Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kivunhoito lapsena

Vierailija
24.07.2021 |

Eräs ystäväni on sitä mieltä, että lapsille syötetään liikaa ja liian helposti särkylääkkeitä. En sinänsä halua ottaa hänen hoitolinjaansa kantaa, mutta jäin miettimään, että eivätkö kipukokemukset lapsena voi jättää turvattomuutta tai kivun pelon tunnetta? Eräs työkaverini mainitsi kerran, että hän ei lapsena saanut särkylääkettä hammasrautojen kiristyksen jälkeen, joka kuulemma aiheutti tosi kovaa kipua. Kuulemma vieläkin pelkää hammassärkyä. Oletteko te saaneet lapsena tarvittaessa särkylääkettä?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipulääkettä sain tarvittaessa. Vanhemmat kuitenkin olivat sen ajan kasvatteja, että koulusta ei olla pois ilman kuumetta ja lääkäriä ei vaivata ”turhaan”. Olen aikuisena pohtinut, että tietynlainen turvattomuuden tunne sairastaessa voi juontaa siihen. Tarkoitus ei ole kritisoida vanhempia, ajat muuttuvat, samoin ihmiset.

Vierailija
2/5 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri ei nuorena saanut koviin kuukautiskipuihin särkylääkettä ennen kuin lääkäri totesi, että lääkettä saa ja pitää ottaa kovassa kivussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin jo 20-vuotias ja oli kovat hammassäryt monta viikkoa. Kävin hammaslääkäreillä ja ei kuulemma ollut mitään. No sitten yksi viimein löysi, että viisaudenhampaan juuri oli jotenkin tulehtunut. Se jätti kyllä pelon kipua kohtaan, tai ennemminkin sitä, ettei saa apua tarvittaessa. Huomasin ahdistuvani, kun luin otsikoita koronan alkuvaiheessa, jossa monet sanoivat kotona olon sairaana olleen todella pelottavaa, kun terveydenhuollosta käskettiin pysymään kotona.

Vierailija
4/5 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan kun mulla ala-asteella oli urheilussa revähtänyt rintalihas, en tiennyt sitä. Se oireili vihlaisuina sydämen lähelle. Pelkäsin kovasti, että onko minulla sydämessä jotain vikana. Kävin sitten terkkarille siitä sanomassa ja hän naurahti, että ei noin nuorilla mitään ole. Pitkään pelkäsin asiaa, ennen kuin kerroin vanhemmille ja kävimme lääkärissä.

Vierailija
5/5 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas lapsi kysyy särkylääkettä lähes joka päivä, niin joutuu kieltäytymään tai sanomaan, että syödään ja juodaan vettä ja levätään ensin. Sitten se kipu usein unohtuu, tuntuu pahalta sitten joskus kun hänellä onkin oikea kipu ja joutuu siitä muutaman tunnin turhaan kärsimään. Mutta jostain syystä pyytää kipuläkkettä aina, myös jos vaikka kolauttaa varpaan tai jos on nälkä tai moneen muuhun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi