Ketkä haluaa muka lapsia häihin?
Menen naimisiin kahden viikon päästä ja hääkutsussa luki asiallisesti että häihin ei oteta alle 10 vuotiaita. En halua lapsia häihini, koska en halua ostaa erikseen lapsille lasten ruokaa, enkä halua että vauvat huutaa ja itkee kun meidät vihitään. Sitäpaitsi häistä tulee enemmän aikuisille sopivat, koska siellä on tarjolla alkoholia ja aikuisten ohjelmaa, mikä olisi lasten mielestä todella tylsää.
Siitä suuttuivat kaikki pienten lasten äidit, ja sanoivat että he eivät aio tulla häihin.
Joka kerta kun itse olen ollut jonkun häissä, seremonian aikana joku itkee/huutaa/nauraa. Siksi ei kiitos. Päästäisittekö lapset teidän häihin?
Kommentit (25)
Ilmeisesti teillä on lähipiirissä ja suvussa vain huonostikasvatettuja aikuisia ja lapsia. Kyllä meidän häissä oli lapsia, pienempiä ja isompia ja oli yksi vauvakin. Vauva nukkui kirkossaoloajan ihan rauhassa, ja vanhempansa olivat kyllä varautuneet menemään ulos, jos olisi alkanut kurkku suorana huutaa. Pienemmät istuivat penkissä eikä kukaan huutanut tai rääkynyt. Enemmän ääntä tuli siitä kun mummoikäiset kahistelivat nenäliinojaan. :=)))
Kyllä ehdottomasti. Minulle häät on perhejuhla, jossa kaikenikäiset on yhdessä ja viihtyvät.
Meidän häät oli tällaiset. Vihkimistä ei häirinnyt itkut tai mitkään,vaikka oli vauvojakin mukana joillain. Kyllä meidän vieraat osaa tuollaisesta tilanteesta lähteä pois jos vaikuttaa että vauva alkaisi juuri suoraa huutoa huutamaan. Helppo se on lähteä kirkon oven ulkopuolelle lasta rauhoittelemaan. Erityisiä lasten ruokia ei ollut, lapset yleensä syö samaa ruokaa kuin aikuisetkin imeväisiän jälkeen.
Alkoholiakin oli tarjolla, ei sen normaalia sivistynyttä käyttöä mielestäni tarvitse mitenkään lapsilta piilotella. Eikä itse asiassa vähän juopuneita ihmisiäkään. Ne joilla on lapsia, kyllä itse pitävät huolen että vanhemmista jompikumpi pysyy selvänä ja sehän on pääasia. Mitään häiriöitä ei alkoholin kanssa ollut, vaikka jokunen juoponpuoleinen suvun setämies loppuillasta vähän sammalsikin.
Ja lapsilla oli pääosin oikein kivaa, lapset kyllä keksii omat ohjelmansa kun heitä useampia paikalla on :)
Minä taas en halua yli 60-v kurppanoita häihini. En mitään yököttäviä ryppymummeleita ja paappoja. Käyttäytyvät huonosti ja huutavat ja haluavat omaa ruokaa. Meidän tuttaviin ei onneksi kuulu näitä vanhuksia, joten yksinkertaista juhlia vain samanikäisellä porukalla. Tai no ehkä mun äiti voi tulla, mutta anoppi on jo liian vanha.
En usko että kukaan haluaa.
Huomion tulisi kai hääpäivänä olla hääparissa ja on lapsen kannalta väärin jos hän jää ilman vanhempiensa huomiota.
Jos olisin häät järjestänyt, ne olisivat olleet ehdottomasti lapsettomat.
En ole ollut koskaan häissä joissa lapset olisivat "olleet ongelma". En monissa kyllä ole ollutkaan, muistaakseni viidet häät kokenut elämässäni. Valinta on teidän tietenkin, mutta ymmärrän, etteivät näin kaikki aikuiset voivat osallistua tai halua osallistua. Kaikilla ei ole lapsenvahtiapuja+ toisista voi tuntua todella ikävälle, että joku perheenjäsenistä rajataan kutsun ulkopuolelle. Missä lapset opettelisivat juhlakäytöstä jos heitä ei koskaan kutsuta/oteta mukaan? Mutta kuten sanoin, jokaisen juhlijan oma valinta ketä kutsuu/ei kutsu.
Miksi edes järjestää "häät"? Järjestä normi ryyppybileet. Ai nii, mut sit ei saa lahjoja!!
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 17:03"]
Minä taas en halua yli 60-v kurppanoita häihini. En mitään yököttäviä ryppymummeleita ja paappoja. Käyttäytyvät huonosti ja huutavat ja haluavat omaa ruokaa. Meidän tuttaviin ei onneksi kuulu näitä vanhuksia, joten yksinkertaista juhlia vain samanikäisellä porukalla. Tai no ehkä mun äiti voi tulla, mutta anoppi on jo liian vanha.
[/quote]
Älä sitten kutsu heitä! Juhlien järjestäjällä kun on katsos täysi vapaus laatia kutsuvieraslista täysin oman mielensä mukaan. Ei meidänkään häissämme ollut ketään yli 60-vuotiasta niin kuin ei ollut lapsiakaan. Järjestäkööt "perhejuhlahäitä" he, jotka sellaisiin ovat mieltyneet. -2
Lapsia voidaan kutsua sitten kun heille on jo iskostettu mieleen jonkinlaiset alkeelliset käytöstavat ja vauva-/taapero-ajat ovat takanapäin. Silloin he jaksavat istuakin esim. pitkän vihkiseremonian paikoillaan muita häiritsemättä/ pilaamatta meluamalla hääparin päivän.
Mäkään en ois tullut vaikkei mulla pieniä lapsia ookkaan. Mun ystäväpiirríin ei mahdu tuollaisia kavereita.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 17:05"]
toisista voi tuntua todella ikävälle, että joku perheenjäsenistä rajataan kutsun ulkopuolelle
[/quote]
Onpa omituinen tapa ajatella. Koetko, että "rajasimme sinut kutsun ulkopuolelle", kun et saanut kutsua häihimme? Juhliin kutsutaan he, jotka halutaan paikalle, ja jotka budjetin rajoissa voidaan kestitä. Jos joku ei saa kutsua, ei häntä ole "rajattu ulkopuolelle" vaan häntä ei ole yksinkertaisesti kutsuttu. -2
Minä halusin, tuttavapiiriini kuuluu lapsiperheitä ja koen ne lapsetkin minulle läheisiksi. Hyvin käyttäytyivät ja järjestivät muutaman ohjelmanumeronkin. Mutta jokainen tyylillään, hääpari kai sen itse päättää ketä haluaa juhliinsa eikä av-raati tai jokin muu taho.
Minä haluan.
Haluan häistäni perhejuhlat, joihin kaikki sukulaiset ja ystävät ovat tervetulleita lapsineen. Olen ollut muutamissa häissä, eikä lapsista ole koskaan ollut suurta haittaa. Päinvastoin lasten touhuja on hauska katsella. Alkoholia meidän häissä ei juurikaan tarjoilla, koska suurin osa porukasta tulee autolla lasten kanssa. Ohjelma suunnitellaan niin, että myös lapsilla olisi mukavaa. Omia lapsia meillä ei ole, mutta toisten lapset eivät häiritse minua lainkaan. Pappi kyllä jätetään kutsumatta, paitsi jos joku tuttava sellaisen kanssa seurustelee, siinä tapauksessa papitkin ovat tervetulleita pakanoitten häihin. Kuokkavieraatkin ovat tervetulleita, kunhan eivät tule riehumaan.
Meidän häihin kutsuttiin sukulaiset, joihin on lämpimät välit, aina serkkuperheisiin asti. Koska myös heidän lapsensa ovat meille läheisiä, emme kuvitelleetkaan jättävämme heitä pois juhlastamme. Samoin ystäväpiiriimme kuuluvat perheelliset ovat meille niin läheisiä, että lapsetkin ovat tulleet tutuiksi. Miksi olisimme pyytäneet vain vanhempia häihin?
Ehkä teillä on se ongelma, että te kutsutte häihin lähinnä ventovieraita. Uppo-outoja lapsia ei kukaan viitsi katsellakaan. Oletteko jotenkin lahja-ahneita?
Minulla on tähän vähän kaksijakoinen mielipide. Toisaalta perinteiset häät, joissa on myös lapsia, voisivat olla ihanat. Toisaalta sitten joskus niitä lapsia vaan on ihan liikaa. Olin ystäväni kaaso vuosi sitten ja hän aikoi aluksi kutsua myös lapset. Kuitenkin näin 30v kaveripiirissä on jo aika paljon lapsia, joista suuri osa juuri tässä vauhdikkaassa ja ihanassa taaperovaiheessa. Aikuisia kutsuttuja oli kutakuinkin 100, lapsia olisi ollut 30!
Ystäväni miehineen päätyivät kutsumaan vain kummilapsensa sisaruksineen sekä hääparin sisarusten lapset. Todella moni veti tästä herneen nenäänsä, mutta omasta mielestäni ratkaisu oli hyvä. Vaikka se tarkoittikin sitä, että esimerkiksi minun lapseni ei ollut kutsuttujen mukana.
Minusta jokainen saa järjestää juuri sellaiset häät kuin haluaa. Toivoisin vain, että aikuiset ihmiset osaisivat ilmaista mielipiteensä hiukan kauniimmin; tässäkin ketjussa lapsista puhutaan todella ikävään sävyyn.
En tiedä. Meillä oli sattumalta lapsettomat häät, kun vain lähimmät oli paikalla eikä suvussa tuolloin ollut lapsia. Nyt kun kaikilla on lapsia, tilanne olisi varmaan toinen. MUTTA muistan hyvin lapsettomana häissä, miten ärsytti, kun ne taaperot alkoivat aina ulista kurkku suorana tärkeimmällä hetkellä. Näin tapahtui kaksissa häissä. Kolmansissa lapset juoksivat rallia kirkon käytävällä ja silloinkin oli vaikeuksia seurata seremoniaa.
Lisäksi minut on lapsettomana kahdesti nakitettu lastenvahdiksi, ei kerrottu etukäteen mutta hääpaikalla istunkin lastenpöydässä syöttämässä niitä taaperoita ja pissattamassa, jotta vanhemmat saavat kerrankin bilettää.
Ei siis ole kovin hyviä kokemuksia yhdistelmästä häät ja lapset. Lähisukuun kuuluu lisäksi tällainen show-ihminen, jonka täytyy tällätä lapsensa jokaiseen kissanristiäiseen prinsessapukuihin, jotka mätsäävät sitten omaan prinsessapukuunsa ja ihan aina vie kaiken huomion itseensä ja lapsiinsa. Tuokin vähän arveluttaa. Häissä kai on tarkoitus ihailla hääparia eikä vierasta lapsineen.
Kyllähän niitä lapsia pitää viedä juhliin, jotta oppivat tavoille mutta kuka oikeasti haluaa kouluttaa lähipiirinsä lapset tavoille omissa tärkeissä juhlissaan? Voisivatko ehkä lapsiperheet kouluttaa ne lapsensa omissa juhlissaan, isovanhempien juhlissa, toisten lapsiperheiden juhlissa? Eivätkö lapsettoman hääparin tai lapsettoman syntymäpäiväsankarin juhlat ole oikeastaan hyvin sopimaton paikka ruveta koulimaan lapsia tavoille?
Minun lapseni eivät ole käsilaukkuni jatkeita eikä minulla ole tarvetta raahata heitä kanssani aivan kaikkialle. Jos kuitenkin olen estynyt, osaan kieltäytyä kutsusta nätisti eikä minun tarvitse syyllistää kutsujaa siitä, ettei lapsiani ole kutsuttu. Jokainen kutsuu ne henkilöt, jotka haluaa ja kutsutuilla on oikeus kieltäytyä kohteliaasti. Tällaiset elämäntapavalittajat, jotka valittavat siitä, että muut ajattelevat eri tavalla kuin he, ovat raivostuttavimpia ihmisiä ja ehkä on parempi, ettei heidän kanssaan kaveeraa muutenkaan.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 17:00"]
Ilmeisesti teillä on lähipiirissä ja suvussa vain huonostikasvatettuja aikuisia ja lapsia. Kyllä meidän häissä oli lapsia, pienempiä ja isompia ja oli yksi vauvakin. Vauva nukkui kirkossaoloajan ihan rauhassa, ja vanhempansa olivat kyllä varautuneet menemään ulos, jos olisi alkanut kurkku suorana huutaa. Pienemmät istuivat penkissä eikä kukaan huutanut tai rääkynyt. Enemmän ääntä tuli siitä kun mummoikäiset kahistelivat nenäliinojaan. :=)))
[/quote] Minä en ole ollut ikinä lapsettomissa häissä :)
Ihania häitä ovat olleet ja koskaan ei ole ketään häirinneet. Mutta niissä häissä on kyllä saanut nauraakin :) Ei ne mitkään naama vakavana murhejuhlia ole olleetkaan.
Kutsuttiin. Sukulaislapset ovat meille oikein rakkaita ja siksi halusimme heidät mukaan.
En päästä. Kutsumme häihin vain ystäviämme, eikä ystäviimme kuulu lapsia. Yksinkertaista.