Miten harjataan hampaita 1-vuotiaalle?
Ja kannattaako harjata niitä lainkaan tässä iässä?
Kysyn sen takia, että 1-vuotias poikani ei suostu mihinkään hampaiden harjaamiseen. Silloin kun hänelle tuli ensimmäiset 2 hammasta (6 kk), harjasin hänelle itse, sen jälkeen hän alkoi olla kiinnostunut itse tästä asiasta ja leiki mielellään hammasharjan kanssa.
Kun hän alkoi kävellä itse (10kk), koko kiinnostus katosi ja hän juoksi mieluummin pois heti kun näki hammasharjan (sama asia koskee pottaakin). Nyt alkoi olla ihan mahdotonta harjata hänelle hampaita (ja istuttaa potan päälle), kun hän juoksee nopeasti pois. En tietystikään voi tehdä mitään tällaista hänelle väkisin. Onko kuitenkin pakko putsata hampaita? Onkos mitään menetelmää tämänikäisille lapsille?
Kommentit (6)
Meidän tyttö kiukutteli myös aikansa tuossa 9kk iässä, kun paikallaanolo hampaita harjattaessa ei olisi millään kiinnostanut.
Me ratkaistiin asia niin, että tyttö istui sylissä, annettiin hänelle oma hammasharja käteen, ja sitten hampaiden harjaajan harjalla kutittelee huulia ja kieltä. Tyttöä naurattaa ihan hillittömästi, ja silloin saa hyvin harjattua :0)
heather ja neiti-nessukka 1v
Eli jahdataan peikkoa hammasharjalla ympari suuta ja varmasti tulee puhdasta koska peikkohan on kiinni saatava muuten se syopottelee hampaita pitkin yota! Okei, ei ehka maailman paras keino 1v:lle, ettei ala pelottamaan mutta meidan 4v:lla toimii hyvin. Useasti pitkin paivaa han kay itsekin pesemassa hampaansa ja tulee nayttamaan etta onko peikko poissa... :)
Meillä ei ole ollut ongelmia hampaiden pesun kanssa, ja jos on hirveä huuto tullut aiheesta, niin en ole pakottanut. Minä en kannata väkisin pesemistä. Pestessä meillä lausutaan vanhaa lorua: " nököhampaalla vasta on mukava olo..." Ja hauskaa on. Nykyään täytyy käskeä pitämään suuta auki useammin kuin ennen, kun on tuo uhmaikä päällä.
Leijona76 & poika 2v2kk
Meillä on auttanut se, että pesen samaan aikaan omat hampaani. Jos kerran äiti liikuttaa harjaa myös omassa suussaan, se ei voi olla aivan kamalaa. Vielä hauskempaa hommasta tulee (siis lapsen mielestä) jos hän saa pestä äidin hampaat! Voi sitä kikatusta!
Minä olen vaan ollut aina sitä mieltä että hampaat harjataan jokailta, halusi lapsi sitä tai ei. Mut tämä on siis vaan minun mielipide. Aikansa lapsi huusi ja kiukutteli hampaanpesun kanssa kunnes keksin ottaa käyttöön käsinuken. Ostin pupu-käsinuken, laitoin käsinuken kääteeni ja hammasharjan käsinuken käteen, siis pupu pesi lapsen hampaat. Lapsi oli aivan otettu pupusta joka juttelee hänelle hampaanpesun yhteydessä ja pesee hampaat lapselta. Pupu pesi hampaat ehkä tuhat kertaa helpommin, ilman kukkua ja paremmin kuin äiti ja isi yhteensä.
Nyt puoli vuotta myöhemmin meilä pestään hampaat ilman kiukkua ja ilman käsinukkea äitin tai isin pesemänä ja hyvin menee.
Kannattaa kokeilla