Miksi ihmiset sulloo itsensä liian pieniin vaatteisiin?
Oon ollu parin minua jonkin verran isompi kokoisen kaverin kanssa shoppailemassa, ja nää ostaa vaatteita S kokoisena, joka on sama koko kuin itselläni! Noh, kyllähän ne S kokoiset topit tietty mullakin venyi myös raskausmahan päälle, mutta se ei kyllä ole heidän oikea kokonsa, ei voi olla. Veikkaisin heillä oikeaksi kooksi vaatteesta riippuen M-L. Ja tää taitaa oikeasti olla todella yleistä! Itse en ainakaan halua pukeutua makkaran kuoriin.
Kommentit (30)
Siksi, koska haluaa uskoa olevansa kokoa S, vaikka totuus olisi toinen. Jos se S menee juuri ja juuri päälle, niin kuvittelee olevansa sitä kokoa. Ajattelin joskus nuorena noin. Harmi. Näytin xs-kokoisissa vaatteissa vähän läskiltä, vaikka olin oikeasti aika normaali S-kokoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kovasti vaatteen ja kropan mallista mikä sopii. Omat mittani on ry 124 vy 91 ly 120 ja kapein kohta on juuri rintojen alla 81cm. Kukaan ei yleensä usko ennen koko lapun näkemistä, että omistan paljon koon s ja m mekkoja ja paitoja, jotka joustaa paljon rintojen kohdalta, istuu hyvin rintojen alta ja on löysiä vatsan kohdalta. Jos ottaisin näistä vaatteista "oikean" koon niin Se ei pysyisi paikallaan ja muutenkin suurentaisi peittämällä sen kapeimmankin kohdan.
Olen siis täysin sitä mieltä, että koot on vaan suuntaa antavia ja mallista riippuu miten sopii.
En usko!
Sun vyötärö on 91 cm ja lantio on siis 120 cm ja mahdut kokoon S tai M.
Mulla on lantio 107 cm ja koko on poikkeuksetta koko on 40 eli L. Joskus housuissa jopa 42.
En mäkään usko, ellei trikoota tms. venytetä niin, että soi. Samoilla mitoilla olen xxl, housut joskus 46, yleensä 48, paidat 50.
Mulla on ollut toisinpäin. Olen yli 180 cm nainen mutta koko elämäni ollut tosi laiha ja minulla on hyvin kapea lantio jne. Teinistä asti ihmiset - myös täysin vieraat - ihmetelleet ääneen kuinka iso minä olen. Minulta on kysytty vähintään sata kertaa mistä voin edes saada houusuja yms kun olen niin iso.
Ostin koko nuoren aikuisuuteni Xl - kokoisia vaatteita kun olin niin 'iso". Vasta lähes kolmekymppisenä tajusin että kokoni on 36, joskus 38. Oikeastaan aika järkyttävää.
Sama juttu. Kun olen laihduttanut, niin edelleen käytän ”isoja” vaatteita.
Tosi yleistä fiksoitua siihen kokolappuun. Itse olen kokoa M, mutta omistan vaatteita koossa XS-L, koska ostan sen mukaan miten istuvat enkä sen kokonumeron mukaan. Koot vaihtelevat merkkien ja mallien mukaan, ja esim sellaisissa joissa on löysä leikkaus saattaa minulle se XS olla sopivin (=edelleen väljä), tosi tiukoissa malleissa sitten tulee otettua isompi koko kun en tykkää makkarankuorista.
Ap kuulostaa aika ikävältä kaverilta. Sellaiselta, joka etsimällä etsii vikoja toisista. Pitäisikö sinun etsiä jotain muuta seuraa, jos tuo vaatekokoasia sinua noin vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Minä en osaa oikein edes valita normaalikokoisten vaatteita vaikka olen laihtunut melkein 40 kiloa. En oikein hahmota omaa kokoani. Sen lisäksi haluan säilyttää isot vaatteet autotallissa tallessa ”kaiken varalta”.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kovasti vaatteen ja kropan mallista mikä sopii. Omat mittani on ry 124 vy 91 ly 120 ja kapein kohta on juuri rintojen alla 81cm. Kukaan ei yleensä usko ennen koko lapun näkemistä, että omistan paljon koon s ja m mekkoja ja paitoja, jotka joustaa paljon rintojen kohdalta, istuu hyvin rintojen alta ja on löysiä vatsan kohdalta. Jos ottaisin näistä vaatteista "oikean" koon niin Se ei pysyisi paikallaan ja muutenkin suurentaisi peittämällä sen kapeimmankin kohdan.
Olen siis täysin sitä mieltä, että koot on vaan suuntaa antavia ja mallista riippuu miten sopii.
No, ei ole uskottavaa. Mulla ry 87, vy varmaan lähemmäs 80, ly 95 ja rintojen alta olen kapein niin kuin sinäkin, 70cm. Käytän kokoa M.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en osaa oikein edes valita normaalikokoisten vaatteita vaikka olen laihtunut melkein 40 kiloa. En oikein hahmota omaa kokoani. Sen lisäksi haluan säilyttää isot vaatteet autotallissa tallessa ”kaiken varalta”.
Kannattaa kaupoissa pyytää myyjältä apua kuin kokojen valintaan. Harjaantunut silmä hahmottaa nopeasti asiakkaalle sopivat koot.
Muyta M ja L ovat aikuisen kokoja.