Opettajien elokuu
Miksi opettajat eivät pidä suunnittelukokouksia yms. palavereja ennen koulujen alkua heinäkuun lopussa/elokuun alussa? Ensimmäisten viikkojen aikana on aina tosi paljon repaleisia koulupäiviä opettajien kokousten vuoksi. Myös liikuntasali-vuorot ja lukujärjestykset pitäisi olla suunniteltuina ennen koulujen alkua. Näin siis minun mielestäni.
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:29"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:12"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 15:21"]
Miksi opettajat eivät pidä suunnittelukokouksia yms. palavereja ennen koulujen alkua heinäkuun lopussa/elokuun alussa? Ensimmäisten viikkojen aikana on aina tosi paljon repaleisia koulupäiviä opettajien kokousten vuoksi. Myös liikuntasali-vuorot ja lukujärjestykset pitäisi olla suunniteltuina ennen koulujen alkua. Näin siis minun mielestäni.
[/quote]
Kun yksi päivä riittää. Miksi pitäisi istua monta päivää, kun koulujen arki on rutiinia ja suurin osa on samoja opettajia vuodesta toiseen. Yläkoulussa rehtori tekee lukujärjestykset.
[/quote]
Jaa, että nyt se onkin näin? Yleensähän opettajat julistavat kuinka päivät venyvät 16-tuntisiksi kun pitää suunnitella suunnittelemasta päästyäänkin. Sitähän minäkin, että ne valehtee. Viimein joku totuuden torvi paljasti kaiken.
[/quote]
Opettaja saa palkkansa virkavelvollisuuden täyttymisestä, joka on eri eri aineissa. Lisäpalkkaa saa ylitunneista, luokanvalvouksesta, muutamista muista tehtävistä. Lisäksi kokoukset, valvonnat, juhlien suunnittelu kuuluvat palkkaan. Jos joku pitää vaikka 5 oppituntia päivässä ja 25 viikossa, hän saa niistä palkan. Jos 5 tunnin päälle suunnittelee 10-11 tuntia, se on omaa aikaa ja palkatonta. En usko, että kukaan pidempään alalla ollut pystyy suunnittelemaan tulevia tuntejaan päivittäin useita tunteja.
Ainakin puolet näistä "minä en ainakaan suunnittele mitään" -vastauksista on kyllä joiltain muilta kuin opeilta
Ketä kiinnostaa milloin menevät ja tekevät. Minulle riittää, kun lapseni oppii mitä tarvitsee ja säilyy ehjänä koulupäivän sekä hyvällä mielellä.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:35"]
Ainakin puolet näistä "minä en ainakaan suunnittele mitään" -vastauksista on kyllä joiltain muilta kuin opeilta
[/quote]
Voi suunnitella ja suunnitella. Yläkoulun tunteja ei pitkän kokemuksen omaavan opettajan juuri tarvitse suunnitella. Oikeasti. Tuntee oppilaansa, tietää mikä toimii, osaa joustaa tilanteen mukaan. Minulle riittää, kun katson päiväkirjasta, ai tuo tehtiin viimeksi ja tuo jäi kesken, eli tuosta jatketaan ja sitten mennään siihen asiaan. Otan kirjat valmiiksi, katson sopivat tehtävät, vihkomuistiinpanot esille ja se on siinä. 1-2 minuuttia. Vastaan saman tien seuraavaan kysymykseen: oppimistulokset erinomaisia, luokassa työrauha.
oletko sama ap joka toistuvasti tekee näitä opettajiin liittyviä aloituksia, väheksyvään ja jopa syyttävään sävyyn?jos olet sama, voisitko nyt kertoa miksi ihmeessä niin teet? kuten tämäkin ketju osoittaa, tietoa opettajan työstä sinulla ei kuitenkaan ole. oletko nykyinen tai entinen koulukiusattu, jonka traumat jääneet hoitamatta? tai mistä ihmeestä johtuu moiset (lue sairaat) patoutumat opettajia kohtaan? T:44v opettajia kunnioittava entinen koulukiusattu.
Nyt popparit valmiiksi ja mukava asento, operaivon aselepo on kumottu ja sota jatkuu! Ei tartte töllöä avata!
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:38"]Ketä kiinnostaa milloin menevät ja tekevät. Minulle riittää, kun lapseni oppii mitä tarvitsee ja säilyy ehjänä koulupäivän sekä hyvällä mielellä.
[/quote]
Yksi täysijärkinen, hyvällä itsetunoolla ja kadehtimattomalla mielenlaadulla varustettu ihminen bongattu. Kiitokset!
Hyvä idea tuo koulupäivien lyhentäminen mukamas opettajien kokousten takia ekalla kouluviikolla. Ei meillä sellaisia kyllä ole, mutta voinhan niin väittää ja lähteä jo yhdeltä kotiin. Tältä palstalta tulee kyllä parhaat vinkit meille opettajille, miten työt tehdään tosi huonosti. Suoraan vaan pidetään opeoppaan mukaan tunnit (ei välitetä siitä että ne eivät sovi opetussuunnitelmaan), käytetään suoraan ne kokeet (jotka eivät myöskään sovi suunnitelmaan) ja tarkistetaan vielä ne kokeet mallivastauksen avulla silloin kun oppilaat katsovat videoita ties mistä Paavo Pesusienestä. Heti kun on joku iltapäivämeno itsellä, kuten vaikka kampaaja, niin ilmoitetaan vaan, että on opekokous ja pistetään lappu luuulle.
Terveisin opettaja, joka tekee oikeasti 50-tuntista viikkoa.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 15:32"]
[/quote]
Oletkohan nyt vähän hakoteillä, meillä tehdään kaikki suunnittelu ennen koulun alkua ja toisesta koulupäivästä lähtien mennään lukujärjestyksen mukaan ilman mitään repaleisuutta tai kokouksia. Eka koulupäivä meneekin oman luokan kanssa asioita läpikäyden ja tavaroita jaellen...
[/quote] Sama meillä! Lukujärjestykset ovat valmiit ennen juhannusta ja suunnittelupäivät on pidetty ennen koulun alkua.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:57"]
Hyvä idea tuo koulupäivien lyhentäminen mukamas opettajien kokousten takia ekalla kouluviikolla. Ei meillä sellaisia kyllä ole, mutta voinhan niin väittää ja lähteä jo yhdeltä kotiin. Tältä palstalta tulee kyllä parhaat vinkit meille opettajille, miten työt tehdään tosi huonosti. Suoraan vaan pidetään opeoppaan mukaan tunnit (ei välitetä siitä että ne eivät sovi opetussuunnitelmaan), käytetään suoraan ne kokeet (jotka eivät myöskään sovi suunnitelmaan) ja tarkistetaan vielä ne kokeet mallivastauksen avulla silloin kun oppilaat katsovat videoita ties mistä Paavo Pesusienestä. Heti kun on joku iltapäivämeno itsellä, kuten vaikka kampaaja, niin ilmoitetaan vaan, että on opekokous ja pistetään lappu luuulle.
[/quote]
Ihanan epäloogista! Miten opettaja voi väittää menevänsä opettajainkokoukseen ja lähteä kotiin? Miten voit laittaa lapun luukulle, mennä kampaajalle ja väittää olevasi opettajainkokouksessa, jota ei siis ole? Turha suuttua, jos joku pystyy ja osaa opettaa ilman 50-tuntisia viikkoja. Jos sinulla menee samaan 50 tuntia kuin minulla 25, se on sinun asiasi. Olet varmasti erinomainen opettaja, mutten minäkään pidä tunteja opeoppaiden mukaan, sellaisia minulla ei edes ole. Omat materiaalit käytössä. Niiden tekemiseen ei vain mene kuin muutama minuutti, kun osaa.
Opettajan työssä se onkin ainutlaatuista, että suunnitella voi vaikka uimarannalla heinäkuussa. Ei tarvii istua neljän seinän sisällä klo 8-16 suunnittelemassa. Mulla ainakin tulee parhaat ideat lomareissuilla tai laiturin nokassa istuessani. Olenkin taideaineen ope.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:29"][quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:12"]
[/quote]
Kun yksi päivä riittää. Miksi pitäisi istua monta päivää, kun koulujen arki on rutiinia ja suurin osa on samoja opettajia vuodesta toiseen. Yläkoulussa rehtori tekee lukujärjestykset.
[/quote]
Jaa, että nyt se onkin näin? Yleensähän opettajat julistavat kuinka päivät venyvät 16-tuntisiksi kun pitää suunnitella suunnittelemasta päästyäänkin. Sitähän minäkin, että ne valehtee. Viimein joku totuuden torvi paljasti kaiken.
[/quote]
Luuletko tosissas, että me suunnitellaan oppitunnit yhdessä jossain suunnittelukokouksissa??
Siihen ei tosiaankaan tarvita kuin se päivä, kun käydään taas kerran läpi yhteiset pelisäännöt, alustava lukuvuoden aikataulu jne. Tuntisuunnitelmat on sitten ihan erikseen ja ne tehdään itsenäisesti kokousten ja oppituntien ulkopuolella.
Ja niin kuin jo monta kertaa todettu, ne lukujärjestykset yms hoitaa rehtori yleensä kesäkuussa.
Lisäyksenä vielä, että suurella osalla opettajista työsuhde alkaa päivää ennen, kuin oppilaat tulee kouluun.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 17:15"]
Opettajan työssä se onkin ainutlaatuista, että suunnitella voi vaikka uimarannalla heinäkuussa. Ei tarvii istua neljän seinän sisällä klo 8-16 suunnittelemassa. Mulla ainakin tulee parhaat ideat lomareissuilla tai laiturin nokassa istuessani. Olenkin taideaineen ope.
[/quote]
Juuri näin. Äidinkielen opettaja kouluttaa itseään lukemalla kesällä erilaisia tekstejä. Jos teksti on sopiva, sitä voi myöhemmin käyttää koulussa. Käymällä teattereissa, elokuvissa pysyy ajan tasalla. Matkustamalla eri puolella Suomea kuulee nykymurteiden käyttöä, eri puolella maailmaa voi vertailla kulttuuria Suomeen. Sanomalehdissä paljon hyvää materiaalia.
HY-opettaja katsoo kotimaisia- ja ulkomaisia uutisia, ajankohtaisohjelmia, lukee lehtiä.
BG-opettaja katsoo dokumentteja jne.
Materiaalia on kaikkialla ja sitä ei tarvitse edes etsiä. Sopivassa tilanteessa materiaalia voi käyttää oppitunnilla. Opettaja suunnittelee parhaiten elämällä monipuolista ja aktiivista elämää. Miten kaksi viikkoa ennen koulun alkua helteisessä koulussa istuminen ja suunnitteleminen voi olla parempi vaihtoehtoa kuin elää ja tutustua ja imeä vaikutteita?
Sinulle, joka epäilit minun olevan pakkomielteinen opettajien haukkuja voin vain todeta, että ihan ensimmäistä kertaa olen aiheesta aloituksen tänään laittanut. Mitään minulla ei opettajia vastaan ole, mutta esitin mielestäni aivan aiheellisen kysymyksen. Meidän lasten keskisuuressa koulussa syyslukukauden ensimmäinen viikko on poikkeuksetta repaleinen juurikin näiden erinäisten opettajien palavereiden vuoksi. En tiedä, mitä he yhteisissä palavereissa puhuvat, jos eivät suunnittele tulevaa. Ja ilmeisesti ainakaan meidän koulussa rehtori ei tee lukujärjestyksiä valmiiksi jo kesäkuussa, koska lapset (omia 4) saavat lukujärjestyksensä lähes aina vasta loppuviikosta tai seuraavalla viikolla, koska niitä vielä säädetään koulujen alkaessa.
t. AP
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 17:08"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:57"]
[/quote]
Ihanan epäloogista! Miten opettaja voi väittää menevänsä opettajainkokoukseen ja lähteä kotiin? Miten voit laittaa lapun luukulle, mennä kampaajalle ja väittää olevasi opettajainkokouksessa, jota ei siis ole? Turha suuttua, jos joku pystyy ja osaa opettaa ilman 50-tuntisia viikkoja. Jos sinulla menee samaan 50 tuntia kuin minulla 25, se on sinun asiasi. Olet varmasti erinomainen opettaja, mutten minäkään pidä tunteja opeoppaiden mukaan, sellaisia minulla ei edes ole. Omat materiaalit käytössä. Niiden tekemiseen ei vain mene kuin muutama minuutti, kun osaa.
[/quote]
Et mahtaisi sinäkään minun töitä tehdä 25 tunnissa, kun opetusta on kuitenkin 30 h viikossa + 2 h viikossa on tiimiaikaa/palaveria ihan kalenteriin lyötynä.
En ymmärrä, mistä ap kirjoittaa, koska omissa kouluissani sekä lasteni koulussa eka päivä on ehkä lyhyempi ja toisesta päivästä aloitetaan normaalisti työt. Yksi Veso-päivä toteutetaan ennen koulun alkamista. Useimmiten päivää ennen oppilaiden tuloa. Joskus se on ensimmäisenä päivänä sen jälkeen, kun lapset pääsee uusine lukujärjestyksineen kotiin. Mitä ihmeen palavereja muka koululla pidetään koko eka viikko? Ja jos pidetään, niin nehän nyt vasta helvettiä siitä tekee. Joskus on jossain koulu ehkä kerran vuodessa lopetettu aikaisemmin kokouksen takia ja se on usein tarkoittanut sitä, että saat ehkä tunnin opetusta pois ja sitä vastaan istut sikätylsässä jaarittelupalaverissa 2-3 tuntia... mielummin olisi pitänyt tunnin ja lähtenyt kotiin.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:31"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:20"]
siis mistä oletus, ettei suunnittelua tehdä etukäteen?
Kyllä sekä omassa työpaikassani että kaikissa aiemmissakin kouluissa suunnittelu- ja valmistelutyöt tehdään ennen kuin oppilaat tulevat kouluun, elokuun aikana. Tänäänkin meitä oli useampia opettajia paikalla, samoin eilen. Moni tekee suunnittelutyötä myös kotona.
Maanantaina on koko päivä koulun yhteistä suunnittelua, tiistaina tulevat oppilaat ja silloin alkaa koulutyö, suunnitellut on jo tehty.
Opettaja ei päätä lukujärjestystä, sen tekee rehtori. Ensimmäiset päivät (joissain kouluissa ens. viikko) mennään erikoisjärjestelyillä siksi, että oma opettaja pitää omaa luokkaansa koko ajan, aluksi on paljon hommia, joita tehdään oppilaiden kanssa (alkaen ihan materiaalien jakamisesta ym. käytännön jutuista).
terveisin jo viime viikolla työt aloittanut ope
[/quote]
Ei voi olla totta!! Millaisia opettajia koulussanne on? Mitä te siellä suunnittelette? Olen varmasti maan laiskin opettaja, mutta en koskaan mene kouluun ennen kuin suunnittelupäivänä, mitään en kotona suunnittele. Ei tarvitse. Tällä helteellä vapaaehtoisesti ja palkatta tekemään vapaaehtoispalvelusta kunnalle! Miksi?
[/quote]
palkatta? Kyllä saan elokuustakin täyden palkan. Ymmärrän asenteesi jos työsuhteesi alkaa vasta 11.8.
Meillä on paljon työparitoimintaa, siksi suunnitellaan etukäteen linjoja. Meillä on talo täynnä motivoituneita ammattilaisia, siellä on ilo tehdä töitä - sääli, ettet itse ole päässyt samanlaiseen työyhteisöön.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:35"]
[/quote]
Voi suunnitella ja suunnitella. Yläkoulun tunteja ei pitkän kokemuksen omaavan opettajan juuri tarvitse suunnitella. Oikeasti. Tuntee oppilaansa, tietää mikä toimii, osaa joustaa tilanteen mukaan. Minulle riittää, kun katson päiväkirjasta, ai tuo tehtiin viimeksi ja tuo jäi kesken, eli tuosta jatketaan ja sitten mennään siihen asiaan. Otan kirjat valmiiksi, katson sopivat tehtävät, vihkomuistiinpanot esille ja se on siinä. 1-2 minuuttia. Vastaan saman tien seuraavaan kysymykseen: oppimistulokset erinomaisia, luokassa työrauha.
[/quote]
eli vedät sellaista oppikirjapainoitteista perussettiä oppitunnista toiseen?
Missä toiminnallisuus, projektit, kriittinen ajattelu, erilaisten oppimistyylien huomioiminen, uusien työtaojen harjoittelu ja harjaannuttaminen? Ne vaativat suunnittelua..
Meillä suunnitellaan syksyä jo keväällä ja lukujärjestyksetkin on valmiina jo kesällä. Ennen opiskelijoiden saapumista meillä on kaksi suunnitelupäivää. Lisäksi opiskelijoiden lukujärjetykset on laadittu siten, että yhteistoiminta-aika on aina samaan aikaa viikolla. Ei tule repaleisuutta eikä liian lyhyitä koulupäiviä.
Oppituntisuunnittelu on sitten jokaisen open henkilökohtainen asia, jonka hän tekee kesällä, iltaisin ja viikonloppuisin. Miten itse haluaa.
Ei kannata yleistää. Opettajia on monilla eri kouluasteilla ja vielä useammassa oppilaitoksessa.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:20"]
siis mistä oletus, ettei suunnittelua tehdä etukäteen?
Kyllä sekä omassa työpaikassani että kaikissa aiemmissakin kouluissa suunnittelu- ja valmistelutyöt tehdään ennen kuin oppilaat tulevat kouluun, elokuun aikana. Tänäänkin meitä oli useampia opettajia paikalla, samoin eilen. Moni tekee suunnittelutyötä myös kotona.
Maanantaina on koko päivä koulun yhteistä suunnittelua, tiistaina tulevat oppilaat ja silloin alkaa koulutyö, suunnitellut on jo tehty.
Opettaja ei päätä lukujärjestystä, sen tekee rehtori. Ensimmäiset päivät (joissain kouluissa ens. viikko) mennään erikoisjärjestelyillä siksi, että oma opettaja pitää omaa luokkaansa koko ajan, aluksi on paljon hommia, joita tehdään oppilaiden kanssa (alkaen ihan materiaalien jakamisesta ym. käytännön jutuista).
terveisin jo viime viikolla työt aloittanut ope
[/quote]
Ei voi olla totta!! Millaisia opettajia koulussanne on? Mitä te siellä suunnittelette? Olen varmasti maan laiskin opettaja, mutta en koskaan mene kouluun ennen kuin suunnittelupäivänä, mitään en kotona suunnittele. Ei tarvitse. Tällä helteellä vapaaehtoisesti ja palkatta tekemään vapaaehtoispalvelusta kunnalle! Miksi?