Äitiysraha 6:n kk:n tulojen perusteella ja Kela:
Voikohan työntantajan todistuksen äitiyslomaa edeltävien kuuden kuukauden tuloista lähettää jo etukäteen vai pitääkö odottaa, että palkka tuolta ajalta on maksettu ja lähettää todistus jälkikäteen (siis viime tingassa juuri ennen kuin on jäämässä äitiyslomalle)? Mikäli, niin eikös ole todennäköistä, etteivät äitiysrahat ehdi ajoissa tilille?
Tarkistelin sen verran Kelalta, että kuulemma katsotaan nimenomaan heti äitiyslomaa edeltäviltä kuudelta kuukaudelta tulot eikä voi ilmoittaa esim. tuloja äitiysrahahakemuksen jättämistä edeltäviltä kuudelta kuukaudelta, mikä nyt oletettavasti jouduttaisi prosessia. Olin vain jostain kuullut, että tällainenkin olisi mahdollista.
Toivottavasti joku ymmärsi näistä sepustuksista jotain ja osaa vähän avittaa :)
Hepburn + beanie 25+4
Kommentit (3)
Mun äippäraha laskettiin 6 kk tulojen mukaan. Mulla ei ole kiinteä kuukausipalkka. Tein ylitöitä tässä ihan viime metreillä ja pyysin viikon talvilomatkin maksuun. Itse määrittelin 6 kuukauden ajanjakson, mistä pyysin palkanlaskijalta todistuksen. Ajoitin sen alkamaan huhtikuun puolesta lokakuun puoleen väliin. Todistuksessa oli koko könttäsumma kuudelta kuukaudelta ja lisäksi sitten oli mainittu mikä osa on kesälomarahaa, sitähän kun ei kerrota kahdella.
Kelasta jo sitten hoputtivatkin palkkatietojen lähettämistä, vaikka olin hakemukseen kirjoittanut toimittavani lapun heti marraskuun alussa. Mulla siis äitiysloma alkaa 3.pv. joulukuuta. Nyt sain tällä viikolla päätöksen rahan määrästä eikä siis ainakaan mulle tullut ongelmia vaikka ajanjakso ei kohdistunutkaan loppuvaksi loman alkuun.
Todistuksessa ei siis ilmennyt että kuukausipalkka olis kiinteä joka kuukausi eikä myöskään ajanjakso päättynyt äippäloman alkuun. Ilmeisesti nää asiat on tosi virastokohtaisia. Joku nipo akka voikin hylätä hakemuksen jos vaatii palkkatiedot just ennen loman alkua. Sen kyl tiedän että jos on kiinteä kkpalkka niin tiedot voi ilmoittaa jo aiemmin.
No johan oli sekavaa
Hei
Minä laitoin heti hakemuksen mukana 6 kk:n palkkatodistukset hakemuksen liitteeksi, vaikka äitiysloman aloitan vasta tammikuussa. Eivät ole Kelalta lisäselvityksiä pyytäneet. En etukäteenkään kysellyt kuinka toimia, sillä neuvolassa ohjastettiin nyt heti laittamaan ne todistukset mukaan. Minullakin kiinteä kuukausipalkka. Kyllä ne sieltä Kelalta kyselevät perään, jos on jotain väärin tehnyt tai ymmärtänyt.
Laitoin myös työmatkakulut rehellisesti julkisen kulkuneuvon mukaan, mutta kun kuulin, että se vähentää äitiyspäivärahaa, soitin Kelalle ja pyysin ne sieltä poistamaan. Tämäkin onnistui ilman enempiä selvityksiä.
terveisin
mine ja piiperoinen 25 + 0
jos sinulla on kiinteä kuukausipalkka. Silloinhan sen määrän tietää jo nyt. Mutta jos palkka vaihtelee eri kuukausina, niin sitten en kyllä tiedä...
Minulle ä-raha lasketaan valmistuneen verotuksen mukaan, mutta palkanlaskijani oli laittanut myös kuuden kuukauden tulot lappuun, nyt jo etukäteen. Minulla on kiinteä kuukausipalkka.