Michelin-ravintolan Pekka Terävä:" kohta ei "virtasia"nähdä ravitola ja sairaala-alalla
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4230176?fbclid=IwAR3w5k4ACi…
Ahkerat ulkomaalaiset tulevat tekemään työt, jotka eivät laiskoille suomipummeille kelpaa. Tämä kertoo siitä, että Suomessa on liian hyvät sosiaaliedut ja nämä iilimadot vielä käyttävät niitä tahallaan hyväkseen. Kelan tukia pitäisi karsia ankaralla kädellä niin alkaisi työt maistumaan"paskalla"palkalla.
Kommentit (66)
"Suomessa ei yksikään julkinen liiku, ei yksikään paikka siivoudu, ei yksikään ravintola pyöri, ei yksikään marja poimiudu ilman osaavia ulkomaalaisia. Suomalaiset on suuri rasite tälle maalle, niistä pitää päästä mitä pikimmin eroon".
Onhan se kauheaa, kun työstä pitäisi vielä palkkakin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
"Suomessa ei yksikään julkinen liiku, ei yksikään paikka siivoudu, ei yksikään ravintola pyöri, ei yksikään marja poimiudu ilman osaavia ulkomaalaisia. Suomalaiset on suuri rasite tälle maalle, niistä pitää päästä mitä pikimmin eroon".
Vittumitäprovopaskaa. Aloittaisi suomalaisista eroon pääsemisen hukuttautumalla itse lähimpään järveen.
Kaikki raksamiesliiveillä varustetut MIEHET pk-seudulla ovat järkiään virolaisia tai venäläisiä. Mihin lie puhtaasti suomalainen rakennusmies sitten hävinnyt... Kovaa työtähän se on.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos palkka ei riitä elämiseen?
Sitten karsitaan elinkustannuksia. Voi aloittaa esim. muuttamalla siitä 600e/kk vuokrakämpästä halvempaan asuntoon. Ja voi myös ottaa toisen työn päätyön lisäksi. Esim. taksia ajamaan illalla ja yöllä tai hampurilaisravintolaan tarjoilijaksi, aamupostin jakajaksi yms. Kerran baarista tullessani näin ahkeran mustan miehen jakamassa aamupostia polkupyörällä eli kyllä ne ulkomaalaiset ovat ahkeria ja työtelijäitä. Tuossa läheisellä pellollakin Vietamilaiset poimivat mansikoita joka päivä aamusta iltaan.
Itse olin myös alaikäisenä mansikkamaalla ja kaverit jakoivat mainoksia, ei olisi tullut mieleenkään lorvia vanhempien rahoilla kuten nyky kermaperseet, joille ei aikuisenakaan työ maita kun kotona on saatu oppi että kesällä puoleen päivään nukkuminen ja vetelehtiminen on ok.
Näillä molemmilla aloilla olisi aika katsoa peiliin. Miksi nuoret eivät sinne halua? Sieltä peilistä näkyisi ilmapiiriongelmat, suoranainen riistäminen ja piikakulttuuri. Niille pitäsi tehdä edes jotain, että noihin viitsisi joku mennä. Ei pelkkä palkka ole ongelma, vaan se, ettet sä ole yhtään mitään, eikä sun ajatuksilla ole arvoa. Korjatkaa ihan ensin nämä.
Vierailija kirjoitti:
Pistit sitten aikalailla omiasi tuohon "lainaukseen".
Ap:n väitteessä ei ole järkeä koska nuo molemmat ovat tarkkaan säädeltyjä aloja. Ei niihin pääse pystymetsästä vaan vaaditaan alan koulutus ja kokemusta, sekä esim. ravintola-alalle hygieniapassi. Tyypillistä öyhötystä taas kerran.
Minäkin loisin. Pääomatuloilla. Ei tulisi mieleenkään tehdä töitä kun kivasti elää muiden tekemällä työllä. Ai joo, mutta olenkin suomalaisten eliittiä. Ainoa mikä erottaa oikeasti sosiaalipummista on syntyminen oikeaan perheeseen.
Tiedättekö muuten sitä, että tuo ravintoloiden chef-kulttuuri tai pikemminkin kultti on kopsattu suoraan armeijamaailmasta? Siis suoraan.
Kuitenkin ollaan siviilimaailmassa ja yksityisissä yrityksissä, jopa perhesellaisissa, yleensä. Harvempi ymmärtääkseni miettii, onko tuo armeijamainen hierarkia ihan oikeasti toimivin tapa pyörittää noita bisneksiä...
Maailmassa tietenkin on monta ihmeellistä ja kummallista asiaa... On ja pysyy.
Ei, vaan palkkojen on oltava kunnolliset. Kokopäivätyöstä minimi 3000 e kk. Johdon ökypalkoista voi siirtää firman vähiten ansaitseville. Kukaan ei tarvi yli 20 000 e kk. Jos ei sillä pysty omaa talouttaan hoitamaan, ei osaa hoitaa firmankaan taloutta.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin loisin. Pääomatuloilla. Ei tulisi mieleenkään tehdä töitä kun kivasti elää muiden tekemällä työllä. Ai joo, mutta olenkin suomalaisten eliittiä. Ainoa mikä erottaa oikeasti sosiaalipummista on syntyminen oikeaan perheeseen.[/quo
Kommunisti ennätti paikalle näköjään. Yksikään perhe ei ole saanut pääomatuloja sohvalla makaamalla vaan se on vaatinut kovaa työtä ja pitkäjänteistä yrittämistä ja vaatii myös siltä perijäsukupolvelta, omaisuutta pitää hoitaa, tosin pummi ei osaisi muuta kuin ryypätä ja tuhlata pääomatulojaan.
Ja pääoma on ainut mikä luo tuottavaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan palkkojen on oltava kunnolliset. Kokopäivätyöstä minimi 3000 e kk. Johdon ökypalkoista voi siirtää firman vähiten ansaitseville. Kukaan ei tarvi yli 20 000 e kk. Jos ei sillä pysty omaa talouttaan hoitamaan, ei osaa hoitaa firmankaan taloutta.
Voit perustaa itse yrityksen ja maksaa 3000e/kk mikäli sinulla on siihen varaa ja katsot, että jonkun työpanos on sen arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n väitteessä ei ole järkeä koska nuo molemmat ovat tarkkaan säädeltyjä aloja. Ei niihin pääse pystymetsästä vaan vaaditaan alan koulutus ja kokemusta, sekä esim. ravintola-alalle hygieniapassi. Tyypillistä öyhötystä taas kerran.
Sitten hankitaan koulutus, lähihoitajaopinnot kestävät vain kaksi vuotta ja siitäkin osa oppisopimuksella palkkaa saaden.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Mutta sun kommentti ei liity mitenkään aiheeseen.
Aihe on ravintola-ala ja "sairaala-ala", tarkoittanee hoitoala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten karsitaan elinkustannuksia. Voi aloittaa esim. muuttamalla siitä 600e/kk vuokrakämpästä halvempaan asuntoon. Ja voi myös ottaa toisen työn päätyön lisäksi. Esim. taksia ajamaan illalla ja yöllä tai hampurilaisravintolaan tarjoilijaksi, aamupostin jakajaksi yms. Kerran baarista tullessani näin ahkeran mustan miehen jakamassa aamupostia polkupyörällä eli kyllä ne ulkomaalaiset ovat ahkeria ja työtelijäitä. Tuossa läheisellä pellollakin Vietamilaiset poimivat mansikoita joka päivä aamusta iltaan.
Itse olin myös alaikäisenä mansikkamaalla ja kaverit jakoivat mainoksia, ei olisi tullut mieleenkään lorvia vanhempien rahoilla kuten nyky kermaperseet, joille ei aikuisenakaan työ maita kun kotona on saatu oppi että kesällä puoleen päivään nukkuminen ja vetelehtiminen on ok.
Huomasitko uutisen postia kadottaneesta postinjakajasta? Tällaista tämä ahkeruus on nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää nyt joku loinen jo mulle pikkuhiljaa iten sillä palkalla eielä,mutta toisten siivellä loisimalla elää?
Mä olen sellaset 20 vuotta painanu ravintola- alalla hommia täällä Tampereella nekä ainakaan itse ole huomannut ei kukaan muukaan ole minulle kertonut että mä kuollut olisin.
Mistähän Terävä meinaa saada asiakkaansa, jos virtasille maksetaan vain riistopalkkaa? Sellaselle Mäkkärin tarjousateria on vuoden ainoa ravintolakäynti.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö muuten sitä, että tuo ravintoloiden chef-kulttuuri tai pikemminkin kultti on kopsattu suoraan armeijamaailmasta? Siis suoraan.
Kuitenkin ollaan siviilimaailmassa ja yksityisissä yrityksissä, jopa perhesellaisissa, yleensä. Harvempi ymmärtääkseni miettii, onko tuo armeijamainen hierarkia ihan oikeasti toimivin tapa pyörittää noita bisneksiä...
Maailmassa tietenkin on monta ihmeellistä ja kummallista asiaa... On ja pysyy.
Tiedän. Mutta Escoffierin ”keittiöprikaati” (brigede de cuisine) nimenomaan organisoi ja rauhoitti toiminnan. keittiössä. Häntä ennen mestareiden oli tapana huutaa ja suorastaan nöyryyttää alaisiaan. Armeijamaisen toiminnan etu on juuri järjestys, hallittu ja rauhallinen toiminta.
Mutta käytetäänkö tätä Suomessa. Ja kissin viikset. On Suomessa muutama ravintola, joissa on prikaatimainen toiminta, mutta ne on todella kalliita ravintoloita. Muissa p*rseillään samaan tapaan kuin sata vuotta sitten ja työntekijän arvostus on nolla. Aina voi ottaa uuden vuokratyöfirmasta.
No nyt ne alkaa heräillä työvoimapulaan, mutta itsessä ei ole vikaa. On vain tavattoman ahneita ja vielä laiskempia suomalaisia, joille ei surkea palkkaus ja nöyryyttäminen nyt yhtäkkiä kelpaakaan. Kumma homma.