Miten oppia matematiikkaa aikuisena?
Peruskoulu ja lukion lyhyt matikka menivät aikoinaan surkeasti. Koulukiusaamisen ja ongelmakotihelvetin välissä energiaa ei riittänyt opiskeluun, huonot arvosanat leimasivat tyhmäksi, mistä tulikin itseään toteuttava ennuste kun en nujerrettuna lapsena osannut kyseenalaistaa ympäristön asenteita, vaan hyväksyin huonommuuteni ja lakkasin edes yrittämästä. Aikuisena olen kuitenkin tajunnut, että olisin voinut oppia jos olisin tiennyt yrittää. Looginen päättely- ja avaruudellinen hahmotuskykyni on todettu keskivertoa paremmiksi, joten minulla pitäisi kai olla hyvätkin mahdollisuudet oppia.
Mutta miten ja missä matematiikkaa voisi oppia? Menisin iltalukioon, mutta kurssien lähtökohta on peruskoulumatikan hallinta, enkä osaa sitä ollenkaan. Onko olemassa kursseja, joissa sitä kerrataan? Olen yrittänyt itseopiskelua kirjoista ja netistä, mutta siitä ei tule mitään ilman opettajaa, jään täysin jumiin kohtiin joita en ymmärrä vaikka miten yritän, eikä minulla ole ketään jolta kysyä.
Juu, olen tyhmääkin tyhmempi wt, joten sitä ei tarvitse erikseen kertoa:) Mutta olisi kiva kuulla kokemuksia tai vinkkejä, jos joku on onnistunut aikuisena opiskelemaan jälkeenjääneet matikkataidot normaalitasolle.
Kommentit (23)
Itse päätin juuri kouluttautua uudelleen ja kävin pääsykokeita varten matematiikan läpi peruskoulusta lukion lyhyeen otavan opiston materiaaleilla. Jaossa ilmaiseksi netissä sisältäen tekstiä, videoita ja harjoitustehtäviä. https://otavanopisto.muikkuverkko.fi/coursepicker
Lähtötasoni oli hyvin heikko ja olen käynyt vain peruskoulun ja ammattikoulun. Kävin materiaalit ja kaikki tehtävät läpi järjestyksessä ja kärsivällisesti vaikka alussa olisikin tehnyt mieli hyppiä asioiden yli koska lapsetkin ne osaavat. Siellä välissä kuitenkin oli asioita joita en muistanut/ollut koskaan tajunnut eikä vaativampaa matematiikkaa voi osata jos perustiedoissa on aukkoja tai väärinymmärryksiä. Etkä itse voi tietää että et tiedä jonkun asian olemassaolosta.
Tehtävä oli kuitenkin helppo koska nykyään tajuan että oppiakseni jotain minun on ymmärrettävä asia eikä opeteltava ulkoa. Lapsena yritin vain opetella ulkoa kaikki kaavat ja väärinhän ne helposti muisti tai unohti hetken päästä kokonaan. Nyt selvitin laskujen logiikan miettimällä tai etsimällä apua netistä eikä niiden muistamisessa ole enää ongelmaa, koska ne ovat yhtä itsestäänselviä asioita kuin että jos päästän irti kädessä olevasta esineestä, se painovoiman vuoksi tippuu alas eikä ylös.
Vierailija kirjoitti:
14, kiitos linkistä! Asun tosiaan yliopistokaupungissa, joten täältä varmaan löytyisi opettajia. Ja 16, aika kunnioitettava saavutus, minusta ei taida ihan tuohon olla... Pitäisi ensin saada taidot sellaiselle tasolle, että selviää matikkapainotteisista pääsykokeista.:)
Sen sijaan, että alkaisit opiskella matematiikkaa laidasta laitaan, kannattaa selvittää millaista matematiikkaa suunnittelemissasi pääsykokeissa tarvitaan, ja keskittyä sitten sellaisiin tehtäviin.
Jos on tarve niin opit. Tuskin sellaista matematiikkaa, mitä ei tarvi, kannattaa yleissivistyksen vuoksi muuten vaan opiskella.
Itse jouduin päälle 40 v:nä opettelemaan työn ohessa. Olin ollut koodari kauan, mutta tehnyt kaikenlaisia webbikauppoja tms joissa ei yhteen- ja kertolaskua kummempaa matematiikkaa tarvita. No, työnantajalla ei ollut niitä hommia yhdessä vaiheessa lama-aikaan joten mut myytiin konsultiksi paikkatietojärjestelmiä tekevälle firmalle. Tausta lyhyt matematiikka lukiossa ja siitä yli 20 vuotta aikaa... Mutta niin vaan pakon edessä opin tekemään sitä aika vaativaakin paikkatietolaskentaa gps-datan, karttadatan jne perusteella. Vaikka siis pidin itseäni jo lapsena täysin matemaattisesti tumpelona.