko soimassa vaikka Kiri Te Kanawaa, Black Sabbathia vai Kake Randelin. Jos joku juttu iskee mun tajuntaan, niin musiikkilajilla ei ole mitään väliä. Musta on hienoa kuunnella musiikkia monipuolisesti.
Kysymys: tunnetko radikaaleja muuttujia? Oletko itse kadottanut punkkarisydämesi tai siirtynyt heviletin ohenemisen myötä humppaväen piireihin? Onko sellaisia ihmisiä edes olemassa?
Olen näitä entisiä punkkareita itekin. Pistols, The Clash, Ratsia, Kollaa Kestää, Terveet Kädet jne.
Ei niitä kyl enää jaksa. Nyt musiikissa on tärkeämpää se tunne jonka siitä saa, eikä genre. Maku on laajentunut noin 360 astetta. Nykyään sinfoniaa, kuoromusiikkia, edm:ää, trash metallia, kurkkulaulua, afrikkalaista, salsaa, ihan mitä vaan mistä saa kylmikset.
Mutta iskelmästä tai suomirokista niitä en kyllä enää saa, sori siitä.
n51
ps. oma kauhu on myös hoitokoti pakollisella musiikkikanavalla. tsiisus, antakaa mulle tarpeeksi pillereitä jos se siihen menee.
Vierailija kirjoitti:
Me viisikymppiset olemme parin vuosikymmenen kuluttua tekemässä lähtöä palvelutaloon. Millä musiikilla meidän rollaattorijumppatuokioitamme tahdistetaan, kun pitää löytyä jotakin kaikkia innostavaa? Tai käyneehän liikunnasta sekin, kun Juha-pappa ja Anne-mummo kelaavat karkuun Ari, Sari, Kari ja Jari kintereillään. :)
Ap
Mari liittyy karkuun kelaavien joukkoon.
t. Mari, 52 v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
t. Mari, 52 v
"Aja hiljaa, isi" ei siis päde Mariin itseensä? :)
Hei tuo on ikä rasismia! Ja Loukkaavaa se ei ole Hyväksyttävää!
Mä taas olen 46- vuotias nainen ja mä kuuntelen ja tykkään iskelmästä ja tangosta jopa Seinäjoen
Tangomarkkinoille ilmoittautuin ja osallistuin, mutta ne peruuttiikiin , nyt Coronan vuoksi!!!
Ja Yölintu yhtye , on Alle 50- vuotiaista , koostuva tanssi orkesteri, jonka jäsen toinen Silmun veljistä kuoli , he keikkaili kauan aloittivat 16- vuotiaana Tanssi orkesteri keikkailun
Myös muitakin nuoria , on jotka on
Alle 50- vuotiaita , kuten Komiat tanssi orkesteri, joka on vuoden 2020 Tanssiorkesteri.
Jäsenet Ovat , jopa Alle 30- vuotiaitakin .Tangokuningar Aino Niemi oli 18- vuotias kun hänet valittiin Seinäjoen tangomarkkinoilla Tsngokuningattarreksi.!!
,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
t. Mari, 52 v
"Aja hiljaa, isi" ei siis päde Mariin itseensä? :)
Ei päde, jos Randelinia soitetaan.
t. Mari
Vierailija kirjoitti:
En tunne ketään, jolla olisi musiikkimaku radikaalisti muuttunut. Itse kuuntelen edelleen Queenia ja David Bowieta, myös punk on lähellä sydäntäni. Mies kuuntelee raskaampaa rockia.
Ollaan 61 minä ja mies 59. En kestä, jos vanhainkodissa soi iskelmämusiikki.
Tämä. Syystä x tapasin kerran viiskymppisen miehen joka oli syystä x hoivakodissa. Näin rockmusiikkia huoneessaan. Kyayin soitetaanko noita,ei,sanoi. Virsiä,kansanlauluja sun muuta yhteislaulua.
Silloin ajattelin luoja mua varjelkoon moisilta paikoilta,ei taaatusti saa kuulla heviä eikä rokkia!
Aikaa on siitä tapaamisesta kulunut ja koetan hoitaa itteäni etten joutuisi moiseen paikkaan!
Reijo Taipaletta kuunteleva kirjoitti:
Mä taas olen 46- vuotias nainen ja mä kuuntelen ja tykkään iskelmästä ja tangosta jopa Seinäjoen
Tangomarkkinoille ilmoittautuin ja osallistuin, mutta ne peruuttiikiin , nyt Coronan vuoksi!!!
Ja Yölintu yhtye , on Alle 50- vuotiaista , koostuva tanssi orkesteri, jonka jäsen toinen Silmun veljistä kuoli , he keikkaili kauan aloittivat 16- vuotiaana Tanssi orkesteri keikkailun
Alle 50- vuotiaita , kuten Komiat tanssi orkesteri, joka on vuoden 2020 Tanssiorkesteri.Jäsenet Ovat , jopa Alle 30- vuotiaitakin .Tangokuningar Aino Niemi oli 18- vuotias kun hänet valittiin Seinäjoen tangomarkkinoilla Tsngokuningattarreksi.!!
,
Oletko kännissä vai dementoitunut? Ja ei, en viittaa musiikkimakuusi, vaan tekstisi kielioppivirheisiin.
Vierailija kirjoitti:
Reijo Taipaletta kuunteleva kirjoitti:
Alle 50- vuotiaita , kuten Komiat tanssi orkesteri, joka on vuoden 2020 Tanssiorkesteri.Jäsenet Ovat , jopa Alle 30- vuotiaitakin .Tangokuningar Aino Niemi oli 18- vuotias kun hänet valittiin Seinäjoen tangomarkkinoilla Tsngokuningattarreksi.!!
,
Oletko kännissä vai dementoitunut? Ja ei, en viittaa musiikkimakuusi, vaan tekstisi kielioppivirheisiin.
Auts. Aika paha... oikeastaan pitäis olla kiltimpi.
Hyvä musiikki tehtiin 60-luvun lopulta 70-luvun alkupuolelle. Sitä kuuntelen.
Alamäki musiikissa alkoi 80-luvulla ja se on jo pitkään ollut silkkaa sontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesuksen pyssy tuota ajatustakin!!! Nykyiset nuoret kuuntelemassa räppiä tekohampaat suussa rollaattoriin nojaten. Huh huh! Ja hampaattomilla mummuilla kumitissit heiluvat ryppyisen tatuoidun ihon alla. HUH HUH!
Eihän me olla tuota kuulemassa eikä näkemässä, joten ei haittaa.
Kyllä ne oli jamppatuomisten kuuntelijat ja humppatansseissakulkijat silloin kasarillakin. Ovat sitä edelleen.
Itse kuuntelen kyllä ihan mielelläni toisinaan esimerkiksi tummaäänisten miespuolisten tangolaulajien tuotoksia, mutta en tosiaankaan ikinä ole voinut sietää humppaa tai muuta tekopirteää pomppimista. Kaijakoot ja annemattilat sun muut on ihan painajaista. Enkä tykkää näistä nykypäivän narisevista ja nenä-äänellä honottavista teineistä, jotka venyttävät sanansa oudosti . Ja lisäksi sanoitukset ovat omituisia.
Kyllä ne musiikkivalinnat kääntyvät rock-klassikkoihin ja heviin sekä vanhoihin kunnon kotimaisiin esittäjiin (Hector, Juice ym) ja myös klassista musiikkia olen koko ikäni toisinaan kuunnellut