Miten te keillä oo autoa, tuotte ruoka ostokset kotiin??
Käyttekö monta kertaa viikossa kaupassa vai tilaatteko kotiinkuljetuksella ruokaa??
Kommentit (82)
Pyörällä haluaisin käydä kaupassa mutta aina kumit tyhjät eikä k-kauppiaalla ole pumppua 😕
Kävellen tietenkin. On ruista ranteessa ja hauis jonkinlainen niin jaksaa kyllä. Ja nainen olen kohta 60 v.
Kävellen (reppu + kestokassi / kangaskassi) tai pyörällä (reppu selässä, kangaskassi tarakan korissa. Tarvittaessa kangaskassi roikkumaan vielä tangolle).
Noin 2 km matkaa kaupalle ja teen ostokset kahdelle aikuiselle ja yhdelle lapselle. Teen yleensä muutaman päivän ostokset kerralla. Kauppa työpaikan ja kodin välissä joten saatan käydä ostamassa puuttuvat tuotteet vielä töiden jälkeen pyörällä.
Siitäpä ongelma tuleekin..en tiedä kauppamatka pitkä.Kelataksi jos sairaala päivä.Käy kaupoissa. Mutta sekin puolenvuoden välein käynti.Kestomaitoa ostin mutta hyi mikä maku en tiedä oliko kuumuus tehnyt tehtävänsä mikä oli muutkin sanoi mausta..Kahvinjuonnin lopetus monta muuta pois.Kaupassa nytkin käydään tarvittaessa tai 1-2kertaa viikko..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin elää viikon ilman autoa. Kauppareissut pyörällä hankalia kun kassi meni pinnojen väliin. Bussilla kun menin ja ostokset penkillä, lihava täti istui kassini päälle 😞
Bussietiketti: laukku/kassi otetaan syliin. Pyörällä jos kulkee, niin kannattaa käyttää reppua tasapainon helpottamiseksi.
Typerää tunkea iso ja painava väkisin syliin, jos viereinen penkki on vapaana. Tärkeintä on, että tyhjentää penkin heti kun joku haluaa istua siihen.
Asun Töölössä. Ruokakauppoja on ihan lähistöllä 14 kappaletta. Lisäksi Triplaan on lyhyt fillari-tai ratikkamatka, samoin ydinkeskustaan .En tunne ketään stadilaista , joka käyttää autoa ruuan haluun.
Nyt korona-aikaan käyn kaupassa harvemmin, ennen tykkäsin ostaa täydennystä eri kaupoista miltei päivittäin.
2 krt/kk tilaan kotiinkuljetuksella kaiken. Ei tarvi raahata yhtään mitään. Rahaa menee vähemmän kun suunnittelee aina parin viikon ruoat kerrallaan. 8€ kuljetuksen maksaa mielellään kun tietää miten paljon raahattavaa olisi itsellä ja kaupassa joutuisi käymään ainakin pari kertaa viikossa. Jo pelkästään juomiset painaa paljon (vissyt, maidot). Oli kivaa kun sai mansikkalaatikotkin ovelle muiden ruokien ja tarvikkeiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo useamman vuoden tilannut kotiinkuljetuksella. Syynä polvieni nivelrikko. Sitä ennen kävin bussilla jossain kauppakeskuksessa ja ostin sieltä sellaiset elintarvikkeet, joita ei pienessä lähikaupassa ollut. Maidot yms tavalliset tuotteet hain lähikaupasta. Kauppakeskuksessa kävin kerran viikossa ja lähikaupassa 2-3 kertaa viikossa. Nyt siis tilaan 2 kertaa viikossa kotiinkuljetuksella...jääkaappiini ei edes mahtuisi viikon ostokset.
missä kaupassa on halvin kuljetus? tiiätkö
Ota itse selvää, tänne mahtuu aika monta kauppaa.
Miksi pitää olla niin pirun ilkeä?
Täällä Prisma veloittaa kotiinkuljetuksista S-etukorttilaisilta 9.90€ ja ilman S-etukorttia olevilta 15.90€.
K-kaupat taas veloittaa kauppakohtaisesti. Citymarket ottaa täällä meillä 11.90€ ja paikallinen K-Supermarket 8€. Kauppiaat määrittelee kai hinnat itse?
Miksi ostaisin auton? Tässä missä asun on alle kilometrin päässä kotoani Prisma ja Citymarket. Pienempi ruokakauppa löytyy naapurikorttelista, noin 200 metrin päästä. Että ihan jalkaisin jaksaa ruoka- ja muutkin ostokset kaupasta tuoda. Painavimmat reppuun ja kevyemmät käsissä kantaen.
Mulla tulee yleensä noin neljä isoa&painavaa kassillista ruokaa kun perheelle haen. Hyvä kun jaksan autolle ja siitä omasta pihasta sisään kantaa. Vähän eri jonkun sinkun ostokset, jotka mahtuu reppuun.
Kun asuin maalla, kävin kaupassa taksilla. Minulla oli myös poni jonka kanssa kärryteltiin monesti lähikauppaan ja takaisin. Nyt kaupungissa asuessa pyörällä tai kävellen. Pyörällä tulee helposti se repullinen selässä ja 4 kassia ohjaustangossa. Välillä jos tiedän että on painavia ostoksia, menen kauppaan kävellen ja tulen taksilla pois.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee yleensä noin neljä isoa&painavaa kassillista ruokaa kun perheelle haen. Hyvä kun jaksan autolle ja siitä omasta pihasta sisään kantaa. Vähän eri jonkun sinkun ostokset, jotka mahtuu reppuun.
Miksi ruoan kanniskelu on vain yhden ihmisen tehtävänä, miksi jokainen (yli 5-v) ruokailija ei ole ruokiaan kantamassa? Ruokamäärä per ruokailija on jokseenkin sama, onpa kyse suurperheestä tai sinkkutaloudesta.
Käyn kaupassa pari kertaa viikossa. Yhden hengen talouden ostokset kulkevat ihan hyvin mukana niin kävellen, fillarilla kuin bussillakin.
Vierailija kirjoitti:
Kävellen. Käyn kaupassa pari kertaa viikossa, joskus haen lisäksi jotain pientä lähikaupasta.
Samoin. Minulla ruokakaupassa käynnit onnistuvat hyvin kävellen. Laskin huvikseni että 15 minuutin kävelymatkan säteellä asunnostani on 5 S-Markettia, 1 K-Citymarket ja 1 K-Supermarket. Jos liikun polkupyörällä, niin noin 15 minuutin pyöräilyn päässä on myös Prisma ja Lidl. Käyn useimmiten kolmessa eri kaupassa, jotka ovat 5 minuutin kävelymatkan päässä olevassa S-Marketissa ja 15 minuutin kävelymatkan päässä olevassa Citymarketissa ja toisessa S-Marketissa, joka on Sokoksen yhteydessä.
Pyrin tekemään ostokset sen verran suunnitellusta, että minulla on yleensä kotona hyvät ruoka- ja juomavarastot (raittiina juon vain kurria, cokista, täystuoremehuja, kahvia ja teetä), joista voi sitten valita mitä sitä syö ja juo. Viikonlopun ruuat ostan yleensä torstaina tai perjantaina, niin että käyn seuraavan kerran kaupassa vasta maanantaina. Raavana miehenä sitä jaksaa kantaa aika tavaraa kahdella kädellä ja kahdella muovipussilla. Se on samalla hyvää hyötyliikuntaa ja vastapainoa kaikelle istumiselle.
Vierailija kirjoitti:
En edes omista yhtään reppua vaan kannan kauppaostokset muovipusseissa, jotka ovat ekologisempi valinta kuin moni muu vaihtoehto.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/04/01/mika-naista-on-ekologisin-muov…" "Kangaskassia pitäisi käyttää uudelleen 840 kertaa ennen kuin sen ympäristöjalanjälki on yhtä suuri kuin muovipussilla, jota käytetään uudestaan kerran roskapussina. Luomupuuvillaista kassia pitäisi käyttää lähes 2400 kertaa ja paperikassiakin 11 kertaa."
Nelihenkinen perhe: polkupyörän tarakalla ja pyörän etukorissa useita ruokakasseja ja wc-paperit, ym.
Lastenvaunujen alaosassa, ja toisella kädellä vedin pulkkaa, jossa toinen lapsi ja kauppakassi. Tämä kaikki 2000-luvun alussa.
Talvella pulkka oli tosi kätevä.
Olin yli 30-vuotias, ajokortiton perheenäiti. Sitten minulle maksettiin ajokortti, sain sen lahjaksi. Meille ostettiin auto, kun toinen lapsemme oli kaksivuotias. Helpottihan se kuitenkin kaupassa käymistä.
Auto tosin on välttämätön työmatka-ajamista varten: käyn työssä yli 20 km päässä.
Onkohan polkupyörän tarakalle tarkoitetut tavarakorit miten kestäviä, kestääkö ne täyden ruokaostoskassin ja pysyykö se kiinnitykseltään kyydissä täydellä kuormalla, pitäisikö kiinnitystä varmistella itse esim. nippusiteillä korin rungosta tarakan metallirunkoon useammasta kohti tai ehkä joillain pienillä U-tangoilla ja muttereilla?
Mitenkäs vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin, sehän on aika korkealla se painava ostoskassi siellä tarakalla, meneekö kovinkin huojakaksi meno, yrittääkö kaataa helposti kun painopiste korkealla?
Etukoria ei oikein saa kun ohjaustangon muoto on semmoinen vänkyrä ja jarru- sekä vaihdevaijereita risteilee niin paljon siinä edessä, ettei siihen oikein koria enää mahdu.
Minulla on reppu, johon mahtuu hyvin pienet ruokaostokset. Joskus otan lisäksi kassin. Bussilla tulen muutaman pysäkin ja lopun matkaa 400 m kävelen kotiin. Voisin myös kävellä koko matka kaupasta kotiin, mutta usein mukavuudenhalu vie voiton ja hyppään bussiin.
Joskus haetaan kookkaammat ostokset miesystävän autolla Lidlistä, esim. kauramaitotarjoukset, wc-paperit ym.
Käyn melkein joka päivä kaupassa, joten päivittäiset ostosmäärät ei ole isot, kevyet kantaa. Tykkään shoppailusta. Sitten viikonloppuisin Alkon tuotteiden kanssa on vähän ongelmia. Täytyy käydä erikseen viiniostoksilla ja ruokaostoksilla. Tuleepahan käveltyä ja kuntoiltua.