Joutuuko teillä isommat lapset vahtimaan pienempiä sukutapaamisissa?
Meillä on yksi lapsi. 12-vuotias tyttö. Todella kiltti ja tunnollinen, mutta silti ihan tavallinen esiteini, jota ei oikein vieraat pikkulapset kiinnosta. Miehen veljellä taas on neljä alle viisivuotiasta poikaa, joille ei ole ilmeisesti ehditty/jaksettu opettaa mitään käytöstapoja, kun on ollut kiire tehdä jo seuraavaa.
Tänä kesänä on ollut parit pyöreiden vuosien synttärit(ulkojuhlat) miehen suvun puolella ja molemmilla kerroilla on toistunut sama. Anoppi on alkanut vaatimaan meidän tyttöä vahtimaan serkkuja, jotta aikuiset saisi olla rauhassa. Molemmilla kerroilla on myös saatu riidan poikasta aikaiseksi, kun olemme miehen kanssa kieltäneet tämän. Lapsemme on sen verran kiltti luonteeltaan, ettei uskaltaisi kieltäytyä, ellemme pitäisi hänen puoliaan. Tulevana viikonloppuna olisi vielä kolmannet juhlat, mutta emme mene.
Anoppi ja miehen veli vaimoineen ei tunnu ymmärtävän, että 12-vuotias ei voi olla vastuussa niin pienistä ja niin monesta lapsesta yhtä aikaa. Toisekseen myös meidän lapsella on mielestäni oikeus nauttia juhlista, istua rauhassa pöydässä ja jutella muiden kanssa. Kolmanneksi lastenhoitokeikasta pitäisi tietää etukäteen ja siitä pitäisi maksaa.
Anoppi vetoaa kovaäänisesti ja dramaattisesti siihen, että meidän lapsi viettää kyllä aikaa toisen serkkunsa kanssa (minun siskon 6-vuotias) ja ihmettelee, että emme anna lapsen luoda suhdetta miehen puolen serkkuihin. Hän ei näe mitään eroa siinä, että minun puolen serkun kanssa ollaan muutenkin tekemisissä lähes viikottain ja heitä on yksi, eikä meidän lapsi joudu olemaan tästä koskaan vastuussa vaan aikuiset vahtii. Verrattuna miehen veljen lapsiin, joita on neljä täysin kasvattamatonta 1-5-vuotiasta, joita lapsemme näkee vain näissä juhlissa, sillä miehelläni ei ole käytännössä mitään suhdetta veljensä kanssa.
Anoppi on ollut tähän mennessä oikein mukava ja ollut myös lapsellemme ihana mummu. Harmittaa tytön puolesta tällaiset riidat ja se, että hän tuntee nyt syyllisyyttä, kun ei halua hoitaa niin montaa pientä, vaan mieluummin syö kakkunsa rauhassa.
Kommentit (63)
Olin viikonloppuna juhlissa ja olin todella ylpeä, että 11v osasi leikkiä 3 ja 7 vuotiaiden serkkujensa kanssa, mutta en kyllä asettaisi vastuuseen pienemmistä. Vanhempi vielä totesi, että kun tapaa niin harvoin pitää touhuta yhdessä.
Vahtikoon pentunsa kuka ne on tehnytkin. Tai palkatkoon hoitajan.
Kamalaa :( ihan todella typerää sysätä vastuuta joillekin serkkutytöille. Huom yleensä juuri tytöille. Nykyisin kun nämä omat vahdittavat pienemmät serkut ovat teinejä, ja minulla ja veljilläni lapsia, ei tulisi mieleenkään velvoittaa esim. näitä teinejä vahtimaan omia taaperoita sukujuhlissa! Tuntuisi todella oudolta. Vaikka olen joskus näiden vanhempia piikitellytkin, että nythän nuo teidän teinit voisivatkin hoitaa nämä vaipanvaihdot kun minäkin heitä olin aina kaitsemassa. Eivät tuntuneet ymmärtävän.
Olen tuo aiempi joka kertoi pakoilleensa keittiöön.