Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelet isovanhemmista, jotka muuttavat etelään esim. Espanjaan

Vierailija
25.07.2021 |

kauas lapsenlapsistaan?

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkälti tuon eläke kysymys. Jos aikoinaan tienasi 6000 euroa kuussa niin eläkkeet kin riittävät nykyään Suomessa elämiseen ilman omia miljoona osakesalkkuja.

Jos tulot taas oli enemmän mediani tasoa niin Suomessa on vähän vaikea elää eläkkeellä, jossain Teneriffalla tuo sama mediaanitulo ne eläke riittää edelleen keskiluokkaiseen elintason.

Vierailija
42/72 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meidän lasten isovanhemmat haluavat olla lastenlastensa elämässä mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttajat. Eikö teille tule ikävä mussukoita?

Toki tulee, mutta ei sen takia kannata jättää toteuttamatta asioita, joita haluaa tehdä. Mussukoille voi soitella facetimea tai skypeä ja Suomeenkin pääsee käymään. Lento Espanjasta kestää 3-5 tuntia. 

Kummassakaan päässä tuskin asut lentokentän vieressä. Lisäksi kentällä pitää olla hyvissä ajoin.

Eipä sitä Suomessakaan iso osa isovanhemmista asu lastenlastensa naapurissa. Silti ei ole mitään ongelmaa tapaamisissa. 

Toisilla on, toisilla ei.

Mutta pointti olikin, että kun vedotaan lentoaikaan. Niin nopsaan pääsee. No ei. Se vähintään tuplaantuu, riippuu missä asuu, voi moninkertaistua.

Mulle ihan sama, missä kukakin asuu, mutta tuo lentoaikaan vetoaminen on vaan niin typerää. Sama kun sanoisin että joo olen 35 minuutissa Tallinnassa. No en ole, vaikka pelkkä lento sen kestääkin.

Jokainen joka on vähänkin matkustanut, tajuaa sen.

Pointti oli kertoa, että Espanjasta pääsee helposti Suomeen takaisin, jos haluaa. Sinä takerrut nyt johonkin täysin merkityksettömään asiaan. Totta kai jokainen tietää, että matka-aika on muutakin kuin lentoaika. Mutta sillä ei ole tämän keskustelun kannalta mitään merkitystä. Keskustelun aiheena kun on vain ulkomaille muuttavat isovanhemmat. 

Vierailija
44/72 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkälti tuon eläke kysymys. Jos aikoinaan tienasi 6000 euroa kuussa niin eläkkeet kin riittävät nykyään Suomessa elämiseen ilman omia miljoona osakesalkkuja.

Jos tulot taas oli enemmän mediani tasoa niin Suomessa on vähän vaikea elää eläkkeellä, jossain Teneriffalla tuo sama mediaanitulo ne eläke riittää edelleen keskiluokkaiseen elintason.

Tilanne voi olla tuo, jos on asunut aina vuokralla Suomessa.

Vierailija
45/72 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki tulee, mutta ei sen takia kannata jättää toteuttamatta asioita, joita haluaa tehdä. Mussukoille voi soitella facetimea tai skypeä ja Suomeenkin pääsee käymään. Lento Espanjasta kestää 3-5 tuntia. 

Kummassakaan päässä tuskin asut lentokentän vieressä. Lisäksi kentällä pitää olla hyvissä ajoin.

Eipä sitä Suomessakaan iso osa isovanhemmista asu lastenlastensa naapurissa. Silti ei ole mitään ongelmaa tapaamisissa. 

Mutta pointti olikin, että kun vedotaan lentoaikaan. Niin nopsaan pääsee. No ei. Se vähintään tuplaantuu, riippuu missä asuu, voi moninkertaistua.

Mulle ihan sama, missä kukakin asuu, mutta tuo lentoaikaan vetoaminen on vaan niin typerää. Sama kun sanoisin että joo olen 35 minuutissa Tallinnassa. No en ole, vaikka pelkkä lento sen kestääkin.

No miten äkkiä olet vaikka Kemistä lappeenrannassa? Voin kertoa että Googlen mukaan julkisia käyttäen menee 12 tuntia ja autolla 7.5h. Silti tätä ei kauhistele kukaan.

Vierailija
46/72 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä heille. Vähemmän luiden kolotusta. 

Vierailija
47/72 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme itse siinä tilanteessa että kohta voimme olla pitkiäkin jaksoja poissa Suomesta, ehkä muutamme kokonaan.

Onhan se toki kurjaa kun ei näe pieniä viikoittain tai pääse apuun mutta toisaalta oma terveys ja jaksaminen on tärkeää.

Eikä esim etelä-Euroopasta kestä kuin muutaman tunnin kun on Suomessa - vrt vaikka junalla tai autolla Ouluun tai Kainuuseen on paljon pidempi matka esim pk seudulta eikö kukaan ihmettele:)

Noinhan se on kun ei ota huomioon muuta kuin lentoajan.

Niin. Harva varmaan asuu lentokentän vieressä, joten unohdit matkan kentälle, odotusajan ja matkan suomen kentältä määränpäähän = muutama tunti lisää.

Niin joo, menee ehkä 7 tuntia koko matkaan. Eli ei missään nimessä voi lähteä matkustamaan. 

Tietysti voi, mutta ihan turha selittää että 3 tuntia vaan ja hups-perillä ollaan.

Vierailija
48/72 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon isoäiti enkä todellakaan kaihoa Espanjaan, vaikka aikoinani Yo kirjoituksissa kirjoitin espanjasta ällän eli osaan sitä. Suomi ja mukelot kivampia.

Vierailija
49/72 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

He todellakin saavat tehdä niin. Hoida omat lapsesi.

Vierailija
50/72 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten äkkiä olet vaikka Kemistä lappeenrannassa? Voin kertoa että Googlen mukaan julkisia käyttäen menee 12 tuntia ja autolla 7.5h. Silti tätä ei kauhistele kukaan.

No miten äkkiä olet Fuengirolasta Kemissä, jos autolla tai julkisilla menet Kemiin Helsingistä?

Vierailija
51/72 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi hurjaa. Eläkkeellä onkin niin helkkarin kiire, että yhtään ei kykene ottamaan lisäaikaa lennon ohelle. On niitä työvelvoitteita...Eikun eihän ole enää töitä....Mitäs velvoitteita sitä sitten olikaan...

Eihän siitä ollut kyse, vaan kun vedotaan siihen että se _lentoaika_ on niin lyhyt... No mitäs väliä sillä sitten edes on jos ei ole kiire mihinkään? Sama asua Thaimaassa?

Ei vedottu yhtään mihinkään. Havainnollistettiin vain, että ei Espanja ole missään toisessa ulottuvuudessa, josta ei pääse tarvittaessa tapaamaan niitä lapsenlapsia. Jopa sieltä Thaimaasta pääsee Suomeen. Etkö sitä tiennyt?

t. sama

Tietenkin tiesin. Mutta on aivan naurettavaa väittää matka-ajaksi pelkkää lentoa. Se ei ole havainnollistamista, vaan silkkaa typeryyttä.

Kerronpa, mikä on oikeasti naurettavaa: Jankuttaa asiasta, jonka on moneen kertaan kerrottu olleen sivuseikka. Varsinkin on naurettavaa jankuttaa siitä, kun kukaan ei ole väittänyt, että lentoaika=koko matka-aika. 

Vierailija
52/72 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme itse siinä tilanteessa että kohta voimme olla pitkiäkin jaksoja poissa Suomesta, ehkä muutamme kokonaan.

Onhan se toki kurjaa kun ei näe pieniä viikoittain tai pääse apuun mutta toisaalta oma terveys ja jaksaminen on tärkeää.

Eikä esim etelä-Euroopasta kestä kuin muutaman tunnin kun on Suomessa - vrt vaikka junalla tai autolla Ouluun tai Kainuuseen on paljon pidempi matka esim pk seudulta eikö kukaan ihmettele:)

Noinhan se on kun ei ota huomioon muuta kuin lentoajan.

Niin. Harva varmaan asuu lentokentän vieressä, joten unohdit matkan kentälle, odotusajan ja matkan suomen kentältä määränpäähän = muutama tunti lisää.

Niin joo, menee ehkä 7 tuntia koko matkaan. Eli ei missään nimessä voi lähteä matkustamaan. 

Tietysti voi, mutta ihan turha selittää että 3 tuntia vaan ja hups-perillä ollaan.

Eipähän kukaan ole tuollaista väittänytkään. Sinä vain et jostain syystä pysty käsittämään, että mainitulla ajalla havainnollistettiin matkan helppoutta, ei kerrottu minuutin tarkkuudella matkan kokonaiskestoa. Joko nyt menee perille vai pitääkö tavuttaa?

Vierailija
53/72 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten äkkiä olet Fuengirolasta Kemissä, jos autolla tai julkisilla menet Kemiin Helsingistä?

Riittävän nopeasti, jotta ehdin nähdä lapsenlapsiani. Joko nyt voimme jatkaa ketjun aiheesta?

Vierailija
54/72 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autolla Fungirolasta Malagaan 20min

Lentoa edeltävä valmistelut 1,5h

Lento Malaga-Helsinki 4,5h

Lentokoneen vaihto Helsingissä 1h

Lento Helsinki-Kemi 2h 

Äkkiseltään laskettuna reilusti alle 12h. 

Vierailija
55/72 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekevät elämällään just sen mitä tarvitsevat. Eipä tuohon ole mitään sanomista. 

Vierailija
56/72 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdetään jouluksi vähän lämpimämpään heidän luokseen. 

Vierailija
57/72 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää antaa tarkka osoite Fuengirolasta ja tarkka osoite Kemistä, jotta voimme laskea tarkan ajan. Sekä Fuengirola että Kemi ovat sen verran isoja paikkakuntia, että matka-aika muuttuu riippuen siitä, mistä päin lähdetään liikkeelle. Lisäksi pitää antaa tarkat tiedot liikenteen määrästä, ajo-olosuhteista, lentokoneiden aikataulussa pysymisestä/siitä lipsumisesta jne. Nekin vaikuttavat matkan kokonaisaikaan. 

Vierailija
58/72 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin kävin "mummolassa" siellä Espanjassa silloin, kun isovanhempani asuivat siellä. Tosin oli heillä myös Suomessa asunto ja kesämökkikin. Eli eivät ympäri vuoden asuneet Espanjassa. Kun isoisä kuoli, isoäiti palasi takaisin Suomeen, eikä enää lähtenyt Espanjaan talveksi.

Vierailija
59/72 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa, apua ei anneta siihenkään suuntaan kun se aika tulee.

Sinäkö olisit auttanut? Tuskin.

Olisin jos olisin itse saanut apua. Nyt juoskoon yksin syöpähoidoissa, kotipalveluja saa kunnalta.

Ei riittänyt että hoitivat sinut kun olit lapsi? Pitäisi nyt vielä hoitaa sinunkin lapsesi, ja uhrata siis koko aikuiselämänsä toisten hoitamiseen? Miksi et vaan voi olla iloinen heidän puolestaan, ja siitä että ruuhkavuosien jälkeen vihdoin saisivat nauttia leppoisista eläkepäivistä? Kyllä minä ainakin toivon kaikkea hyvää omille vanhemmilleni! He ovat lapsensa hoitaneet, ja myös omat vanhempansa. Eiköhän se riitä! Nyt on minun vuoroni, ja hoidan kyllä omat lapseni. Ja olen silti valmis myös auttamaan vanhempiani kun se aika tulee.

Vierailija
60/72 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat asuvat lähellä Malagaa.

Asuvat edesmenneiden ystävien asunnolla.

Heille tulee ruokalähetys joka toinen viikko.

Kenenkään ei tarvitse jäädä sisälle talvella, kun pelkää kaatuu lumen ja jään yhdistelmään.

Ruoka on edullisempaa. Oma uima-allas kannustaa harrastamaan vesiliikuntaa.

Kesällä he tulevat Suomeen. Ovat lapsillaan ja mökillä. Kesällä perhe ovat talolla ja vuokraavat eteenpäin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä