Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset elävät liian vanhoiksi.

Vierailija
27.07.2021 |

Siis liian pitkää. Osa porukkaa on jo ihan ulapalla 75-vuotiaina. Jutut alkaa olla suvulle ja muille ihan sekavia. Raskasta hoitaa ihmistä joka on yli 90-vuotias ja jaksaa määräillä muita. Vaikka on jo ihan pihalla kaikesta.

Osa on pirteitä mutta vanhuus muuttaa ihmisen tympeäksi,

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava-vanhus lopetti syömisen, joten lääkäri päätti että ei anneta sitten nesteytystäkään, kun ei kerran tahdo syödä. Niin se vanhus sitten kuoli.

Vierailija
42/81 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansallisvaltion talouspolitiikka joka on suunniteltu silla tavalla, että ihminen kuolee mahdollisimman nuorena on täysin moraalitonta toimintaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion lopettaa itseni viimeistään jossain 60-vuotiaana kun olen jo nyt heikossa kunnossa vaikka olen vasta 30. En aio kitua letkuissa 100-vuotiaaksi.

Vierailija
44/81 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sais ihmiset kupsahdella tossa viidenkympin paikkeilla.

Vierailija
45/81 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin käsittämätöntä miten ihmistä halutaan pitää väkipakolla hengissä loppuun saakka, kunnes kylmä pieru karkaa luonnollisesti. Vaikka ne viimeiset 10 vuotta olisi aivan ihmisarvotonta elämää. Kyllä jokaisella pitäisi olla valta päättää oman elämänsä päättymisestä. Oma elämähän se on eikä kenenkään muun.

Vierailija
46/81 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttava-vanhus lopetti syömisen, joten lääkäri päätti että ei anneta sitten nesteytystäkään, kun ei kerran tahdo syödä. Niin se vanhus sitten kuoli.

Tämäkin täyttää täysin kidutuksen kriteerit ja se on silti täysin sallittua. Mitäpä tuumittaisiin jos vaikkapa eläimiä näännytetään kuoliaaksi antamatta ruokaa ja vettä, sehän olisi aivan kaameaa varmasti kaikkien mielestä.

Vierailija
47/81 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli hän ei halunnut enää elää ja täten hänen elämänsä päätettiin mahdollisimman tuskallisella tavalla. Sadistista.

Vierailija
48/81 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin elävät. Minä en jatka elämääni verenpainelääkkeillä, sydänlääkkeillä, nitroilla ym.ym. Mammografiaan en mene, Luoja ottaa kun aika on. Olen nähnyt niin paljon työelämässä aivan dementikoita joille on tehty esim.rintaleikkaus ja ovatkin dementoituneet vuoden- kahden kuluttua leikkauksen jälkeen. Huutamista, potkimista, itkua, raapimista, sylkemistä, kiroamista.. Köytetään kiinni ruokailujen ajaksi, monta hoitajaa tekemässä hoitotoimia.

Omaisia ei enää tunnisteta. Tätä voi jatkua viisitoistakin vuotta. Osastolla jossa kaikki karsittu pois sekä ovet suljettu. Eikö olisi ollut parempi että tämä ihminen olisi saanut lähteä arvokkaammalla tavalla, kunnon kipulääkkeet sekä morfiini käytössä ?

Vierailija
49/81 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret ikäluokat ovat se mässynmässyn sukupolvi. He syntyivät aikaan jolloin paljon ihmisiä oli kuollut tai pysyvästi vaurioitunut sodassa. Eli heillä oli hyvät työmarkkinat ja saivat oikeastaan sanella omat hintansa. (Toivotaan että korona tekee saman nuorille nyt).

60 luvulla tuli ehkäisypilleri ja avioerot kuvioihin. He eivät tehneet lapsia koska oli muita vaihtoehtoja. Nyt sitten itketään kun he kokevat että jälkipolvet ehkä miettivät että he ovat taakka ja heidän tekemisiään ei arvosteta. Mikä tavallaan on totta, tässä on yksi sukupolvi joka on vaan ottanut mutta lyhytnäköisesti ei ole sitten synnyttänyt niitä jotka takaisivat heidän vanhuuden.

Minusta eläke pitäisi myös laskea sen perusteella miten hlö on vaikuttanut kansantalouteen. Ok työhistoria on yksi, mutta jos on tuottanut paljon veronmaksajia niin se on myös todella tärkeä kriteeri. Eli pankinjohtajalla ja suurperheen äidillä voisi olla sama eläke! Kyllähän tämän laskennallisesti saisi pääteltyä.

Kyllä ihmisyys on tärkeää, mutta jotenkin elämme sellaisessa yhteiskunnassa että keneltäkään ei saisi mitään vaatia. Vanhusten pitäisi olla osana yhteiskuntaa ja heistä pitää olla hyötyä. Oli se sitten viisautta, lastenhoitoapua, käsitöitä, ruuanlaittoa jne.

Samallalailla lapset/nuoriso pitäisi vastuuttaa siihen että heidänkin pitäisi olla hyödyksi muille. Jos et tee mitään niin ole ainakin söpö tai hauska.

Vierailija
50/81 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon vasta neljänkympin tienoilla, mutta olen nyt jo päättänyt, että siinä kohtaa, kun alkaa tarvita lääkkeitä (oli se sitten verenpaine, kolesteroli, sydän, verenohennus tai mikä nyt vain) niin en ala käyttämään niitä. En tarvitse pitkitettyä ja vieraiden ihmisten avustamaa kurjuutta.

Tota noin, mä syön sairaudestani johtuen sekä verenpaine että ohennuslääkkeitä. Olen hyvässä kunnossa, omasta mielestäni terve ja nuppi toimii (olen työelämässä). Olet selvästi todella nuori kun et ymmärrä, että lääkitys itsessään ei tarkoita elämänlaadun heikkenemistä, vaan nimenomaan päinvastoin

Vierailija
51/81 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun puhutaan maailman liikakansoituksesta, puhutaan aina vain syntyvyydestä. Oikeasti myös eliniän piteneminen on syynä siihen.

Joo joo. 90-luvun alkupuolella koulussa meuhkattiin et maapallon kestokyky loppuu kun meitä on 5mrd. No nyt on 8mrd ja on aivan selvää että planeetta pystyy ylläpitämään edelleen moninkertaisen määrän.

Mitä asiaan tulee niin moni kituu viimeiset vuosikymmenet lääketieteen ansiosta huonokuntoisena mut elossa. Kannattaa liikkua ja varsinkin punnertaa eri tavoin että keho pysyy suorituskykyisenä.

Olet sitten mahdottoman vahva laittaessasi vastaan dementikkona. Monta hoitajaa.

Vierailija
52/81 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhoja ihmisiä on aina ollut.   Kaikiss kulttuureissa.

Eikä heistä sen kummemin ole ääntä pidetty.  Hoidettiin kotona jossain nurkassa tai huonesssa hautaan asti.

Ja vanhuutta arvostettiin ennen, toisin kuin nyt.

Silloin lapsilla ei ollut niin väliä, niitähän tuli aina uusia. Joka vuosi synnytettiin uusi vauva perheeseen.  Jos joku lapsi menehtyi, ja heitä menehtyi paljon menneinä aikoina, niin uusi lapsia syntyi tilalle.

Mutta vanhoilla oli tietoa ja osaamista omassa päässään, heiltä kysyttiin neuvoja ja ohjeita ja heitä kuunneltiin.  Vanhusten tilalle ei tullut uutta tietävää vanhusta, kun hän kuoli pois.

Silloin ei ollut nettiä, ei telkkareita, just ja just radio.  Aikoinaan ei ollut radioitakaan.

Se tieto ja osaaminen oli korvien välissä ja hyppysissä.

Nyt on arvostus toisinpäin ja samasta syystä: vanhuksia on liikaa, vauvoja syntyy liian vähän.

Arvostus on aina määrään sidottu.

Juu, johtuu siitä, että nyt ne suuret ikäluokat ovat vanhoja.

Kun he kuolevat pois,  tuleva vanhuspolvi on hyväkuntoisempaa, ei tarvita niin paljon hoivaa ja huolehtimista laitoksissa. 

Eikä jatkossa yhtä suurta sukupolvea vanhene yhtäaikaa, niinkuin nyt on käynyt.

Suuret ikäluokat eivät ole enää lukumäärällisesti suurin, 1963 syntyneet ovat lukumäärältään suurin, eli kyllä porukkaa vanhenee yhtäaikaa tulevaisuudessakin runsaasti

Vierailija
53/81 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

sens rocks

Vierailija
54/81 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen 50 kirjoitti:

Niin elävät. Minä en jatka elämääni verenpainelääkkeillä, sydänlääkkeillä, nitroilla ym.ym. Mammografiaan en mene, Luoja ottaa kun aika on. Olen nähnyt niin paljon työelämässä aivan dementikoita joille on tehty esim.rintaleikkaus ja ovatkin dementoituneet vuoden- kahden kuluttua leikkauksen jälkeen. Huutamista, potkimista, itkua, raapimista, sylkemistä, kiroamista.. Köytetään kiinni ruokailujen ajaksi, monta hoitajaa tekemässä hoitotoimia.

Omaisia ei enää tunnisteta. Tätä voi jatkua viisitoistakin vuotta. Osastolla jossa kaikki karsittu pois sekä ovet suljettu. Eikö olisi ollut parempi että tämä ihminen olisi saanut lähteä arvokkaammalla tavalla, kunnon kipulääkkeet sekä morfiini käytössä ?

Korkean verenpaineen hoitamatta jättäminen johtaa kyllä jossain vaiheessa moniin erilaisiin sairauksiin, jopa mainitsemaasi muistisairauteen eli kannattaisi miettiä mitä vastaan on

Vierailija
55/81 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin. Monet on vaikka 10 viimeistä vuotta fyysisesti avuttomia, mutta silti voi lyödä hoitajia, kiroilla ja huutaa. Tai suunnilleen vihanneksina sängyssä ja nojatuolissa. Tai väkisin haluavat asua jossain ok-talossa ja pakottaa sukulaiset huoltotöihin. Ja jos haluaisivatkin jonnekin palvelutaloon asumaan, eivät pääse.

Monet lapset pahoinpitelevät ja hyväksikäyttävät vanhuksia, omia vanhempiaan. Tämä on valitettavan yleistä.

Laitas jotain faktaa tähän. 

Oletko kuullut hoitoalalla olevien vaitiolovelvollisuudesta ? No, en olettanutkaan.

Vierailija
56/81 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korona oli tarkoitettu napiksi otsaan yli 60-vuotiaille. Nyt näyttää siltä että hautaan päätyvät ennenaikaisesti alle 50-vuotiaat. Eipä tarvitse olla näkemässä, miten eläkeläiset palaavat työelämään pelastamaan tilanteen…

Korona on nappi otsaan etenkin vanhoille tiettyjä perussairauksia kärsiville, mutta se tulee olemaan nappi otsaan yhä nuoremmille. Kannattaa pitää huolta omasta vastustuskyvystä. Etenkin insuliiniresistenssi tuntuu olevan yhö indikaattori vaikeuksiin. 

Vierailija
57/81 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen 50 kirjoitti:

Tässäkin on eri tasoja. Verenpaine-, sydänlääkkeillä jne. pystytää parantamaan omaa elämän laatua ja samalla kasvaa usein myös elämän pituus. Mutta sitten on hoitoja ja lääkkeitä, joilla pidennetään elämän pituutta vaikka elämän laatu on ollut mennyttä jo kauan sitten. 

Mutta, kukin tekee tietysti ihan mitä haluaa. EVVK

Vierailija
58/81 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, ei haittaisi vaikka eli ikä odote laskisi. Hoivakotien potilailta pitäisi kieltää korona ja influenssa rokotteet. Samoin muita eli ikää oidentäviä hoitoja ja lääkkeitä. Eihän kyse ole kuin lisäajasta sairastamiseen.Ei ole mitään syytä estää luontoa tekemästä tehtäväänsä. Kun kyse on biologisesti lopussa olevista.

Joku vanhus kitisi kun helteitä hehkutettiin kuinka vanhat ja sairaat kohta kuolevat. Teki mieli vastata. Niin se pitää ollakin. Helle tekee vain luonnollista työtä tappamalla biologisesti lopussa olevia. Ei todellakaan olee tarkoitus vanhusten olla sairauksineen hoivakodeissa nuorempien taakkana vuosikymmeniä. Parempi olisi kun valta osa kuolisi keuhkokuumeeseen yms jo ennen hoivakotia.

Ok, muista itse sopia hoitohenkilökunnan kanssa että huonettasi ei saa viilentää helteillä, jos joskus joudut tai pääset palvelukotiin.

Eihän näissä paikoissa saa avata ikkunoita ettei ilmastointi mene sekaisin. Mene pätemään muualle kun et mistään mitään tiedä.

Vierailija
59/81 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävintä on nähdä, kun täyspäisen vanhuksen läheiset painostavat ja syyllistävät tämän ottamaan enemmän ja enemmän hoitoja eliniän lisäämiseksi, vaikka vanhus itse olisi jo ihan valmis lopettamaan kaikki hoidot ja kuolemaan rauhassa.

Vierailija
60/81 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen 50 kirjoitti:

Kaiken kattava kuolemanpelko on mielestäni suurin ongelma nykyään.

On täysin biologiaan perustuvaa, että elävä olento itse yrittää viimeiseen asti pysyä hengissä. Ja sama koskee myös läheisiä, jotka oman menettämisen pelon vuoksi eivät suostu luopumaan läheisestään. Ja tämäkin on täysin luonnollista.

Ongelmaksi muodostuu kehittynyt lääketiede ja kuolemaa pelkäävä yhteiskunta. Tämä on luonut kuvaamasi tilanteen.

Olen itse todella onnellinen, että oma alzheimeria sairastava äitini kuoli yllättäen sydänkohtaukseen. Suru hänen kuollessaan oli valtava ja syytin kaikkia mahdollisia terveydenhoidon ammattilaisia (sekä itseäni) hänen hoitonsa "laiminlyönnistä". Myöhemmin surun laannuttua olen tajunnut, että äitini oli äärettömän onnekas, kun sai kuolla vielä silloin, kun oli vielä jonkin verran toimintakykynen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi