Onko siitä haittaa jos ei nuku yö aikaan mutta nukkuu kuintekin
Aamu yöstä tuonne 12.00 saakka? En vaan saa yöllä unta ja uni rytmi sekaisin
Kommentit (48)
Yhteiskunta toimii omalla aikataululla. Ainoa ongelma on se, että tuppaa jäämään hommat tekemättä, ainakin viralliset, jos nukkuu, kun muut valvovat ja vastoinpäin.
Jos tuo unirytmi ei häiritse sinun elämääsi, eikä lähimmäistesi elämää, mitä haittaa siitä voisi olla?
Sinä kuitenkin nukut ja se lienee pääasia. Kärjistettynä voisi sanoa, että sinä elät väärällä aikavyöhykkeellä, mutta mitä siitä, jos elämä on muuten mallillaan.
Onhan se uni laadukkainta klo 21-07. Mutta jos ei saa yöllä unta, niin hyvä että nukkuu edes johonkin aikaan. Miksi et saa unta? Asutko yksin vai puolison kanssa?
Luonnollisin rytmitys on nukkua yöaikaan. Valo ja hormonit ja silleen. Parempi kuitenkin, että ylipäätään saat edes joskus nukuttua. Nukkumattomuus lisää stressihormoneja kehossa. Väärän nukkumisajan murehtiminen tuskin auttaa asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Onhan se uni laadukkainta klo 21-07. Mutta jos ei saa yöllä unta, niin hyvä että nukkuu edes johonkin aikaan. Miksi et saa unta? Asutko yksin vai puolison kanssa?
Mikä siitä unesta laadukkainta tekee just tolla aikavälillä? Siis ihan vilpittömästi ihmettelen, en irvaile.
Mulla on ihan sama - syynä yölläelävät naapurit. Päivisin on hiljaista, joten voin nukkua, kun vedän pimennysverhot ikkunan eteen.
Onneksi ei tarvi isommin pakosti lähteä päivällä mihinkään. Nyt haittaa se, että kävisin mieluusti tietyssä ohjatussa jumpassa kaksi kertaa viikossa. Jumppa on aamuisin, enkä sen päälle saa helposti unta. On myös laitettava herätyskello soimaan, kun muuten siihen aikaan olisin täydessä unessa.
Pääsen nukkumaan vasta klo 02-03, kun naapurit lopettavat "normaalit elämän äänensä". 🙄
Vierailija kirjoitti:
Millä määrittelyllä uni on "laadukkainta" 21-07? Uni ei katso kelloa.
Mä teen jatkuvaa yötyötä ja menen nukkumaan aamulla, kun pääsen kotiin. En ole huomannut mitään haittavaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ihan sama - syynä yölläelävät naapurit. Päivisin on hiljaista, joten voin nukkua, kun vedän pimennysverhot ikkunan eteen.
Onneksi ei tarvi isommin pakosti lähteä päivällä mihinkään. Nyt haittaa se, että kävisin mieluusti tietyssä ohjatussa jumpassa kaksi kertaa viikossa. Jumppa on aamuisin, enkä sen päälle saa helposti unta. On myös laitettava herätyskello soimaan, kun muuten siihen aikaan olisin täydessä unessa.
Pääsen nukkumaan vasta klo 02-03, kun naapurit lopettavat "normaalit elämän äänensä". 🙄
Auttaisko korvatulpat?
Mulla oli myös lunnollinen unirytmi jotain tuollaista. Muutin sen ihan pakolla toisenlaiseksi eli menen illalla yhdeksältä nukkumaan ja herään kuuden maissa. Unipillereillä ja melatoonilla sen sai muutettu. Nykyään menee ihan itsekseen että rupeaa väsyttämään tuossa yhdeksän maissa ja herään kuuden maissa aina ilman herätyskelloa. Ei sinunkaan unirytmissäsi mitään vikaa ole jos ei aamupäivisin tarvitse mitään tehdä. Parastahan se on kun voi mennä nukkumaan kun nukuttaa ja herää kun herää itsekseen.
Onko tuo totta että uni laadukkaita yö aikaan ja voi tulla. Jotain sairauksia jos ei nuku öisin? Vaan päivällä
Kuulemma voi tulla joku hormoni häiriö jos nukkuu eri aikaan kuin öisin..luin
.
Että se siitä sitten...
Kannattaa valita sellainen ammatti ja työpaikka, että saa tehdä töitä myöhään illalla ja yöllä. Pohjoisessa ei valon määrällä ole merkitystä kuin keväällä ja syksyllä. Kesällä on kolme kuukautta valoisaa, ja talvella vain keskellä päivää muutaman tunnin valoisaa eli juuri silloin, kun tavallista virastotyöaikaa tekevä on tiiviisti sisätiloissa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Korvatulpat on ratkaisu. Kokeile.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo totta että uni laadukkaita yö aikaan ja voi tulla. Jotain sairauksia jos ei nuku öisin? Vaan päivällä
Tuskin sillä on väliä jos nukkuu joka tapauksessa tarpeeksi.
Siinähän se ongelma syntyy, että yhteiskunta valvoo klo 7–22 ja "nukkuu" yöllä. Jos yksittäinen ihminen ei saa nukuttua tuon rytmin mukaan, seuraa käytännön hankaluuksia. Töissä käyminen on vaikeaa valvoneena. Ja päivälläkään ei saa nukkua, naapurin €#&%€##€%n pennut huutavat ja kiljuvat kuin tapettavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsen nukkumaan vasta klo 02-03, kun naapurit lopettavat "normaalit elämän äänensä". 🙄Auttaisko korvatulpat?
Olen kokeillut muutamia erilaisia: joko eivät pysy korvissa (ne muotoutuvat, korvakanavaan työnnettävät) tai ovat täysin kelvottomia (lyhyemmtä, korvan suulle jäävät). Minulla on ahtaat korvakäytävät ja jotenkin oudonmalliset). Lisäksi jo noista kokeiluista sain korvakäytävät kipeiksi. :(
Tulpat eivät muutenkaan auta juuri lainkaan esim. ovien paiskomisesta syntyviin rakenneääniin. Naapurin keittiö eli astianpesukone on juuri minun makuuhuoneeni kohdalla. Sängyn ainoa paikka on siinä, missä seinän takana jyskää pesuri aamuyöllä.
Naapurit tykkäävät vissiin laittaa tiskit pesuun yöksi. Toinen naapuri pesee pyykkiä yöllä. Ja muuta "mukavaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsen nukkumaan vasta klo 02-03, kun naapurit lopettavat "normaalit elämän äänensä". 🙄Korvatulpat on ratkaisu. Kokeile.
Korvatulpat eivät olleet ratkaisu. On kokeiltu.
-sama
Kylläpä on unirytmi sekaisin univaje,
UNIVAJE HEIKENTÄÄ: henkistä suorituskykyä ja lisää Alzheimerin taudin, ylipainon, sydänsairauksien,
diabeteksen ja aivoverenkierron häiriöiden riskiä
. Univaje aiheuttaa elimistön tulehdusten aktivoitumista, heikentää vastustuskykyä, pienentää kasvuhormonin tuotantoa ja
sokerinsietokykyä. Univaje johtaa usein stressiin, ylipainoon, muistin, tarkkaavaisuuden ja päättelykyvyn heikentymiseen sekä tapaturmiin. Liika valvominen aiheuttaa torkahtelua, ärtymystä,
keskittymiskyvyn heikkenemistä ja kipukynnyksen alenemista. Voi esiintyä myös mikrounia. 24 tunnin valvominen vastaa promillen alkoholihumalaa.
Elimistö pyrkii turvaamaan riittävän unensaannin homeostaattisen säätelymekanismin avulla: jos valvoo normaalia pitempään, myös nukkuu pitempään ja uni on syvempää. Suuri univelka .
LÄHDE: Univaje.
Kyllä sinun kannattaa käydä lääkärissä.
Sillon nukutaan ku nukuttaa!