Vuokranantaja ei suostu että asuntooni laitettaisiin sälekaihtimet
On lukenut jostain että jos vuokra-asunnossa ei ole kaihtimia niin silloin vuokranantajan ei tarvitse antaa vuokrahyvitystä vaikka asunnossa oli 50 asteen lämpötila sillä sillon asukas itse ei ole voinut tehdä kaikkea asunnon viilentämiseksi mikä kuulema antaa vuokranantajalle vastuunvapautuksen. Nyt käyttää tätä perusteluna ja syyn siihen miksi asuntoon jossa asun vuokralla ei voida mitään sälekaihtimia asentaa.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trollolloo vaan trollille joka yrittää paskaa provoa.. Sälekaihtimet kuuluu vakio varustukseen jotka asennetaan kaikkiin taloihin jo valmiiksi rakennusvaiheessa. Sellaista kerrostaloa jossa sälekaihtimia ei ole ei ole koskaan rakennettu, paitsi AP:n pään sisällä.
Täh? Ei ole, ei todellakaan ole vakiovarusteena mitään sälekaihtimia! :D Itse en ole ainakaan asunut yhdessäkään sellaisessa talossa.
Uudemmissa ja rempatuissa isojen vuokrayhtiöiden asuinnossa on vakiona, ainakin pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta oma tontti ja rakenna siihen omakotitalo, ei tarvitse kysyä enää lupia kaihtimille.
Tästä vois tehdä iltasanomien tyylisen uutisen:
"Maija 19 ihmettelee vuokralla-asumista. Hän antaa yksinkertaisen vinkin kaikille nuorille, jotka haaveilevat omilleen muuttamista. Ostakaa oma talo. Ja kun ostaa vielä mökin meren rannalta, ei kuumista ilmoista tarvitse välittää. Maijan kertoo, että yleisin syy, että ihmiset lähtevät vuokralle on vain kulutuksen priorisointi. Hän ei itse käynyt baareissa nuorena, joten rahaa jäi hyvin säästöön. Lapsuudenkodissaan Espoon Westendissä ei aina ollut helppo viettää sosiaalista elämää, kun ei lauantai-iltaisin lähtenyt baariin. Tällä hetkellä 22-vuotiaalla on 12 velatonta asuntoa, joista tienaa hyvät vuokrarahat. Maija sanoo, että tähän olisi ihan kaikilla mahdollisuus."
Omakotitaloja saa muuttotappioalueilta käsittämättömän edullisesti.Seuraapa myynti-ilmoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta oma tontti ja rakenna siihen omakotitalo, ei tarvitse kysyä enää lupia kaihtimille.
"Maija 19 ihmettelee vuokralla-asumista. Hän antaa yksinkertaisen vinkin kaikille nuorille, jotka haaveilevat omilleen muuttamista. Ostakaa oma talo. Ja kun ostaa vielä mökin meren rannalta, ei kuumista ilmoista tarvitse välittää. Maijan kertoo, että yleisin syy, että ihmiset lähtevät vuokralle on vain kulutuksen priorisointi. Hän ei itse käynyt baareissa nuorena, joten rahaa jäi hyvin säästöön. Lapsuudenkodissaan Espoon Westendissä ei aina ollut helppo viettää sosiaalista elämää, kun ei lauantai-iltaisin lähtenyt baariin. Tällä hetkellä 22-vuotiaalla on 12 velatonta asuntoa, joista tienaa hyvät vuokrarahat. Maija sanoo, että tähän olisi ihan kaikilla mahdollisuus."Omakotitaloja saa muuttotappioalueilta käsittämättömän edullisesti.Seuraapa myynti-ilmoituksia.
Onko siellä muuttotappioalueella työpaikkoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, minkälaiset ikkunat ovat, minkä kokoiset ja kuinka paljon niitä on? Sälekaihtimet ovat kyllä niin kamala riesa, että itse en huolisi sellaisia maksustakaan. Ne ovat hankalat, rumat ja eivät auta tässä ongelmassa yhtään niin paljon, että ongelma olisi ratkaistu.
Normaalilla tuulettamisella, eli ikkunat ja ovet auki silloin kun ulkona on viileämpää kuin sisällä toimii. Meillä saatiin tällä tavoin sisäilma viikon viileämpien ilmojen aikana +20 asteeseen. Aurinkoisissa ikkunoissa oli auringonpaisteella pimentävä rullaverho, joka on ideaali myös aurinkoon.
Täällä ei kuumimman viikon aikana laskenut ulkoilmakaan kertaakaan tuohon +20, joten teoriassakin tuo sisäilman jäähdyttäminen tuohon olisi ollut mahdotonta.
Toisekseen, mua pelottais asua talossa, jossa saa noin tehokkaasti sisäilman jäähtyyn. Taitaa talvella olla +5-+10 normaalia sisätiloissa. Kaikkialla, missä olen asunut, on talot tiivistetty sen verran tehokkaasti, että vaikka ulkona olis +10, saa läpiveto olla tuulettimineen vuorokauden ympäri päällä, että saadaan sisälämpötila alle parinkympin.
Voi tsiisus tuota vastausta... uskomatonta taas kerran, taattua av-laatua.
Ikkunoita auki pitämällä viilennettiin. Ikkunat avattiin heti kun ulkona oli viileämpää. Viime viikolla oli öisin jotakin +12 ja +16 välillä lämmintä ja kun sisällä oli +26, niin luonnollisesti ilma vaihtuu. Viileämpää tuli joskus ysin jälkeen illalla ja aamulla laitoimme ikkunat taas kiinni ja vedimme verhot eteen. Ihan normaali noin 15 vuotta vanha kivitalo tämä on. Menikö jakeluun?
Ja sille yhdelle vastaukseksi, että tuuletusikkuna ei ole varmaan ainoa ikkuna, jonka voi avata, vaan sen vieressä on iso ikkuna. Tadaa! Siitä saa tuuletettua! Tietenkin jos asunnossa on lapsia tai eläimiä, jotka hyppivät ikkunoista pihalle, niin ei voi, mutta sitten pitää vain kärsiä tai muuttaa muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, minkälaiset ikkunat ovat, minkä kokoiset ja kuinka paljon niitä on? Sälekaihtimet ovat kyllä niin kamala riesa, että itse en huolisi sellaisia maksustakaan. Ne ovat hankalat, rumat ja eivät auta tässä ongelmassa yhtään niin paljon, että ongelma olisi ratkaistu.
Normaalilla tuulettamisella, eli ikkunat ja ovet auki silloin kun ulkona on viileämpää kuin sisällä toimii. Meillä saatiin tällä tavoin sisäilma viikon viileämpien ilmojen aikana +20 asteeseen. Aurinkoisissa ikkunoissa oli auringonpaisteella pimentävä rullaverho, joka on ideaali myös aurinkoon.
Täällä ei kuumimman viikon aikana laskenut ulkoilmakaan kertaakaan tuohon +20, joten teoriassakin tuo sisäilman jäähdyttäminen tuohon olisi ollut mahdotonta.
Toisekseen, mua pelottais asua talossa, jossa saa noin tehokkaasti sisäilman jäähtyyn. Taitaa talvella olla +5-+10 normaalia sisätiloissa. Kaikkialla, missä olen asunut, on talot tiivistetty sen verran tehokkaasti, että vaikka ulkona olis +10, saa läpiveto olla tuulettimineen vuorokauden ympäri päällä, että saadaan sisälämpötila alle parinkympin.
Ikkunoita auki pitämällä viilennettiin. Ikkunat avattiin heti kun ulkona oli viileämpää. Viime viikolla oli öisin jotakin +12 ja +16 välillä lämmintä ja kun sisällä oli +26, niin luonnollisesti ilma vaihtuu. Viileämpää tuli joskus ysin jälkeen illalla ja aamulla laitoimme ikkunat taas kiinni ja vedimme verhot eteen. Ihan normaali noin 15 vuotta vanha kivitalo tämä on. Menikö jakeluun?
Ja sille yhdelle vastaukseksi, että tuuletusikkuna ei ole varmaan ainoa ikkuna, jonka voi avata, vaan sen vieressä on iso ikkuna. Tadaa! Siitä saa tuuletettua! Tietenkin jos asunnossa on lapsia tai eläimiä, jotka hyppivät ikkunoista pihalle, niin ei voi, mutta sitten pitää vain kärsiä tai muuttaa muualle.
Onnellista on asua Kilpisjärvellä. Muualla Suomessa ei viime viikolla ollutkaan +12 kelejä. Täällä, missä itse asun, oli koko viime viikon alin lämpötila +18,3. Useana yönä mittari näytti vielä keskiyön aikaan +25. Ysin aikaan vielä +28. Menikö jakeluun?
Menet kauppaan, ostat pimennysverhot, joissa toinen puoli on vaalea. Pidät verhot päivisin kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Maija 19 ihmettelee vuokralla-asumista. Hän antaa yksinkertaisen vinkin kaikille nuorille, jotka haaveilevat omilleen muuttamista. Ostakaa oma talo. Ja kun ostaa vielä mökin meren rannalta, ei kuumista ilmoista tarvitse välittää. Maijan kertoo, että yleisin syy, että ihmiset lähtevät vuokralle on vain kulutuksen priorisointi. Hän ei itse käynyt baareissa nuorena, joten rahaa jäi hyvin säästöön. Lapsuudenkodissaan Espoon Westendissä ei aina ollut helppo viettää sosiaalista elämää, kun ei lauantai-iltaisin lähtenyt baariin. Tällä hetkellä 22-vuotiaalla on 12 velatonta asuntoa, joista tienaa hyvät vuokrarahat. Maija sanoo, että tähän olisi ihan kaikilla mahdollisuus."Omakotitaloja saa muuttotappioalueilta käsittämättömän edullisesti.Seuraapa myynti-ilmoituksia.
On, kun luo sellaisen. Eivät työpaikat ole mikään valtion tarjoama sosiaalietuus.
Vuokranantajan ei tarvitse kustantaa sälekaihtimia. Jos päättää asentaa kaihtimet hänellä on oikeus korottaa vuokraa.
Mitä te kuumuutta valitatte. Ei noi ilmalämpöpumput nykyään kovin kalliita ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sellainen tullut mieleen että noita ei saa joka paikkaan asentaa?
Et tainnut kertoa missä päin suomea vaikutat? ehkä olet kaupungissa, jossa on paljon vapaita vuokra-asuntoja ja tosi paljon kilpailua vuokranantajien kesken? Ehkä olet myös hyvä tunnollinen vuokranmaksaja? Muista oma arvosi: jos yhtälö on tämä, olet kultakimpale vuokranantajalle. Hän tekee mielellään olosi mukavaksi, jotta pysyt vuokralaisenaan. Kukaan vuokranantaja ei halua menettää hyvää vakkarivuokralaista, koska toista vastaavaa voi olla todella vaikea saada. Niinpä rinta rottingilla ja hyvällä itsetunnolla mutta kohteliaasti neuvottelemaan asiasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on voi voi sitten. Turha valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös muuttaminen lienee mahdotonta?
En enää ikinä anna vuokralaiselle lupaa tehdä mitään muutoksia koska koko homma menee aina vituralleen. Vaikka tilaisi mitä vaan ammattiasentajia niin silti aina sattuu jotain perseilyä josta sitten vingutaan. Eti viileempi kämppä.
Verhot ja sälekaihtimet eivät mun kokemuksen mukaan vaikuta lämpötilaan. Mylaria joskus kokeilin ikkunoihin, sillä oli pientä vaikutusta, mutta kuinka moni sellaista kehtaa laittaa. Ei se ole pelkästään ikkunoihin paistava aurinko, joka lämmittää kämppää. Sälekaihtimet jos asentaa niin en ymmärrä miten vuokranantaja voisi vaatia siitä korvausta, kun seiniinkin saa kiinnittää tauluja ja varmaan huonekalujakin. Tuo vuokranalennuskin on yhtä tyhjän kanssa koska oma mittaus ei kelpaa ja sen saa vain niiltä päiviltä jolloin on yli 32 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autolla voi ajaa töihin, käyttää julkisia tai sitten tehdä työt etänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kukakohan oikeasti availee sitä isoa ikkunaa joka päivä, vaikeaa ja voi olla vaarallistakin. Mulla on kasveja ikkunalaudalla, pitäisi siis siirtää ne joka ilta pois. Lisäksi ikkunan edessä on puu jossa asuu lintuja, ne saattaisivat yrittää sisään ikkunasta. Ja vaikkei olisi lintuja tai kasveja, niin onhan tuollaisen ikkunan avaaminen hirveä show päivittäin tehtäväksi. En ymmärrä miksi pitää vähätellä sitä, että ihmiset kärsivät helteistä täällä eteläisessä Suomessa, vaikka tekisivät kaiken niin kuin pitää. Kun pimeää aikaa on vain muutama tunti, niin ei se asunto välttämättä ehdi viilentyä millään, varsinkin jos ulkolämpötila on öisin 20-25 astetta, kuten tällä alueella oli monta viikkoa lähes putkeen. Eikä se ihan hirveästi auta, vaikka olisikin 15 astetta muutama tunti vuorokaudesta, kun aamusta iltamyöhään on kuitenkin helle. Meidän rakennuskantaa ei ole rakennettu tällaisia kelejä ajatellen ja siitä on ihan hyvä keskustella. Ratkaisu ei voi kaikille suomalaisille olla, että muuta muualle tai kärsi.
Olen itse vuokranantaja ja ensitöikseni ostettuani sijoitusasunnon, tilasin siihen sälekaihtimet.
Ei ole nykypäivää, että asunnossa ei ole kaihtimia.
En ole muutenkaan sellainen vuokranantaja, joka kiemurtelee milloin milläkin verukkeella vastuustaan tai on p*rullisen kiero vuokralaista kohtaan, ettei vain tule mitään kuluja.
Oikein ihmetyttää kun lukee joskus miten vuokralaisia kohdellaan.
Asunnon vuokralle antaminen on muutakin kuin rahan keräämistä vuokralaiselta kuukausittain. Vuokralainen on asiakkaani, ilman häntä en minäkään saa sijoitustuottoja asunnostani.
Parikymmentä vuotta sitten asuessani opiskelijoiden asuntosäätiön asunnossa talon ikkunoissa ei ollut sälekaihtimia. Ilmanvaihto oli surkean huono, eikä seiniin saanut kiinnittää mitään tekemällä reikiä. Yksi pieni tuuletusikkuna oli yhtä tyhjän kanssa. Avasin huoneen ison ikkunan yöksi, aamulla suljin ikkunan ja laitoin pimennysverhot kiinni. Sillä pystyi juuri ja juuri kämpässä asumaan.
Hulluinta oli, että taloon oli suunniteltu mittava remontti, jossa kaikki uusittiin; silti ei sälekaihtimia, rullaverhoja tai edes taulua saanut seinään kiinnittää. Sitten muutinkin remontin alta pois.
Eihän se sun rahoista ole pois.