Muutto marraskuussa Washington D.C.
Mieheni sai juuri äsken tietää, että sai unelmatyön ja nyt meidän perhe lähtee ainakin neljäksi vuodeksi Yhdysvaltoihin. Itse olen äitiyslomalla, nuorimmainen 1v. ja toinen lapsi 6v.
Olisiko täällä expatteja, jotka voisivat kertoa kokemuksistaan lapsiperheenä Yhdysvalloissa? Asuimme aikoinaan Saksassa, Sveitsissä ja Belgiassa, mutta ilman lapsia. Lähinnä kiinnostaisi USAn "lapsipiirit". Vai onko niitä? Olisiko linkkejä esim. jonkinlaiseen kerhoitoimintaan jne. Itse olen varmaan ensimmäisen vuoden kotona, mutta sitten olisi tarkoitus tehdä puolipäivähommia, joita olen jo hahmotelluutkin. Au-pairia ajateltiin sitten Suomesta, kokemuksia siitä?
Kommentit (40)
Googleta jotain "suomi-seura"-sivuja netistä?
Oi, kade kade kade olen! Laitapa blogi pystyyn, olisi kiva oikein kieriskellä kateudessaan :)
Mulla on työkaveri, joka on asunut 10 vuotta Kaliforniassa itse lapsena. Kovasti kehui kyllä. Paremmin en tiedä, mutta Washingtonissa reissanneena uskoisin asioiden sie
5 jatkaa, siis uskoisin siellä hoituvan ja selviävän :)
Tervetuloa! Minusta täällä on kurjaa: ihmiset ovat pinnallisia eikä melkein kahden vuoden jälkeen ole vielä kunnon ystävyyssuhteita syntynyt. Sinulla on onneksi toinen tilanne kun lasten kanssa on helpompi ystävystyä muiden äitien kanssa.
Dc Finns fb-ryhmästä voisi löytyä tietoa. Minusta suomalaisilla on aika paljonkin toimintaa alueella. Suomikoulu (joka toinen lauantai?) voisi olla tosi kiva juttu vanhemmalle lapselle ja toki pienemmälläkin myöhemmin. Siellä varmasti tulisi alueen muutkin lapsiperheet tutuksi.
Ja toki FFNCC sivut kannattaa tsekata.
Täytyy täällä asuvana kyllä sanoa samaa kuin joku aiemmin. Ystävien löytäminen paikallista on haastavaa. Amerikkalainen tapa keskustella on suomalaiseen makuun aika pinnallinen ja tekopirteä, eikä ihmisistä oikein tunnu saavan otetta.
itse olen asunut täällä nyt 1.5 vuotta, synnyttänyt viime vuoden lokakuussa ja käynyt sen jälkeen muutamissa vauvamenoissa, mm. Vauvahieronnassa, vauvauinneissa ja mommy & me -joogassa. Jokaisessa paikassa ihmiset ovat olleet ystävällisiä ja juttuseuraa kyllä löytyy heti, mutta se on aina sitä samaa small talkia. Suomalaisena pääset kyllä kertomaan suomen ihmeellisistä äitiyspaketeista ja muista eduista useinkin. :D mielestäni kuitenkin mukavimmat ja aidoimmat ihmiset toistaiseksi on löytynyt klo 17 jälkeen pistoista. Päivällä siellä käy nannyt lasten kanssa, mutta illemmalla äidit töiden jälkeen saapuvat itse paikalle. Tosin siltikin mukavimmat tapaukset ovat olleet jotain muuta kuin amerikkalaisia, tosin muualta tulleita on täällä paljon. :)
saanko kysyä mihin päin DCtä muutatte? Voin mahdollisesti vinkata muutamat puistot :)
10 jatkaa vielä sen verran, että itsellä vielä työlupa käsiteltävänä, mutta aupairia olemme mekin miettineet kun mahdollisuus työntekoon aukenee. Valitettavasti siitä ei siis toistaiseksi vielä kokemuksia ole jakaa. Onko sinulla työlupa jo tullessasi? Sopiiko myös kysyä, millä viisumilla tulette?
Koittakaa etsia koti samalta suunnalta kuin miehesi tyo, muuten menee tuhottomasti aikaa Beltway ruuhkissa.
Miehelläni L-1-viisumi, itselläni L-2 ja anon siis työlupaa varmaan. Iso kiitos kaikille vastanneille, tästä on varmasti apua. Itsekin olen ajatellut, että "jenkkikulttuuri" smalltalkeineen on varmaan haastavaa... Tosin Sveitsissäkin oli aika sisäänpäin kääntyneet piirit.
Olen kyllä aika avoin ja puhelias ja toivonkin, että saisin kavereita:). Sen näkee sitten. Onko kellään kokemuksia suomalaisesta au-pairista USAssa? Miten hoitui paikallinen "paperisota"?
Asuntomme on Georgetownissa, onko tietoa siitä? Sijaitsee säädyllisen matkan päässä mieheni työpaikasta. Nämä asunnot, vakuutukset ja kaikki tietty työnantaja hoitanut. En ole nähnyt taloamme kuin kuvissa, mutta luotan kuitenkin, että ihan kiva.
Täällä toinen kade!!! Voin tulla teille AU pairiksi ihan milloin vain!! :))
T. Nainen 19v
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 18:11"]
Tervetuloa! Minusta täällä on kurjaa: ihmiset ovat pinnallisia eikä melkein kahden vuoden jälkeen ole vielä kunnon ystävyyssuhteita syntynyt. Sinulla on onneksi toinen tilanne kun lasten kanssa on helpompi ystävystyä muiden äitien kanssa.
[/quote] Mitka puheenaiheet eivat ole "pinnallisia". Mita syvallisia puhuisit uuden tuttavuuden kanssa?
D.C. on ainoa USAn kaupunki joka on 50/50 musta-valkoinen. Ei sovi nyrpistella nenaa.
7 + 10: Ei niitä ystäviä ole helppo aikuisena saada Suomessakaan. Tuntuu, että olette jumittuneet tuohon "small talk on kamalaa" -ajattelumalliin.
AP, Google Mapsilla on kätevä katsoa kotinne naapurustoa ja "kävellä" niitä katuja jo ennakkoon.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 19:30"]
D.C. on ainoa USAn kaupunki joka on 50/50 musta-valkoinen. Ei sovi nyrpistella nenaa.
[/quote]
Tämä ei todellakaan "ongelma". Meillä on monenvärisiä ja kaikenlaisia ystäviä. t. ap.
Just joo. Wt yh mamma täällä unelmoi oikein voshinktonniin muutosta. Pirjo, herää jo! Huomenna sun pitää olla heti aamusta Siwan lattiaa moppaamassa.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 19:31"]
7 + 10: Ei niitä ystäviä ole helppo aikuisena saada Suomessakaan. Tuntuu, että olette jumittuneet tuohon "small talk on kamalaa" -ajattelumalliin.
AP, Google Mapsilla on kätevä katsoa kotinne naapurustoa ja "kävellä" niitä katuja jo ennakkoon.
[/quote]
Kiitos tosi paljon vinkistä, eipä ole tullut Eikun googlettaa...
Washingtonissa vaki vaihtuu 4-8 vuoden valein. Seuraavat presidentinvaalit ovat 2016 ja uusi pressa tuo aina uudet kaverit mukanaan. Tamakin ehka vaikuttaa siihen ystavystymiseen kun ei koskaan tieda tuleeko pomo (congressman, senator) valituksi uudelleen vai tuleeko lahto.
Eikö ketään USAssa lapsiperheenä asunutta/asuvaa paikalla?