Sain yliopistopaikan, mutta lapsi joutuu vaihtamaan koulua -kokemuksia?
Olen saanut paikan yliopistossa ja muutamme sen takia toiseen kaupunkiin. Olemme palaamassa sieltä takaisin kotikaupunkiin, kun olen suorittanut tutkinnon. Lapsi on nyt kaksi ja tajusin juuri, että hän joutuu käymään ensimmäisen luokan siellä vieraassa kaupungissa ja tulla sitten pääkaupunkiseudulle tokalle luokalle palatessamme takaisin. Onko julmaa siirtää lapsi tälla tavalla paikasta toiseen? Tuntuu jotenkin tosi ikävältä. Aletaankohan lasta kiusaamaan, kun tulee valmiiseen ryhmään tokalle luokalle? Pitäisikö minun luopua tuosta yliopistotutkinnosta, jotta lapsi saisi juuret ja kasvaa samassa paikassa lapsuutensa?
Kommentit (17)
Et nyt ainakaan hyvä ihminen yo-paikasta luovu! Kyllä lapsi pärjää vaikka koulua jouyuukin vaihtamaan :)
Lasta varmaan harmittaa jos ystävystyy siellä ekalla luokalla jonkun kanssa, mutta jos niin käydessä voisivat silti vielä pitää yhteyttä välillä tavata niin varmaan ok.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 00:21"]Pitäisikö minun luopua tuosta yliopistotutkinnosta, jotta lapsi saisi juuret ja kasvaa samassa paikassa lapsuutensa?
[/quote]
Tähän asti ei kuulostanut provolta.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 00:26"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 00:21"]Pitäisikö minun luopua tuosta yliopistotutkinnosta, jotta lapsi saisi juuret ja kasvaa samassa paikassa lapsuutensa?
[/quote]
[/quote]
Minulla on jo amk-tutkinto, joten mietin, raahaanko lapsen omaa itsekkyyttäni toiseen kaupunkiin ja taas takaisin.. :/
Mitäs jos vain opiskelisit nopeammin, niin voitte muttaa takaisin ainakin vuoden aiemmin. Voit vaikka opiskella kesäisinkin. Jos voit opiskella nykyisen kotipaikan lähellä samaa tutkintoa, voit pyrkiä sinne ensi vuonna (ja sitä seuraavana, jos et heti pääse sisään). Näin voisitte muuttaa sinne takaisin nopeammin.
Ehkä voit opiskella viimeisen vuoden-pari etänä, tehdä gradua ja tenttejä tai kirjoitelmia. Monet yliopisto-opinnot voi hoitaa aika hyvin kotoa käsin. Valitset loppuun sellaisia kursseja, ettet joudu ollenkaan käymään opiskelupaikkakunnalla.
Keinoja siis löytyy.
Mutta mistä tiedät, että haluat palata takaisin kotipaikkakunnalle? Opinnoissa vierähtää monta vuotta, ja suunnitelmat voivat muuttua paljonkin.
Monet lapsethan vaihtaa koulua mennessään kolmannelle luokalle, joten mitä väliä? Siellä kolmannella luokalla kaikki on toisilleen vieraita ja tutustuu sitten toisiinsa.
Kuulostaa naurettavalta curling-vanhemmuudelta. En vaihtanut itse ikinä luokkaa valmiiseen ryhmään, mutta ainakaan kukaan omalle luokalleni vaihtanut ei tullut syrjityksi tai kiusatuksi.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 00:31"]Monet lapsethan vaihtaa koulua mennessään kolmannelle luokalle, joten mitä väliä? Siellä kolmannella luokalla kaikki on toisilleen vieraita ja tutustuu sitten toisiinsa.
[/quote]
Häh, mikä juttu tää on?
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 00:26"]
[/quote]
[/quote]
No ei sentään edes yksinkertaisimman av-mamman päähän tämmöinen pälkähtäisi, että omasta yliopistopaikasta luopuisi 2-vuotiaan lapsen koulun aloituksen vuoksi. Huono yrityskin.
Mutta jatka toki kertomalla, mitä lapsesi isä asiaan sanoo. Selvähän se, että olet tietenkin yksinhuoltaja.
Asiaan: kun aloitat opinnot nyt, ne ovat lapsesi koulun alkaessa loppuvaiheessa eivätkä ehkä vaadi niin paljon läsnäoloa. Toiseksi, olet voinut löytää siihen mennessä uuden miehen, eikä paluu kotikaupunkiin ole enää ajankohtaista. Kolmanneksi, valmistumisesi jälkeen voi työnsaanti vaikuttaa asuinpaikan valintaan.
Yliopistossa saatat tehdä viimeisen vuoden gradua, jolloin ei ole väliä missä asut.
Musta on tosi söpöä, että on vielä ihmisiä, joiden mielestä on ihan normaalia kuvitella tietävänsä, missä asuu 6 vuoden päästä.
Minkä alan opiskelupaikka?
Jos tulet opintojen kautta "akateemiseksi työttömäksi", niin sitten voi miettiä, onko hommassa järkeä. Jos taas alan työtilanne on hyvä, niin onhan työllistymisesi ns. koko perheen etu.
Hei, nyt keskityt opiskeluun, ja mietit sitten paikkakunta-asiaa tilanteen mukaan opiskelujen loppuvaiheessa. Onnea opiskelupaikasta!
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 00:43"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 00:31"]Monet lapsethan vaihtaa koulua mennessään kolmannelle luokalle, joten mitä väliä? Siellä kolmannella luokalla kaikki on toisilleen vieraita ja tutustuu sitten toisiinsa.
[/quote]
Häh, mikä juttu tää on?
[/quote]
Erikoisluokat (musiikki, liikunta jne) alkavat usein kolmannella.
Aloitukseen: itse asun alueella, jonne koko ajan rakennetaan lisää. Joka vuosi on tullut uusia oppilaita lapseni luokalle eikä heitä mitenkään ole alettu kiusata.
Vika vuosi on yleensä helppo hoitaa etänä eli lapsi voi aloittaa koulunsa siellä missä pitääkin ja sinä opiskelet ja kuljet.
Oletko nyt ihan tosissasi ap? Monet yo-opiskelijat eivät edes asu opiskelupaikkakunnalla, yo ei ole sillä tavalla "koulu".
Lisäksi on täysin naurettavaa ajatella, että varmasti muutat takaisin. Et voi yhtään tietää millaista elämänne on viiden vuoden päästä.
Mutta sen verran sanon, että jos siinä vaiheessa kun lapsesi on aloittamassa koulun, ajattelet, että muutatte vuoden päästä, on parempi muuttaa heti. Sinä voit ne viimeiset opinnot tehdä toiselta paikkakunnalta käsin.
Ei lasta tuollaisesta kiusata. Mene opsikelemaan, se antaa lapselle paremman tulevaisuuden.