Muutto marraskuussa Washington D.C.
Mieheni sai juuri äsken tietää, että sai unelmatyön ja nyt meidän perhe lähtee ainakin neljäksi vuodeksi Yhdysvaltoihin. Itse olen äitiyslomalla, nuorimmainen 1v. ja toinen lapsi 6v.
Olisiko täällä expatteja, jotka voisivat kertoa kokemuksistaan lapsiperheenä Yhdysvalloissa? Asuimme aikoinaan Saksassa, Sveitsissä ja Belgiassa, mutta ilman lapsia. Lähinnä kiinnostaisi USAn "lapsipiirit". Vai onko niitä? Olisiko linkkejä esim. jonkinlaiseen kerhoitoimintaan jne. Itse olen varmaan ensimmäisen vuoden kotona, mutta sitten olisi tarkoitus tehdä puolipäivähommia, joita olen jo hahmotelluutkin. Au-pairia ajateltiin sitten Suomesta, kokemuksia siitä?
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 19:35"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 19:31"]
7 + 10: Ei niitä ystäviä ole helppo aikuisena saada Suomessakaan. Tuntuu, että olette jumittuneet tuohon "small talk on kamalaa" -ajattelumalliin.
AP, Google Mapsilla on kätevä katsoa kotinne naapurustoa ja "kävellä" niitä katuja jo ennakkoon.
[/quote]
Kiitos tosi paljon vinkistä, eipä ole tullut Eikun googlettaa...
[/quote]
Siis tullut mieleen:). Lähdemme nyt mummolaan syömään, joten poistun paikalta. Kiva olisi saada vielä vinkkejä. Kiitos kaikille.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 19:41"]
Washingtonissa vaki vaihtuu 4-8 vuoden valein. Seuraavat presidentinvaalit ovat 2016 ja uusi pressa tuo aina uudet kaverit mukanaan. Tamakin ehka vaikuttaa siihen ystavystymiseen kun ei koskaan tieda tuleeko pomo (congressman, senator) valituksi uudelleen vai tuleeko lahto.
[/quote]
Joku palsta-Pirjo haaveilee Washingtonista. Kenen kanssa muutat Ap? Obaman?
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 19:49"]
Washingtonissa vaki vaihtuu 4-8 vuoden valein. Seuraavat presidentinvaalit ovat 2016 ja uusi pressa tuo aina uudet kaverit mukanaan. Tamakin ehka vaikuttaa siihen ystavystymiseen kun ei koskaan tieda tuleeko pomo (congressman, senator) valituksi uudelleen vai tuleeko lahto.
[/quote]
[/quote] Ala kirjoita mitaan jos sinulla ei ole mitaan neuvoa annettavana eika naita vastauksiakaan ole pakko lukea.
t.usalainen
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 19:49"]
[/quote]
[/quote]
Häh, en ole ap, mutta miten tämä viesti liittyy avaukseen? Onko sulla paha olla siellä Siwan kyljessä? Kaikkea hyvää ap, en valitettavasti osaa auttaa. kun en ole sillä suunnalla asustellut.
Ap on se sama tyyppi, joka kirjoittelee eri palstoille ja kertoo muuttavansa pian New Yorkiin, SAN Franciscoon, Pariisiin, Washingtoniin jne. Saahan sitä fantasioida.
Georgetown on tosi kaunis ja kiva paikka asua. Voisin melkeen arvata firman. missä miehesi on töissä. Yleensä näillä firmoilla aika paljon sisäistä toimintaa myös vaimoille ja perheille. Se varmaan selkenee, kun pääset paikan päälle. Kaikkea hyvää!
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 20:33"]
Georgetown on tosi kaunis ja kiva paikka asua. Voisin melkeen arvata firman. missä miehesi on töissä. Yleensä näillä firmoilla aika paljon sisäistä toimintaa myös vaimoille ja perheille. Se varmaan selkenee, kun pääset paikan päälle. Kaikkea hyvää!
[/quote] Ja kallis.
Georgetown, Washington, DC Housing Prices
Median Rental Housing :
$3,350
Median Corporate Housing :
$4,100
Median Sublets :
$3,250
Median Real Estate :
$949,000
Toivottavasti miehesi teki hyvan sopimuksen.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 19:59"]Ap on se sama tyyppi, joka kirjoittelee eri palstoille ja kertoo muuttavansa pian New Yorkiin, SAN Franciscoon, Pariisiin, Washingtoniin jne. Saahan sitä fantasioida.
[/quote]
No kuule, vuosittain Suomesta lähtee useita kymmeniä/satoja perheitä ulkomaille pysyvästi tai tilapäisesti. Se ei ole mitään fantasiointia vaan fakta monissa perheissä. Eikä ole helppoa hommaa roudata perhe ulkomaillez
Georgetown on kiva, idyllinen! Äläkä unohda poiketa Georgetown Cupcakes! Löytyy Netflixiltä myös tv-sarjana. Viihdytte varmasti. Washington on ihana kaupunki!
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 20:52"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 19:59"]Ap on se sama tyyppi, joka kirjoittelee eri palstoille ja kertoo muuttavansa pian New Yorkiin, SAN Franciscoon, Pariisiin, Washingtoniin jne. Saahan sitä fantasioida.
[/quote]
No kuule, vuosittain Suomesta lähtee useita kymmeniä/satoja perheitä ulkomaille pysyvästi tai tilapäisesti. Se ei ole mitään fantasiointia vaan fakta monissa perheissä. Eikä ole helppoa hommaa roudata perhe ulkomaillez
[/quote]
Lennätkö sinäkin Siwasta Los Angelesiin? Voi että, kyllä palsta-Pirkkoja onnistaa!
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 20:52"]
[/quote]
[/quote]
Lennätkö sinäkin Siwasta Los Angelesiin? Voi että, kyllä palsta-Pirkkoja onnistaa!
[/quote] Miten niin onnistaa? Suomihan se onnela on, kaikki parempaa kuin missaan muualla, varsinkaan USAssa.
Itse en innostunut kaupungista turistina. Joka puolella vain museoita ja hyvin kovaäänisiä ihmisiä. Mutta eihän sitä viikossa asioihin sisälle pääsekään. Georgetown oli kyllä aivan ihana, varsinkin joen rannalla oli mukava katsoa laskevia lentokoneita (jos nyt muistan paikannimen oikein). Mutta, tervetuloa mantereelle, itse asun länsipuolella ja kyllähän joka kaupungissa on hyvät ja huonot puolensa. Itse jopa pidän siitä, että ihmissuhteista selviää small talkilla eikä kukaan jää hihaan liikaa roikkumaan. Alku aina jännittää, mutta helposti se arki alkaa rullaamaan lopulta. Mukavaa muuttoa!
Oih, georgetown on ehdottomasti lemppari kaupunginosani täällä. Todella kaunista aluetta värikkäine townhouseineen. Alueena myös melko turvallinen ja käytännössä ainoat kaupungin shoppailumahdollisuudet ovat georgetownissa. Itse käyn kohtalaisen lähellä clover parkissa, friends of George Mason recreational centerin leikkipuistossa juniorin kanssa ja sitä voin ainakin lämpimästi suositella jos puisto lasten kanssa kiinnostaa. :)
Työlupa kannattanee laittaa hakuun mahdollisimman pian, sillä sen hajrminen saattaa joskus olla pitkä ja hermoja raastava prosessi. :D
Tervetuloa. Viihdytte varmasti. Ihmiset ovat small talk kulttuurista huolimatta ja sen takia amerikkalaisen lämpimiä. Ero suomen kiukuttelijoihin on suuri. :)
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 23:36"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 19:21"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 18:11"]
Tervetuloa! Minusta täällä on kurjaa: ihmiset ovat pinnallisia eikä melkein kahden vuoden jälkeen ole vielä kunnon ystävyyssuhteita syntynyt. Sinulla on onneksi toinen tilanne kun lasten kanssa on helpompi ystävystyä muiden äitien kanssa.
[/quote] Mitka puheenaiheet eivat ole "pinnallisia". Mita syvallisia puhuisit uuden tuttavuuden kanssa?
[/quote]
Tarkoitin että ei tarkoiteta sitä mitä sanotaan, esim että oli niin kiva tavata ja ihan varmasti täytyy tavata uudestaan mutta ei ole aikomustakaan. Ei tarvitse puhua syvällisiä mutta olisi kiva jos oikeasti tarkoitettaisiin mitä sanotaan.
[/quote] Olisiko sitten parempi jos sanottaisiin etta olisi tamakin tapaaminen voinut jaada valiin kun kukaan ei jaksa naiden mamujen juttuja kuunnella?
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 00:56"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 23:36"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 19:21"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 18:11"]
Tervetuloa! Minusta täällä on kurjaa: ihmiset ovat pinnallisia eikä melkein kahden vuoden jälkeen ole vielä kunnon ystävyyssuhteita syntynyt. Sinulla on onneksi toinen tilanne kun lasten kanssa on helpompi ystävystyä muiden äitien kanssa.
[/quote] Mitka puheenaiheet eivat ole "pinnallisia". Mita syvallisia puhuisit uuden tuttavuuden kanssa?
[/quote]
Tarkoitin että ei tarkoiteta sitä mitä sanotaan, esim että oli niin kiva tavata ja ihan varmasti täytyy tavata uudestaan mutta ei ole aikomustakaan. Ei tarvitse puhua syvällisiä mutta olisi kiva jos oikeasti tarkoitettaisiin mitä sanotaan.
[/quote] Olisiko sitten parempi jos sanottaisiin etta olisi tamakin tapaaminen voinut jaada valiin kun kukaan ei jaksa naiden mamujen juttuja kuunnella?
[/quote]
Ei vaan sanotaan miten kiva oli tavata (jos oli) ja jätetään siihen, ei tarvitse sitten alkaa valehtelemaan miten on ihan välttämätöntä tavata uudelleen jos ei sitä mieltä ole. Kun ei sitten kuulunut, otin yhteyttä ja ehdotin tapaamisia mutta ei siitä vaan koskaan tullut mitään vaikka taas sanottiin että ihan ehdottomasti. Ja tämä on tapahtunut monen ihmisen kanssa joten tämä on minun kokemukseni, voi olla että olen ollut epäonnekas tai sitten olen tosiaan niin epäkiinnostava ettei minuun kukaan halua tustua! Pointti on se että suomalaisena on tottunut siihen että mitä sanotaan sitä myös yleensä tarkoitetaan. Tunnen paljon ihmisiä täällä mutta olen alkanut hyväksyä ettei kunnon ystävyyssuhteita tule kehittymään. Parhaimmat ystävyyssuhteet on muiden eurooppalaisten kanssa.
Tuo oli hyvin sanottu amerikkalaisista, että heistä ei oikein saa otetta. Ihan kuin ihmisen päällä olisi kupla, jonka pinnalta pomppaavat rutiininomaisesti kaikki fraasit, "this is so much fun", "this is the best cake I've ever eaten" jne. Ei mulla kovin iso otanta ole, mutta mä ainakin väsyin viimeksi matkalla tapaamani amerikkalaisen seuraan tosi äkkiä. Hei, anna kun otan valokuvan koska "it's so much fun".
Kieli, kulttuuri ja kaikki se mitä amerikkalaisuus henkii eroaa niin paljon suomalaisten melankoliasta, ettei sitä yhteistä syvällisempää keskustelua varmasti ole helppo löytää. Suomalainen voi tunteella puuskahtaa milloin mistäkin ilman teennäisyyttä tai sitten olla vain ihan hiljaa. Amerikkalainen ei varmaan edes ymmärtäisi tuota edellistä lausetta siten kuin vain suomalainen sen voi ymmärtää.
Onneksi nämä stereotypiat eivät ihan pidä paikkaansa, ja samanhenkisiä ihmisiä voi tavata kaikkialla maailmassa, kunhan pääsee rikkomaan jään ja tekemään ja kokemaan asioita yhdessä. Jännittävää muuton suunnittelua ap:lle!
[/quote]
Nosto, meillä samalle suunnalle piakkoin muutto, ja olisi kiva kuulla kaikenlaisia tunnelmia.
Tahtoo kans :) Pidä hauskaa siellä, Washington dc on lempikaupunkini usassa :)