Vuokranantaja ei suostu että asuntooni laitettaisiin sälekaihtimet
On lukenut jostain että jos vuokra-asunnossa ei ole kaihtimia niin silloin vuokranantajan ei tarvitse antaa vuokrahyvitystä vaikka asunnossa oli 50 asteen lämpötila sillä sillon asukas itse ei ole voinut tehdä kaikkea asunnon viilentämiseksi mikä kuulema antaa vuokranantajalle vastuunvapautuksen. Nyt käyttää tätä perusteluna ja syyn siihen miksi asuntoon jossa asun vuokralla ei voida mitään sälekaihtimia asentaa.
Kommentit (60)
Osta pimennysverhot? Hemtexistä/ikeasta saa ihan hyvännäkösiä pimennysverhoja.
Sälekaihtimia saa kaupasta 10 eurolla ja eikä kukaan voi kieltää sinulta niiden asentamista.
sälekaihtimet voi asentaa sisäpuolelle siinä missä taulun seinälle, ei tarvitse tehdä reikiä ikkunanpokiin, toinen juttu on ikkunoiden väleihin asennettavat verhot, tarvitaan aina asunnon omistajan lupa, koska joudutaan tekemään reikiä ikkunanpuitteisiin. näitä verhoja ei sitten voikkaan ottaa muutossa mukaansa,ilman että vuokravakuus jää vuokranantajan pankkitilille. Toisaalta eipä niitä kannata ottaa mukaan muutenkaan sillä tuskin ne sopisivat toiseen ikkunaan ellet muuta saman talon sisällä, samanlaiseen asuntoon.
ÖÖÖÖÖÖ, ylin lämpötila onkyllä 34 niin sit pitäis saada jo hyvitystä.
Jos sä itse maksat ne kaihtimet niin sä saat ne viedä sit mennessäs, sulla pitää vaan olla asennuslupa.
Minä en kovin kauaa tuollasella vuokraajalla pysyis, toki ymmärrän jos et saa uutta muuttorahaa kasaan.
Minä valkkasin sellasen kämpän nyt mikä on varjonpuolella.
Omaa typeryyttä jos ei valinta vaiheessa varmista kaikkia asioita.
Ekan vuoden aikana ei kannata vielä alkaa porailemaan, vaan vasta sitten jos siinä on hyvä olla se ensimmäinen vuosi ja meinaa jatkaa vuosia lisää.
Meillä ei mahdu sälekaihtimet ikkunaruutujen väliin asennettuna. Pinta- asennettuna ne likaantuvat ja rikkoontuvat helposti vuokralaisten hellässä huomassa. Edes rullaverhot eivät tunnu kestävän.
Eli ei tule sälekaihtimia.
Jos ei ole standardilevyiset ikkunat, tai seinät ovatkin ihanaa murenevaa kivitavaraa tai ei ole edes tikkaita ja niin edelleen, sälärien kiinnittäminen on varsinainen riesa. Täällä huutelevat kaikki ne, jotka eivät ole fyysisessä todellisuudessa yrittäneet itse tehdä tämän vertaa.
Itse vuokranantajana asennuttaisin sälärit, jos kyseessä todella pitkäaikainen vuokralainen, joka maksaa mukisematta ajoissa vuokra ja vuokratuotto hyvä.
Vuokranatajana ei asennuttaisi säläreitä vielä, jos vuokralainen vasta muuttanut, vuokranmaksuhalukkuutta ei ole nähty riittävän pitkältä aikaa ja asunnon vuokra niin halpa, että nippa nappaa kattaa vastikkeen, lainanlyhennyksen ym.
Antaisin ilomielin vuokralaiselle luvan sälärien itse kiinnittämiseen (tietäen senkin, miten kallista se on ja miten hankalaa, jopa silloin, kun se seinä ei ole kivitavaraa).
Tietyin varauksin antaisin vuokralaiselle luvan ottaa sälärit mukaansa poismuuttaessaan. Jossain toisessa tapauksessa saattaisin jopa neuvotella vuokralaisen kanssa siitä, että maksaisin hänelle vuokranalennuksena tai vastaavana tuon rasittavan puuhan tekemisestä, jolloin sälärit jäisivät asuntoon muutettaessa.
Paljon vaihtoehtoja siis. Jos niistä asiallisesti juttelee vuokranantajan kanssa, voi päästä sopimukseen, joka miellyttää molempia. Tämä on taas kerran yksin niistä vuokralla asumisen asioista, joihin ei ole yksiselitteistä ratkaisua. Kaikki vaikuttaa kaikeen.
Ole reipas ja mukava, niin asia lähtee ainakin oikealla jalalla eteenpäin. Älä ajattele vihaisena, että turha tässä on edes yrittää. Jos tuolla asenteella kysyt asiasta, olet jo valmiiksi vihainen ja vuokranatajasta tulee saman tien piikit pystyssä -tyyppinen siili myös.
Vierailija kirjoitti:
Sälekaihtimia saa kaupasta 10 eurolla ja eikä kukaan voi kieltää sinulta niiden asentamista.
Kympin sälekaihtimet ovat varmasti todella laadukkaat ja hyvät...
Sitä paitsi itse asuin aikoinani vuokra-yksiössä, jossa oli todella iso ikkuna. En osaa sanoa sen kokoa, mutta sellaisia valtavia ikkunoita ilman keskijakoa on vanhoissa taloissa vaikka kuinka. Siihen ei olisi voinut edes ajatella mitään sälekaihtimia tai sitten niitä olisi pitänyt olla pari rinnakkain. Normaalilla tuuletuksella pärjäsin hyvin, vaikka kaikki ikkunat olivatkin samaan suuntaan. Tein ihan itse oveen oman oven kokoisen hyttyspuitteen ja sitä tuli yöllä viileää ilmaa sisälle hyvin ja kissa ei mennyt ulos.
Tulevat yöt eivät näytä olevan enää trooppisia, joten jos aamuyöllä lämpötila laskee jonnekin +12 asteeseen, niin tuollainen ratkaisu on oikein toimiva. Tosin ny taitaa helteetkin alkaa olemaan tältä kesältä aika vähissä, joten ap on auttamattomasti myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, minkälaiset ikkunat ovat, minkä kokoiset ja kuinka paljon niitä on? Sälekaihtimet ovat kyllä niin kamala riesa, että itse en huolisi sellaisia maksustakaan. Ne ovat hankalat, rumat ja eivät auta tässä ongelmassa yhtään niin paljon, että ongelma olisi ratkaistu.
Normaalilla tuulettamisella, eli ikkunat ja ovet auki silloin kun ulkona on viileämpää kuin sisällä toimii. Meillä saatiin tällä tavoin sisäilma viikon viileämpien ilmojen aikana +20 asteeseen. Aurinkoisissa ikkunoissa oli auringonpaisteella pimentävä rullaverho, joka on ideaali myös aurinkoon.
Onneksi olkoon, että asuntosi viilennys onnistui noin hyvin. Ymmärrä kuitenkin, että kaikilla ei ole vastaavaa mahdollisuutta. Itse asun ylimmässä kerroksessa yksiössä, jossa on tasan yksi tuuletusikkuna. Ei siis mahdollisuutta läpivetoon, katon kuumetessa koko asunto on kuin pätsi, lisäksi ikkunaan osuu ilta-aurinko, joten kun muuten päivä jo viilenisi, niin ikkunaa ei ole järkeä avata, koska sieltä tulee helteiden aikaan vain kuumaa ilmaa noin 21-22 asti. Ei sälekaihtimia. Täällä oli sisälämpötila 28-32 astetta suurimman osan viime kuusta, edes yöllä ei laskenut tuosta montaakaan astetta. Onneksi oli kumppani, jonka luokse paeta, en tiedä mitä muuten olisin tehnyt, sillä tuulettimenkin huristessa kuumuus oli varsinkin öisin sietämätöntä. Ja ei, en aio hommata vuokra-asuntoon ilmalämpöpumppua tai muita kalliita vaihtoehtoja. Eli mikäs olisi ratkaisusi, kun "normaali tuulettaminen" ei riitäkään? Ikkunat ja ovet auki on neuvo, joka ei myöskään useimmissa kerrostaloissa tule kuuloonkaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, minkälaiset ikkunat ovat, minkä kokoiset ja kuinka paljon niitä on? Sälekaihtimet ovat kyllä niin kamala riesa, että itse en huolisi sellaisia maksustakaan. Ne ovat hankalat, rumat ja eivät auta tässä ongelmassa yhtään niin paljon, että ongelma olisi ratkaistu.
Normaalilla tuulettamisella, eli ikkunat ja ovet auki silloin kun ulkona on viileämpää kuin sisällä toimii. Meillä saatiin tällä tavoin sisäilma viikon viileämpien ilmojen aikana +20 asteeseen. Aurinkoisissa ikkunoissa oli auringonpaisteella pimentävä rullaverho, joka on ideaali myös aurinkoon.
Onko pimeällä jotkut verhot käytössä vai?
Minä pyrkisin sopimaan vuokralaisen kanssa että hän maksaa asennustyöt ja minä kaihtimet.
Huoneiston omistajalta pitää olla lupa. Suosittelen laadukkaiden pimennysverhojen ostoa. Voit ottaa ne nipsuista irti, kun lähdet.
Vierailija kirjoitti:
Säle kirjoitti:
Kai ne voidaan asentaa, jos sinä maksat ne kaihtimet. Voit ottaa ne mukaasi lähtiessäsi. Suosittelen hankkimaan kaihtimet, jos on kuumuus ongelmia.
Kannattaa muistaa, että kun ottaa kaihtimet mukaansa, niin yleensä myös joutuu vaihtamaan sisimmän ikkunan uuteen, koska siinä vanhassa on kaihtimien jäljiltä reikiä.
Höpö. Tuon jopa korjaa tipalla maalia. Ei kai sitä sentäs ikkunaa-)) vaihdeta kolmen reiän takia. Hassu kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei kuumimman viikon aikana laskenut ulkoilmakaan kertaakaan tuohon +20, joten teoriassakin tuo sisäilman jäähdyttäminen tuohon olisi ollut mahdotonta.
Toisekseen, mua pelottais asua talossa, jossa saa noin tehokkaasti sisäilman jäähtyyn. Taitaa talvella olla +5-+10 normaalia sisätiloissa. Kaikkialla, missä olen asunut, on talot tiivistetty sen verran tehokkaasti, että vaikka ulkona olis +10, saa läpiveto olla tuulettimineen vuorokauden ympäri päällä, että saadaan sisälämpötila alle parinkympin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei kuumimman viikon aikana laskenut ulkoilmakaan kertaakaan tuohon +20, joten teoriassakin tuo sisäilman jäähdyttäminen tuohon olisi ollut mahdotonta.
Toisekseen, mua pelottais asua talossa, jossa saa noin tehokkaasti sisäilman jäähtyyn. Taitaa talvella olla +5-+10 normaalia sisätiloissa. Kaikkialla, missä olen asunut, on talot tiivistetty sen verran tehokkaasti, että vaikka ulkona olis +10, saa läpiveto olla tuulettimineen vuorokauden ympäri päällä, että saadaan sisälämpötila alle parinkympin.
Lueppa uudelleen kommentti, johon vastasit. Kirjoittaja on saanut tämän viikon aikana, kun on ollut viileämpää, kämppänsä +20. Ja on pitänyt siis koko viikon läpivetoa.
Laittaa matot ikkunoihin tai teippaa pahvit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon, että asuntosi viilennys onnistui noin hyvin. Ymmärrä kuitenkin, että kaikilla ei ole vastaavaa mahdollisuutta. Itse asun ylimmässä kerroksessa yksiössä, jossa on tasan yksi tuuletusikkuna. Ei siis mahdollisuutta läpivetoon, katon kuumetessa koko asunto on kuin pätsi, lisäksi ikkunaan osuu ilta-aurinko, joten kun muuten päivä jo viilenisi, niin ikkunaa ei ole järkeä avata, koska sieltä tulee helteiden aikaan vain kuumaa ilmaa noin 21-22 asti. Ei sälekaihtimia. Täällä oli sisälämpötila 28-32 astetta suurimman osan viime kuusta, edes yöllä ei laskenut tuosta montaakaan astetta. Onneksi oli kumppani, jonka luokse paeta, en tiedä mitä muuten olisin tehnyt, sillä tuulettimenkin huristessa kuumuus oli varsinkin öisin sietämätöntä. Ja ei, en aio hommata vuokra-asuntoon ilmalämpöpumppua tai muita kalliita vaihtoehtoja. Eli mikäs olisi ratkaisusi, kun "normaali tuulettaminen" ei riitäkään? Ikkunat ja ovet auki on neuvo, joka ei myöskään useimmissa kerrostaloissa tule kuuloonkaan.
Mulla oli pimentävät rullaverhot alhaalla kuumpimpina päivänä (näin on neuvottu tekemään). Niiden pitäisi olla vielä paremmat kuumuuden ehkäisijät kuin sälärit. Muutoin samat speksit kuin tossa mainitsit... ne rullaverhot eivät auttaneet mitään, ihan yhtä kuuma oli kuin sinulla. Ongelma on, että kun ympäristö on kuuma, ei sisätila pysy ilman ylimääräistä viilennystä loputtoman pitkää aikaa viileänä. Seinät hohkavat lämpöä ja toki niiden säläreiden ja pimennysverhojen läpikin aina jotain tulee. Epätoivoista.
Osta oma tontti ja rakenna siihen omakotitalo, ei tarvitse kysyä enää lupia kaihtimille.
Vierailija kirjoitti:
Osta oma tontti ja rakenna siihen omakotitalo, ei tarvitse kysyä enää lupia kaihtimille.
Tästä vois tehdä iltasanomien tyylisen uutisen:
"Maija 19 ihmettelee vuokralla-asumista. Hän antaa yksinkertaisen vinkin kaikille nuorille, jotka haaveilevat omilleen muuttamista. Ostakaa oma talo. Ja kun ostaa vielä mökin meren rannalta, ei kuumista ilmoista tarvitse välittää. Maijan kertoo, että yleisin syy, että ihmiset lähtevät vuokralle on vain kulutuksen priorisointi. Hän ei itse käynyt baareissa nuorena, joten rahaa jäi hyvin säästöön. Lapsuudenkodissaan Espoon Westendissä ei aina ollut helppo viettää sosiaalista elämää, kun ei lauantai-iltaisin lähtenyt baariin. Tällä hetkellä 22-vuotiaalla on 12 velatonta asuntoa, joista tienaa hyvät vuokrarahat. Maija sanoo, että tähän olisi ihan kaikilla mahdollisuus."
Mutta rahat voi nyhtää taskusta ja olla ylimielinen mulkku?