Olen päiväkotien sijainen
Vihaan näitä "olen jotakin, kysyttävää?"-ketjuja, mutta ajattelin, että teillä äideillä voisi hyvinkin olla jotain järkeviä kysymyksiä, joihin haluaisitte vastauksia ihmiseltä, joka on nähnyt useitä päiväkoteja ja -ryhmiä ns. "Sisältä päin". Työkokemusta minulla on yhteensä 1pv-2vk sijaisuuspätkistä + 3kk pidemmästä pätkästä ehkä noin 7 kk. En tietenkään paljasta täällä, missä päiväkodeissa olen ollut enkä nimiä tms, mutta muuta voin kertoa.
Kommentit (81)
itse olen ollut n.10 vuotta yli kymmenessä eri päiväkodissa sijaisena. ei todellakaan kysyttävää. sairas ala. jatkan silti.
Yksi pahimmista työpaikkakiusaamisen pesistä. Tämä ja hoitoala. Onko kokemuksesi sama, ap?
Kyllä. Henkilökunnan välillä on paljon draamaa. Varsinkin tuossa pisimmässä työsuhteessani oli niin huonot välit lastentarhanopettajien kesken, että minua ihan ahdisti mennä välillä töihin. Vittuilivat toisilleen lastenkin kuullen, mikä on minusta aika järkyttävää. Myös muissa päiväkodeissa olen nähnyt tätejä itkemässä toisilleen. Julmaa.
Ap
Ainiin,
Vanhemmista kyllä puhutaan, minulle on kerrottu yleensä asioita vasta muutaman päivän sijaisenaolon jälkeen (mikä on ihan hyvä, etteivät kaikille juorua heti kun ovesta astuu sisään), mutta yllättävän vähän kuitenkin ihan juoruamista. Monet kertovat oikein asiallisesti minulle lapsen perhetaustoista sen takia, että ymmärtäisin lapsen käytöstä paremmin. Joskus sitten tietysti puhutaan näistä ylihysteerististä vanhemmista vähän silmiä pyöritellen.
Ap
nro 3 samaa mielta aapeen kanssa. ihan kakissa huono työilmapiiri; selän takana puhutaan pahaa ja juorutaan. Olen myös nähnyt lasten pahoinpitelyjä. Minulla siis alan koulutus, mutta en IKINÄ halua vakituista virkaa, koska kaikki päiväkodit ihan kauheita. Hyvin olen pärjännyt sijaisuuksia tekemällä ja on mulla toinenkin työ, josta saan tuloja.
Laittaisin oman lapseni mieluiten vasta 3-vuotiaana. Tietysti siihen nyt ei yleensä ole mahdollisuutta, tuskin itsellänikään. Yritän kuitenkin tehdä vaikka 60% töitä, jotta lapseni eivät joudu olemaan niin paljon päiväkodissa. Sosiaalistuminen on hyväksi, mutta surullisimpia tapauksia ovat ne pienet, jotka tuodaan jo 7 aikoihin aamulla ja ovat illalla viimeisenä pihalla kurkkimassa portilla, josko se isi tai äiti jo tulisi...
Ap
Mä en yleensä enää avaa tälläsiä ketjuja kun mulle tulee aidosti paha mieli. Paha mieli oman lapsen puolesta, muiden lasten puolesta ja jopa työntekijöiden puolesta.
Varhaiskasvatuksessa on jotain pahasti pielessä eikä ketään tarpeeksi vahvaa näy joka uskaltaisi nostaa kissat pöydälle.
Pakko silti kysyä, millaisia ne lasten henkiset ja fyysiset pahoinpitelyt ovat käytännössä silloin kun niitä tapahtuu?
En kerro paikkakuntaa, koska suht pieni kaupunki.
Ja numero 3, minäkin olen tavannut aika rajuja "ammattilaisia". Väkivallan rajoilla. Alkanut ihan oksettamaan. Kerran kun menin kahvitauolta "nukkumishuoneeseen", näin siellä tädin joka piti kaksin käsin 2-vuotiasta ja makasi tämän päällä, saadakseen tämän nukkumaan. Ei kuulemma muuten nuku. Päästin tämän tädin kahville ja silittelin pikkupojan uneen muutamassa minuutissa. Myös siinä ryhmässä, missä oli huonot välit, oli toinen naisista kyllä todella pahasti sekaisin. Viimeisinä päivinä kävi käsiksi lapseen, jolla oli lieviä autismin piirteitä ja oli todella agressiivinen. Kukaan ei tilannetta nähnyt, mutta pojan tuntien uskon tätä 100%. Lapsi nimittäin ei ikinä valehdellut, vaan nimen omaan menetti hermot jos tätä ei uskottu ja kohdeltiin epäoikeudenmukaisesti.
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 11:14"]Ymmärräthän rikkovasi ĺakia, jos et ilmoita väkivallasta.
[/quote]
Tottakai kerroin asiasta eteenpäin. On minullakin järki päässä.
Ap
numero 3 on mm. nähnyt miten 1,5-vuotias paiskataan kylmälle vessanlattialle pyllylleen ja kun alkaa itkeä, nauretaan päälle. Myös erittäin rajua kielenkäyttöä ja pienille lapsille huutamista. Olen myös nähnyt samanlaisia nukuttamistilanteita kuin aapee. Myös paiskottu lapsia sänkyihin ja juuri tuolla tavalla menty päälle makaamaan. t. nro 3 p.s. yritetään aapee kestää
3, ihan samanlaisia tilainteita. Nukuttamistilanteista järkyttyneenä olen jättänyt omat kahvitteluni väliin ja päästänyt kaikki tädit vähän pidemmälle tauolle, jolloin olen saanut yksin rauhassa silitellä kaikki muksut uneen. Niillä on niin kova kiire sinne hemmetin kahville, että keinot kärsii. Itse rauhoitun itsekin lepohetkellä ja koitan levittää rauhallista tunnelmaa, jolloin lapsetkin sammuvat kuin saunalyhdyt, kun ei tarvitse pelätä. Ja joo koitetaan kestää, itse tosin aloitan opinnot syksyllä, jolloin tuskin tulee paljon enää keikkaa tehtyä. Ja ei, en todellakaan aloita lto:n, lähärin tai sosionomin opintoia, vaikka se oli ensin suunnitelmissa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 11:16"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 11:14"]Ymmärräthän rikkovasi ĺakia, jos et ilmoita väkivallasta.
[/quote]
Ap
[/quote] millaiset seuraamukset hebkilökunnalle tuli. En tahdo laittaa lapsiani moisille pedoille uhreiksi.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 11:16"][quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 11:14"]Ymmärräthän rikkovasi ĺakia, jos et ilmoita väkivallasta.
[/quote]
Ap
[/quote] millaiset seuraamukset hebkilökunnalle tuli. En tahdo laittaa lapsiani moisille pedoille uhreiksi.
[/quote]
Tuskin yhtään mitään. Johtaja oli nössö ja kyseinen työntekijä muutenkin siirtymässä toiseen päiväkotiin. Itse jäin siis kesälomalle pari päivää tuon tapauksen jälkeen.
Ap
Minulla ei ole kysyttävää. Mutta olin itse työllisyysharjoittelussa päiväkodissa 90-luvulla ja kokemus oli sellainen, että omat lapset olivat kotihoidossa niin paljon, kuin vain pystyimme heidät pitämään. Ehkä meno on muuttunut, mutta ei ainakaan siinä päiväkodissa,missä lapseni olivat, kun olivat pieniä. Ihan sama meininki, kuin sielläkin, missä olin harjoittelussa.
Toivotaan, että nykyisin olisi asiallisempaa meininkiä, eikä lasten alistamista, niille naureskelua, vanhempien haukkumista ja henkilökunnan verisiä riitoja ja valtataisteluita.
Oletko huomannut päiväkodin henkilöstön välisissä kemioissa tai suhteissa paljon ongelmia eli sitä että henkilöt eivät tule toisten kanssa toimeen tai puhutaan pahaa toisista työntekijöistä selän takana tms.
Entäs sitten vanhemmista varmaan aika paljon puhutaan ja juorutaan heistäkin?