Opettajien elokuu
Miksi opettajat eivät pidä suunnittelukokouksia yms. palavereja ennen koulujen alkua heinäkuun lopussa/elokuun alussa? Ensimmäisten viikkojen aikana on aina tosi paljon repaleisia koulupäiviä opettajien kokousten vuoksi. Myös liikuntasali-vuorot ja lukujärjestykset pitäisi olla suunniteltuina ennen koulujen alkua. Näin siis minun mielestäni.
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 15:21"]
Miksi opettajat eivät pidä suunnittelukokouksia yms. palavereja ennen koulujen alkua heinäkuun lopussa/elokuun alussa? Ensimmäisten viikkojen aikana on aina tosi paljon repaleisia koulupäiviä opettajien kokousten vuoksi. Myös liikuntasali-vuorot ja lukujärjestykset pitäisi olla suunniteltuina ennen koulujen alkua. Näin siis minun mielestäni.
[/quote]
Oletkohan nyt vähän hakoteillä, meillä tehdään kaikki suunnittelu ennen koulun alkua ja toisesta koulupäivästä lähtien mennään lukujärjestyksen mukaan ilman mitään repaleisuutta tai kokouksia. Eka koulupäivä meneekin oman luokan kanssa asioita läpikäyden ja tavaroita jaellen...
Ihmettelin samaa kun tein sijaisuuksia opena. Suoraan kesälaitumelta luokan eteen. Alaluokkien opeilla muutenkin helppoa: lyhyet päivät, opeoppaissa vastaukset ja kokeet valmiina.
Suunnittelua on yksi päivä ennen lukuvuoden alkua. Sen vuoksi koulu alkaa maanantain sijaan tiistaina. Sen jälkeen mennään heti täyttä höyryä eteenpäin, jotta kaikki opetussuunnitelman mukaiset asiat ehditään käsitellä. Näin on ollut kaikkialla, missä olen opettanut.
[/quote]
Kun yksi päivä riittää. Miksi pitäisi istua monta päivää, kun koulujen arki on rutiinia ja suurin osa on samoja opettajia vuodesta toiseen. Yläkoulussa rehtori tekee lukujärjestykset.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:07"]
Ihmettelin samaa kun tein sijaisuuksia opena. Suoraan kesälaitumelta luokan eteen. Alaluokkien opeilla muutenkin helppoa: lyhyet päivät, opeoppaissa vastaukset ja kokeet valmiina.
[/quote]
Ainakin yläkoulun valmiit kokeet eivät sovi omassa aineessani. Valmiita vastauksia en tarvitse. Olisi noloa, jos tällä koulutuksella ei osaisi vastata yläkoululaisten tehtäviin.
[/quote]Juu ja lasten perään ei tarvitse katsoa, eikä aikuisille vastata.
[/quote]ja ja ja pääsitkö juuri siirtymään yläkouluun?
[/quote]Hellanlettas kuinka tietämätön olet. Miten pystyit tekemään sijaisuuksia noilla tiedoilla.
Siitä vaan opettamaan kun "alakoulun opeilla on niin helppoa: lyhyet päivät, opeoppaissa vastaukset ja kokeen valmiina" :)
Voi tulla jollekin yllätyksenä että ne ihanat lapsesi eivät istukaan silmät iloisesti säteillen paikallaan ja opi kaikkea lukemalla asiat itse kirjasta. Olen tehnyt sijaisuuksia ja olin kyllä parin päivän jälkeen jo ihan paskana...vaikka se oma luokkani olikin tosi kiva. Voin ihan rehellisesti sanoa, etten pystyisi opettajan työhön.
siis mistä oletus, ettei suunnittelua tehdä etukäteen?
Kyllä sekä omassa työpaikassani että kaikissa aiemmissakin kouluissa suunnittelu- ja valmistelutyöt tehdään ennen kuin oppilaat tulevat kouluun, elokuun aikana. Tänäänkin meitä oli useampia opettajia paikalla, samoin eilen. Moni tekee suunnittelutyötä myös kotona.
Maanantaina on koko päivä koulun yhteistä suunnittelua, tiistaina tulevat oppilaat ja silloin alkaa koulutyö, suunnitellut on jo tehty.
Opettaja ei päätä lukujärjestystä, sen tekee rehtori. Ensimmäiset päivät (joissain kouluissa ens. viikko) mennään erikoisjärjestelyillä siksi, että oma opettaja pitää omaa luokkaansa koko ajan, aluksi on paljon hommia, joita tehdään oppilaiden kanssa (alkaen ihan materiaalien jakamisesta ym. käytännön jutuista).
terveisin jo viime viikolla työt aloittanut ope
[/quote]
no sijainen tuleekin suoraan lomalta luokan eteen, vakituiset eivät :)
Enemmän minulla on luokanopena opetusvelvollisuutta kuin mitä aineenopettajilla on, se niistä luokanopettajien lyhyistä päivistä. Toisekseen opeopas on ihan hyvä kokemattomalle sijaiselle, mutta luuletko oikeasti, että se kokenut ope vetää tunnit opeoppaan mukaan? Harvemmin myöskään käytän opeoppaan (tai sähköisen materiaalin) kokeita muokkaamatta, niihin näperretään aina jotain omia painotuksia :)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:12"]
[/quote]
Kun yksi päivä riittää. Miksi pitäisi istua monta päivää, kun koulujen arki on rutiinia ja suurin osa on samoja opettajia vuodesta toiseen. Yläkoulussa rehtori tekee lukujärjestykset.
[/quote]
Jaa, että nyt se onkin näin? Yleensähän opettajat julistavat kuinka päivät venyvät 16-tuntisiksi kun pitää suunnitella suunnittelemasta päästyäänkin. Sitähän minäkin, että ne valehtee. Viimein joku totuuden torvi paljasti kaiken.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 22:53"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:31"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:20"]
siis mistä oletus, ettei suunnittelua tehdä etukäteen?
Kyllä sekä omassa työpaikassani että kaikissa aiemmissakin kouluissa suunnittelu- ja valmistelutyöt tehdään ennen kuin oppilaat tulevat kouluun, elokuun aikana. Tänäänkin meitä oli useampia opettajia paikalla, samoin eilen. Moni tekee suunnittelutyötä myös kotona.
Maanantaina on koko päivä koulun yhteistä suunnittelua, tiistaina tulevat oppilaat ja silloin alkaa koulutyö, suunnitellut on jo tehty.
Opettaja ei päätä lukujärjestystä, sen tekee rehtori. Ensimmäiset päivät (joissain kouluissa ens. viikko) mennään erikoisjärjestelyillä siksi, että oma opettaja pitää omaa luokkaansa koko ajan, aluksi on paljon hommia, joita tehdään oppilaiden kanssa (alkaen ihan materiaalien jakamisesta ym. käytännön jutuista).
terveisin jo viime viikolla työt aloittanut ope
[/quote]
Ei voi olla totta!! Millaisia opettajia koulussanne on? Mitä te siellä suunnittelette? Olen varmasti maan laiskin opettaja, mutta en koskaan mene kouluun ennen kuin suunnittelupäivänä, mitään en kotona suunnittele. Ei tarvitse. Tällä helteellä vapaaehtoisesti ja palkatta tekemään vapaaehtoispalvelusta kunnalle! Miksi?
[/quote]
palkatta? Kyllä saan elokuustakin täyden palkan. Ymmärrän asenteesi jos työsuhteesi alkaa vasta 11.8.
Meillä on paljon työparitoimintaa, siksi suunnitellaan etukäteen linjoja. Meillä on talo täynnä motivoituneita ammattilaisia, siellä on ilo tehdä töitä - sääli, ettet itse ole päässyt samanlaiseen työyhteisöön.
[/quote]
Saatko aivan varmasti? Saamme 9.5 kuukautta palkkaa jaettuna koko kalenterivuodelle.
Vakinainen virka on. Olen motivoitunut opettaja, meillä on hyvä, iloinen ja myönteinen työyhteisö. En tiedä, onko heistä paljon koululla ennen lukuvuoden aloitusta, koska en ole koskaan kysynyt.
Onneksi meillä ei ole työparitoimintaa, en jaksaisi sellaista. Teen työni yksin ja hyvin. Tuollaiseen työyhteisöön en onneksi ole joutunut, varsinkaan jos opettajat, jotka eivät ennen vesoa tule työmaalle, joutuvat siitä "kärsimään". Mutten tulisi siltikään.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:35"]
Ainakin puolet näistä "minä en ainakaan suunnittele mitään" -vastauksista on kyllä joiltain muilta kuin opeilta
[/quote]
Voi suunnitella ja suunnitella. Yläkoulun tunteja ei pitkän kokemuksen omaavan opettajan juuri tarvitse suunnitella. Oikeasti. Tuntee oppilaansa, tietää mikä toimii, osaa joustaa tilanteen mukaan. Minulle riittää, kun katson päiväkirjasta, ai tuo tehtiin viimeksi ja tuo jäi kesken, eli tuosta jatketaan ja sitten mennään siihen asiaan. Otan kirjat valmiiksi, katson sopivat tehtävät, vihkomuistiinpanot esille ja se on siinä. 1-2 minuuttia. Vastaan saman tien seuraavaan kysymykseen: oppimistulokset erinomaisia, luokassa työrauha.
[/quote]
eli vedät sellaista oppikirjapainoitteista perussettiä oppitunnista toiseen?
Missä toiminnallisuus, projektit, kriittinen ajattelu, erilaisten oppimistyylien huomioiminen, uusien työtaojen harjoittelu ja harjaannuttaminen? Ne vaativat suunnittelua..
[/quote]
Jokaiseen tuntiin kuuluu kriittinen ajattelu. Uusia työtapoja harjaantuu oppimaan, kun niitä teettää ja oppilaat tottuvat niihin. Ei niitä rajattomasti ole. Kaikki lähtee siitä, että oppilas oppii asian. Ei voida keskustella, olla kriittisiä, toiminnallisia, jos asiaa ei ensin opetella.
Vedän myös perussettiä, koska sekin on hyvää opetusta ja oppilaat oppivat siten hyvin. Mutta en koskaan vedä oppikirjapainoitteista. Mikään opetukseni ei mene oppikirjojen, vaan ops:n mukaan.
En suunnittele koskaan mitään ns. hienoa tai mullistavaa, koska en ole töissä viihdekeskuksessa. Perustehtäväni on opettaa ops:n mukaan, saada oppilaat oppimaan ja ymmärtämään, olemaan kriittisiä. Minun aineessani kaikki lähtee lukemisesta. Miten hyvin luen ja ymmärrän lukemaani, osaan kysyä ja vastata oikein, tulkita. Sitä oppii vain lukemalla ja ajattelemalla. Hokkuspokkusleikein kriittistä lukemista ei yläkoulussa opi.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 15:21"]Miksi opettajat eivät pidä suunnittelukokouksia yms. palavereja ennen koulujen alkua heinäkuun lopussa/elokuun alussa? Ensimmäisten viikkojen aikana on aina tosi paljon repaleisia koulupäiviä opettajien kokousten vuoksi. Myös liikuntasali-vuorot ja lukujärjestykset pitäisi olla suunniteltuina ennen koulujen alkua. Näin siis minun mielestäni.
[/quote]
Ehkäpä siksi, että opettajien palkkaperusteet on hiukan toisenlaiset. Eivät opettajat suinkaan kesältä palkkaa saa vaan ovat palkattomalla vapaalla. Tietty joz haluat alkaa heille maksamaan ylimääräisistä työpöivistö varmasti tulevat aiemmin jo töihin.
Sitä paitsi se on se rehtori jokabtekee ne työjärjestykset. Ei opettajat.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:34"][quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:29"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:12"]
[/quote]
[/quote]
Jaa, että nyt se onkin näin? Yleensähän opettajat julistavat kuinka päivät venyvät 16-tuntisiksi kun pitää suunnitella suunnittelemasta päästyäänkin. Sitähän minäkin, että ne valehtee. Viimein joku totuuden torvi paljasti kaiken.
[/quote]
Opettaja saa palkkansa virkavelvollisuuden täyttymisestä, joka on eri eri aineissa. Lisäpalkkaa saa ylitunneista, luokanvalvouksesta, muutamista muista tehtävistä. Lisäksi kokoukset, valvonnat, juhlien suunnittelu kuuluvat palkkaan. Jos joku pitää vaikka 5 oppituntia päivässä ja 25 viikossa, hän saa niistä palkan. Jos 5 tunnin päälle suunnittelee 10-11 tuntia, se on omaa aikaa ja palkatonta. En usko, että kukaan pidempään alalla ollut pystyy suunnittelemaan tulevia tuntejaan päivittäin useita tunteja.
[/quote]
Olikohan tuossa kirjoitusvirhe vai mikä, mutta olen ollut pitkään opettaja ja edelleen suunnittelen kyllä iltaisin 2-3 tuntia seuraavien tuntien asiaa. Monedti aika menee ohjeiden j materiaalin tekemiseen. Itse tietohan minulla jo on, ei siihen aikaa mene, mutta se materiaalin teko. Eikä vuodesta toiseen voi samojakaan käyttää.
Mikä opeopas? Minun aineissa oppaat ovat kyllä niin kelvottomia, etten ole niitä viitisinyt hankkia. Mitä teen ooeppaalla joka kopio pienennettynä oppikirjasta ja vieressä lukee muka vinkkejä opetukseen. Sitten saattaa olla joku mallikoe, joka löhinnä testaa ulkoaoppimista. Tulee kyllä mieleen, että miten tuollaizia oppaita on voitu edes tehdä.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 22:07"]Sinulle, joka epäilit minun olevan pakkomielteinen opettajien haukkuja voin vain todeta, että ihan ensimmäistä kertaa olen aiheesta aloituksen tänään laittanut. Mitään minulla ei opettajia vastaan ole, mutta esitin mielestäni aivan aiheellisen kysymyksen. Meidän lasten keskisuuressa koulussa syyslukukauden ensimmäinen viikko on poikkeuksetta repaleinen juurikin näiden erinäisten opettajien palavereiden vuoksi. En tiedä, mitä he yhteisissä palavereissa puhuvat, jos eivät suunnittele tulevaa. Ja ilmeisesti ainakaan meidän koulussa rehtori ei tee lukujärjestyksiä valmiiksi jo kesäkuussa, koska lapset (omia 4) saavat lukujärjestyksensä lähes aina vasta loppuviikosta tai seuraavalla viikolla, koska niitä vielä säädetään koulujen alkaessa.
t. AP
[/quote]
Ehkäpä siksi, että niissä on joitain virheitä joka tulee ilmi kun lapsi sanoo opettajalle, että hei ei mulla pitöis olla ranskaa kun en sitä lue. Vai meinaatko että videllä sadalla menisi jokainen lukujörjestys oikein? Viissataa oppilasta ainevalibtoineen ja siihen vielä ooettajien työjärjestykset ja luokkatilat...
Lukujärjetyksethän ovat rehtorien heiniä. Niihin ei opettajat oikein voi puuttua.