Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain äsken niin pahan paniikkikohtauksen ja tajusin..

Vierailija
02.08.2014 |

..että minun on haettava apua.

Saan joka päivä viimeistään nukkumaan mennessä lievän paniikkikohtauksen. Sydän hakkaa, hengitys kiihtyy ja en saa nukuttua koska ahdistaa.

Joskus saan hieman pahempia paniikkikohtauksia, jossa ahdistun pahasti, en kykene tekemään mitään ja hengitys kiihtyy. En voi syödä, juoda, nukkua saati keskittyä mihinkään.

Tänään kohtaus oli pahimmasta päästä. Hyperventiloin, itketti mutta en kyennyt itkemään, oksentelin, tärisin. Olin ihan sekaisin ja en tiennyt mitä voisin tehdä.

Miten hakeudun "hoitoon"? Olen YTHS terveydenhuollon piirissä. Soitanko vain ajanvaraukseen ja sanon, että saan päivittäin paniikkikohtauksia?

En jaksa kirjoittaa tarinaani tähän, kysyä kyllä saa ja lupaan vastata.

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh heijaa tätä oloa. Olin eilen yöllä fiksuna juomassa pari kaljaa ja taas ihan kamala paniikki. Varmaan 5 tuntia makasin sängyssä paniikissa, en tiedä edes syytä miksi. Oli niin kamala olo ja mitään en voinut tehdä, heilutin sitten jalkaa kuin mikäkin hullu kun johonkin piti keskittyä ettei se paniikki valtaa ihan kokonaan. Sellainen paha paniikki ja ahdistus, oksettaa ja ei pystynyt olla. Vieläkin vähän päällä. Hyi että tätä oloa!

-Ap

Vierailija
2/65 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit mennä myös päivystyksen kautta. Ei tarvitse odottaa aikaa lääkärille pitkään ja panikoida turhaan enään.

Terkuin paniikkihäiriöön selättänyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ehdottomasti hae apua. Tarvitset terapiaa ja lääkityksen. Voimia!

Vierailija
4/65 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä kyllä voi selvitä. Itsetutkiskelu ja sen tiedostaminen mistä ahdistuksesi johtuu ja niiden asioiden läpikäyminen voi laukaista koko sairauden pois.

Vierailija
5/65 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh en jaksa teitä, menkää hoitoon ja lääkitys kuntoon niin ei tarvii kitistä täällä ja vedota joka asiassa paniikkikohtauksiin. "En voi siivota kun saan paniikkikohtauksia" vitut. Maailmassa on pahempiakin sairauksia joista ei huudella ja haeta sääliä.

Vierailija
6/65 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 21:20"]

Voit mennä myös päivystyksen kautta. Ei tarvitse odottaa aikaa lääkärille pitkään ja panikoida turhaan enään.

[/quote]

Tuntuu tyhmältä mennä päivystykseen tällaisen asian kanssa.. Toisaalta pelkään kyllä sitä, että nää fiilikset helpottaa hetkeksi ja sitten tuntuu tyhmältä edes tehdä asian eteen mitään. Tai jos saankin ajan varattua, niin sitten esitänkin että kaikki on hyvin. En vain haluaisi puhua asioistani kenellekään. Pelkään sitäkin, että alan itkemään tuntemattoman edessä. Ja jos itkenkin niin sitten kun lähden kotiin ja jos törmään tuttuun itkeneillä silmillä..

-Ap

Vierailija
7/65 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 21:20"]

[/quote]

Tuntuu tyhmältä mennä päivystykseen tällaisen asian kanssa.. Toisaalta pelkään kyllä sitä, että nää fiilikset helpottaa hetkeksi ja sitten tuntuu tyhmältä edes tehdä asian eteen mitään. Tai jos saankin ajan varattua, niin sitten esitänkin että kaikki on hyvin. En vain haluaisi puhua asioistani kenellekään. Pelkään sitäkin, että alan itkemään tuntemattoman edessä. Ja jos itkenkin niin sitten kun lähden kotiin ja jos törmään tuttuun itkeneillä silmillä..

-Ap

[/quote]

Voi jumalauta älä sit tee mitään.

Vierailija
8/65 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 21:24"]

Äh en jaksa teitä, menkää hoitoon ja lääkitys kuntoon niin ei tarvii kitistä täällä ja vedota joka asiassa paniikkikohtauksiin. "En voi siivota kun saan paniikkikohtauksia" vitut. Maailmassa on pahempiakin sairauksia joista ei huudella ja haeta sääliä.

[/quote]

Mun paniikkikohtaukset ei kyllä oo keneltäkään pois. Ihan yksikseni mä näitten kanssa painin. En koskaan ikinä kehtaisi edes kenellekään tutulle sanoa että saan pahoja paniikkikohtauksia..

-Ap

Vierailija
9/65 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun ongelmasi ole paniikkikohtaukset, vaan kaikki tuo tarpeeton ja vahingollinen ahdistus, joka niitä aiheuttaa.

Vierailija
10/65 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 21:30"]

Ei sinun ongelmasi ole paniikkikohtaukset, vaan kaikki tuo tarpeeton ja vahingollinen ahdistus, joka niitä aiheuttaa.

[/quote]

Tiedän. Toisaalta tiedän, että mulla on nyt kaikki hyvin. Oon turvassa omassa kodissani enkä joudu enää pelkäämään päivittäistä väkivaltaa. Silti olo on turvaton ja välillä kaikki fiilikset kasaantuu niin pahaksi ahdistusmöykyksi, että on mahdottoman paha olla.

-Ap

Vierailija
11/65 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin hankit lääkkeet, jotta saat hoidettua mielenterveytesi kuntoon.

Vierailija
12/65 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole syytä mennä päivystykseen. Varsinkaan kun paniikkikohtauson jo ohi. Siellä antavat apua vain juuri päällä olevan kohtauksen hoitoon, eli pitkässä juoksussa päivystyskäynnistä ei ole apua. Voit soittaa maanantaina joko tk: tai työterveyshuoltoon ja sanot vain että haluat varata ajan lääkärille paniikkikohtausten takia. Kirjoita oireesi paperille ennen lääkärikäyntiä, jos nistä kertominen on vaikeaa.

Vierailija
13/65 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 21:39"]

Ei ole syytä mennä päivystykseen. Varsinkaan kun paniikkikohtauson jo ohi. Siellä antavat apua vain juuri päällä olevan kohtauksen hoitoon, eli pitkässä juoksussa päivystyskäynnistä ei ole apua. Voit soittaa maanantaina joko tk: tai työterveyshuoltoon ja sanot vain että haluat varata ajan lääkärille paniikkikohtausten takia. Kirjoita oireesi paperille ennen lääkärikäyntiä, jos nistä kertominen on vaikeaa.

[/quote]

Olen yhäkin YTHS hoidon piirissä ja hetken Googlailtuani sainkin selville, että sitä kautta minun on hoitoon hakeuduttava. Toimipiste ei vain aukea vielä viikkoon.

-Ap

Vierailija
14/65 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on päässyt pakoon päivittäistä väkivaltaa, on ihan normaalia, että ahdistus alkaa velloa sitten, kun sille on aikaa ja riittävä perusturvallisuus, jotta sinulla on varaa sitä kokea. Alat nyt vasta ymmärtää, mitä sinulle on tapahtunut. Googleta posttraumaattinen stressireaktio.

Vierailija
15/65 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän paniikkikohtaukseni aisoissa tupakalla. Ei se ole kyllä yhtään fiksu hoitokeino mutta mulla toimii.

Vierailija
16/65 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 21:41"]

Jos on päässyt pakoon päivittäistä väkivaltaa, on ihan normaalia, että ahdistus alkaa velloa sitten, kun sille on aikaa ja riittävä perusturvallisuus, jotta sinulla on varaa sitä kokea. Alat nyt vasta ymmärtää, mitä sinulle on tapahtunut. Googleta posttraumaattinen stressireaktio.

[/quote]

Googlaan. Tunteet vaihtelevat helpotuksesta juurikin siihen, että kerrankin uskallan tuntea ja pelätä. Olen monen monta vuotta sysännyt kaikki tunteeni takaraivoon niitä käsittelemättä. Nyt alan tajuamaan, kuinka paljon pahaa olen kokenut.

Elin monta vuotta pelossa ja varoen suututtamasta. Nyt erosta on jo hetki, mutta tyhmänä tein asioita, joista ex suuttuu pahasti jos saa kuulla. Pelkään ihan silmittömästi sitä, että ex kuulee mitä olen tehnyt ja tekee minulle jotain pahaa.

-Ap

Vierailija
17/65 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä, koita jaksaa vielä se viikko ja ota sitten yhteyttä YTHS:ään. Varmasti saat apua sitä kautta.

Vierailija
18/65 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 21:44"]

Mä pidän paniikkikohtaukseni aisoissa tupakalla. Ei se ole kyllä yhtään fiksu hoitokeino mutta mulla toimii.

[/quote]

Mulla tupakka aiheuttaa vaan pahempaa hermostuneisuutta ja huonovointisuutta :/

-Ap

Vierailija
19/65 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 21:49"]

Tsemppiä, koita jaksaa vielä se viikko ja ota sitten yhteyttä YTHS:ään. Varmasti saat apua sitä kautta.

[/quote]

Toivottavasti vielä silloin haluan hakea apua. Näitä huonoja päiviä tulee aina välillä, jolloin ajattelen tekeväni asialle jotain. Sitten fiilikset paranee ja ajattelen, että selviä kyllä itse. Perkele, kun pitää olla niin sisukas ja itsepäinen. Miten voikaan tuntua niin ylitsepääsemättömän vaikealta oikeasti mennä puhumaan näistä asioista. Apua minulle on jopa tarjottukin joskus, kun olen pakollisissa terveystarkastuksissa kertonut ihan yleisellä tasolla esimerkiksi äitini alkoholismista ja siitä, miten en ole vanhempieni kanssa tekemisissä. Jotenkin vain en koskaan ole halunnut tarttua siihen apuun, koska hei, jollain on asiat vielä huonommin.

-Ap

Vierailija
20/65 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse juuri käynyt mtt:ssa saamassa apua paniikkikohtauksiin, joita saan silloin kun näen entisen työpaikkakiusaajani. Ehdottomasti haet apua itsellesi; keskusteluapua ja lääkityksen. Tarvittaessa otettavia lääkkeitä on olemassa, itsekin harkitsen niiden aloittamista. Minun tilanne ei ole läheskään niin huono kuin sinun, mutta uskon että sinäkin saat apua, kun uskallat rohkeasti puhua asioistasi. Tilanteesi on niin huonon kuuloinen, että todellakin tarvit apua enemmän kuin joku toinen. Älä siis ajattele niin, ettet viitsi ottaa aikoja hoitoon, ettet vie aikaa joltain sitä enemmän tarvitsevalta. Sinun sisälläsi on tosi paljon asioita, jotka pitää käsitellä. Tunteita, jotka pitää uskaltaa tuntea. Jonkun teorian mukaan paniikkikohtaukset saattavat johtua tukahdutetusta vihasta tai tukahdutetusta seksuaalisuudesta ja sinun historiallasi luulisin, että tunnet vihaa tapahtuneista asioista johtuen, mutta et ehkä uskalla sitä kokea. Voimia ja tsemppiä. Hae apua. <3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä