Koiraihmiset, apua. Hätä?
Syystä jota en ymmärrä, mun terve koira ei ole koskaan juonut juurikaan vettä. Ei millään ilveellä. Nyt kun on kuuma, annan sille vettä pitkin päivää sekoitettuna tilkkaan piimää, se kyllä uppoaa. Lisäksi olen turvottanut nappulat veteen, joten saa siinäkin nestettä. Koira on aika nahkea näin kuumalla kun on paksu turkki. Läähättänyt ei ole kovasti ja syö ja tekee tarpeensa normaalisti. Yleensä reippaillaan monta tuntia päivässä, mutta nyt helteellä ollaan tehty vain ihan pieniä lenkkejä, joiden jälkeen olen joko suihkutellut koiran tai viilentänyt märällä pyyhkeellä. Nyt kun lähdettiin iltapissalle huomasin että nahka roikkuu ja koira on ihan flegmaattinen. Aloitin elektrolyyttiveden juottamisen, ensin ruutalla suuhun, sitten luovutin ja sekoitin veteen tipan piimää niin juo sen itse. Harmittaa että vaikka miten koitan pitää huolta, se näköjään pääsee kuivumaan. Huominen päivä sen pitäisi pärjätä kotona yksin kun olen töissä, mutta kun se höhlä ei juo. Voin tietysti laittaa vaikka kymmenen litraa vettä saaviin ja sinne piimätipan, sitten se juo sen kerralla ja sen jälkeen ei mitään. Olen huolissani. Onko jollain vinkkejä tilanteeseen? Mitä pitäisi tarkkailla? Koska lääkäriin?
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 22:33"]öö... Jos se on terve, no anna sen olla koira. Jätä vettä kuppiin. Ei sitä tarvi paapoo.
[/quote]
Retardi?
Se on nyt vetänyt piimällä ja nakilla LITRAN elektrolyyttivettä sen jälkeen kun aloitin tämän ketjun. On selkeästi pirteämpi. Hitto että ärsyttää kun koko päivän oon mielestäni sitä juottanut ja pitänyt mahd viileässä paikassa ja käärinyt kylmään pyyhkeeseen ja liikuttanut minimaalisesti niin silti pääsee kuivumaan ja silti! No, täällä jahdataan jo yökkösiä, joten hyvin tässä taisi käydä. Tämän jälkeen alan sitten laskea tarkalleen nestemäärät helteellä, että menee varmasti tarpeeksi. Tyhmä piski :)
Kiva et voi hyvin :) Mä en ole vienyt koiraa kävelylle laisinkaan näillä helteillä. Varjoisassa lähimetsässä vaan käyty tarpeilla. Koirat kun ei kovin helpolla näytä väsymyksen merkkejä, ni parempi ottaa varman päälle.
Meilläkään koira ei aina tajua helteellä juoda mutta meillä toimii jääpalat. :) tykkää siis narskutella menemään jääpaloja ja koira saa nestettä ja viilentyy samalla!
Ei todellakaan kannata tuijottaa tuota 0,5 dl/kilo!!! Siis 60 kiloinen koirako joisi 30 litraa vettä päivässä? :D paskat.
Yksi hyvä tapa testata onko koira kuivunut, on painaa sormella ientä. Siihen tulee valkoinen kohta, jos se palautuu heti takaisin norm. ikenen väriseksi nesteytys on ok. Jos se jää valkoiseksi, koira on kuivahtanut.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 23:59"]
Ei todellakaan kannata tuijottaa tuota 0,5 dl/kilo!!! Siis 60 kiloinen koirako joisi 30 litraa vettä päivässä? :D paskat.
Yksi hyvä tapa testata onko koira kuivunut, on painaa sormella ientä. Siihen tulee valkoinen kohta, jos se palautuu heti takaisin norm. ikenen väriseksi nesteytys on ok. Jos se jää valkoiseksi, koira on kuivahtanut.
[/quote]
Siis 30dl eli 3 litraa :D
Koira juo kun sillä on jano, se ei ole teinipoika joka eibosaa huolehtia itsestään (: kokeile vaihtaa tasaisin väliajoin vesi "jääkylmään", tuntuvat sitä juovan helpommin. Meidän koira tykkää käydä nuolemassa pesuhuoneen lattialta kans, nii sinne lirautan vähän vettä myös
Meillä ei koira juonut vettä pitkiin aikoihin joten aloimme tarkkailemaan sitä. Huomasimme että se käy juomassa kastelukannusta! Pääseekö teillä koira juomaan vettä jostain muualta ettekä ole huomanneet?
Joo toikin juo suihkussa kyllä. Sinnepä sitä välillä ihan juomisenkin takia sitten kippailen. Mä oon samaa mieltä: Koira juo kun sen on jano. Mutta nyt mulla on tossa yksi joka ei juo vaikka on selkeästi kuiva. Ihme urpo. Kai se sitten on vaan evoluutio jos se tuohon kuolee. Ap
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 22:18"]
Meillä ei koira juonut vettä pitkiin aikoihin joten aloimme tarkkailemaan sitä. Huomasimme että se käy juomassa kastelukannusta! Pääseekö teillä koira juomaan vettä jostain muualta ettekä ole huomanneet?
[/quote]
Ei pääse. Ap
Mulla kans koira ei juo kupista. Mieluummin ulkoa ja suihkun lattialta ym. Olen jäädyttänyt pakasterasioissa vettä ja laittanut välillä pari nakinpalaakin sekaan. Viilentää kivasti juomakupin vettä.
Minkä painoinen koira on? Voit laskea veden vuorokausi tarpeen joka on 0,5dl per kilo.
Soita klinikalle jo nyt, he kyllä kertovat jos tarvii tulla paikalle (soita Helsingin kaupungin eläinklinikalle vaikka et siellä asuisikaan ja mene sitten lähimpään eläinlääkäriin jos niin kehottavat). Syökö koira normaalisti? Jos ei, mene heti suoraan eläinlääkäriin, kyseessä voi olla suolitukos. Jos koira on juonut tosiaan koko elämänsä (kuinka vanha koira on?) huonosti, sillä saattaa olla joku trauma veden juomisesta tai ongelmia kurkussa, jolloin se välttelee veden juomista loppuun asti.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 22:22"]
Minkä painoinen koira on? Voit laskea veden vuorokausi tarpeen joka on 0,5dl per kilo.
[/quote]
Huh, ei oo muuten koskaan juonut noin paljoa :O Miksi se urpo ei juo?! Ap
Jos koira syö hyvin, lisää sen ruokaan nestettä. Ja riippuen ruuasta, niin sitä jonkin verran saakin ruuan mukana.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 22:22"]
[/quote]
Huh, ei oo muuten koskaan juonut noin paljoa :O Miksi se urpo ei juo?! Ap
[/quote]
Siinäpä vasta kysymys, en tiedä. Laskeskele vähän minkäverran juo, mitä menee ruuan mukana ja mitä muuten. Juota vailla sitä piimää jos ei vettä huoli :D
Mietin vaan että olenko nyt hysteerinen, kun kuitenkin saan sitä elektrolyyttivettä menemään ja koira pääsee jaloilleen ja ruoka kelpaa ja käy tarpeillaan... Ap
Ehkä koira ei juo, koska sillä on tosiaan jo sem verran paha nestehukka, että ei tunne janoa. Laita vesikuppiin vaikka nakin palasia lillumaan, ahneuksissaan koira napsii ne ja saa samalla nestettä. Nakit on myös suolasia, niin ne sitoo sen kosteuden. :)